Tạp chí Khoa học Xã hội, Nhân văn và Giáo dục Trường Đại học Sư phạm - Đại học Đà Nẵng
1859-4603
Việt Nam
Cơ quản chủ quản: N/A
Lĩnh vực:
Các bài báo tiêu biểu
SỰ TÁI THIẾT MỐI QUAN HỆ ANH - MỸ: TỪ CHIẾN TRANH GIÀNH ĐỘC LẬP CỦA MỸ ĐẾN CHIẾN TRANH 1812
Tập 9 Số 5 - Trang 50-58 - 2019
Bài báo phân tích những nỗ lực ngoại giao của Hoa Kỳ trong tìm kiếm sự tái thiết và phát triển mối quan hệ với Anh từ sứ mệnh của John Q. Adams đến chiến tranh 1812. Dựa trên nguồn tư liệu là các thư tín, văn bản ngooại giao, các hiệp ước và công trình chuyên khảo, bài báo tập trung làm rõ những nỗ lực ngoại giao đầu tiên của Mỹ để kết nối mối quan hệ hai nước, từ quan hệ giữa chính quốc và thuộc địa đến quan hệ giữa hai quốc gia độc lập; quá trình bình thường hóa Anh - Mỹ thông qua những điều chính trong chính sách đối ngoại của George Washington và sứ mệnh ngoại giao của John Jay; sự đổ vỡ của mối quan hệ Anh - Mỹ sau khi mối quan hệ được tái thiết. Từ kết quả nghiên cứu trên, bài báo sẽ góp phần làm rõ mối quan hệ Anh - Mỹ từ sau chiến tranh giành độc lập, lịch sử ngoại giao Hoa Kỳ trong thời đại của các nhà lập quốc.
#Great Britain; the United States; the Revolutionary War; John Q. Adams; Treaty of Jay; Trade
SỰ TÁI THIẾT MỐI QUAN HỆ ANH - MỸ: TỪ CHIẾN TRANH GIÀNH ĐỘC LẬP CỦA MỸ ĐẾN CHIẾN TRANH 1812
Tập 9 Số 5 - Trang 50-58 - 2019
Bài báo phân tích những nỗ lực ngoại giao của Hoa Kỳ trong tìm kiếm sự tái thiết và phát triển mối quan hệ với Anh từ sứ mệnh của John Q. Adams đến chiến tranh 1812. Dựa trên nguồn tư liệu là các thư tín, văn bản ngooại giao, các hiệp ước và công trình chuyên khảo, bài báo tập trung làm rõ những nỗ lực ngoại giao đầu tiên của Mỹ để kết nối mối quan hệ hai nước, từ quan hệ giữa chính quốc và thuộc địa đến quan hệ giữa hai quốc gia độc lập; quá trình bình thường hóa Anh - Mỹ thông qua những điều chính trong chính sách đối ngoại của George Washington và sứ mệnh ngoại giao của John Jay; sự đổ vỡ của mối quan hệ Anh - Mỹ sau khi mối quan hệ được tái thiết. Từ kết quả nghiên cứu trên, bài báo sẽ góp phần làm rõ mối quan hệ Anh - Mỹ từ sau chiến tranh giành độc lập, lịch sử ngoại giao Hoa Kỳ trong thời đại của các nhà lập quốc.
#Great Britain; the United States; the Revolutionary War; John Q. Adams; Treaty of Jay; Trade
SELF-ESTEEM AND DEPRESSION AMONG VIETNAMESE UNIVERSITY STUDENTS
Tập 11 Số 1 - Trang 113-121 - 2021
Research and theories on gender differences in self-esteem and depression as well as the relationship between self-esteem and depression play an important role in the field of psychology. In the current study, we explore these two issues with Vietnamese university students. The levels of self-esteem and depression were assessed with a sample of 859 university students drawn from three universities in central Vietnam. The results showed that Vietnamese university students have moderate self-esteem and most do not suffer from depression. As expected, the male students reported significantly higher self-esteem than theirfemale fellows; however, the female students reported higher levels of depression than the male ones. The results also revealed that self-esteem was negatively correlated with depression. The research contributes to the understanding of the gender differences between the two mental health factors and the relationship between them among Vietnamese university students. These findings are important to the development of intervention strategies that help improve self-esteem and prevent depression in university students.
#Self-esteem #depression #Vietnamese university students #gender differences
APPLYING SOCIAL NETWORK ANALYSIS IN RESEARCHING CLASSROOM CONNECTEDNESS AT THE UNDERGRADUATE LEVEL
Tập 10 Số 2 - Trang 38-47 - 2020
Connectedness in the classroom is something that has often been mentioned in researches, but it is difficult to imagine what it is specifically. One may wonder whether or not connectedness is related to students’ academic performance. With the use of Social Network Analysis, this article models and measures the connectedness among classmates and its association with their academic performance. The class under study is at the undergraduate level and the research results show that its members have fairly high adhesion and no significant dispersion. Combined with the calculation of Pearson's index (r) in SPSS, the article has arrived at findings which prove to be identical with those of many international studies: the connectedness and the centrality of a student do not correlate with his or her academic performance. The findings of this article not only provide suggestions for classroom organization and extracurricular activities but also reveal new research directions in the field of education in Vietnam via network thinking.
#Social network analysis #Connectedness #Classroom #Academic performance #Undergraduate
NGHIÊN CỨU PHẢN ỨNG THỦY PHÂN SỤN KHỚP CHÂN GÀ SỬ DỤNG FLAVOURZYME
Tập 9 Số 4 - Trang 1-6 - 2019
Sử dụng bột đạm thủy phân từ khuỷu chân gà đã được các nhà khoa học chứng minh là giúp hỗ trợ các mô liên kết như gân, dây chằng, hỗ trợ xương, da và hệ thống tim mạch. Mục đích của nghiên cứu này là sử dụng Flavourzyme để thủy phân sụn khớp chân gà nhằm thu dịch đạm thủy phân (protein hydrolysate - PH). Các yếu tố chính ảnh hưởng đến phản ứng thủy phân được lựa chọn để khảo sát bao gồm: Nhiệt độ phản ứng (°C), pH môi trường phản ứng, tỉ lệ enzyme (%, dựa trên cơ chất) và thời gian phản ứng (phút). Kết quả nghiên cứu cho thấy hiệu suất thủy phân (Hh) và hiệu suất thu nhận dịch đạm thủy phân (HPH) đạt giá trị lớn nhất lần lượt là 25,97±0,71% và 40,9±0,89% khi nhiệt độ phản ứng, pH môi trường phản ứng, tỉ lệ enzyme và thời gian phản ứng thích hợp lần lượt là 50°C; 5; 0,72%; 20 phút. Kết quả nghiên cứu cho phép định hướng chế tạo các loại thực phẩm chức năng.
#chicken cartilage; protein hydrolysate (PH); Flavourzyme; hydrolysis; functional food.
NGHIÊN CỨU ẢNH HƯỞNG CỦA HỒ THỦY ĐIỆN SÔNG TRANH 2 ĐẾN VẬN CHUYỂN BÙN CÁT TRÊN SÔNG THU BỒN, TỈNH QUẢNG NAM
Tập 9 Số 3 - Trang 7-11 - 2019
Trong thời gian qua, sự phát triển dân số và các hoạt động kinh tế đã có những tác động không nhỏ đến chất lượng nước lưu vực sông Vu Gia - Thu Bồn, trong đó việc khai thác khoáng sản và xây dựng các hồ thuỷ điện trên lưu vực sông là những ví dụ điển hình. Nghiên cứu này dựa trên việc phân tích số liệu đo hàng ngày lưu lượng nước và khối lượng bùn cát lơ lửng của sông Thu Bồn tại trạm thủy văn Nông Sơn trong giai đoạn 1996-2018. Các kết quả chỉ ra rằng trong giai đoạn quan trắc, lưu lượng nước dao động từ 224 đến 494 m3/s và khối lượng bùn cát dao động từ 0.23 đến 5.22 triệu tấn/năm. Mặc dù khối lượng bùn cát phụ thuộc chặt chẽ vào điều kiện thủy văn nhưng khi các hồ chứa trên lưu vực sông đi vào hoạt động thì khối lượng bùn cát đã giảm đáng kể. Cụ thể là sau năm 2010 (thủy điện Sông Tranh 2 đi vào hoạt động), khối lượng bùn cát tại trạm Nông Sơn giảm mạnh từ 2.07 triệu tấn/năm xuống còn khoảng 1.14 triệu tấn/năm. Điều đó cho thấy tác động mạnh mẽ của các hồ chứa lên tải lượng phù sa tự nhiên của sông Thu Bồn, gây ảnh hưởng đến quá trình bồi đắp ở vùng hạ lưu, xói mòn vùng cửa sông và cân bằng hệ sinh thái trên toàn lưu vực sông.
#Thu Bon river; sediment concentration; water discharge; hydroelectric dam; erosion.
THE POST-PANDEMIC CHALLENGE: DEVELOPMENT OF TRANSNATIONAL EDUCATION PROGRAMME IN VIETNAM
Tập 11 Số 1 - Trang 85-95 - 2021
The world is facing a severe pandemic that has made millions of students who are experiencing depression and anxiety with their study abroad search for alternatives. One possible solution lies in transnational education programmes that provide high-quality education for students who would like to receive a foreign qualification without leaving their hometown. Transnational education, albeit quite popular all over the world, has been much less known in Vietnam. Therefore, this paper aims to provide a better understanding of transnational education programmes and suggests further research possibilities for the development of transnational education in Vietnam in the post-pandemic period of COVID-19. In theory, this study proposes future research orientation of development trends of transnational education programmes in Vietnam before and after the pandemic. In practice, the research provides measures to be taken for high-rank managers of transnational education providers regarding how to deal with this challenging situation.
#COVID-19 pandemic #student mobility #study abroad #transnational education programme #Vietnam higher education system
TƯ TƯỞNG HỒ CHÍ MINH VỀ CHIẾN LƯỢC “TRỒNG NGƯỜI” VÀ SỰ VẬN DỤNG CỦA ĐẢNG TA TRONG GIAI ĐOẠN HIỆN NAY
Tập 2 Số 2 - Trang 81-88 - 2012
Tư tưởng Hồ Chí Minh về “trồng người” là một hệ thống các quan điểm về huấn luyện, giáo dục, đào tạo, con người nhằm phục vụ sự nghiệp xây dựng và bảo vệ Tổ quốc. “Trồng người” là chiến lược hàng đầu của cách mạng Việt Nam, nhằm để đáp ứng yêu cầu của cách mạng, và chuẩn bị cho tương lai. “Trồng người” là xây dựng con người Việt Nam phát triển toàn diện đức tài, trong đó đạo đức là nền tảng. “Trồng người” là một sự nghiệp cách mạng lâu dài, gắn với chiến lược và chính sách phát triển kinh tế, xã hội. Tư tưởng Hồ Chí Minh về “trồng người” là tài sản tinh thần quý báu của dân tộc ta. Vận dụng sáng tạo tư tưởng của Người, Đảng và Nhà nước ta đã xây dựng chiến lược phát triển con người Việt Nam trong thời kỳ đẩy mạnh công nghiệp hóa, hiện đại hóa. Đó là tổng thể những chủ trương, chính sách, giải pháp của Đảng nhằm xây dựng, hoàn thiện nhân cách con người Việt Nam đáp ứng yêu cầu phát triển của đất nước trong thời kỳ mới.
#Ho Chi Minh Ideology #Strategy #The communist Party ‘s application
THỰC TRẠNG STRESS, LO ÂU, TRẦM CẢM CỦA SINH VIÊN ĐẠI HỌC NĂM CUỐI NGÀNH DƯỢC TẠI ĐỒNG NAI
Tập 10 Số 2 - Trang 32-37 - 2020
Final-year Pharmacy students are assumed to be at high risk for mental health problems including stress, anxiety and depression, especially during the stage prior to graduation. This study is aimed at investigating the reality of stress, anxiety, and depression suffered by final-year Pharmacy students’ (in the academic year 2019-2020) at two universities in Dongnai via a cross-sectional description based on a Depression, Anxiety and Stress Scale (DASS21) survey questionnaire. The research results from 134 respondents showed that the proportions of students experiencing stress, anxiety, and depression were 16.4%, 29.8% and 38.8% respectively, of which severe anxiety accounted for 6%, and severe depression accounted for 0.7% analysis. There were also statistically significant differences among groups of students with different academic results. These findings contribute to the universities’construction of appropriate intervention strategies to improve students’ mental health with a view to eliminating their mistakes in clinical pharmaceutical practice in the future.
#Final-year student; Pharmacy; Mental health; Dongnai; University.
THE EFFECT OF THE COVID-19 PANDEMIC RISK PERCEPTION ON STUDENTS' BEHAVIOURAL INTENTION TOWARDS RETURNING HOME FOR STUDYING
Tập 11 Số 1 - Trang 122-136 - 2021
Due to the COVID-19 crisis, it is more difficult for international students to complete their study abroad. There has been little discussion concerning international students' perspectives regarding their study plan during this health-related crisis. Based on the frameworks of risk perception theory and the extended Theory of Planned Behaviour, this study highlights returning home for studying as a health-protective behaviour stemming from international students' perceptions of COVID-19 risk. In other words, overseas students' behavioural intention is scrutinized through the lens of the risk perception.
An online survey with random sampling method was administered to the Vietnamese students who were studying in the UK in February and March 2021. A total of 588 responses were collected for data analysis.
The results reveal that international students' cognitive and affective risk perceptions are positively related to their attitude, subjective norms and perceived behavioural control over returning home for studying. There also exists a significant influence of both cognitive and affective risk perceptions on the students’ behavioural intention. Attitude, subject norms, and perceived behavioural control are considered significant mediators between risk perception and behavioural intention.
#affective risk perception #xognitive risk perception #COVID-19 #international students #theory of planned behaviour