Đánh giá vai trò của độ sâu và bề rộng của kiến thức từ vựng trong khả năng đọc hiểu

Canadian Modern Language Review - Tập 56 Số 2 - Trang 282-308 - 1999
David D. Qian

Tóm tắt

Nghiên cứu thực nghiệm này đã khám phá mối quan hệ giữa độ sâu và bề rộng của kiến thức từ vựng và khả năng đọc hiểu trong tiếng Anh như một ngôn ngữ thứ hai (ESL). Bằng cách sử dụng các phân tích đa biến, nghiên cứu đã kiểm tra vai trò của độ sâu và bề rộng của kiến thức từ vựng trong việc đánh giá hiệu suất của một nhóm người học ESL trẻ tuổi với kích thước từ vựng tối thiểu là 3.000 gia đình từ trong việc thực hiện các nhiệm vụ đọc hiểu học thuật chung. Kết quả hỗ trợ cho các giả thuyết rằng (1) điểm số về kích thước từ vựng, độ sâu của kiến thức từ vựng và khả năng đọc hiểu có mối tương quan cao và tích cực; và (2) điểm số về độ sâu của kiến thức từ vựng có thể đóng góp một cách độc đáo vào việc dự đoán mức độ đọc hiểu, bên cạnh những dự đoán mà điểm số kích thước từ vựng cung cấp. Các phát hiện từ nghiên cứu này kêu gọi sự công nhận tầm quan trọng của việc cải thiện độ sâu của kiến thức từ vựng trong quá trình học tiếng Anh của người học ESL.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

Vocabulary knowledge77117

Reading comprehension and the assessment and acquisition of word knowledge231256

Fundamental considerations in language testing

Research on vocabulary instruction: Ode to Voltaire604632

Journal of Educational Psychology, 74, 506, 10.1037/0022-0663.74.4.506

An academic vocabulary list

Language Learning, 29, 121, 10.1111/j.1467-1770.1979.tb01055.x

Modern Language Journal, 64, 203

High frequency vocabulary and reading proficiency in ESL readers217228

Statistical power analysis for the behavioral sciences

Journal of Educational Research, 36, 206, 10.1080/00220671.1942.10881160

Working Papers on Bilingualism, 19, 107

Reading for TOEFL: Workbook

Elementary English, 42, 895-901

Studies in Second Language Acquisition, 19, 309, 10.1017/S0272263197003021

English Teaching Forum, 17, 24

Selecting vocabulary to teach in the intermediate and secondary grades245260

Multiple-choice cloze items and the Test of English as a Foreign Language

Modern data analysis: A first course in applied statistics

'Incidental' L2 vocabulary acquisition: Theory, current research and instructional implications [special issue]. Studies in Second Language Acquisition, 21, 303

Reading in a Foreign Language, 8, 689

Foreign Language Annals, 22, 529, 10.1111/j.1944-9720.1989.tb02780.x

What percentage of text-lexis is essential for comprehension?316323

How much lexis is necessary for reading comprehension?126132

The lexical threshold of second language reading comprehension: What it is and how it relates to L1 reading ability5562

The lexical plight in second language reading: Words you don't know, words you think you know, and words you can't guess2034

Applied Linguistics, 16, 307, 10.1093/applin/16.3.307

Language Learning, 48, 365, 10.1111/0023-8333.00046

Educational measurement

RELC Journal, 11, 25

Remedial and Special Education, 9, 42

Vocabulary size as a placement indicator8087

Eurocentres vocabulary test 10 KA

Review of Educational Research, 53, 253, 10.3102/00346543053002253

Reading Research Quarterly, 19, 303

Nassajizavareh, H. (1998). A component skills approach to adult ESL reading: Evidence from native speakers of Farsi. Unpublished doctoral dissertation, University of Toronto, Toronto, ON.

Guidelines, 5, 12

Vocabulary lists: Words, affixes and stems

Teaching and learning vocabulary

Vocabulary size, growth, and use115134

Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.

Vocabulary size, text coverage and word lists619

Nurweni, A. & Read, J. (in press). The English vocabulary knowledge of Indonesian university students. English for Specific Purposes.

Reading in English and Chinese: Evidence for a universal phonological principle227248

American university word list

TESL Canada Journal, 11, 9

Qian, D.D. (1998). Depth of vocabulary knowledge: Assessing its role in adults' reading comprehension in English as a second language. Unpublished doctoral dissertation, University of Toronto, Toronto, ON.

Towards a deeper assessment of vocabulary knowledge

Language Testing, 10, 355, 10.1177/026553229301000308

Refining the Word Associates Format as a measure of depth of vocabulary knowledge

Validating the Word Associates Format as a measure of depth of vocabulary knowledge

TESOL Quarterly, 10, 77, 10.2307/3585941

Editors' comments - pedagogy section

Studies in Second Language Acquisition, 19, 17, 10.1017/S0272263197001022

Research and evaluation in education and social sciences

The role of vocabulary knowledge in comprehension

RELC Journal, 25, 34, 10.1177/003368829402500203

How does vocabulary account for variance on reading comprehension tests? A preliminary instructional analysis176184

Cognition, 36, 17, 10.1016/0010-0277(90)90052-L

The Canadian Modern Language Review, 53, 13, 10.3138/cmlr.53.1.13

Language Learning and Communication, 3, 93

Yu, L. (1996). The role of cross-linguistic lexical similarity in the use of motion verbs in English by Chinese and Japanese learners. Unpublished doctoral dissertation, University of Toronto, Toronto, ON.

Historical trends in second language vocabulary instruction519