TẠP CHÍ KHOA HỌC NGÔN NGỮ VÀ VĂN HÓA

Công bố khoa học tiêu biểu

* Dữ liệu chỉ mang tính chất tham khảo

Sắp xếp:  
EXPERIENCES AND PERSPECTIVES OF IN-SERVICE TEACHERS OF ENGLISH AT LOWER SECONDARY SCHOOLS TOWARDS THE PRACTICE OF CULTURE TEACHING IN ENGLISH LANGUAGE CLASSROOMS
Nguyễn Diệu Hồng, Vũ Thị Hoàng Mai
This paper looks into the experiences and perspectives of teachers of English at lower secondary schools towards the practice of teaching culture in their classrooms. Data were collected quantitatively and qualitatively through semi-open questionnaires and group interviews with 45 teachers of lower secondary schools in a city in the north of Vietnam. It was primarily discovered that, although most of the informants had many years of teaching experience, and the conditions for teaching cultural contents in their classes were believed to be rather favorable, these teachers found it hard for them to actually implement culture teaching due to the lack of skills at exploring cultural contents in textbooks and conducting suitable in-class activities. Recommendations are made regarding professional development programs for in-service teachers of English at secondary schools in Vietnam in the future.
#In-service teacher perceptions #culture teaching #teaching cultural contents #ELT #secondary education
ĐỀ XUẤT ĐỔI MỚI PHƯƠNG PHÁP DẠY HỌC NHẰM NÂNG CAO CHẤT LƯỢNG ĐÀO TẠO CHUYÊN NGÀNH BIÊN-PHIÊN DỊCH, NGÀNH NGÔN NGỮ TRUNG QUỐC
Võ Trung Định
Trong sự nghiệp đổi mới giáo dục và đào tạo ở nước ta, đổi mới phương pháp dạy học là một yêu cầu tất yếu. Đối với việc đổi mới giáo dục đại học thì việc đổi mới phương pháp dạy học có ý nghĩa vô cùng quan trọng. Sau nhiều năm đào tạo, việc đổi mới phương pháp dạy học chuyên ngành Biên-Phiên dịch, ngành Ngôn ngữ Trung Quốc đang đặt ra ngày một bức thiết. Nghiên cứu này điều tra phản hồi của người học chuyên ngành Biên-Phiên dịch về mức độ phù hợp của phương pháp dạy học đối với từng học phần, từ đó đề xuất điều chỉnh, đổi mới phương pháp dạy học nhằm nâng cao chất lượng đào tạo, phù hợp với định hướng nghề nghiệp thời kỳ mới. Kết quả nghiên cứu đã làm cơ sở cho nhiều kiến nghị đối với cơ sở đào tạo cũng như giảng viên nhằm nâng cao chất lượng đào tạo chuyên ngành biên-phiên dịch tiếng Trung Quốc.
#Phương pháp dạy học #chất lượng đào tạo #biên-phiên dịch #tiếng Trung Quốc
IMPLEMENTING COMMUNITY SERVICE LEARNING FOR PRE-SERVICE TEACHERS: THE CASE AT UNIVERSITY OF FOREIGN LANGUAGES, HUE UNIVERSITY
Truong Vien, Trần Thùy Trâm Anh
The term Community Service Learning (CSL) is known as an effective learning program that helps the student produce reflective assignments. Due to its practicality, CSL is thus considered as one of the most useful supports for pre-service teachers and has gradually developed over the recent decades. Therefore, this study aims to investigate the attitudes of pre-service teachers towards CSL as well as enhance their awareness towards community teaching, then find out the ways to extend this type of education program. Taking these aims into accounts, the questionnaire was used to help the author easily research the attitudes, obstacles, and needs of the participants. Moreover, the semi-structured interview technique was used to have a detailed insight into CSL problems. Consequently, the main findings initially revealed that pre-service teachers had a relatively high awareness of the necessity and benefits of CSL. Secondly, the results implied that problems encountered during the program and the lack of supports was noticeably pointed out. Additionally, the pre-service teachers also agreed that one of the major contributions to CSL success was teachers’ consistency. Interestingly, participants showed different opinions when they were questioned whether CSL was compulsory in the learning curriculum. By exposing some limitations, the research implied some significant considerations for the community, universities and pre-service teachers. Finally, some suggestions for further studies were offered to hopefully help the CSL programs become more popular and effective.
#Community service learning #SL #pre-service teachers
TEACHING TRANSLATION MODULES USING MOODLE: A QUANTITATIVE RESEARCH AT UNIVERSITY OF FOREIGN LANGUAGES, HUE UNIVERSITY
Phanh Thị Thanh Thảo
TESOL instruction has moved from traditional classroom learning to a blended learning environment using Moodle as a supportive learning platform in some universities in Vietnam. Although Moodle has been successful in other disciplines at some universities, none has been used for translation. This paper aims to research the effectiveness of using Moodle in teaching English-Vietnamese translation modules at University of Foreign Languages, Hue University. We mainly used the quantitative method to collect and analyze questionnaires given to both students and teachers and found out several benefits of blended learning. The study results show that teaching English with Moodle’s use has increased students’ motivation, and improved the teaching quality significantly. Therefore, the implications of using Moodle in teaching translation for English-Vietnamese language have been suggested in this study in order to create practical lessons at our university and other institutions in Vietnam with similar modules.  
#Moodle #quantitative research #teaching translation
THE EFFECTS OF WEB-BASED TECHNOLOGY QUIZIZZ ON EFL STUDENTS’ VOCABULARY ACHIEVEMENT
Nguyen Thi Thanh Ha
This paper aims to investigate the influences of Quizizz on EFL students’ vocabulary achievement and examine learners’ perceptions of using this digital app at University of Economics, and Technology for Industries (UNETI) during Covid-19 pandemic. This experimental research was conducted in eight-week intervention of the academic year 2020-2021. Vocabulary test based on the curriculum and interview were employed as data collection instruments to determine their vocabulary achievement as well as perspectives towards the implementation of the online quiz. The statistical findings, which were respectively demonstrated in mean scores, standard deviation and t-test analysis, identified a significant difference between control and experimental class. As indicated, experimental participants have enhanced their vocabulary. Besides, qualitative data contributed deeper insight on students’ attitudes towards utilizing Quizizz to teach vocabulary. Several pedagogical implications were recommended for future Quizizz implementation at the institution.
#Quizizz #web-based technology #vocabulary achievement
ĐỐI CHIẾU BÌNH DIỆN ĐÁNH GIÁ THAM THOẠI TRONG CÁC NHẬN ĐỊNH EURO 2020 BẰNG TIẾNG VIỆT VÀ TIẾNG ANH
Phạm Thị Mai Duyên
Với mục tiêu nghiên cứu những tương đồng và dị biệt trong việc sử dụng nguồn tham thoại (Engagement) trong nhận định bóng đá bằng tiếng Việt (TV) và tiếng Anh (TA), bài nghiên cứu đã vận dụng lí thuyết nguồn tham thoại trong khung Lí thuyết thẩm định (Appraisal Theory) của Martin và White (2005) để đối chiếu 36 bài nhận định EURO 2020 bằng TV và 36 bài bằng TA. Kết quả nghiên cứu cho thấy tần suất các câu đa nguồn cao hơn các câu đơn nguồn. Kết quả này cho thấy các tác giả của bài nhận định bằng TV và TA có sự giao tiếp cao với độc giả. Tuy nhiên, về ngôn ngữ đánh giá, để tạo cơ hội cho độc giả tự đánh giá thông tin, các tác giả nhận định bằng TV có sử dụng câu hỏi tu từ, trong khi các tác giả nhận định bằng TA thì không sử dụng loại câu hỏi này. Ngoài điểm tương đồng và dị biệt trên, giữa nhận định bằng TV và TA còn có những tương đồng và dị biệt khác cũng được đề cập trong bài viết này.
#Thuyết đánh giá #tham thoại #đơn nguồn #đa nguồn mở rộng/hạn định #nhận định bóng đá
WORKPLACE ENGLISH COMMUNICATION NEEDS AND ESP CURRICULUM: AN ANALYSIS OF MISALIGNMENT
Hồ Thị Quỳnh Như
This study aims to examine English communication needs at workplace contexts in comparison with the current English for Specific Purposes (ESP) curriculum at Hue Industrial College. For this purpose, a mix-method approach was employed for quantitative and qualitative analysis. The questionnaire survey and interviews were administered with the employees from eleven corporations. The findings reveal workplace communication of English as required by the employees majoring in business administration (BuAdmin) and yield some mismatches between the current ESP curriculum and the current needs. This comparison reveals a valid proposal for a new ESP curriculum of the setting under research. The study would bring more insights into the field of teaching English for professional purposes.  
#Curriculum #English for specific purposes (ESP) #English language needs #workplace communication
NGHIÊN CỨU CHIẾN LƯỢC ĐỌC HIỂU CỦA SINH VIÊN TIẾNG ANH KHÔNG CHUYÊN TẠI TRƯỜNG ĐẠI HỌC NGOẠI NGỮ, ĐẠI HỌC HUẾ
Lê Thị Hồng Phương, Nguyễn Thị Phương Lan, Nguyễn Phạm Thanh Vân, Huỳnh Thị Long Hà
Đọc hiểu là một trong những kỹ năng ngôn ngữ quan trọng nhất cần được phát triển ở người học ngôn ngữ, vì “người học có thể sử dụng tài liệu đọc như một nguồn đầu vào dễ hiểu” (Chastain, 1988, tr. 216). Tuy nhiên, để việc đọc hiểu có hiệu quả, người học cần có những chiến lược đọc khác nhau cho những bài đọc khác nhau. Nghiên cứu này điều tra các chiến lược đọc được sử dụng bởi sinh viên tiếng Anh không chuyên bậc 2/6 và bậc 3/6 tại trường Đại học Ngoại ngữ, Đại học Huế thông qua bảng khảo sát về các chiến lược đọc (SORS) của Mokhtari và Reichard (2002). Nhìn chung, cả hai nhóm đều sử dụng các chiến lược đọc hiểu ở mức độ trung bình. Nghiên cứu này cũng đưa ra một số gợi ý cho các giáo viên và sinh viên trong quá trình dạy và học kỹ năng đọc tiếng Anh.
#Hiệu suất đọc #chiến lược đọc #trình độ tiếng Anh #sinh viên tiếng Anh không chuyên
L2 MOTIVATIONAL SELF SYSTEM: A STUDY OF VIETNAMESE UNIVERSITY STUDENTS
Bui Hong Ha
This paper aims to investigate Vietnamese university learners’ L2 motivation using L2 Motivational Self-System theory. There are 129 students from 11 universities in Ho Chi Minh City participating in this study. The two main instruments used in this research are an online questionnaire and online interviews. The main findings can be summarized in two points. Firstly, although having a vivid perception of their ideal language proficiency and quality, Vietnamese learners’ motivation is still highly influenced by their environment and their family. Secondly, the results also indicate that despite sharing the dominance of L2 Ideal Self there are several differences in the motivational profiles of English major and non-English major students. Drawing some teaching implication, in order to promote and sustain L2 motivation, both the needs of promoting learners’ Ideal L2 Self and their interest in English culture and improving teachers’ learning are crucial
#L2 Motivational System #L2 learning
FACTORS AFFECTING EFL LEARNERS’ WRITING TASK 2 OF THE VSTEP
Kieu Vu Luan
Academic writing is becoming an integral and required skill for EFL learners, especially when confronting written assignments, reports, and examination purposes. However, many Vietnamese students find it challenging to complete a writing task with success. The study investigated factors affecting EFL learners’ writing performance in Task 2 of the Vietnamese Standardized Test of English Proficiency (VSTEP). In this study, after writing a discussion essay, five participants were interviewed to figure out factors affecting their writing performance. The report also suggested implications for further research in teaching and learning essay writing.
#Academic writing #factors #VSTEP #writing performance
Tổng số: 247   
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10