Tạp chí Giáo dục

  2354-0753

 

  Việt Nam

Cơ quản chủ quản:  N/A

Lĩnh vực:

Các bài báo tiêu biểu

Thái độ và kì vọng của sinh viên sư phạm tiếng Anh đối với ChatGPT: nghiên cứu tại Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
Tập 23 Số 10 - Trang 51-56 - 2023
Thị Cẩm Trang Thái
ChatGPT is an artificial intelligence tool with potential applications in foreign language learning to support the current learning as well as the teaching career of future teachers. The study used convergent mixed-methods design, collected data through surveys and interviews with English pedagogical students at Hanoi National University of Education in order to assess the familiarity and application of ChatGPT as well as the attitude of EFL pre-service teachers towards its potential to support future learning and teaching. The results showed that most of the students participating in the study had heard of ChatGPT and some used it for learning purposes. The participants showed a positive attitude towards ChatGPT’s ability to support learning, giving examples of its ability to provide quick and accurate answers and its potential to improve language skills. However, they also expressed concerns about the reliability and accuracy of the information provided by ChatGPT and the negative effects on critical thinking skills. The study leads to suggestions for the integration of ChatGPT and other artificial intelligence tools in English language teaching and proposes further research to explore its effectiveness and related ethical issues.
#ChatGPT #artificial intelligence (AI) #English language teaching (ELT) #English as a foreign language (EFL) #convergent mixed-methods design
Giới thiệu hướng tiếp cận Reggio Emilia và ứng dụng trong bối cảnh đổi mới giáo dục mầm non tại Việt Nam
Tập 22 Số 6 - Trang 20-25 - 2022
Thị Thành Nguyễn
Stemming from the requirements of the fundamental and comprehensive innovation in education and training in the context of globalization and international integration, early childhood education in Viet Nam currently seek breakthrough developments, especially teaching approaches in educational activities. This study shows that the Reggio Emilia approach is appropriate for the cause of reforming early childhood education in Vietnam. Applying this approach to learning projects for preschool children at Hoa Thuy Tien Practical Kindergarten has achieved positive results: children were active in discussing, interacting in groups and proposing ideas; creative in developing ideas and designing project activities; proud of the achievements. Teachers’ professional capacity and necessary pedagogical skills were improved. The cooperation between the school and parents was really effective. Thus, it can be affirmed that the application of the Reggio Emilia approach to preschool education innovation in Vietnam is currently the right direction, yielding encouraging results.
#Early childhood education #educational innovation #Reggio Emilia approach #Reggio Emilia approach application
Thực trạng dạy học STEM cho học sinh trung học phổ thông tại Thành phố Hồ Chí Minh
Tập 23 Số 03 - Trang 31-35 - 2023
Nguyễn Trúc Phương Phan , Văn Hồng Bùi , Quốc Tiệp Nguyễn
The general education curriculum issued in 2018 is being implemented, with many advantages in integrating STEM education into learning subjects and topics, contributing to the development of students’ qualities and capacities. With the aim of investigating the current status of STEM teaching organizations of educational institutions, and teachers’ capacity to use active teaching methods and STEM teaching forms, the article assesses the current situation of teachers’ STEM education application in teaching and conditions for applying STEM education in high schools. A survey was conducted with an online form with 200 teachers from public and private schools in Ho Chi Minh City. The survey results serve as a practical basis to help educational institutions take measures to improve STEM teaching in terms of content, methods, forms and teaching conditions.
#STEM education #general education curriculum #STEM teaching #students
Vận dụng Lí thuyết giáo dục Toán thực (Realistics Mathematics Education) trong dạy học: Một số thách thức, nguyên tắc và khuyến nghị
- Trang 37-43 - 2021
Thuỳ Trang Lê, Anh Giang Phạm, Tiến Trung Nguyễn
Lí thuyết giáo dục toán thực (Realistic Mathematics Education) đã được nghiên cứu triển khai ở nhiều nước trên thế giới, trong đó có cả Việt Nam. Tuy nhiên, ở Việt Nam cũng như nhiều nước trên thế giới cũng còn có những tranh luận khác nhau về cách hiểu cũng như triển khai, vận dụng hay hiệu quả, hạn chế của lí thuyết RME. Nghiên cứu này nhằm tổng hợp lại một số ưu điểm, thách thức cũng như một vài tranh luận liên quan đến lí thuyết RME trên thế giới. Từ đó, chúng tôi đưa ra cách hiểu khái quát, một số khuyến nghị cho việc triển khai, vận dụng lí thuyết này trong nhà trường ở Việt Nam, trong bối cảnh thực hiện Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán mới.
#RME #giáo dục toán thực #thách thức #khuyến nghị #Chương trình môn Toán 2018
Vận dụng mô hình STEAM trong tổ chức hoạt động giáo dục ở trường mầm non
Tập 22 Số 13 - Trang 1-6 - 2022
Thị Hồng Lam Nguyễn , Thị Hiền Đào
The renovation of education and training needs to start from the preschool level, the first level of education in the national education system, and continue to the next education levels to create unity, sustainability and global quality. In this article, we introduce the STEAM-education-based form of teaching, the process of organizing this form of teaching and some recommendations when organizing it for preschool children as an orientation for innovation in organizing educational activities for children in preschools. The application of STEAM education to early childhood education needs to be flexible instead of mechanical to match the practical conditions of the educational institution, teachers’ professional qualifications, children’s cognitive level, and school-family-society cooperation.
#STEAM model #educational activities #preschool education
Năng suất công bố của các cơ sở giáo dục đại học ở Việt Nam giai đoạn 2016-2020: Dữ liệu từ Scopus
- Trang 1-6 - 2021
Thị Thanh Thảo Phan, Đình Hải Lương, Hùng Hiệp Phạm , Đức Tài Đinh
The quality of Vietnam's higher education has increasingly improved along with the increasing number of international publications. This study aims to outline a general picture of international university publications in Vietnam on the Scopus database. The results show that the average international published growth rate of universities is 37,85% / year, in which 2019 was a year of rapid increase. Besides, the study identified four groups of universities according to the number of international publications in the whole period. Furthermore, most of the scientific productivity rankings of Vietnamese higher education institutions do not correspond to their rankings on the Vietnamese University Rankings and Webometrics Rankings. Since then, the article recommends that universities in Vietnam not only focus on improving scientific productivity but also need to synchronously develop indicators to get high rankings in the future.
#scientific productivity #university rankings #international publications #webometrics #Scopus
Một số nghiên cứu về năng lực STEM trên thế giới và đề xuất khung năng lực stem cho học sinh phổ thông tại Việt Nam
Tập 22 Số 10 - Trang 48-53 - 2022
Thị Xuân Quỳnh Trần , Thanh Nga Nguyễn , Thanh Trung Tạ , Phương Uyên Nguyễn
One of the basic goals of STEM education in general education is to develop STEM competencies for students. Accordingly, the student's STEM competency framework serves as the foundation to build assessment tools and guide teachers' STEM teaching goals. This study reviews a number of studies on the STEM competency framework in the world, thereby proposing the STEM competency framework of high school students in Vietnam, including 05 components (including: information collection, information management and usage, solution implementation, technical safety, community sharing) and 15 behavioral indicators. Set in the context of the implementation of STEM education in Vietnam, the structure of the STEM competency framework is also consistent with the STEM teaching process, meeting the requirements of general and specific competencies in the Education Program. This will be the basis for educators to develop tools to assess STEM competencies of high school students and policies on STEM teaching in Vietnam.
#STEM competencies #STEM competency frameworks #students #research
Xây dựng bài tập hóa học trong dạy học phần “Hợp chất hữu cơ có nhóm chức” (Hóa học 11) nhằm đánh giá năng lực vận dụng kiến thức, kĩ năng cho học sinh
Tập 22 Số 24 - Trang 25-30 - 2022
Trung Ninh Trần , Minh Tú Dương
Chemistry exercises play a very important role in teaching chemistry, helping students develop thinking skills and necessary competencies to solve problems in life. This study proposes a process to design chemistry exercises in teaching Chemistry to assess students' knowledge application competency. This process is illustrated through designing the exercises in teaching the topic “Organic compounds with functional groups” (Chemistry 11) in high schools. The results of pedagogical experiments at a number of high schools in Ho Chi Minh City show that the use of the chemistry exercise collection could assess students' knowledge application competency.
#Chemistry exercises #knowledge application competency #skills #Chemistry 11
Tích hợp các nội dung phát triển bền vững trong chương trình đào tạo giáo viên: nghiên cứu tại ba cơ sở đào tạo giáo viên của Việt Nam
Tập 22 Số 21 - Trang 1-8 - 2022
Phương Thảo Nguyễn
This study analyzes how sustainable development (SD) topics are integrated in the teacher education curricula of three teacher education institutions (TEIs) namely: Hanoi National University of Education, University of Education (Vietnam National University Hanoi), and School of Education (Can Tho University). The author employs a mixed approach combining qualitative and quantitative analysis with the support of MAXQDA software to analyze 1442 syllabi of the three TEIs. The findings reveal that SD topics were integrated in the curricula to some extent; however, the integration level was moderate: 28.6% at Hanoi National University of Education, 29.7% at University of Education (Vietnam National University Hanoi), and 14.5% at School of Education (Can Tho University). SD topics were mostly integrated horizontally. These findings provide the implications for TEIs to deploy a holistic strategy in integrating various dimensions of Education for Sustainable Development (ESD) in training curricula to equip pre-service teachers with a better and systematic understanding of ESD as well as the role of education in fulfilling SD objectives towards the ultimate goals of a better world.
#Education for Sustainable Development (ESD) #teacher education #integration #teacher education curriculum #sustainable development
Nghiên cứu về các công cụ bảo đảm chất lượng bên trong ở một số trường đại học trên thế giới và khuyến nghị cho Việt Nam
- Trang 13-17 - 2021
Thị Tuyết Nhung Phạm, Hữu Cương Nguyễn, Thị Hương Phạm, Thị Thu Hiền Tạ
Bảo đảm chất lượng bên trong là một thành tố quan trọng của giáo dục đại học. Nhiều trường đại học trên thế giới đã xây dựng và triển khai thành công mô hình bảo đảm chất lượng bên trong, góp phần nâng cao chất lượng đào tạo, quản lí và cơ hội việc làm cho người tốt nghiệp. Nghiên cứu gần đây của UNESCO về triển khai bảo đảm chất lượng bên trong tại tám trường đại học khác nhau trên thế giới đã cung cấp những kết quả có giá trị học học thuật và thực tiễn cao. Bài báo này phân tích các công cụ bảo đảm chất lượng bên trong ở các trường đại học trên thế giới qua các nghiên cứu của UNESCO để từ đó đưa ra các khuyến nghị cho các trường đại học Việt Nam. Khi mà hệ thống bảo đảm chất lượng bên trong ở nhiều trường đại học Việt Nam vẫn còn đang ở giai đoạn ban đầu phát triển thì những kết quả từ nghiên cứu của UNESCO sẽ rất hữu ích để các trường tham khảo.
#Bảo đảm chất lượng #công cụ bảo đảm chất lượng bên trong #kiểm định chất lượng #giáo dục đại học