Những "ý tưởng về khoa học" nào nên được dạy trong chương trình khoa học trường học? Một nghiên cứu Delphi từ cộng đồng chuyên gia

Journal of Research in Science Teaching - Tập 40 Số 7 - Trang 692-720 - 2003
Jonathan Osborne1, Sue Collins2, Mary Ratcliffe3, Robin Millar4, Rick Duschl1
1School of Education, Franklin‐Wilkins Building, King's College London, Waterloo Road, London SE1 9NN, United Kingdom
2Institute of Education
3University of Southampton *
4University of York

Tóm tắt

Tóm tắt

Các lập luận gần đây trong giáo dục khoa học đề xuất rằng khoa học trong trường học nên chú trọng nhiều hơn đến việc dạy về bản chất của khoa học và các thực hành xã hội của nó. Tuy nhiên, không giống như nội dung của khoa học, về vấn đề này có sự đồng thuận rõ ràng, dường như trong cộng đồng học thuật còn có sự không thống nhất khá lớn về những "ý tưởng về khoa học" nào là những yếu tố thiết yếu cần được đưa vào chương trình khoa học hiện đại ở trường học. Do đó, nghiên cứu này nhằm xác định thực nghiệm mức độ đồng thuận bằng cách sử dụng một bảng hỏi Delphi ba giai đoạn với 23 người tham gia được chọn từ các cộng đồng của các chuyên gia quốc tế hàng đầu về giáo dục khoa học; các nhà khoa học; các nhà sử học, triết gia và xã hội học về khoa học; các chuyên gia tham gia vào công việc cải thiện sự hiểu biết của công chúng về khoa học; và các giáo viên khoa học chuyên nghiệp. Kết quả nghiên cứu là một tập hợp chín chủ đề bao hàm những ý tưởng chính về bản chất của khoa học mà có sự đồng thuận và được coi là một thành phần thiết yếu của chương trình khoa học ở trường học. Cùng với các ý kiến đóng góp sâu sắc từ người tham gia, dữ liệu này cung cấp một số đo lường về mức độ đồng thuận hiện có trong cộng đồng tham gia vào giáo dục khoa học và truyền thông về khoa học về các đặc điểm nổi bật của một bản tóm tắt hóa học về bản chất của khoa học. Mặc dù một số chủ đề đã là một phần của các chương trình khoa học trường học hiện có, nhưng nhiều chủ đề khác thì không. Do đó, những phát hiện của nghiên cứu này đặt ra thách thức (a) liệu hình ảnh về khoa học được đại diện trong chương trình khoa học trường học có đủ toàn diện hay không, và (b) liệu có sự cân bằng trong chương trình giữa việc dạy về nội dung của khoa học và bản chất của khoa học là phù hợp hay không. © 2003 Wiley Periodicals, Inc. J Res Sci Teach 40: 692–720, 2003

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

10.1002/(SICI)1098-2736(199701)34:1<39::AID-TEA4>3.0.CO;2-P

American Association for the Advancement of Science (AAAS), 1989, Project 2061: Science for all Americans

American Association for the Advancement of Science, 1993, Benchmarks for scientific literacy

American Association for the Advancement of Science, 1998, Blueprints for reform: Science, mathematics and technology education

Bartholomew H. Osborne J.F. &Ratcliffe M.(2002 April).Teaching pupils “ideas‐about‐science”: Case studies from the classroom. Paper presented at the 75th International Conference of the National Association for Research in Science Teaching New Orleans. Available on‐line:http://www.york.ac.uk/depts/educ/projs/Publications.html

Brooks K.W., 1979, Delphi techniques: Expanding applications, North Central Association Quarterly, 53, 377

Claxton G., 1991, Educating the enquiring mind: The challenge for school science

Cochran S.W., 1983, The Delphi method: Formulating and refining group judgements, Journal of the Human Sciences, 2, 111

10.1080/03057260008560160

Collins H., 1993, The Golem: What everyone should know about science

Cotham J.C.(1979).The development validation and application of an instrument to assess teachers' understanding of philosophic aspects of scientific theories. Unpublished dissertation Michigan State University East Lansing Michigan.

Cyphert F.R., 1971, The Delphi technique: A case study, Phi Delta Kappan, 52, 272

10.1080/0361697900140207

Delbecq A.L., 1975, Group techniques for program planning

Department for Education and Employment, 1999, Science in the national curriculum

Doyle C.S., 1993, The Delphi Method as a qualitative assessment tool for development of outcome measures for information literacy, School Library Media Annual, 11, 132

Driver R., 1996, Young people's images of science

10.1080/0950069900120302

Fish S., 1996, Professor Sokal's bad joke, 23

Fuller S., 1997, Science

10.1111/1467-9752.00220

Giere R., 1991, Understanding scientific reasoning

Gott R.&Johnson P.(1996 April).Children's use of evidence in science investigations: What are the implications for science education?Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association New York.

Gregory B., 1988, Inventing reality: Physics as language

Gross A.G., 1996, The rhetoric of science

Gross P., 1994, Higher superstition: The academic left and its quarrels with science

Hacking I., 2001, The social construction of what?

Haraway D., 1989, Primate visions: Gender, race and nature in the world of modern science

Harding S., 1991, Whose science? Whose knowledge?

Häussler P., 1980, Education in physics for today and tomorrow

10.1119/1.2343497

Irwin A., 1995, Citizen science

Jenkins E., 1997, Science today: Problem or crisis?, 137

Judd R.C.(1971).Delphi decision methods in higher education administration. Paper presented at the 12th American Meeting of the Institute of Management Sciences Detroit.

10.1002/tea.3660050204

Kuhn T.E., 1962, The structure of scientific revolutions

Labinger J.A., 2001, The one culture?, 10.7208/chicago/9780226467245.001.0001

Latour B., 1985, Science in action: How to follow scientists and engineers through society

Latour B., 1986, Laboratory life: The construction of scientific facts

10.7208/chicago/9780226219332.001.0001

10.1007/BF00413981

10.1002/tea.10034

Lederman N., 1998, The nature of science in science education: Rationales and strategies, 331

10.1515/9780691209753

10.1080/0950069960180807

10.1080/00933104.1991.10505629

Matthews M., 1995, Constructivism and New Zealand science education

McComas W.F., 1998, The nature of science in science education: Rationales and strategies, 41

Millar R., 1996, Towards a science curriculum for public understanding, School Science Review, 77, 7

Millar R., 1998, Beyond 2000: Science education for the future

Montgomery S.L., 1996, The scientific voice

Murray J.W., 1995, Delphi: A versatile methodology for conducting qualitative research, Review of Higher Education, 18, 423, 10.1353/rhe.1995.0008

National Academy of Science, 1995, National science education standards

10.1002/(SICI)1098-237X(199601)80:1<53::AID-SCE4>3.0.CO;2-1

Osborne J.F., 2000, Pupils' and parents' views of the school science curriculum

Osborne J.F., 1996, Attitudes to science: A review of research and proposals for studies to inform policy relating to uptake of science

Osborne J.F., 2001, What should we teach about science? A Delphi study

10.3102/0013189X024007005

10.1080/002202700182628

Ruse M., 1999, Mystery of mysteries

Scientific Literacy Research Center, 1967, Wisconsin Inventory of Science Processes

10.7208/chicago/9780226467245.003.0008

10.1007/BF01191221

10.1002/(SICI)1098-2736(199712)34:10<1101::AID-TEA8>3.0.CO;2-V

Sokal A., 1998, Intellectual impostures: Postmodern philosophers' abuse of science

Sokal A.D., 1996, Transgressing the boundaries—towards a transformative hermeneutics of quantum gravity, Social Text, 14, 46

10.1002/1098-237X(200101)85:1<35::AID-SCE4>3.0.CO;2-6

Taylor C., 1996, Defining science: A rhetoric of demarcation

Tobin K., 1993, The practice of constructivism in science education, 3

10.1002/ir.37019833709

10.4324/9780203454220

Watson R., 1998, ASE guide to secondary science education, 84

10.1002/tea.3660050115

Whitman N.I., 1990, The Delphi technique as an alternative for committee meetings, Journal of Nursing Education, 29, 377, 10.3928/0148-4834-19901001-13

10.1017/CBO9780511541391