Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp

  0866-7675

  2815-567X

  Việt Nam

Cơ quản chủ quản:  N/A

Lĩnh vực:

Phân tích ảnh hưởng

Thông tin về tạp chí

 

TÔN CHỈ, MỤC ĐÍCH HOẠT ĐỘNG

Thông tin về hoạt động của Trường Đại học Đồng Tháp. Định kỳ theo kỳ hạn xuất bản (đối với loại hình tạp chí in), định kỳ cập nhật thông tin theo quy định của pháp luật (đối với loại hình tạp chí điện tử) để thông tin chuyên sâu, chuyên ngành, giới thiệu, công bố kết quả nghiên cứu khoa học thuộc các lĩnh vực đào tạo, giảng dạy của Trường Đại học Đồng Tháp.

PHẠM VI VÀ TRỌNG TÂM

Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp là tạp chí học thuật đa ngành được xuất bản theo Giấy phép hoạt động báo chí của Bộ Thông tin và Truyền thông. Tạp chí là diễn đàn cho các nhà khoa học, giảng viên, học viên, sinh viên của Trường và bạn đọc trong và ngoài nước quan tâm công bố các kết quả nghiên cứu khoa học thuộc tất cả các lĩnh vực khoa học và công nghệ. Tạp chí phát hành định kỳ chín số một năm (bằng ngôn ngữ tiếng Việt và tiếng Anh) bao gồm chuyên san Khoa học Xã hội và Nhân văn và chuyên san Khoa học Tự nhiên. Bên cạnh các số định kỳ đa ngành, đa lĩnh vực, Tạp chí cũng xuất bản các số đặc biệt theo đề nghị của các biên tập viên khách mời nhằm bảo trợ cho các hội thảo khoa học chuyên ngành trong nước và quốc tế. Ngoài việc nhận đăng các bài báo nghiên cứu nguyên tác, Hội đồng biên tập Tạp chí cũng mời các nhà khoa học có uy tín viết các bài báo tổng quan để lược sử nghiên cứu trong chuyên ngành, hệ thống hóa những vấn đề đã được giải quyết và gợi ý những định hướng nghiên cứu tiếp theo cho chuyên ngành. Hội đồng biên tập Tạp chí rất mong nhận được sự hợp tác của các nhà khoa học, giảng viên, học viên trong và ngoài nước gửi bài báo đăng Tạp chí và tham gia bình duyệt các bài báo của Tạp chí.

Từ tháng 12 năm 2012 đến nay, Tạp chí đã xuất bản trên 60 số với hơn 1.000 bài báo. Tạp chí đã được Hội đồng Giáo sư nhà nước chấp nhận đưa vào danh mục tạp chí được tính điểm công trình khoa học ở hội đồng Giáo sư ngành, liên ngành gồm:

Ngành Giáo dục học: 0-0.75 điểm.

Liên ngành Hóa học - Công nghệ thực phẩm: 0-0.5 điểm.

Ngành Kinh tế: 0-0.25 điểm.

Liên ngành Nông nghiệp - Lâm nghiệp: 0-0.25 điểm.

Ngành Sinh học: 0-0.25 điểm.

Ngành Toán học: 0-0.5 điểm.

Liên ngành Triết học - Xã hội học - Chính trị học: 0-0.25 điểm.

Liên ngành Văn hóa - Nghệ thuật - Thể dục thể thao: 0-0.25 điểm.

Ngành Văn học: 0-0.25 điểm.

Ngành Vật lý: 0-0.5 điểm.

                     


Các bài báo tiêu biểu

Hệ tham số của môđun Muchsbaum
- 2013
Tan Phuc Ngo
Trong bài báo này, chúng tôi nghiên cứu về hệ tham số thu gọn và lớp môđun Buchsbaum. Cụ thể, chúng tôi chỉ ra rằng tất cả các hệ tham số của môđun Buchsbaum đều là hệ tham số thu gọn. Ngoài ra, chúng tôi cũng giới thiệu một số ví dụ về lớp môđun này.
Enhancing student's mathematical competency in learning the graph and properties of the sine function by Google Sheets app on smartphone
Tập 13 Số 7 - Trang 109-120 - 2024
Tang Minh Dung, La Yen Nhi
This study explores the integration of the Google Sheets app on smartphones to enhance students' mathematical competency in understanding the graph and properties of the sine function. The paper was an exploratory study involving 32 11th-grade students. The teaching intervention was structured into four phases: familiarizing with the Google Sheets app, creating the sine function value table, sketching the function graph, and analyzing the graph to deduce the sine function's properties. Data were collected through worksheets and audio -video recordings of group work, focusing on manifestations of mathematical competencies. The findings indicate that students completed the tasks and demonstrated significant competencies in mathematical reasoning and using digital tools. Students were able to identify and solve mathematical problems, utilize Google Sheets effectively, and use logical reasoning to enhance their understanding of the sine function. The study concludes that integrating Google Sheets into mathematics education not only aids in visualizing and comprehending mathematical concepts but also promotes interactive and collaborative learning environments, ultimately fostering a deeper understanding and proficiency in mathematics.
#Mathematical competency #mobile learning #sine function #smartphone
Researching STEAM in early childhood education between 2013-2023: A bibliometric analysis of Scopus database
Tập 13 Số 7 - Trang 18-27 - 2024
Tran Viet Nhi, Duong Thi Thuy Linh, Phan Thi Ngoc Tu, Huynh Thi Quynh Thi, Nguyen Thi Hieu, Nguyen Thi Luan
This study investigates global research trends on STEAM in early childhood education from 2013 to 2023. The bibliometric analysis method was utilized to analyze a dataset of 129 documents extracted from the Scopus database. The results reveal a growing interest in this field, with a notable increase in the number of publications from 2019 to 2023 compared to 2013-2018. The USA leads in both the number of publications and citations. "Early Childhood Education Journal" is the most prominent, while “Sullivan A” and “Bers MU” gain the most significant impact on this research topic. This review study identifies four main thematic clusters: (1) core aspects of STEAM in early childhood education, (2) gender equality in STEAM education, (3) technology and engineering education, and (4) applying this approach to early childhood education. Research trends indicate a growing interest in topics such as computer literacy, creativity, and children's learning processes in STEAM education. The authors propose several recommendations to guide future research in this area.
#Bibliometric #early childhood education #review #Scopus #STEAM
The effectiveness of implementing learning project on the quadratic function in high school
Tập 13 Số 7 - Trang 89-98 - 2024
Vo Xuan Mai, Nguyen Thi Ngoc Tam
Project-based learning is one of the modern teaching methods utilizing student group intelligence to perform the learning task designed by the teacher. Through this method, students can acquire knowledge and develop necessary skills in learning such as communication, collaboration, critical thinking, and problem-solving. This paper aimed to investigate the effectiveness of implementing a learning project on the topic of the quadratic function at high school. A quasi-experimental method was conducted in one month involving two classes of tenth-grade students, consisting of an experiment and a control class (conventional learning). Qualitative and quantitative data were collected through student activity observation sheets, mathematics pre-test and post-test. This study could provide an effect of utilizing project-based learning and opportunities to implement learning projects in high schools.
#Learning project #project-based learning #project teaching method #process of learning project #quadratic function
Diverse groupings in teaching English-speaking skills
Tập 13 Số 7 - Trang 46-59 - 2024
Le Nhut Long
This study aims to investigate the effects of diverse groupings on learners' English-speaking skills. Accordingly, diverse groupings as an intervention procedure were implemented over an English-speaking course. This course lasted 15 weeks and 48 EFL students from a university in Vietnam enrolled in the course. On the completion of the course, quantitative data were collected via a questionnaire surveying the involved students' evaluations of the effects of the intervention procedure. Meanwhile, participants' reflections on the course recorded in audio files served as qualitative data for the study. The obtained results from both quantitative and qualitative data reveal that participants highly valued the course because it facilitated their English speaking skills as well as cognitive and social skills. These positive effects were derived from practicing English speaking with various partners. In addition, qualitative data recorded their perspectives on different preferences for partners in group work. These patterns include partners’ English proficiency levels, sex, partnership selection, and working duration. On these results, pedagogical implications are addressed. Further expanded research in this regard within Vietnam and beyond is also suggested to overcome the present study’s limitations.    
#Đa dạng hóa phân nhóm #ngoại ngữ tiếng Anh (EFL) #hiệu ứng #hoạt động nhóm #kỹ năng.
Non-verbal language application in language teaching and learning in the English classroom: A systematic review study
Tập 13 Số 7 - Trang 70-77 - 2024
Nguyen Phuong Linh, Huynh Thi My Duyen
Việc cân nhắc ứng dụng ngôn ngữ điệu bộ trong quá trình dạy và học sẽ mang đến nhiều lợi ích thiết thực cho học sinh và giáo viên. Bài viết này tập trung vào sự bình luận tổng thể và phân tích hệ thống giá trị tổng quan sẵn có về ngôn ngữ điệu bộ trong bối cảnh lớp học. Đặc biệt là tập trung nghiên cứu các loại hình phổ biến của sự chuyển động cơ thể được sử dụng trong lớp học tiếng Anh. Bên cạnh đó, bài viết cũng tập trung vào các điểm mấu chốt của sự ảnh hưởng ngôn ngữ điệu bộ đối với giáo viên và người học trên phương diện truyền tải và hiểu tri thức, động lực dạy và học và môi trường giao tiếp. Sau cùng, nghiên cứu tìm hiểu các qui tắc và kỹ thuật ứng dụng ngôn ngữ điệu bộ trong bối cảnh giáo dục. Kết quả nghiên cứu có thể đưa ra một cái nhìn tổng thể về việc sử dụng ngôn ngữ để làm phong phú thêm kinh nghiệm giảng dạy, đồng thời nâng cao năng lực người học, cải thiện thành quả học tập và nâng cao chất lượng dạy và học.
#Language teaching and learning #non-verbal language #rules and techniques.
Vietnamese English-major students’ views and practices on English pronunciation
Tập 13 Số 7 - Trang 35-45 - 2024
Do Minh Hung
English pronunciation competence is important in learning English as a foreign language. The present study aimed to provide insights into English-major students’ views and practices for this competence. To its end, the study investigated (1) relevant values of English pronunciation competence perceived by English-major students, (2) specific pronunciation errors they attend to for improvement, and (3) practices they undertake to improve this competence. For data collection, an interview survey was conducted among 16 students majoring in English from a university in Vietnam. The results reveal that all students endorsed the valued English pronunciation competence for their confidence in English communication and learning success as an English major in college. They also cited their common pronunciation errors (which stemmed from phonological discrepancies between English and Vietnamese and other relevant causes) and self-initiated practices for improvement; however, only a few students had developed effective self-improvement strategies. Accordingly, pedagogical implications are addressed and further studies are recommended to advance our understanding in this regard.
#English pronunciation #error #practice #value
Faculties on activities of training highly qualified human resources: Research in the Mekong Delta
Tập 13 Số 7 - Trang 3-17 - 2024
Truong Tan Dat, Nguyen Van De, Ho Van Thong, Tran Thuy Nhu Phuong
The Mekong Delta region currently lacks a high-quality labor force. Many universities have opened postgraduate training programs to provide high-quality labor for this region. On the systematic approach to development and practical activities, this study on the teaching staff with high-quality human resource training activities is to answer two research questions: (1) What are the researches on the teaching staff role in human resource training at the higher education focusing on? and (2) What are the gaps in this line of research on training highly qualified human resources? From there, this study assesses the current strengths and weaknesses of the teaching staff of universities in the Mekong Delta, identifies opportunities and challenges in human resource training in the new context; at the same time, it orients the activities of linking the teaching staff universities​ Open approach, increased autonomy, self-responsibility in the field of training high-quality human resources to meet the requirements of fundamental and comprehensive educational innovation.
#Highly qualified human resources #Mekong Delta region #teaching staff #training activities.
Researching consultation demand of high school students in Cao Lanh city, Dong Thap province
Tập 13 Số 7 - Trang 78-88 - 2024
Duong Van Khanh, Nguyen Thi Bich Hung, Dinh Ngoc Thang
The satisfaction of the consultation demand in schools is essential and urgent to indirectly prevent negative behaviors of students when they cannot control themselves, thereby helping students regulate their emotions and behaviors, and guide them to make appropriate directions and choices and improve their situation in a positive direction. The research surveyed 450 students at high schools in Cao Lanh city, Dong Thap province. Research findings show that high school students have quite high consultation demand with a variety of different demands that need to be satisfied. However, reality shows that students do not have access to consultation activities to satisfy their demand due to being influenced by many subjective and objective factors. This requires practical solutions to satisfy students' consultation demand.
#Nhu cầu #tham vấn; học sinh trung học phổ thông; thành phố Cao Lãnh; tỉnh Đồng Tháp.
Investigating Vietnamese EFL high school teachers’ attitudes toward teaching moral values
Tập 13 Số 7 - Trang 60-69 - 2024
Nguyen Thi Nien Hoa, Huynh Hong Huyen, Nguyen Thi Bich Nhi
Families, schools, and society in Vietnam are paying more attention to moral education. The current national general education program, in particular, strives to promote students’ knowledge, skills, and moral qualities in order to better prepare them for globalization in the twenty-first century. It also mandates all educators, teachers integrate moral values into the curricula and lessons. This study aims to investigate English as a Foreign Language (EFL) teachers’ attitudes towards teaching moral values in various high schools. Twenty-one Vietnamese EFL high school teachers from a province in the Mekong Delta participated in the study. Data were collected from a Google-Form survey comprising 14 closed and open-ended questions based on van Aalderen-Smeets et al.’s (2012) and Ualesi and Ward’s (2018) multi-dimensional framework. The findings showed the participants’ positive attitudes toward teaching moral values, and there was almost no significant difference in the attitudes of teachers regarding gender, level of education, and teaching contexts. However, the findings revealed that approximately 81 % of the respondents encountered difficulties when infusing moral values into EFL teaching, primarily relating to teachers’ perceptions and contextual factors. Based on the findings, some conclusions and pedagogical recommendations have been made. 
#EFL teachers’ attitude #moral education #teaching moral values #Vietnamese high schools