Các đại lý du lịch tại Alicante, Tây Ban Nha: phân tích năng suất

TQM Journal - Tập 23 Số 5 - Trang 560-577 - 2011
AlbertoÁlvarez‐Suárez1, RamónFuentes2
1Technical Unit for Quality Assessment, University of Oviedo, Oviedo, Spain
2Department of Applied Economic Research, Faculty of Economics,University of Alicante, Alicante, Spain

Tóm tắt

Mục đích

Mục đích của bài báo này là cung cấp các phương hướng hành động dựa trên kết quả nhằm cải thiện mức năng suất trong tương lai của các đại lý du lịch tại Alicante.

Thiết kế/phương pháp tiếp cận

Các chỉ số năng suất Malmquist dựa trên đầu ra và giá trị của các thành phần sẽ được tính toán. Hơn nữa, để tránh các vấn đề có thể phát sinh từ các kết quả này (dựa trên mẫu hữu hạn nhạy cảm với biến động lấy mẫu), kỹ thuật bootstrapping (smooth bootstrap) sẽ được sử dụng. Cuối cùng, bài kiểm tra Mann-Whitney-U sẽ được sử dụng để chấp nhận hoặc bác bỏ ảnh hưởng mà các yếu tố khác nhau có đối với mức năng suất.

Kết quả

Nghiên cứu này tiếp tục các nghiên cứu trước đó phân tích sự biến đổi năng suất của 22 đại lý du lịch nằm tại Alicante (Tây Ban Nha) trong giai đoạn 2008-2010. Các kết quả thu được từ việc áp dụng các phương pháp đã nêu không đưa ra những kết luận khác biệt đáng kể so với những kết luận được đưa ra trong các nghiên cứu trước. Các tác giả nhận thấy rằng yếu tố công nghệ (T) là yếu tố chính mà các công ty này sử dụng để duy trì mức độ năng suất của họ và, nhờ đó, giảm thiểu các tác động tiêu cực từ việc áp dụng không hiệu quả các quy mô kinh tế. Trong bối cảnh này, trong toàn bộ giai đoạn 2008-2010, việc quản lý tài nguyên không thích hợp và sự bất lực trong việc đạt được mức đầu ra cao hơn đã đóng vai trò không đáng kể. Có lẽ, việc cung cấp nhiều thông tin hơn trực tuyến về cả kinh tế và hiệu quả có thể là một chiến lược tốt để giúp các đại lý này cải thiện kết quả của họ.

Hạn chế/Ảnh hưởng nghiên cứu

Không thể tăng cường lượng dữ liệu để thực hiện nghiên cứu do sự hiếm hoi của các nguồn thống kê có sẵn và sự ngần ngại của các đại lý du lịch trong việc cung cấp thêm thông tin cho chúng tôi.

Tính mới/Giá trị

Mặc dù có nhiều nghiên cứu đã được thực hiện trước đây sử dụng các chỉ số Malmquist và kỹ thuật bootstrapping để phân tích năng suất của các đại lý du lịch ở các nước hoặc thành phố khác, đây là nghiên cứu đầu tiên được thực hiện tại Tây Ban Nha sử dụng phương pháp smooth bootstrap dựa trên các mô hình hướng đến đầu ra, nhằm khảo sát lĩnh vực nghiên cứu này từ một góc nhìn mới.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

Anderson, R.I., Fok, R. and Scott, J. (2000), “Hotel industry efficiency: an advanced linear programming examination”, American Business Review, Vol. 18 No. 1, pp. 40‐8.

Anderson, R.I., Lewis, D. and Parker, M.E. (1999), “Another look at the efficiency of corporate travel management departments”, Journal of Travel Research, Vol. 37 No. 3, pp. 267‐72.

Anderson, R.I., Fish, M., Xia, Y. and Michello, F. (1999), “Measuring efficiency in the hotel industry: a stochastic frontier approach”, Hospitality Management, Vol. 18 No. 1, pp. 45‐57.

Banker, M. and Riley, M. (1994), “News perspectives on productivity in hotels: some advances and new directions”, International Journal of Hospitality Management, Vol. 13 No. 4, pp. 211‐97.

Banker, R.D. and Morey, R.C. (1986), “Efficiency analysis for exogenously fixed inputs and outputs”, Operations Research, Vol. 34 No. 4, pp. 513‐21.

Barros, C.P. (2004), “A stochastic cost frontier in the Portuguese hotel industry”, Tourism Economics, Vol. 10 No. 2, pp. 177‐92.

Barros, C.P. (2005a), “Evaluating the efficiency of a small hotel chain with Malmquist productivity index”, International Journal of Tourism Research, Vol. 7 No. 3, pp. 173‐84.

Barros, C.P. (2005b), “Measuring efficiency in the hotel sector”, Annals of Tourism Research, Vol. 32 No. 2, pp. 465‐77.

Barros, C.P. (2006), “Analysing the rate of technical change in the Portuguese hotel industry”, Tourism Economics, Vol. 12 No. 3, pp. 325‐46.

Barros, C.P. and Alves, F.P. (2004), “Productivity in the tourism industry”, International, Advances in Economic Research, Vol. 10 No. 3, pp. 215‐25.

Barros, C.P. and Dieke, P.U.C. (2007), “Analyzing the total productivity change in travel agencies”, Tourism Analysis, Vol. 12 Nos 1/2, pp. 27‐38.

Barros, C.P. and Mascarenhas, M.J. (2005), “Technical and allocative efficiency in a chain of small hotels”, Hospitality Management, Vol. 24 No. 3, pp. 415‐36.

Barros, C.P. and Matias, A. (2006), “Assessing the efficiency of travel agencies with a stochastic cost frontier: a Portuguese case study”, International Journal of Tourism Research, Vol. 8 No. 5, pp. 367‐79.

Bell, R.A. and Morey, R.C. (1994), “The search for appropriate benchmarking partners: a macro approach and application to corporate travel management”, Omega, International Journal of Management Science, Vol. 22 No. 5, pp. 477‐90.

Bell, R.A. and Morey, R.C. (1995), “Increasing the efficiency of corporate travel management through macro benchmarking”, Journal of Travel Research, Vol. 33 No. 3, pp. 11‐20.

Bosetti, V., Cassinelli, M. and Lanza, A. (2006), “Benchmarking in tourism destination, keeping in mind the sustainable paradigm”, Nota di Lavoro, 12.2006, Fondazione Eni Enrico Mattei.

Brown, R.J. and Ragsdale, C.T. (2002), “The competitive market efficiency of hotel brands: an application of data envelopment analysis”, Journal of Hospitality and Tourism Research, Vol. 26 No. 4, pp. 332‐60.

Charnes, A., Cooper, W.W. and Rhodes, E. (1981), “Evaluating program and managerial efficiency: an application of data envelopment analysis to program follow through”, Management Science, Vol. 27 No. 6, pp. 668‐97.

Charnes, A., Cooper, W.W., Lewin, A.Y. and Seiford, L.M. (1997), “Introduction”, in Charnes, A. et al. (Eds), Data Envelopment Analysis: Theory, Methodology and Applications, 2nd ed., Kluwer Academic Publishers, Dordrecht, pp. 3‐22.

Chiang, W., Tsai, M. and Wang, L.S. (2004), “A DEA evaluation of Taipei hotels”, Annals of Tourism Research, Vol. 31 No. 3, pp. 712‐5.

Conover, W.J. (1999), Practical Nonparametric Statistics, 3rd ed., John Wiley and Sons, New York, NY, (Chapter 5).

Cooper, W.W., Seiford, L.M. and Zhu, J. (2004), “Data envelopment analysis: history, models and interpretations”, in Cooper, W.W., Sieford, L.M. and Zhu, J. (Eds), Handbook on Data Envelopment Analysis, Kluwer Academic Publishers Group, Dordrecht, pp. 1‐40.

County Council of Alicante (2009), “Tourism data of Alicante”, available at: www.dip‐alicante.es/documentacion/8turismo.asp?codigo=03014 (accessed 14 April 2009).

Davutyan, N. (2007), “Measuring the quality of hospitality at Antalya”, International Journal of Tourism Research, Vol. 9 No. 1, pp. 51‐7.

Donthu, N. and Yoo, B. (1998), “Retail productivity assessment using data envelopment analysis”, Journal of Retailing, Vol. 74 No. 1, pp. 89‐105.

Donthu, N., Hershberger, E.K. and Osmonbekov, T. (2005), “Benchmarking marketing productivity using data envelopment analysis”, Journal of Business Research, Vol. 58 No. 11, pp. 1474‐82.

Efron, B. (1979), “Bootstrap methods: another look at the jacknife”, The Annals of Statistics, Vol. 7 No. 1, pp. 1‐26.

Färe, R., Grosskopf, S. and Lovell, C.A.K. (1994), Production Frontiers, Cambridge University Press, Cambridge, (Chapter 9).

Fuchs, M. (2004), “Strategy development in tourism destinations: a DEA approach”, The Poznan University of Economics Review, Vol. 4 No. 1, pp. 52‐73.

Fuentes, R. (2009a), “Productivity of travel agencies: a case study of Alicante”, Spain, 12th QMOD and Toulon‐Verona Conference, August.

Fuentes, R. (2009b), “Productivity of travel agencies: a step ahead”, 23rd European Conference on Operational Research, July.

Fuentes, R. (2010), “Efficiency of travel agencies: a case study of Alicante”, Tourism Management, Vol. 32 No. 1, pp. 75‐87.

Fuentes, R., Espinosa, E., Hernández, G. and Lillo, A. (2010a), “BlogTur: Blog de turismo”, available at: http://blogtur.crearblog.com/.

Fuentes, R., Espinosa, E., Hernández, G. and Lillo, A. (2010b), “WikiTur: Wiki de turismo”, available at: Wiki sobre turismo, available at: http://gitetur.wikispaces.com.

Gibbons, J.D. and Chakraborti, S. (1992), Nonparametric Statistical Inference, 3rd ed., Marcel Dekker, New York, NY (Chapter 7).

Giménez‐García, V., Martínez‐Parra, J.L. and Buffa, F.P. (2007), “Improving resource utilization in multi‐unit networked organizations: the case of a Spanish restaurant chain”, Tourism Management, Vol. 28 No. 1, pp. 262‐70.

Hruschka, H. (1986), “Ansätze der Effizienmessung von Betrieben”, Journal für Betriebswirtschaft, Vol. 36 No. 2, pp. 76‐85.

Hu, B.A. and Cai, L.A. (2004), “Hotel labor productivity assessment: a data envelopment analysis”, Journal of Travel and Tourism Marketing, Vol. 16 Nos 2/3, pp. 27‐38.

Hwang, S. and Chang, T. (2003), “Using data envelopment analysis to measure hotel managerial efficiency change in Taiwan”, Tourism Management, Vol. 24 No. 4, pp. 357‐69.

Johns, N., Howcroft, B. and Drake, L. (1997), “The use of data envelopment analysis to monitor hotel productivity”, Progress in Tourism and Hospitality Research, Vol. 3 No. 2, pp. 119‐27.

Keh, H.T., Chu, S. and Xu, J. (2006), “Efficiency, effectiveness and productivity of marketing in services”, European Journal of Operational Research, Vol. 170 No. 1, pp. 265‐76.

Köksal, C.D. and Aksu, A.A. (2007), “Efficiency evaluation of A‐group travel agencies with data envelopment analysis (DEA): a case study in the Antalya region, Turkey”, Tourism Management, Vol. 28 No. 3, pp. 830‐4.

Löthgren, M. and Tambour, M. (1999), “Bootstrapping the data envelopment analysis Mamquist productivity index”, Applied Economics, Vol. 31, pp. 417‐25.

McLaughlin, C.P. and Coffey, S. (1990), “Measuring productivity on services”, International Journal of Service Industry Management, Vol. 1 No. 1, pp. 46‐64.

Morey, R.C. and Dittman, D.A. (1995), “Evaluating a hotel GM's performance. A case study in benchmarking”, Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, pp. 30‐5, October.

Morey, R.C. and Dittman, D.A. (1997), “An aid in selecting the brand, size and other strategic choices for a hotel”, The Council on Hotel, Restaurant and Institutional Education, Vol. 21 No. 1, pp. 71‐99.

Morey, R.C. and Dittman, D.A. (2003), “Evaluating a hotel GM's performance. Updated and extension”, Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, Vol. 44 Nos 5/6, pp. 53‐68.

National Statistics Institute (2009), “Annual services survey, 2007”, available at: www.ine.es/jaxi/menu.do?type=pcaxisandpath=%2Ft37%2Fe01%2Fprovi%2Fandfile=pcaxisandL=0 (accessed 14 April 2009).

Parsons, L.J. (1997), “Productivity versus relative efficiency in marketing: past and future”, in Laurent, G., Lilien, G.L. and Prass, B. (Eds), Research Traditions in Marketing, Kluwer, Boston, MA.

Regional Government of Valencia (2008), “Public list of travel agencies in Alicante”, available at: http://xml.turisme.gva.es:7777/establecimientos/aavv_alacant.xsql (accessed 14 April 2009).

Reynolds, D. (2004), “An exploratory investigation of multiunit restaurant productivity assessment using data envelopment analysis”, Journal of Travel and Tourism Marketing, Vol. 16 Nos 2/3, pp. 19‐26.

Reynolds, D. and Thompson, G.M. (2007), “Multiunit restaurant productivity assessment using three‐phase data envelopment analysis”, Hospitality Management, Vol. 26 No. 1, pp. 20‐32.

Sheskin, D. (2000), Handbook of Parametric and Nonparametric Statistical Procedures, 2nd ed., Chapman and Hall/CRC (Test 12).

Sigala, M. (2003), “Developing and benchmarking internet marketing strategies in the hotel sector in Greece”, Journal of Hospitality and Tourism Research, Vol. 27 No. 4, pp. 375‐401.

Sigala, M. (2004), “Using data envelopment analysis for measuring and benchmarking productivity in the hotel sector”, Journal of Travel and Tourism Marketing, Vol. 16 Nos 2/3, pp. 39‐60.

Sigala, M. and Mylonakis, J. (2005), “Developing a data envelopment analysis model for measuring and isolating the impact of contextual factors on hotel productivity”, International Journal of Business Performance Management, Vol. 7 No. 2, pp. 174‐90.

Sigala, M., Airey, D., Jones, P. and Lockwood, A. (2004), “ICT paradox lost? A stepwise DEA methodology to evaluate technology investments in tourism settings”, Journal of Travel Research, Vol. 43 No. 2, pp. 180‐92.

Sigala, M., Jones, P., Lockwood, A. and Airey, D. (2005), “Productivity in hotels: a stepwise data envelopment analysis of hotels' rooms division processes”, The Service Industrial Journal, Vol. 25 No. 1, pp. 61‐81.

Silverman, B.W. (1986), Density Estimation for Statistics and Data Analysis, Chapman and Hall, London.

Simar, L. and Wilson, P.W. (1998), “Sensitivity analysis of efficiency scoresh: how to bootstrap in nonparametric frontier models”, Management Science, Vol. 44 No. 1, pp. 49‐61.

Simar, L. and Wilson, P.W. (1999), “Estimating and bootstrapping Malmquist indices”, European Journal of Operational Research, Vol. 115 No. 3, pp. 459‐71.

Simar, L. and Wilson, P.W. (2000), “Statistical inference in nonparmetric frontier models: the state of the art”, Journal of Productivity Analysis, Vol. 13 No. 1, pp. 49‐78.

Tarim, S., Dener, H.I. and Tarim, S.A. (2000), “Efficiency measurement in the hotel industry: output factor constrained DEA application”, Anatolia: An International Journal of Tourism and Hospitality Research, Vol. 11 No. 2, pp. 111‐23.

Tortosa‐Ausina, E., Grifell‐Tatjé, E., Armero, C. and Conesa, D. (2008), “Sensitivity analysis of efficiency and Malmquist productivity indices: an application to Spanish savings banks”, European Journal of Operational Research, Vol. 184 No. 3, pp. 1062‐84.

Wang, F., Hung, W. and Shang, J. (2006), “Measuring the cost efficiency of international tourist hotels in Taiwan”, Tourism Economics, Vol. 12 No. 1, pp. 65‐85.

Wöber, K.W. (2000), “Benchmarking hotel operations on the Internet: a data envelopment analysis approach”, Information Technology and Tourism, Vol. 3 Nos 3/4, pp. 195‐212.

Wöber, K.W. (2006), “Data envelopment analysis”, Journal of Travel and Tourism Marketing, Vol. 21 No. 4, pp. 91‐108.

Wöber, K.W. and Fesenmaier, D.R. (2004), “A multi‐criteria approach to destination benchmarking: a case study of state tourism advertising programs in the United States”, Journal of Travel and Tourism Marketing, Vol. 16 Nos 2/3, pp. 1‐18.

Charnes, A., Cooper, W.W. and Rhodes, E. (1978), “Measuring the efficiency of decision making units”, European Journal of Operational Research, Vol. 2 No. 6, pp. 429‐44.

Coelli, T.J., Rao, D.S.P., O'Donnell, C.J. and Battese, G.E. (2005), An Introduction to Efficiency and Productivity Analysis, 2nd ed., Springer, New York, NY.

Cooper, W.W., Seiford, L.M. and Tone, K. (2007), Data Envelopment Analysis. A Comprehensive Text with Models, Applications, References and DEA‐Solver Software, 2nd ed., Springer, New York, NY, (Chapters 1 and 4).

Efron, B. and Tibshirani, R.J. (1998), An Introduction to the Bootstrap, 2nd ed., CRS Press LLC, Boca Raton, FL, (Chapter 1).

Norman, M. and Stoker, B. (1991), DEA. The Assessment of Performance, John Wiley and Sons, New York, NY (Appendix A).

Sheater, S.J. and Jones, M.C. (1991), “A reliable data‐based bandwidth selection method for kernel density estimation”, Journal of the Royal Statistical Society, Series B, Vol. 53 No. 3, pp. 683‐90.