Anticipating experimentation as the ‘the new normal’ through urban living labs 2.0: lessons learnt by JPI Urban EuropeSpringer Science and Business Media LLC - Tập 4 - Trang 1-10 - 2022
Jonas Bylund, Johannes Riegler, Caroline Wrangsten
Urban living labs (ULLs) can be an important way to approach multi-stakeholder co-creation with regard to urban transitions and transformations. They have become a common type of co-creative experimentation, offering the opportunity to research and innovate on a wide variety of challenges in everyday settings. They test hypotheses to create pathways for a transition to sustainable urbanisation. However, there is mounting concern from practice, innovators, and research that there is little systematic integration of practical outputs. Moreover, the question of how ULLs should be designed, and by whom, requires comparative longer-term assessment. Implementation and operation requires knowledge of the risks involved. The long-term impacts of ULLs on particular places, and the general understanding of how they contribute to urban transformations, are not well theorized. Thus, intended and potential contributions to urban transformations could remain unrealized. Based on experience from a series of stakeholder dialogues and co-production formats at various ULL related conferences and workshop, this paper offers policy recommendations and directions regarding the future direction for JPI Urban Europe its main programme for 2021–2027, the European Partnership Driving Urban Transitions to a Sustainable Future in the Horizon Europe Framework Programme. It may also help other urban research and innovation funders and programming actors support sustainable transformations through urban living labs.
Circulating value: convergences of datafication, financialization, and urbanizationSpringer Science and Business Media LLC - Tập 3 - Trang 1-9 - 2021
Julia R. Wagner
Much scholarship has revealed the interrelationships of urbanization and financialization of cities in the past half century. However, these twin processes are modulating with the advent and application of digital platforms towards the production and experience of urban life. This paper demonstrates how the datafication process of platform urbanism and smart city projects is deeply intertwined with processes of financialization and urbanization. Though materially distinct, these processes converge over a shared purpose to instigate and accelerate the circulation of value in capitalist urban production. This paper examines the urban character of digital economic circulation and the increasingly financialized datafication of urban infrastructures. In foregrounding the circulation of value, datafication both conditions and is conditioned by financialization and urbanization.
Đường phố hợp pháp: Một cách tiếp cận về sự khan hiếm đối với không gian mở đô thị trong các chuyển đổi về di động Dịch bởi AI Springer Science and Business Media LLC - Tập 3 - Trang 1-24 - 2021
Brett J. M. Petzer, Anna J. Wieczorek, Geert P. J. Verbong
Một sự chuyển đổi trong di động đô thị yêu cầu một sự chuyển đổi trong việc phân bổ không gian, vì hầu hết các hình thức di động đều phụ thuộc vào không gian mở đô thị để lưu thông và lưu trữ phương tiện. Mặc dù có sự chú ý ngày càng tăng đến không gian và không gian trong nghiên cứu chuyển đổi, nhưng các khía cạnh vật lý hữu hạn của không gian đô thị và các phương thức phân bổ của nó chưa được công nhận đầy đủ như một yếu tố ảnh hưởng đến các chuyển đổi di động. Một khuôn khổ khái niệm được giới thiệu để hỗ trợ so sánh giữa các thành phố về các quá trình mà theo đó không gian mở được (tái) phân phối giữa không gian lưu thông và quy định của xe ô tô và xe đạp. Khuôn khổ này phân biệt giữa các cơ chế phân bổ quy định và các thực hành chiếm hữu của các tác nhân. Việc áp dụng cho các trường hợp ở Amsterdam, Brussels và Birmingham cho thấy các mối quan hệ độc đáo được tạo ra bởi tính chất tổng số không của không gian mở đô thị giữa chế độ di động chiếm ưu thế và chế độ đi xe đạp phụ thuộc. Những mối quan hệ này mở ra một cách tiếp cận mới đối với các hình thức khóa chặt đang hoạt động ủng hộ các chế độ di động cụ thể trong môi trường xây dựng đô thị tương đối khó khăn. Về mặt thực nghiệm, các cơ chế phân bổ mà tạo thói quen sản xuất không gian dành cho xe ô tô ở cấp quốc gia trong Liên minh Châu Âu được chứng minh là phổ biến hơn rất nhiều so với các cơ chế dành cho không gian xe đạp, nêu bật những rào cản mà các chính sách cấp thành phố cấp tiến phải đối mặt nhằm mục đích tái phân bổ không gian.
#di động đô thị #không gian mở #phân bổ không gian #xe ô tô #xe đạp #các cơ chế phân bổ #Amsterdam #Brussels #Birmingham
Experimentation or projectification of urban change? A critical appraisal and three steps forwardSpringer Science and Business Media LLC - Tập 3 - Trang 1-17 - 2021
Jonas Torrens, Timo von Wirth
Urban experimentation has proliferated in recent years as a response to sustainability challenges and renewed pressures on urban governance. In many European cities, diverse and rapidly changing experimental forms (e.g. urban living laboratories, pilots, trials, experimental districts) are becoming commonplace, addressing ambitious goals for smartness, circularity, and liveability. Academically, there is a growing concern for moving beyond the focus on individual experiments and the insistence on upscaling their primary transformation mechanism. However, the phenomena of ‘projectification’ – whereby project-based forms of organising have become ubiquitous, shaping expectations about experimentation – is increasingly perceived as a barrier. Nevertheless, how specifically experimentation and projectification intersect remains unclear. Our theoretical perspective examines how the widespread tendency towards projectification shapes urban experimentation and the potential implications for urban transformations. It problematises the current wave of experimentation and how it contributes to the projectification of urban change processes. We present three steps to redress this issue and indicate directions for future research.
How EU-funded Smart City experiments influence modes of planning for mobility: observations from HamburgSpringer Science and Business Media LLC - Tập 2 - Trang 1-17 - 2020
Philipp Späth, Jörg Knieling
Hamburg participates in the EU-funded research and development project mySMARTlife (mSL) with experiments involving smart city technologies, among others in the field of transportation infrastructure. These experiments are shaped by a public-private consortium in accordance with a call of the EU research and innovation program “Horizon 2020”. They focus on close to the market technologies. The experiments aim at citizen participation. Yet, what technologies are experimented with has been decided and contractually fixed by the consortium beforehand. We explore tensions in this kind of setup, and how entrenched approaches to planning of transportation infrastructure are challenged by new subjectivities, expectations, standards and procedures. From our perspective, it is highly questionable whether a purely expert driven process can produce outcomes that sufficiently reflects local residents’ ideas of sustainable and appropriate changes to urban infrastructures. For this reason, candidate ‘solutions’ for future mobility demands should be exposed to societal deliberation at an earlier stage in their development. Our exploration of (possible) interplays between such an experimental approach to the shaping of infrastructures and the pre-existing integrated approach to planning has been a modest first step, and more empirical research would be needed to draw solid conclusions. It seems worthwhile to analyse more deeply the in- and exclusiveness of the actor constellations in such processes, the role of coincidences or strategies behind the selection of partners, and a possible gate-keeper function of the process initiator.
Platform economy: (dis-) embeddedness processes in urban spacesSpringer Science and Business Media LLC - Tập 3 - Trang 1-13 - 2021
Sina Hardaker
Digital platforms, understood as multi-sided matchmakers, have amassed huge power, reimagining the role of consumers, producers, and even ownership. They increasingly dictate the way the economy and urban life is organized. Yet, despite their influential and far-reaching role in shaping our economic as well as sociocultural world, our understanding of their embeddedness, namely how their activities are embedded in systems of social and societal relationships and how they conceptualize their main functions and actions in relation to their wider setting, remains rudimentary. Consequently, the purpose of this frontier paper is threefold. Firstly, it reveals the need to discuss and evaluate (dis-)embedding processes in platform urbanism in order to understand the underlying dynamics of platform power and urban transformation. Secondly, it aims to reveal the main reasons in regard to the difficulties in pinpointing digital platforms embeddedness. Thirdly, it seeks to propose future research unravelling the (dis-)embeddedness of the platform economy. This paper argues for three main reasons namely unawareness, unaccountability and non-transparency of digital platforms that drive the lack of embeddedness and reaffirms platform power. This is mainly based on the configuration of new commodities, platforms’ strategic avoidance of labour protections and other regulatory frameworks as well as platforms’ secrecy in which they operate. This frontier paper argues that transferring the concept of embeddedness to the platform economy might serve as a valuable tool to understand and pinpoint essential dynamics and relationships at play, therefore proposing embeddedness as a basis for future research on the platform economy. It strongly argues that a more detailed understanding is urgently needed, in order to be able to understand, accompany and actively influence the development of the platform economy in regulatory terms.
Planning for change: Transformation labs for an alternative food system in Cape Town, South AfricaSpringer Science and Business Media LLC - Tập 2 - Trang 1-26 - 2020
Laura Pereira, Scott Drimie, Olive Zgambo, Reinette Biggs
There has been a call for more participatory processes to feed into urban planning for more resilient food systems. This paper describes a process of knowledge co-production for transforming towards an alternative food system in Cape Town, South Africa. A ‘transformative space’ was created though a T-Lab process involving change-agents advocating for an alternative food system, and was designed to discuss challenges in the local food system from a range of perspectives, in order to co-develop potentially transformative innovations that could feed into government planning. In this paper, we describe and reflect on the T-lab in order to consider whether its design was able to meet its objective: to initiate an experimental phase of coalition-building by diverse actors that could feed into the provincial government’s strategic focus on food and nutrition security. Our findings indicate that T-labs have the potential to be important mechanisms for initiating and sustaining transformative change. They can be complementary to urban planning processes seeking to transform complex social-ecological systems onto more sustainable development pathways. However, as with all experimental co-production processes, there is significant learning and refinement that is necessary to ensure the process can reach its full potential. A key challenge we encountered was how to foster diversity and difference in opinions in the context of significant historical legacies of inequality, whilst simultaneously acting for ‘the common good’ and seeking ways to scale impact across different contexts. The paper concludes with deliberations on the nature of planning and navigating towards systemic transformative change.
Connecting formal and informal spaces: a long-term and multi-level view of Medellín’s MetrocableSpringer Science and Business Media LLC - Tập 2 Số 1 - 2020
Madeleine Galvin, Anne Maassen
AbstractThe inauguration of Medellín, Colombia’s aerial cable car in 2004, is widely seen as a key turning point in reversing the city’s historical reputation for drug and gang-related crimes towards greater inclusiveness and public safety. Analyses of Medellín’s transformation have tended to focus on establishing the immediate positive outcomes achieved from the cable car and assessing persistent inequality and the fragile balance between enfranchisement and top-down institutional control. In this paper, we take these interpretations of Medellín’s transformation as our starting point and propose that a lasting legacy is to be found in the way the city plans for and works in disinvested areas. Our focus is on examining the elements that have made transformation possible in Medellín. We begin by exploring a set of framing conditions during the period of 1991 to 2000 (‘Before Line K’) and then outline the implementation of Metrocable and its shorter-term outcomes (‘Executing Line K’), before finally reflecting on the wider transformative impacts of this experience (‘Beyond Line K’). As key takeaways, we highlight the role of national policy, municipal finance, and community engagement in bringing a highly informal space into the reach of public institutions, thus providing insights for urban decision-makers looking to do the same.
Thiên nhiên có thể làm mát các thành phố, nhưng cần tiến hành thận trọng Dịch bởi AI Springer Science and Business Media LLC - Tập 5 - Trang 1-11 - 2023
Leslie Mabon, Ben Connor, Alice Moncaster, Catherine Pearce, Eleanor Pratt, Wan-Yu Shih, Meng-Chin Tsai, Jitka Vseteckova, Verina Waights, Ruth Wolstenholme
Sự gia tăng các sự kiện nhiệt độ cực đoan thu hút sự chú ý đến tiềm năng của thiên nhiên đô thị như một chiến lược thích ứng với nhiệt cho các thành phố. Điều này được phản ánh trong nhiều bài viết khoa học, tài liệu chính sách và xuất bản truyền thông khoa học kêu gọi việc làm xanh đô thị như một phương pháp làm mát. Mặc dù sự chú ý đến nguy cơ của nhiệt và lợi ích của thiên nhiên đô thị được hoan nghênh, nhưng rất quan trọng để các phương pháp làm mát dựa trên thiên nhiên được hỗ trợ bởi những kiến thức đa dạng và một sự hiểu biết rõ ràng về những gì thiên nhiên trong các thành phố có thể và không thể làm. Chúng tôi giải thích tại sao việc áp dụng một cách tiếp cận dựa trên bằng chứng và thận trọng đối với sự thích ứng với nhiệt qua làm xanh đô thị là rất quan trọng, và đề xuất ba hành động mà những người hoạt động đô thị có thể thực hiện để đạt được sự làm mát hiệu quả và công bằng trong dài hạn thông qua thiên nhiên đô thị: tạo điều kiện đối thoại giữa các lĩnh vực khác nhau với nhiều mục tiêu; đưa các hệ thống kiến thức đa dạng vào các quá trình quy hoạch và quản trị; và đầu tư vào việc quản lý bền vững các điều kiện khí hậu và xã hội trong những thập kỷ tới. Khuyến nghị chính sách và thực hành • Tạo ra diễn đàn đối thoại giữa các chính phủ, cư dân, xã hội dân sự và các nhà phát triển ngay từ giai đoạn quy hoạch cho việc làm mát bằng cây xanh; • Làm mát thông qua thiên nhiên phải được dẫn dắt bởi chuyên môn phủ rộng qua các hệ thống kiến thức đa dạng, kết hợp với kiến thức địa phương và nhu cầu cộng đồng; • Cân nhắc về khí hậu trong tương lai và việc quản lý bền vững khi lập kế hoạch làm mát đô thị thông qua thiên nhiên. Điểm nổi bật khoa học • Hiểu mối liên hệ giữa môi trường nhiệt đô thị và thiên nhiên là một nhiệm vụ liên ngành và xuyên ngành; • Có nhu cầu cấp bách về bằng chứng cho thấy cách làm xanh giảm thiểu tác động nhiệt trong các bối cảnh xã hội và văn hóa khác nhau; • Có bằng chứng về cách các loài hoạt động dưới các khí hậu trong tương lai là cần thiết cho việc quản lý thiên nhiên đô thị.
#thích ứng với nhiệt #làm mát đô thị #thiên nhiên đô thị #quản lý bền vững #kiến thức đa dạng