Làm việc từ xa: đặc điểm và kết quả của telework

International Journal of Manpower - Tập 40 Số 1 - Trang 87-101 - 2019
Audronė Nakrošienė1, Ilona Bučiūnienė1, Bernadeta Goštautaitė1
1ISM University of Management and Economics, Kaunas, Lithuania

Tóm tắt

Mục đíchMục đích của bài báo này là điều tra mối quan hệ giữa các yếu tố telework có cơ sở lý thuyết và các kết quả cá nhân và tổ chức khác nhau của telework (sự hài lòng tổng thể với telework, các lợi ích nhận thức về telework, cơ hội nghề nghiệp và năng suất tự báo cáo).Thiết kế/phương pháp tiếp cậnTrên cơ sở tổng quan tài liệu, mười yếu tố telework có thể ảnh hưởng đến kết quả telework của cá nhân và tổ chức đã được xác định và kiểm nghiệm thực nghiệm bằng dữ liệu khảo sát của 128 người làm việc từ xa với cường độ telework khác nhau và đại diện cho nhiều lĩnh vực của nền kinh tế.Kết quảBộ biến được chọn lựa lý thuyết đã giải thích một phần đáng kể của phương sai về kết quả telework. Việc giảm giao tiếp với đồng nghiệp, sự tin tưởng và hỗ trợ từ cấp trên, và tính phù hợp của nơi làm việc tại nhà được xác định là những yếu tố telework quan trọng nhất ảnh hưởng đến các kết quả telework khác nhau. Năng suất tự báo cáo cao hơn có liên quan đến thời gian giao tiếp với đồng nghiệp được giảm, một nơi làm việc phù hợp tại nhà, và khả năng chăm sóc các thành viên trong gia đình khi làm việc từ xa.Ý nghĩa thực tiễnNghiên cứu này cung cấp cái nhìn sâu sắc về quản lý telework trong tổ chức bằng cách nhấn mạnh các yếu tố thúc đẩy sự hài lòng, năng suất và cơ hội nghề nghiệp được nhận thức của nhân viên làm việc từ xa.Giá trị/đặc sắc của nghiên cứuBài báo này thách thức những kết quả của các nghiên cứu trước đây về các yếu tố liên quan đến telework và các kết quả của nó. Dựa trên lý thuyết về nhu cầu và tài nguyên công việc, các tác giả đã xác định các yếu tố phục vụ như tài nguyên trong việc tạo ra các kết quả telework tích cực, và các yếu tố làm tăng nhu cầu công việc và giảm sự hài lòng với telework.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

2004, Working at home: experiences of skilled white-collar workers, Sociological Spectrum, 24, 191

2002, A review of telework research: findings, new directions, and lessons for the study of modern work, Journal of Organizational Behavior, 23, 383, 10.1002/job.144

2000, Teleworking: benefits and pitfalls as perceived by professionals and managers, New Technology, Work, and Employment, 15, 34, 10.1111/1468-005X.00063

2001, The status of research on teleworking and an agenda for future research, International Journal of Management Reviews, 3, 113, 10.1111/1468-2370.00058

1999, Evaluation and Implementation of Distance Learning: Technologies, Tools and Techniques: Technologies, Tools and Techniques

1995, The organizational implications of teleworking, International Review of Industrial and Organizational Psychology, 229

1994, The economic impact of depression in a workplace, Journal of Occupational and Environmental Medicine, 36, 983

2002, Telecommuting, professional isolation, and employee development in public and private organizations, Journal of Organizational Behavior, 23, 511, 10.1002/job.145

2013, Swift trust in global virtual teams: trusting beliefs and normative actions, Journal of Personnel Psychology, 12, 45, 10.1027/1866-5888/a000075

2005, The effect of office concepts on worker health and performance: a systematic review of the literature, Ergonomics, 48, 119, 10.1080/00140130512331319409

2001, The job demands-resources model of burnout, Journal of Applied psychology, 86, 499, 10.1037/0021-9010.86.3.499

2003, Building a workplace of choice: using the work environment to attract and retain top talent, Journal of Facilities Management, 2, 244, 10.1108/14725960410808230

Eurofound and the International Labour Office, 2017, Working Anytime, Anywhere: The Effects on the World of Work

2010, Why teleworkers are more satisfied with their jobs than are office-based workers: when less contact is beneficial, Journal of Applied Communication Research, 38, 336, 10.1080/00909882.2010.513998

2007, The good, the bad, and the unknown about telecommuting: meta-analysis of psychological mediators and individual consequences, Journal of Applied Psychology, 92, 1524, 10.1037/0021-9010.92.6.1524

Gallup (2015), available at: www.gallup.com/poll/184649/telecommuting-work-climbs.aspx (accessed January 5, 2017).

2008, The impact of superior-subordinate relationships on the commitment, job satisfaction, and performance of virtual workers, The Leadership Quarterly, 19, 77, 10.1016/j.leaqua.2007.12.009

2001, Wired to the World: Chained to the Home: Telework in Daily Life

1996, The future of telecommuting, Futures, 28, 227, 10.1016/0016-3287(96)00003-1

2002, Advantages and disadvantages of telecommuting for the individual, organization and society, Work Study, 51, 74, 10.1108/00438020210418791

2007, The telework tradeoff: stress mitigation vs. constrained restoration, Applied Psychology, 56, 231, 10.1111/j.1464-0597.2006.00252.x

2005, Managing distance in a global virtual team: the evolution of trust through technology-mediated relational communication, Strategic Change, 14, 107

2003, Does it matter where you work? A comparison of how three work venues (traditional office, virtual office and home office) influence aspects of work and personal/family life, Journal of Vocational Behavior, 63, 220, 10.1016/S0001-8791(03)00042-3

Huws, U. (1997), “Teleworking: guidelines for good practice”, IES Report No. 329, Grantham Book Services, Grantham.

2010, Presenteeism in the workplace: a review and research agenda, Journal of Organizational Behavior, 31, 519, 10.1002/job.630

2007, Mr Dithers comes to dinner: telework and the merging of women’s work and home domains in Canada, Gender, Place, and Culture, 14, 141, 10.1080/09663690701213701

2000, Exploring the telecommuting paradox, Communications of the ACM, 43, 29, 10.1145/330534.330554

2015, Juggling work and family responsibilities when involuntarily working more from home: a multiwave study of financial sales professionals, Journal of Organizational Behavior, 37, 804

2000, To work or not to work at home: an empirical investigation of factors affecting attitudes towards teleworking, Journal of Managerial Psychology, 15, 560, 10.1108/02683940010373392

2011, The State of Telework in the US

2003, The effects of home-based teleworking on work-family conflict, Human Resource Development Quarterly, 14, 35, 10.1002/hrdq.1049

2017, Changing the perspective of virtual work: building virtual intelligence at the individual level, The Academy of Management Perspectives, 31, 159, 10.5465/amp.2014.0120

2012, Is telework effective for organizations? A meta-analysis of empirical research on perceptions of telework and organizational outcomes, Management Research Review, 35, 602, 10.1108/01409171211238820

2008, Telework adoption, change management, and firm performance, Journal of Organizational Change Management, 21, 7, 10.1108/09534810810847011

2012, From anxiety to assurance: concerns and outcomes of telework, Personnel Review, 41, 450, 10.1108/00483481211229375

1998, The impact of gender, occupation, and presence of children on telecommuting motivations and constraints, Journal of the American Society for Information Science, 1115

2006, The Work Design Questionnaire (WDQ): developing and validating a comprehensive measure for assessing job design and the nature of work, Journal of Applied Psychology, 91, 1321, 10.1037/0021-9010.91.6.1321

2004, Teleworking: an assessment of the benefits and challenges, European Business Review, 16, 344, 10.1108/09555340410699613

2016, Nuotolinis darbas Lietuvoje: samprata, privalumai ir iššūkiai darbuotojams, Filosofija. Sociologija, 27, 364

1997, Telework: enabling distributed organizations: implications for IT managers, Information Systems Management, 14, 7, 10.1080/10580539708907069

2017, One hundred years of work design research: looking back and looking forward, Journal of Applied Psychology, 102, 403, 10.1037/apl0000106

2003, The organizational implications of human resources managers’ perception of teleworking, Personnel Review, 32, 733, 10.1108/00483480310498693

1999, Selected communications variables and telecommuting participation decisions: data from telecommuting workers, The Journal of Business Communication, 36, 247, 10.1177/002194369903600302

Schaufeli, W.B. and Taris, T.W. (2014), “A critical review of the job demands-resources model: implications for improving work and health”, Bridging Occupational, Organizational and Public Health, Springer, Dordrecht, pp. 43-68.

Schreiber, P.J. (1999), “The nature of career development for women who telecommute”, unpublished doctoral thesis, The University of Georgia, Athens.

2001, Home-based telework, gender, and the synchronization of work and family: perspectives of teleworkers and their co-residents, Gender, Work & Organization, 8, 123, 10.1111/1468-0432.00125

2006, Time thieves and space invaders: technology, work and the organization, Journal of Organizational Change Management, 19, 593, 10.1108/09534810610686076

2007, The demand for telework of IT self-employed workers, The Journal of E-working, 1, 98

2012, Telework and mobile working: analysis of its benefits and drawbacks, International Journal of Work Innovation, 1, 100, 10.1504/IJWI.2012.047995

2016, Who and where are the flexible workers? Exploring the current diffusion of telework in Sweden, New Technology, Work and Employment, 31, 77, 10.1111/ntwe.12060

Welchans, T.D. (1995), “The effects of telecommuting and communication media on perceived value congruence, organizational support and job satisfaction”, Unpublished doctoral dissertation, Ohio State University, Columbus.

2001, Organizational identification among virtual workers: the role of need for affiliation and perceived work-based social support, Journal of Management, 27, 213, 10.1177/014920630102700205

2004, Gender and teleworking identities in the risk society: a research agenda, New Technology, Work and Employment, 19, 207, 10.1111/j.1468-005X.2004.00138.x

2010, Why do we trust? Moving beyond individual to dyadic perceptions, Journal of Applied Psychology, 95, 79, 10.1037/a0017102