Tạp chí Giáo dục

  2354-0753

 

  Việt Nam

  k7Ae9TYAAAAJ

Cơ quản chủ quản:  N/A

Phân tích ảnh hưởng

Các bài báo tiêu biểu

Tổ chức dạy học chủ đề “Liên kết hóa học” (Hóa học 10) theo mô hình “Lớp học đảo ngược” nhằm phát triển năng lực tự học cho học sinh
Tập 23 Số 07 - Trang 19-23 - 2023
Hoàng Trang Nguyễn , Thị Thơm Bùi
The flipped classroom model is one of the methods of organizing combined teaching that has been proven capable of meeting the requirements of teaching innovation. The article focuses on developing a teaching process according to the model of “Flipped classroom”, conducting experimental teaching on the topic “Chemical bonding” at a number of high schools in the suburb of  Hanoi city. The resea...... hiện toàn bộ
#Development of self-study competency #blended learning #flipped classroom #high school students #chemical bond
Giới thiệu hướng tiếp cận Reggio Emilia và ứng dụng trong bối cảnh đổi mới giáo dục mầm non tại Việt Nam
Tập 22 Số 6 - Trang 20-25 - 2022
Thị Thành Nguyễn
Stemming from the requirements of the fundamental and comprehensive innovation in education and training in the context of globalization and international integration, early childhood education in Viet Nam currently seek breakthrough developments, especially teaching approaches in educational activities. This study shows that the Reggio Emilia approach is appropriate for the cause of reforming ear...... hiện toàn bộ
#Early childhood education #educational innovation #Reggio Emilia approach #Reggio Emilia approach application
Thực trạng dạy học STEM cho học sinh trung học phổ thông tại Thành phố Hồ Chí Minh
Tập 23 Số 03 - Trang 31-35 - 2023
Nguyễn Trúc Phương Phan , Văn Hồng Bùi , Quốc Tiệp Nguyễn
The general education curriculum issued in 2018 is being implemented, with many advantages in integrating STEM education into learning subjects and topics, contributing to the development of students’ qualities and capacities. With the aim of investigating the current status of STEM teaching organizations of educational institutions, and teachers’ capacity to use active teaching methods and STEM t...... hiện toàn bộ
#STEM education #general education curriculum #STEM teaching #students
Vận dụng Lí thuyết giáo dục Toán thực (Realistics Mathematics Education) trong dạy học: Một số thách thức, nguyên tắc và khuyến nghị
- Trang 37-43 - 2021
Thuỳ Trang Lê, Anh Giang Phạm, Tiến Trung Nguyễn
Lí thuyết giáo dục toán thực (Realistic Mathematics Education) đã được nghiên cứu triển khai ở nhiều nước trên thế giới, trong đó có cả Việt Nam. Tuy nhiên, ở Việt Nam cũng như nhiều nước trên thế giới cũng còn có những tranh luận khác nhau về cách hiểu cũng như triển khai, vận dụng hay hiệu quả, hạn chế của lí thuyết RME. Nghiên cứu này nhằm tổng hợp lại một số ưu điểm, thách thức cũng như một và...... hiện toàn bộ
#RME #giáo dục toán thực #thách thức #khuyến nghị #Chương trình môn Toán 2018
Vận dụng mô hình STEAM trong tổ chức hoạt động giáo dục ở trường mầm non
Tập 22 Số 13 - Trang 1-6 - 2022
Thị Hồng Lam Nguyễn , Thị Hiền Đào
The renovation of education and training needs to start from the preschool level, the first level of education in the national education system, and continue to the next education levels to create unity, sustainability and global quality. In this article, we introduce the STEAM-education-based form of teaching, the process of organizing this form of teaching and some recommendations when organizin...... hiện toàn bộ
#STEAM model #educational activities #preschool education
Sử dụng bài tập tình huống nhằm phát triển năng lực vận dụng kiến thức, kĩ năng cho học sinh trong dạy học môn Khoa học tự nhiên
- Trang 11-15 - 2021
Thị Hồng Tú Phạm, Thanh Hương Hà
In the Natural Science subject program 2018, the ability to apply knowledge and skills learned is one of the three specific competencies that need to be developed for students in teaching. To develop this capacity, teachers need to create an environment and opportunities for students to perform activities that apply knowledge and skills to solve practical problems related to the lesson. There are ...... hiện toàn bộ
#situational exercises #capacity #ability to apply knowledge #skills #capacity development
Phát triển năng lực tư duy và lập luận Toán học cho học sinh trong dạy học chủ đề “Đại số tổ hợp” ở trung học phổ thông
Tập 23 Số 07 - Trang 1-5 - 2023
Văn Thuận Nguyễn , Thị Mỹ Hằng Nguyễn , Thị Xoan Nguyễn
One of the goals of the 2018 General Education Program in Mathematics is to form and develop mathematical competence, including the following core component competencies: mathematical thinking and reasoning, modeling, and mathematical reasoning, mathematical problem solving, mathematical communicating, and using mathematical learning tools and means. Thus, the capacity to think and reason mathemat...... hiện toàn bộ
#Mathematical thinking and reasoning competency #students #algebraic combinatorics #high school
Một số nghiên cứu về năng lực STEM trên thế giới và đề xuất khung năng lực stem cho học sinh phổ thông tại Việt Nam
Tập 22 Số 10 - Trang 48-53 - 2022
Thị Xuân Quỳnh Trần , Thanh Nga Nguyễn , Thanh Trung Tạ , Phương Uyên Nguyễn
One of the basic goals of STEM education in general education is to develop STEM competencies for students. Accordingly, the student's STEM competency framework serves as the foundation to build assessment tools and guide teachers' STEM teaching goals. This study reviews a number of studies on the STEM competency framework in the world, thereby proposing the STEM competency framework of high schoo...... hiện toàn bộ
#STEM competencies #STEM competency frameworks #students #research
Động lực học tập của học sinh trung học phổ phông tại Thành phố Hồ Chí Minh
Tập 22 Số 13 - Trang 46-50 - 2022
Thị Thúy Dung Nguyễn
In the context of the Industrial Revolution 4.0 with the rapid development of science and technology, rapid and drastic changes in economy, culture and society, affecting both positively and negatively to the learners, creating learning motivation has become even more important. The article presents the results of a survey using a questionnaire for teachers and students of public high schools in H...... hiện toàn bộ
#Learning motivation #students #high schools #Ho Chi Minh City
Thực trạng và đề xuất một số giải pháp nâng cao hiệu quả tổ chức dạy học theo định hướng phát triển năng lực học sinh trung học phổ thông trên địa bàn tỉnh Tuyên Quang
Tập 23 Số 02 - Trang 34-40 - 2023
Minh Anh Tuấn Nguyễn
Forming and developing students' qualities and competencies are the requirements of the 2018 General Education Curriculum and the current educational innovation practice. This study proposes some solutions to organize teaching to develop high school students' competencies and qualities in accordance with the educational context of Tuyen Quang province. The research results show that 10 proposed so...... hiện toàn bộ
#Students’ competencies #education innovation #high school student #renovating teaching #curriculum and textbooks