Lời truyền miệng và giao tiếp giữa các cá nhân: Một bài tổng quan và định hướng nghiên cứu trong tương lai

Journal of Consumer Psychology - Tập 24 Số 4 - Trang 586-607 - 2014
Jonah Berger1
1Wharton School, University of Pennsylvania, 700 Jon M. Huntsman Hall, 3730 Walnut Street, Philadelphia, PA 19104, USA

Tóm tắt

Tóm tắt

Con người thường chia sẻ ý kiến và thông tin với các mối quan hệ xã hội của họ, và lời truyền miệng có tác động quan trọng đến hành vi tiêu dùng. Nhưng điều gì thúc đẩy giao tiếp giữa các cá nhân và tại sao mọi người lại nói về những điều nhất định mà không phải những điều khác? Bài viết này lập luận rằng lời truyền miệng là động lực và phục vụ năm chức năng chính (tức là, quản lý ấn tượng, điều tiết cảm xúc, thu thập thông tin, gắn kết xã hội, và thuyết phục). Quan trọng hơn, tôi cho rằng những động lực này chủ yếu phục vụ cho bản thân (thay vì người khác) và thúc đẩy nội dung mà mọi người nói đến ngay cả khi họ không nhận thức được điều đó. Hơn nữa, những động lực này đưa ra các dự đoán về loại tin tức và thông tin mà mọi người có khả năng thảo luận cao nhất. Bài viết này xem xét năm chức năng được đề xuất cũng như cách các yếu tố bối cảnh (tức là, khán giả và kênh giao tiếp) có thể điều chỉnh chức năng nào đóng vai trò lớn hơn. Tổng thể, bài viết cung cấp cái nhìn sâu sắc về các yếu tố tâm lý hình thành lời truyền miệng và phác thảo những câu hỏi bổ sung cần nghiên cứu thêm.

Từ khóa

#lời truyền miệng #giao tiếp giữa cá nhân #hành vi tiêu dùng #quản lý ấn tượng #điều tiết cảm xúc #thu thập thông tin #gắn kết xã hội #thuyết phục

Tài liệu tham khảo

10.1177/0146167292183004

Allport G.W., 1947, The psychology of rumor

10.1016/0022-1031(83)90034-3

10.1177/109467059800100102

10.1086/504140

10.1177/0146167297234003

Barasch A., 2014, Broadcasting and narrowcasting: How audience size impacts what people share

10.1037/0022-3514.50.5.869

10.5465/amp.2007.24286163

10.1002/0471264385.wei0519

10.1037/0033-2909.91.1.3

10.1037/1089-2680.5.4.323

10.1037/1089-2680.8.2.111

10.1037/0033-2909.117.3.497

10.1177/1046496405277182

Belk R.W., 1971, Proceedings of the American Marketing Association's Educators Conference, 419

10.1086/209154

10.1177/014616727800400425

10.1177/0956797611413294

Berger J., 2013, Contagious: Why things catch on

10.1080/1047840X.2013.842203

10.1086/519142

10.1086/671345

10.1509/jmr.10.0353

10.1509/jmkr.48.5.869

10.1037/h0029607

10.1016/j.obhdp.2011.01.008

10.1037/0022-3514.55.3.445

10.1086/209118

Brunvand J.H., 1981, The vanishing hitchhiker: American urban legends and their meanings

E.Buechel J.Berger.Facebook therapy: Why people share self‐relevant content onlineUniversity of Miami Working Paper.2012

Bughin J., 2010, A new way to measure word‐of‐mouth marketing, McKinsey Quarterly

Bui K.‐V.T., 1994, Influence strategies in dating relationships: The effects of relationship satisfaction, gender, and perspective, Journal of Social Behavior and Personality, 9, 429

J.Burrus J.Kruger A.Jurgens.The truth never stands in the way of a good story: The distortion of stories in the service of entertainmentUniversity of Illinois Working Paper.2006

Chafe W., 1987, Comprehending oral and written language, 83, 10.1163/9789004653436_007

10.1146/annurev.an.16.100187.002123

C.Chan J.Berger.Arousal and social connectionWharton Working Paper.2013

10.1509/jmkr.47.3.553

Z.Chen N.Lurie.Temporal contiguity and the negativity bias in online word‐of‐mouthPresented at the Behavioral Decision Research in Management Conference Boulder CO.2012

10.1086/671465

10.1509/jmkr.43.3.345

10.1287/mksc.1100.0572

10.1109/TMAG.2006.888402

10.1016/j.ijpsycho.2003.08.002

10.1007/s11002-006-8426-7

10.1017/CBO9780511620539

10.1037/10096-006

10.1037/0022-3514.93.6.1028

H.H.Clark C.R.Marshall.Definite reference and mutual knowledgeElements of discourse understanding.1981;10–63

10.1016/S0166-4115(09)60059-5

Clary E.G., 1991, A functional analysis of altruism and prosocial behavior: The case of volunteerism, Review of Personality and Social Psychology, 12, 119

Clary E.G., 1998, Understanding and assessing the motivations of volunteers: A functional approach, Journal of Personality and Social Psychology, 74, 1516, 10.1037/0022-3514.74.6.1516

10.1037/0022-006X.58.3.304

Collins A.M., 1975, A spreading‐activation theory of semantic processing, Psychological Review, 82, 407, 10.1037/0033-295X.82.6.407

10.1002/mar.4220040105

Das S., 2013, Self‐censorship on facebook, In Proceedings of ICWSM, 2013, 120

Davidson R.J., 1993, Parsing affective space: Perspectives from neuropsychology and psychophysiology, Neuropsychology, 7, 464, 10.1037/0894-4105.7.4.464

10.1509/jmr.11.0136

Dichter E., 1966, How word of mouth advertising works, Harvard Business Review, 44, 147

10.2307/2095290

Douglas M., 1978, The world of goods: Towards an anthropology of consumption

Dubois D., 2013, The dangers of strong ties: How interpersonal closeness influences word‐of‐mouth valence, INSEAD Working paper

C.Du Plessis D.Dubois.La vie en Rose at the Top? Why positive (negative) information goes up (down) in a hierarchyINSEAD working paper.2014

Dunbar R., 1998, Grooming, gossip, and the evolution of language

10.1080/10615809808248309

Dunbar R., 2004, The human story

10.1007/BF02912493

10.1111/j.1083-6101.2006.00024.x

10.1016/j.ijresmar.2006.12.004

Engel J.E., 1993, Consumer behavior

10.1207/S15327663JCP1303_14

10.1111/j.1467-9280.2009.02387.x

10.2307/1251146

10.1037/10030-000

10.1521/jscp.1998.17.3.295

Fiske S.T., 2001, Representations of the social: bridging research traditions, 249

10.1037/0022-3514.84.1.148

10.1287/mksc.1030.0033

10.1037/0022-3514.58.4.593

10.1016/0022-1031(77)90050-6

10.1086/208978

10.1177/0956797611429709

10.1037/0033-2909.132.6.823

10.1086/209355

10.1037/0022-3514.87.2.228

10.1037/0022-3514.35.10.691

Gatignon H., 1986, Advances in consumer research, 629

10.1287/mksc.1080.0444

Godes D., 2005, The firm's management of social interactions, Marketing Letters, 16, 415, 10.1007/s11002-005-5902-4

Goffman E., 1959, The presentation of self in everyday life

10.1086/225469

10.1007/s11747-007-0054-0

10.1509/jmkg.73.6.18

Grice P., 1989, Studies in the way of words

10.1037/1089-2680.2.3.271

Gross J.J., 2008, Handbook of emotions, 497

10.1037/0022-3514.85.2.348

Hamilton R.W., 2014, Who's driving this conversation? Systematic biases in the content of online consumer discussions, University of Maryland Working Paper

10.1006/obhd.1996.0091

10.1037/0022-3514.81.6.1028

C.Heath S.DeVoe.Extreme comparisons: Biased information flows and social comparison theoryStanford Working Paper.2005

10.1176/jnp.9.3.439

10.1002/dir.10073

Hennig‐Thurau T., 2004, Electronic word‐of‐mouth: Consequences of and motives for reading customer articulations on the Internet, International Journal of Electronic Commerce, 8, 51, 10.1080/10864415.2003.11044293

Higgins E.T., 1981, Social Cognition: The Ontario Symposium, 343

10.1177/0261927X92113001

10.1521/jscp.1996.15.1.53

10.1002/ejsp.36

10.1207/s15327663jcp0602_03

Katz E., 1955, Personal influence

Keller E., 2009, Comparing online and offline word of mouth: Quantity, quality, and impact

E.Keller B.Libai.A holistic approach to the measurement of WOMPresented at the ESOMAR Worldwide Media Measurement Conference Stockholm.2009

10.1016/0167-4870(93)90009-A

10.1016/S1057-7408(08)80015-0

Knapp M.L., 2002, Handbook of interpersonal communication

Koenig F., 1985, Rumor in the marketplace: The social psychology of commercial hearsay

10.1521/soco.1991.9.1.2

10.1111/j.1467-9280.2008.02162.x

10.1111/j.1083-6101.2007.00332.x

10.1037/h0071502

10.1037/0022-3514.67.6.1112

Levy S.J., 1959, Symbols for sale, Harvard Business Review, 33, 117

10.1016/j.obhdp.2005.03.007

10.1509/jmr.11.0458

10.1080/02699930050117666

Lurie N., 2013, The content and impact of mobile versus desktop reviews, In Advances in Consumer Research

10.1037/0022-3514.90.4.692

Malinowski B., 1923, The meaning of meaning

10.1037/0022-3514.92.1.42

10.1002/acp.1001

10.1146/annurev.soc.27.1.415

10.3758/BF03195410

Mehl M.R., 2012, Handbook of Research Methods For Studying Daily Life

Mesquita B. G. (1993).Cultural variations in emotions. A comparative study of Dutch Surainamese and Turkish People in the Netherlands. Unpublished PhD thesis University of Amsterdam: Amsterdam.

Misner I.R., 1999, The world's best known marketing secret: Building your business with word‐of‐mouth marketing

10.1016/j.ijresmar.2010.11.003

S.Moldovan Y.Steinhart S.Ofen.Share and scare: Solving the communication dilemma of early adopters with a high need for uniquenessWorking Paper.2012

10.1086/661891

S.G.Moore B.McFerran.Linguistic mimicry in online word of mouthUniversity of Alberta Working Paper.2012

S.Moore G.Packard B.McFerran.Do words speak louder than actions? Firm language in customer service interactionsUniversity of Alberta Working Paper.2012

10.1111/j.1460-2466.1996.tb01460.x

10.1086/319618

10.1145/1718918.1718953

10.1287/mksc.1120.0713

10.1037/0022-3514.52.2.379

10.1016/j.ijresmar.2011.11.003

10.1016/S0022-1031(02)00015-X

G.Packard A.Gershoff D.Wooten.Is immodesty a vice when sharing advice? Consumer responses to self‐enhancing sources of word‐of‐mouth informationUniversity of Michigan Working Paper.2012

G.Packard B.McFerran S.Moore.Putting the customer second: personal pronoun use in customer‐firm interactionsLaurier Working Paper.2014

10.1016/j.jcps.2013.05.002

10.1037/1089-2680.1.2.115

A.M.Peluso A.Bonezzi M.De Angelis Derek D.Rucker.The selfish side of advice giving: Advice as a device to restore controlWorking Paper.2013

Pennebaker J.W., 1999, The effects of traumatic disclosure on physical and mental health: The values of writing and talking about upsetting events, International Journal of Emergency Mental Health, 1, 9

10.1146/annurev.psych.54.101601.145041

10.1037/10436-022

10.1037/0022-3514.93.5.780

10.1002/ejsp.523

Petty R.E., 2003, Comprehensive handbook of psychology

10.1086/341574

10.1080/01638538409544580

10.1037/1089-2680.8.3.179

10.1080/13691180902786943

10.1177/002224298304700107

Rimé B., 2007, Handbook of emotion regulation, 466

10.1177/1754073908097189

10.1080/14792779843000072

10.1080/02699939108411052

10.1086/209562

10.1111/j.1468-2958.1997.tb00586.x

10.1037/0033-2909.87.3.578

10.1353/lan.1974.0010

Schachter S., 1959, The psychology of affiliation

10.1086/432235

Sedikides C., 1993, Assessment, enhancement, and verification determinants of the self‐evaluation process, Journal of Personality and Social Psychology, 65, 317, 10.1037/0022-3514.65.2.317

10.1016/j.evolhumbehav.2011.05.004

10.1016/0022-1031(90)90072-T

Shibutani T., 1966, Improvised news: A sociological study of rumor

10.2501/S0021849909090424

10.1037/0022-006X.66.1.174

10.1177/009365094021004001

10.1177/0190272511432939

10.1163/9789004368873_013

Sundaram D.S., 1998, Word‐of‐mouth communications: A motivational analysis, Advances in Consumer Research, 25, 527

10.1073/pnas.1202129109

10.1215/00031283-75-4-393

Tannen D., 2005, Conversational style: Analyzing talk among friends, 10.1093/oso/9780195221817.001.0001

10.1016/S0065-2601(08)60251-8

10.1111/j.1467-6494.1982.tb00750.x

10.1037/0022-3514.44.4.672

10.1287/mksc.1110.0682

10.1016/j.obhdp.2011.10.001

10.1509/jmkg.73.5.90

10.1111/j.1745-6916.2007.00043.x

10.1037/1528-3542.6.3.484

10.1177/01461672002611008

Van den Bulte C., 2009, The network challenge: Strategy, profit and risk in an interlinked world, 243

Vergara A. (1993). Sex and gender identity: Differences in social knowledge on emotions and in ways of sharing them.Unpublished doctoral dissertation Universidad del Pais Vasco San Sebastian Spain.

10.1080/09658210903107846

10.1177/009365096023001001

10.1016/j.chb.2006.05.002

Walther J.B., 2011, The handbook of interpersonal communication, 443

10.1086/661552

10.1086/506303

10.1146/annurev.soc.30.020404.104342

10.1177/002224378702400302

10.1002/mar.20178

Wittels H., 2012, Humblebrag: The art of false modesty

A.C.Wojnicki D.Godes.Word‐of‐mouth as self‐enhancementHBS Marketing Research Paper No. 06‐01.2011

Zech E., 1999, Is it really helpful to verbalise one's emotions?, Gedrag en Gezondheid, 27, 42

10.1509/jmkr.48.3.486