TẠP CHÍ KHOA HỌC NGÔN NGỮ VÀ VĂN HÓA
2525-2674
Việt Nam
Cơ quản chủ quản: N/A
Lĩnh vực:
Các bài báo tiêu biểu
TEACHING TRANSLATION MODULES USING MOODLE: A QUANTITATIVE RESEARCH AT UNIVERSITY OF FOREIGN LANGUAGES, HUE UNIVERSITY
Tập 2 Số 2 - 2019
TESOL instruction has moved from traditional classroom learning to a blended learning environment using Moodle as a supportive learning platform in some universities in Vietnam. Although Moodle has been successful in other disciplines at some universities, none has been used for translation. This paper aims to research the effectiveness of using Moodle in teaching English-Vietnamese translation modules at University of Foreign Languages, Hue University. We mainly used the quantitative method to collect and analyze questionnaires given to both students and teachers and found out several benefits of blended learning. The study results show that teaching English with Moodle’s use has increased students’ motivation, and improved the teaching quality significantly. Therefore, the implications of using Moodle in teaching translation for English-Vietnamese language have been suggested in this study in order to create practical lessons at our university and other institutions in Vietnam with similar modules.
#Moodle #quantitative research #teaching translation
TEACHING TRANSLATION MODULES USING MOODLE: A QUANTITATIVE RESEARCH AT UNIVERSITY OF FOREIGN LANGUAGES, HUE UNIVERSITY
Tập 2 Số 2 - Trang - 2019
TESOL instruction has moved from traditional classroom learning to a blended learning environment using Moodle as a supportive learning platform in some universities in Vietnam. Although Moodle has been successful in other disciplines at some universities, none has been used for translation. This paper aims to research the effectiveness of using Moodle in teaching English-Vietnamese translation modules at University of Foreign Languages, Hue University. We mainly used the quantitative method to collect and analyze questionnaires given to both students and teachers and found out several benefits of blended learning. The study results show that teaching English with Moodle’s use has increased students’ motivation, and improved the teaching quality significantly. Therefore, the implications of using Moodle in teaching translation for English-Vietnamese language have been suggested in this study in order to create practical lessons at our university and other institutions in Vietnam with similar modules.
#Moodle #quantitative research #teaching translation
ĐÁNH GIÁ HIỆN TRẠNG, NGUYÊN NHÂN VÀ ĐỀ XUẤT GIẢI PHÁP PHÁT TRIỂN DU LỊCH SINH THÁI DỰA VÀO CỘNG ĐỒNG TẠI KHU VỰC ĐẦM CHUỒN, TỈNH THỪA THIÊN HUẾ
Tập 4 Số 3 - 2021
Bài nghiên cứu với tiêu đề “Đánh giá hiện trạng, nguyên nhân và đề xuất giải pháp phát triển du lịch sinh thái dựa vào cộng đồng tại khu vực đầm Chuồn, xã Phú An, huyện Phú Vang, tỉnh Thừa Thiên Huế” tập trung khảo sát thực tế về hoạt động du lịch tại khu vực đầm Chuồn nhằm phát triển du lịch theo hướng bền vững, đảm bảo lợi ích của cộng đồng, xóa đói giảm nghèo và bảo vệ bền vững các nguồn tài nguyên. Trên cơ sở phân tích thực trạng, làm rõ những vấn đề còn tồn tại trong hoạt động du lịch sinh thái của vùng, bài viết cũng đã mạnh dạn đề xuất một số giải pháp nhằm phát triển du lịch sinh thái gắn với sinh kế bền vững của người dân địa phương.
#Du lịch sinh thái #cộng đồng #đầm Chuồn
NHỮNG YẾU TỐ ẢNH HƯỞNG ĐẾN VIỆC HỌC TIẾNG ANH CỦA SINH VIÊN VIỆT NAM
Tập 1 Số 2 - Trang - 2019
Bài viết này trình bày về mối quan hệ giữa niềm tin của sinh viên vào khả năng học tiếng Anh thành công, những giá trị mà tiếng Anh sẽ mang lại cho họ ảnh hưởng trên hai yếu tố: (1) kết quả học tập tiếng Anh và (2) việc tham gia các khóa học tiếng Anh dựa trên dữ liệu được thu thập từ 1.207 sinh viên. Bài viết phân tích sự khác nhau giữa sinh viên nam và nữ trên các kết quả đo lường này. Niềm tin vào khả năng học tiếng Anh thành công có quan hệ mật thiết với kết quả học tiếng Anh, trong khi niềm tin vào giá trị hữu dụng của tiếng Anh có liên quan gần gũi với việc quyết định tham gia các khóa học tiếng Anh.
#động lực #giá trị #niềm tin vào khả năng #tiếng Anh
NHỮNG YẾU TỐ ẢNH HƯỞNG ĐẾN VIỆC HỌC TIẾNG ANH CỦA SINH VIÊN VIỆT NAM
Tập 1 Số 2 - 2019
Bài viết này trình bày về mối quan hệ giữa niềm tin của sinh viên vào khả năng học tiếng Anh thành công, những giá trị mà tiếng Anh sẽ mang lại cho họ ảnh hưởng trên hai yếu tố: (1) kết quả học tập tiếng Anh và (2) việc tham gia các khóa học tiếng Anh dựa trên dữ liệu được thu thập từ 1.207 sinh viên. Bài viết phân tích sự khác nhau giữa sinh viên nam và nữ trên các kết quả đo lường này. Niềm tin vào khả năng học tiếng Anh thành công có quan hệ mật thiết với kết quả học tiếng Anh, trong khi niềm tin vào giá trị hữu dụng của tiếng Anh có liên quan gần gũi với việc quyết định tham gia các khóa học tiếng Anh.
#động lực #giá trị #niềm tin vào khả năng #tiếng Anh
PHÂN TÍCH ĐẶC ĐIỂM THÀNH NGỮ LIÊN QUAN ĐẾN GIÁO DỤC TRONG TIẾNG HÁN
Tập 5 Số 1 - 2021
Thành ngữ tiếng Hán vẫn là nguồn dữ liệu hết sức phong phú và đã được rất nhiều học giả chuyên tâm nghiên cứu. Dù vậy, thành ngữ liên quan đến phạm vi giáo dục hiện nay vẫn chưa có công trình khoa học nào đề cập và tách thành một mảng riêng để nghiên cứu. Nhằm giúp người đọc có thể hiểu thêm đặc điểm ngôn ngữ và văn hóa về phương pháp đào tạo, dạy dỗ của người Trung Quốc được thể hiện qua thành ngữ, chúng tôi tiến hành thống kê phân loại và phân tích 192 thành ngữ liên quan đến phạm vi giáo dục trong tiếng Hán (được thu thập từ “Đại từ điển thành ngữ tiếng Hán”), từ đó đưa ra những kết luận hữu ích trong việc tìm hiểu ngôn ngữ và văn hóa liên quan đến lĩnh vực giáo dục, đồng thời đề xuất các kiến nghị trong việc vận dụng thành ngữ liên quan đến giáo dục trong tiếng Hán.
#Thành ngữ #giáo dục #tiếng Hán
EFL STUDENTS’ FOREIGN LANGUAGE ANXIETY: AN INVESTIGATION INTO LEARNERS AND TEACHERS’ ATTITUDES
Tập 5 Số 1 - 2021
This study investigates the foreign language anxiety of EFL students at some upper secondary schools in Thua Thien Hue province. Specifically, it aims to explore students’ attitudes towards foreign language anxiety and teachers’ attitudes toward their students’ foreign language anxiety. The study employed questionnaire, autobiography and interview to collect data. The questionnaire was delivered to 150 students from two upper-secondary schools in Thua Thien Hue province. Meanwhile, eight of these students were selected to write autobiography and six English teachers from these schools were invited to participate in the interviews. Data from the questionnaire was analyzed quantitatively and presented in charts and tables, while information from the autobiography and interviews was transcribed and analyzed qualitatively. The study found that students had high level of foreign language anxiety. They were affected by foreign language anxiety both negatively and positively, with negative effects outweighing positive ones. The findings also indicated that teachers accepted and had the tendency to have both positive and negative attitudes toward their students’ foreign language anxiety. The teachers also attempted to create comfortable classroom atmosphere and adjust their teaching methods so as to tackle their students’ foreign language anxiety. The study suggested that both students and teachers should accept foreign language anxiety as part of the foreign language learning; more importantly, teachers should support and help students to overcome foreign language anxiety.
#Foreign language anxiety #students’ attitudes #teachers’ attitudes
ENGLISH LEARNING NEEDS OF BUSINESS ADMINISTRATION STUDENTS: FACTORS TO CONSIDER IN ESP CURRICULUM DEVELOPMENT
Tập 1 Số 1 - 2019
Students majoring in Business Administration (hereafter BA) need to maintain good English competence in response to today’s rapid globalization. This study aimed to investigate the BA learners’ needs in learning English as an approach to ESP curriculum. With this objective, the research employed both quantitative and qualitative methods to collect data from 92 BA students and 8 ESP teachers atHueIndustrialCollege(HUEIC). The data collected from the questionnaires were processed by SPSS software while the interviews were analyzed according to the responses provided. The findings implied significant factors to consider in the ESP curriculum design for students of BA: (i) speaking and listening should be prioritized; (ii) workplace-oriented skills such as telephoning, writing emails, reading business texts and interviewing should be included; (iii) content-based and skill-integrated materials should be used or developed and (iv) interactive and project-based activities were suggested.
#needs analysis #materials development #English for specific purposes (ESP) #language curriculum
AN INVESTIGATION INTO ENGLISH LANGUAGE LEARNING STRATEGIES EMPLOYED BY THE FIRST YEAR ENGLISH MAJOR STUDENTS AT SCHOOL OF FOREIGN LANGUAGES, THAI NGUYEN UNIVERSITY
Tập 3 Số 1 - 2019
The study investigates language learning strategies (LLSs) employed by first year English major students at School of Foreign Languages (SFL), Thai Nguyen University (TNU) and examines differences in the use of LLSs among students with different language learning experiences measured by years of learning English. Two data collection instruments used are a questionnaire adapted from the Strategy Inventory for Language Learning (SILL) (Oxford, 1990) and an interview. The study was conducted with the participation of 100 first year English major students at SFL, TNU. The results of the study indicate that all the LLSs were used by the 100 participants. In addition, there were a number of variations in the employment of LLSs among students with different language learning experiences. It was found that the more experienced students used LLSs much more frequently than the less experienced ones.
#Language learning #language learning experiences #language learning strategies
ENGLISH LEARNING NEEDS OF BUSINESS ADMINISTRATION STUDENTS: FACTORS TO CONSIDER IN ESP CURRICULUM DEVELOPMENT
Tập 1 Số 1 - Trang - 2019
Students majoring in Business Administration (hereafter BA) need to maintain good English competence in response to today’s rapid globalization. This study aimed to investigate the BA learners’ needs in learning English as an approach to ESP curriculum. With this objective, the research employed both quantitative and qualitative methods to collect data from 92 BA students and 8 ESP teachers atHueIndustrialCollege(HUEIC). The data collected from the questionnaires were processed by SPSS software while the interviews were analyzed according to the responses provided. The findings implied significant factors to consider in the ESP curriculum design for students of BA: (i) speaking and listening should be prioritized; (ii) workplace-oriented skills such as telephoning, writing emails, reading business texts and interviewing should be included; (iii) content-based and skill-integrated materials should be used or developed and (iv) interactive and project-based activities were suggested.
#needs analysis #materials development #English for specific purposes (ESP) #language curriculum