
Tạp chí Giáo dục
2354-0753
Việt Nam
Cơ quản chủ quản: N/A
Lĩnh vực:
Các bài báo tiêu biểu
Thái độ và kì vọng của sinh viên sư phạm tiếng Anh đối với ChatGPT: nghiên cứu tại Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
Tập 23 Số 10 - Trang 51-56 - 2023
ChatGPT is an artificial intelligence tool with potential applications in foreign language learning to support the current learning as well as the teaching career of future teachers. The study used convergent mixed-methods design, collected data through surveys and interviews with English pedagogical students at Hanoi National University of Education in order to assess the familiarity and applicat...... hiện toàn bộ
#ChatGPT #artificial intelligence (AI) #English language teaching (ELT) #English as a foreign language (EFL) #convergent mixed-methods design
Giới thiệu hướng tiếp cận Reggio Emilia và ứng dụng trong bối cảnh đổi mới giáo dục mầm non tại Việt Nam
Tập 22 Số 6 - Trang 20-25 - 2022
Stemming from the requirements of the fundamental and comprehensive innovation in education and training in the context of globalization and international integration, early childhood education in Viet Nam currently seek breakthrough developments, especially teaching approaches in educational activities. This study shows that the Reggio Emilia approach is appropriate for the cause of reforming ear...... hiện toàn bộ
#Early childhood education #educational innovation #Reggio Emilia approach #Reggio Emilia approach application
Vận dụng Lí thuyết giáo dục Toán thực (Realistics Mathematics Education) trong dạy học: Một số thách thức, nguyên tắc và khuyến nghị
- Trang 37-43 - 2021
Lí thuyết giáo dục toán thực (Realistic Mathematics Education) đã được nghiên cứu triển khai ở nhiều nước trên thế giới, trong đó có cả Việt Nam. Tuy nhiên, ở Việt Nam cũng như nhiều nước trên thế giới cũng còn có những tranh luận khác nhau về cách hiểu cũng như triển khai, vận dụng hay hiệu quả, hạn chế của lí thuyết RME. Nghiên cứu này nhằm tổng hợp lại một số ưu điểm, thách thức cũng như một và...... hiện toàn bộ
#RME #giáo dục toán thực #thách thức #khuyến nghị #Chương trình môn Toán 2018
Thực trạng dạy học STEM cho học sinh trung học phổ thông tại Thành phố Hồ Chí Minh
Tập 23 Số 03 - Trang 31-35 - 2023
The general education curriculum issued in 2018 is being implemented, with many advantages in integrating STEM education into learning subjects and topics, contributing to the development of students’ qualities and capacities. With the aim of investigating the current status of STEM teaching organizations of educational institutions, and teachers’ capacity to use active teaching methods and STEM t...... hiện toàn bộ
#STEM education #general education curriculum #STEM teaching #students
Vận dụng mô hình STEAM trong tổ chức hoạt động giáo dục ở trường mầm non
Tập 22 Số 13 - Trang 1-6 - 2022
The renovation of education and training needs to start from the preschool level, the first level of education in the national education system, and continue to the next education levels to create unity, sustainability and global quality. In this article, we introduce the STEAM-education-based form of teaching, the process of organizing this form of teaching and some recommendations when organizin...... hiện toàn bộ
#STEAM model #educational activities #preschool education
Năng suất công bố của các cơ sở giáo dục đại học ở Việt Nam giai đoạn 2016-2020: Dữ liệu từ Scopus
- Trang 1-6 - 2021
The quality of Vietnam's higher education has increasingly improved along with the increasing number of international publications. This study aims to outline a general picture of international university publications in Vietnam on the Scopus database. The results show that the average international published growth rate of universities is 37,85% / year, in which 2019 was a year of rapid increase....... hiện toàn bộ
#scientific productivity #university rankings #international publications #webometrics #Scopus
Nghiên cứu về các công cụ bảo đảm chất lượng bên trong ở một số trường đại học trên thế giới và khuyến nghị cho Việt Nam
- Trang 13-17 - 2021
Bảo đảm chất lượng bên trong là một thành tố quan trọng của giáo dục đại học. Nhiều trường đại học trên thế giới đã xây dựng và triển khai thành công mô hình bảo đảm chất lượng bên trong, góp phần nâng cao chất lượng đào tạo, quản lí và cơ hội việc làm cho người tốt nghiệp. Nghiên cứu gần đây của UNESCO về triển khai bảo đảm chất lượng bên trong tại tám trường đại học khác nhau trên thế giới đã cu...... hiện toàn bộ
#Bảo đảm chất lượng #công cụ bảo đảm chất lượng bên trong #kiểm định chất lượng #giáo dục đại học
Xây dựng bài tập hóa học trong dạy học phần “Hợp chất hữu cơ có nhóm chức” (Hóa học 11) nhằm đánh giá năng lực vận dụng kiến thức, kĩ năng cho học sinh
Tập 22 Số 24 - Trang 25-30 - 2022
Chemistry exercises play a very important role in teaching chemistry, helping students develop thinking skills and necessary competencies to solve problems in life. This study proposes a process to design chemistry exercises in teaching Chemistry to assess students' knowledge application competency. This process is illustrated through designing the exercises in teaching the topic “Organic compound...... hiện toàn bộ
#Chemistry exercises #knowledge application competency #skills #Chemistry 11
Động lực học tập của học sinh trung học phổ phông tại Thành phố Hồ Chí Minh
Tập 22 Số 13 - Trang 46-50 - 2022
In the context of the Industrial Revolution 4.0 with the rapid development of science and technology, rapid and drastic changes in economy, culture and society, affecting both positively and negatively to the learners, creating learning motivation has become even more important. The article presents the results of a survey using a questionnaire for teachers and students of public high schools in H...... hiện toàn bộ
#Learning motivation #students #high schools #Ho Chi Minh City
Tích hợp các nội dung phát triển bền vững trong chương trình đào tạo giáo viên: nghiên cứu tại ba cơ sở đào tạo giáo viên của Việt Nam
Tập 22 Số 21 - Trang 1-8 - 2022
This study analyzes how sustainable development (SD) topics are integrated in the teacher education curricula of three teacher education institutions (TEIs) namely: Hanoi National University of Education, University of Education (Vietnam National University Hanoi), and School of Education (Can Tho University). The author employs a mixed approach combining qualitative and quantitative analysis with...... hiện toàn bộ
#Education for Sustainable Development (ESD) #teacher education #integration #teacher education curriculum #sustainable development