Tổ chức dạy học chủ đề “Liên kết hóa học” (Hóa học 10) theo mô hình “Lớp học đảo ngược” nhằm phát triển năng lực tự học cho học sinh
Tập 23 Số 07 - Trang 19-23 - 2023
Hoàng Trang Nguyễn , Thị Thơm Bùi
The flipped classroom model is one of the methods of organizing combined teaching that has been proven capable of meeting the requirements of teaching innovation. The article focuses on developing a teaching process according to the model of “Flipped classroom”, conducting experimental teaching on the topic “Chemical bonding” at a number of high schools in the suburb of Hanoi city. The resea...... hiện toàn bộ
#Development of self-study competency #blended learning #flipped classroom #high school students #chemical bond
Giới thiệu hướng tiếp cận Reggio Emilia và ứng dụng trong bối cảnh đổi mới giáo dục mầm non tại Việt Nam
Tập 22 Số 6 - Trang 20-25 - 2022
Thị Thành Nguyễn
Stemming from the requirements of the fundamental and comprehensive innovation in education and training in the context of globalization and international integration, early childhood education in Viet Nam currently seek breakthrough developments, especially teaching approaches in educational activities. This study shows that the Reggio Emilia approach is appropriate for the cause of reforming ear...... hiện toàn bộ
#Early childhood education #educational innovation #Reggio Emilia approach #Reggio Emilia approach application
Vận dụng Lí thuyết giáo dục Toán thực (Realistics Mathematics Education) trong dạy học: Một số thách thức, nguyên tắc và khuyến nghị
- Trang 37-43 - 2021
Thuỳ Trang Lê, Anh Giang Phạm, Tiến Trung Nguyễn
Lí thuyết giáo dục toán thực (Realistic Mathematics Education) đã được nghiên cứu triển khai ở nhiều nước trên thế giới, trong đó có cả Việt Nam. Tuy nhiên, ở Việt Nam cũng như nhiều nước trên thế giới cũng còn có những tranh luận khác nhau về cách hiểu cũng như triển khai, vận dụng hay hiệu quả, hạn chế của lí thuyết RME. Nghiên cứu này nhằm tổng hợp lại một số ưu điểm, thách thức cũng như một và...... hiện toàn bộ
#RME #giáo dục toán thực #thách thức #khuyến nghị #Chương trình môn Toán 2018
Thực trạng dạy học STEM cho học sinh trung học phổ thông tại Thành phố Hồ Chí Minh
Tập 23 Số 03 - Trang 31-35 - 2023
Nguyễn Trúc Phương Phan , Văn Hồng Bùi , Quốc Tiệp Nguyễn
The general education curriculum issued in 2018 is being implemented, with many advantages in integrating STEM education into learning subjects and topics, contributing to the development of students’ qualities and capacities. With the aim of investigating the current status of STEM teaching organizations of educational institutions, and teachers’ capacity to use active teaching methods and STEM t...... hiện toàn bộ
#STEM education #general education curriculum #STEM teaching #students
Vận dụng mô hình STEAM trong tổ chức hoạt động giáo dục ở trường mầm non
Tập 22 Số 13 - Trang 1-6 - 2022
Thị Hồng Lam Nguyễn , Thị Hiền Đào
The renovation of education and training needs to start from the preschool level, the first level of education in the national education system, and continue to the next education levels to create unity, sustainability and global quality. In this article, we introduce the STEAM-education-based form of teaching, the process of organizing this form of teaching and some recommendations when organizin...... hiện toàn bộ
#STEAM model #educational activities #preschool education
Sử dụng bài tập tình huống nhằm phát triển năng lực vận dụng kiến thức, kĩ năng cho học sinh trong dạy học môn Khoa học tự nhiên
- Trang 11-15 - 2021
Thị Hồng Tú Phạm, Thanh Hương Hà
In the Natural Science subject program 2018, the ability to apply knowledge and skills learned is one of the three specific competencies that need to be developed for students in teaching. To develop this capacity, teachers need to create an environment and opportunities for students to perform activities that apply knowledge and skills to solve practical problems related to the lesson. There are ...... hiện toàn bộ
#situational exercises #capacity #ability to apply knowledge #skills #capacity development
Động lực học tập của học sinh trung học phổ phông tại Thành phố Hồ Chí Minh
Tập 22 Số 13 - Trang 46-50 - 2022
Thị Thúy Dung Nguyễn
In the context of the Industrial Revolution 4.0 with the rapid development of science and technology, rapid and drastic changes in economy, culture and society, affecting both positively and negatively to the learners, creating learning motivation has become even more important. The article presents the results of a survey using a questionnaire for teachers and students of public high schools in H...... hiện toàn bộ
#Learning motivation #students #high schools #Ho Chi Minh City
Nghiên cứu về các công cụ bảo đảm chất lượng bên trong ở một số trường đại học trên thế giới và khuyến nghị cho Việt Nam
- Trang 13-17 - 2021
Thị Tuyết Nhung Phạm, Hữu Cương Nguyễn, Thị Hương Phạm, Thị Thu Hiền Tạ
Bảo đảm chất lượng bên trong là một thành tố quan trọng của giáo dục đại học. Nhiều trường đại học trên thế giới đã xây dựng và triển khai thành công mô hình bảo đảm chất lượng bên trong, góp phần nâng cao chất lượng đào tạo, quản lí và cơ hội việc làm cho người tốt nghiệp. Nghiên cứu gần đây của UNESCO về triển khai bảo đảm chất lượng bên trong tại tám trường đại học khác nhau trên thế giới đã cu...... hiện toàn bộ
#Bảo đảm chất lượng #công cụ bảo đảm chất lượng bên trong #kiểm định chất lượng #giáo dục đại học
Phát triển năng lực tư duy và lập luận Toán học cho học sinh trong dạy học chủ đề “Đại số tổ hợp” ở trung học phổ thông
Tập 23 Số 07 - Trang 1-5 - 2023
Văn Thuận Nguyễn , Thị Mỹ Hằng Nguyễn , Thị Xoan Nguyễn
One of the goals of the 2018 General Education Program in Mathematics is to form and develop mathematical competence, including the following core component competencies: mathematical thinking and reasoning, modeling, and mathematical reasoning, mathematical problem solving, mathematical communicating, and using mathematical learning tools and means. Thus, the capacity to think and reason mathemat...... hiện toàn bộ
#Mathematical thinking and reasoning competency #students #algebraic combinatorics #high school
Xây dựng bài tập hóa học trong dạy học phần “Hợp chất hữu cơ có nhóm chức” (Hóa học 11) nhằm đánh giá năng lực vận dụng kiến thức, kĩ năng cho học sinh
Tập 22 Số 24 - Trang 25-30 - 2022
Trung Ninh Trần , Minh Tú Dương
Chemistry exercises play a very important role in teaching chemistry, helping students develop thinking skills and necessary competencies to solve problems in life. This study proposes a process to design chemistry exercises in teaching Chemistry to assess students' knowledge application competency. This process is illustrated through designing the exercises in teaching the topic “Organic compound...... hiện toàn bộ
#Chemistry exercises #knowledge application competency #skills #Chemistry 11