Các trạng thái sinh tồn như là chỉ số về hiệu suất học tập và stress sinh học ở trẻ em tị nạn: một nghiên cứu cắt ngang với một nhóm so sánh

BMC Psychiatry - Tập 21 - Trang 1-11 - 2021
Andrea Hahnefeld1,2, Thorsten Sukale3, Elena Weigand4, Katharina Münch1,2, Sigrid Aberl5, Lea V. Eckler1, Davin Schmidt1, Anna Friedmann1, Paul L. Plener3,6, Jörg M. Fegert3, Volker Mall1,2
1Chair of Social Pediatrics, TUM School of Medicine, Technical University of Munich, kbo Kinderzentrum, Munich, Germany
2kbo Kinderzentrum, Munich, Germany
3Department of Child and Adolescent Psychiatry and Psychotherapy, University of Ulm, Steinhövelstraße 5, Ulm, Germany
4Department of Psychosomatic Medicine and Psychotherapy, Technical University of Munich, Munich, Germany
5Munich Municipal Hospital Group, Department of Child and Adolescent Psychosomatic Medicine, Munich, Germany
6Department of Child and Adolescent Psychiatry, Medical University of Vienna, Wien, Austria

Tóm tắt

Mục tiêu của chúng tôi là phát hiện chính xác những trẻ nhỏ có nguy cơ gặp rối loạn tâm lý lâu dài sau những trải nghiệm có thể gây chấn thương trong quá trình di dời. Ngoài việc đánh giá chi tiết về triệu chứng của cha mẹ và trẻ, chúng tôi tập trung vào các hành vi rối loạn trong môi trường giáo dục được tóm tắt như các trạng thái sinh tồn, vì chúng thường dẫn đến việc được giới thiệu điều trị lâm sàng. Chúng tôi đã sàng lọc 52 trẻ em tị nạn trong độ tuổi 3-7 (M = 5.14 năm, SD = 1.17) về các triệu chứng của Rối loạn Stress Sau Chấn Thương (PTSD) bằng cách sử dụng Công cụ Sàng lọc Chấn thương cho Trẻ em và Thanh thiếu niên (CATS) được đánh giá bởi cha mẹ. Sức khỏe tâm thần của cha mẹ được đánh giá bằng Công cụ Sàn lọc Sức khỏe Tị nạn (RHS-15). Hơn nữa, các giáo viên của trẻ được yêu cầu đánh giá các trạng thái sinh tồn bệnh lý của trẻ và chúng tôi đã thực hiện đánh giá tổng quát về triệu chứng của trẻ bằng Bảng hỏi về Điểm mạnh và Khó khăn (SDQ) được đánh giá bởi cha mẹ và giáo viên. Trẻ em trong mẫu tị nạn tham gia một nhiệm vụ học tập về trí nhớ làm việc (Phụ lục Atlantis từ Pin Tính Chất Tâm Hồn trẻ em, KABC-II) và cung cấp mẫu nước bọt để kiểm tra mức cortisol. Đánh giá của cha mẹ về triệu chứng PTSD của con mình có mối liên hệ đáng kể với sự khỏe mạnh tâm thần của chính họ (r = .50, p < .001). Những trẻ có trạng thái sinh tồn trong đánh giá của giáo viên biểu hiện hiệu suất học tập yếu hơn (F = 3.49, p < .05) và mức cortisol vào buổi tối cao hơn (U = 113, z = −1.7, p < .05, một phía). Các trạng thái sinh tồn là những chỉ số hứa hẹn cho hiệu suất học tập và mức độ căng thẳng của trẻ, bổ sung cho đánh giá của cha mẹ về PTSD ở trẻ em, có mối tương quan cao với gánh nặng triệu chứng của chính cha mẹ.

Từ khóa

#trẻ em tị nạn #trạng thái sinh tồn #hiệu suất học tập #rối loạn căng thẳng sau chấn thương #cortisol

Tài liệu tham khảo

World Health Organization. Refugee and migrant health. World Health Organization. https://www.who.int/migrants/en/. Accessed 8 May 2020.

United Nations Children’s Fund. Data brief. Children on the move. United Nations Children’s Fund. https://www.unicef.nl/files/Child-Refugees-Fast-Facts.pdf.

Bundesamt für Migration und Flüchtlinge. Aktuelle Zahlen. Bundesamt für Migration undFlüchtlinge. http://www.bamf.de/DE/Infothek/Statistiken/Asylzahlen/BundesamtInZahlen/bundesamt-in-zahlen-node.html. Accessed 8 May 2020.

Bronstein I, Montgomery P. Psychological distress in refugee children: a systematic review. Clin Child Fam Psychol Rev. 2011;14(1):44–56. https://doi.org/10.1007/s10567-010-0081-0.

Soykoek S, Mall V, Nehring I, Henningsen P, Aberl S. Post-traumatic stress disorder in Syrian children of a German refugee camp. Lancet. 2017;389(10072):903–4. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(17)30595-0.

Hughes K, Bellis MA, Hardcastle KA, Sethi D, Butchart A, Mikton C, et al. The effect of multiple adverse childhood experiences on health: a systematic review and meta-analysis. Lancet Public Health. 2017;2(8):e356–66. https://doi.org/10.1016/S2468-2667(17)30118-4 Epub 2017 Jul 31.

Fegert JM, Sukale T, Brown RC. Mental health service provision for child and adolescent refugees: European perspectives. In: Hodes M, Shur-Fen S, de Vries PJ, editors. Understanding uniqueness and diversity in child and adolescent mental health. Elsevier: Academic Press; 2018. p. 195–222. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-815310-9.00008-3.

Blackmore R, Gray KM, Boyle JA, Fazel M, Ranasinha S, Fitzgerald G, et al. Systematic review and meta-analysis: the prevalence of mental illness in child and adolescent refugees and asylum seekers. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2020;59(6):705–14. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2019.11.011 Epub 2019 Nov 26.

Alisic E, Zalta AK, van Wesel F, Larsen SE, Hafstad GS, Hassanpour K, et al. Rates of post-traumatic stress disorder in trauma-exposed children and adolescents: meta-analysis. Br J Psychiatry. 2014;204(5):335–40. https://doi.org/10.1192/bjp.bp.113.131227.

Egger HL, Emde RN. Developmentally sensitive diagnostic criteria for mental health disorders in early childhood: the diagnostic and statistical manual of mental disorders-IV, the research diagnostic criteria-preschool age, and the diagnostic classification of mental health and developmental disorders of infancy and early childhood-revised. Am Psychol. 2011;66(2):95–106. https://doi.org/10.1037/a0021026.

Gadeberg AK, Montgomery E, Frederiksen HW, Norredam M. Assessing trauma and mental health in refugee children and youth: a systematic review of validated screening and measurement tools. Eur J Pub Health. 2017;27(3):439–46. https://doi.org/10.1093/eurpub/ckx034.

Saxe GN, Ellis BH, Brown AD. Trauma systems therapy for children and teens. 2nd ed. New York: Guildford Press; 2016.

American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. Practice parameters for the assessment and treatment of children and adolescents with posttraumatic stress disorder. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2010;4(49):414–30. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2009.12.020.

Kaufmann AS, Kaufmann NL, Kaufmann A. Kaufmann-Assessment-Battery for Children (KABC-II). In: Melchers P, Melchers M, editors. DeutschsprachigeFassung. Frankfurt/Main: Pearson; 2015.

Demeditec Diagnostics GmbH. Product information. User’s Manual. Cortisol free in Saliva ELISA. Enzyme immunoassay for the quantitative in vitro diagnostic measurement of active free cortisol in saliva Version 15–01/19. Updated 190108. Kiel Germany. 2019.

Pathways to Wellness. Integrating refugee health and well-being. Pathways to Wellness. http://refugeehealthta.org/wp-content/uploads/2012/09/RHS15_Packet_PathwaysToWellness-1.pdf. Published 2011. Accessed 8 May 2020.

Goodman R. The strengths and difficulties questionnaire: a research note. J Child Psychol Psychiatry. 1997;38(5):581–6. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1997.tb01545.x.

Klasen H, Woerner W, Rothenberger A, et al. Die deutsche Fassung des StrengthsandDifficultiesQuestionnaire (SDQ-Deu) – Übersicht und Bewertung erster Validierungs- und Normierungsbefunde. PraxKinderpsycholKinderpsychiat. 2003;52:491–502.

Korte M. Wie Kinder heute lernen. 2nded. München: Random House; 2011.

Spitzer M. Lernen: Gehirnforschung und Schule des Lebens. Spektrum: Heidelberg, Berlin; 2002.

Teicher MH, Samson JA. Annual research review: enduring neurobiological effects of childhood abuse and neglect. J Child Psychol Psychiatry. 2016;57(3):241–66. https://doi.org/10.1111/jcpp.12507.

Koss KJ, Gunnar MR. Annual research review: early adversity, the hypothalamic-pituitary-adrenocortical axis, and child psychopathology. J Child Psychol Psychiatry. 2018;59(4):327–46. https://doi.org/10.1111/jcpp.12784.

Scheeringa MS, Zeanah CH, Myers L, Putnam FW. Predictive validity in a prospective follow-up of PTSD in preschool children. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2005;44(9):899–906. https://doi.org/10.1097/01chi.0000169013.81536.71.

Meiser-Stedman R, Smith P, Yule W, Glucksman E, Dalgleish T. Posttraumatic stress disorder in Young children 3 years Posttrauma: prevalence and longitudinal predictors. J Clin Psychiatry. 2017;78(3):334–9. https://doi.org/10.4088/JCP.15m10002.

Scheeringa MS, Zeanah CH. Reconsideration of harm's way: onsets and comorbidity patterns of disorders in preschool children and their caregivers following hurricane Katrina. J Clin Child Adolesc Psychol. 2008;37(3):508–18. https://doi.org/10.1080/15374410802148178.

Scheeringa MS, Myers L, Putnam FW, Zeanah CH. Maternal factors as moderators or mediators of PTSD symptoms in very Young children: a two-year prospective study. J Fam Violence. 2015;30(5):633–42. https://doi.org/10.1007/s10896-015-9695-9.

Carrion VG, Weems CF, Reiss AL. Stress predicts brain changes in children: a pilot longitudinal study on youth stress, posttraumatic stress disorder, and the hippocampus. Pediatrics. 2007;119(3):509–16. https://doi.org/10.1542/peds.2006-2028.

Pervanidou P, Chrousos GP. Posttraumatic stress disorder in children and adolescents: neuroendocrine perspectives. Sci Signal. 2012;5(245):6. https://doi.org/10.1126/scisignal.2003327.

Finegood ED, Wyman C, O'Connor TG, et al. Salivary cortisol and cognitive development in infants from low-income communities. Stress. 2017;20(1):112–21. https://doi.org/10.1080/10253890.2017.1286325.

Plener PL, Ignatius A, Huber-Lang M, Fegert JM. The consequences of child abuse, maltreatment and neglect on mental and somatic health in adulthood. Nervenheilkunde. 2017;36:161–7.

Grasso DJ, Ford JD, Briggs-Gowan MJ. Early life trauma exposure and stress sensitivity in young children. J Pediatr Psychol. 2013;38(1):94–103. https://doi.org/10.1093/jpepsy/jss101.

Gunnar MR, Morison SJ, Chisholm K, et al. Salivary cortisol levels in children adopted from Romanian orphanages. Dev Psychopathol. 2001;13(3):611–28. https://doi.org/10.1017/S095457940100311X.

Suor JH, Sturge-Apple ML, Davies PT, et al. Tracing differential pathways of risk: associations among family adversity, cortisol, and cognitive functioning in childhood. Child Dev. 2015;86(4):1142–58. https://doi.org/10.1111/cdev.12376.

Weems CF, Carrion VG. The association between PTSD symptoms and salivary cortisol in youth: the role of time since the trauma. J Trauma Stress. 2007;20(5):903–7. https://doi.org/10.1002/jts.20251.

Raffington L, Prindle J, Keresztes A, Binder J, Heim C, Shing YL. Blunted cortisol stress reactivity in low-income children relates to lower memory function. Psychoneuroendocrinology. 2018;90:110–21. https://doi.org/10.1016/j.psyneuen.2018.02.002.

American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 5th ed. Arlington: American Psychiatric Association; 2013. https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596.

Hebebrand J, Anagnostopoulos D, Eliez S, Linse H, Pejovic-Milovancevic M, Klasen H. A first assessment of the needs of young refugees arriving in Europe: what mental health professionals need to know. Eur Child Adolesc Psychiatry. 2016;25(1):1–6. https://doi.org/10.1007/s00787-015-0807-0.