Cú sốc chuyển tiếp: giai đoạn khởi đầu của việc thích nghi vai trò cho các Y tá đã tốt nghiệp.

Journal of Advanced Nursing - Tập 65 Số 5 - Trang 1103-1113 - 2009
Judy E. Boychuk Duchscher1
1Judy E. Boychuk Duchscher MN PhD RN Facilitator of Scholarly Programs and Projects Saskatchewan Institute for Applied Science and Technology, Saskatoon, Canada

Tóm tắt

Tóm tắt

Tiêu đề.  Cú sốc chuyển tiếp: giai đoạn khởi đầu của việc thích nghi vai trò cho các Y tá đã tốt nghiệp.

Mục tiêu.  Mục tiêu của bài báo này là cung cấp một khung lý thuyết về quá trình chuyển tiếp vai trò ban đầu cho các y tá vừa tốt nghiệp nhằm hỗ trợ các nhà quản lý, nhà giáo dục và các chuyên gia dày dạn kinh nghiệm trong việc hỗ trợ và tạo điều kiện cho sự điều chỉnh nghề nghiệp này một cách phù hợp.

Chế độ nền.  Lý thuyết về Cú sốc chuyển tiếp được trình bày ở đây dựa trên công trình của Kramer bằng cách phác thảo cách mà các sinh viên mới tốt nghiệp hiện nay khi lần đầu tiên tham gia vào vai trò thực hành nghề nghiệp phải đối mặt với nhiều thay đổi về thể chất, trí tuệ, cảm xúc, phát triển và xã hội văn hóa, những yếu tố này đều là những biểu hiện và yếu tố giảm nhẹ trong trải nghiệm chuyển tiếp của họ.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

Advisory Committee on Health Human Resources, 2002, Our Health, Our Future: Creating Quality Workplaces for Canadian Nurses

Baumann A., 2004, The International Nursing Labour Market Report

10.1097/00005110-200407000-00007

10.1111/j.1365-2648.2006.03964.x

BennerP.(1984)From Novice to Expert: Excellence and Power in Clinical Nursing Practice.Addison‐Wesley Publishing Menlo Park CA.

Benner P., 1982, Skilled clinical knowledge: the value of perceptual awareness part 1, The Journal of Nursing Administration, 12, 11

10.1097/00005110-200503000-00006

Bridges W., 1980, Transitions: Making Sense of Life’s Changes

Buchan J., 2004, The Global Shortage of Registered Nurses: An Overview of Issues and Actions

Caelli K., 2003, ‘Clear as mud’: toward greater clarity in generic qualitative research, International Journal of Qualitative Methods, 2, 10.1177/160940690300200201

Carroll L., 1967, Alice in Wonderland

10.1046/j.1442-2018.2003.00147.x

10.1016/j.ijnurstu.2006.02.004

10.1097/00005110-200205000-00008

Cowin L.S., 2004, New graduate nurse self‐concept and retention: a longitudinal survey, International Journal of Nursing Studies, 43, 59, 10.1016/j.ijnurstu.2005.03.004

Crane V.S., 1988, Training NGs to become health care professionals, Health Care Supervisor, 6, 49

10.5172/conu.3.3.105

10.1046/j.1365-2834.2000.00164.x

10.3928/0148-4834-20031001-05

10.1097/00005110-200109000-00009

Duchscher J.E.B., 2003, Critical thinking: perceptions of newly‐graduated female baccalaureate nurses, Journal of Nursing Education, 42, 1

Duchscher J.E.B., 2003, Employing nursing graduates in emergency: a qualitative exploration of the integration of newly‐graduated Registered Nurses into an emergency department

Duchscher J.E.B., 2007, Professional Role Transition into Acute‐care by Newly Graduated Baccalaureate Female Registered Nurses

10.3928/00220124-20081001-03

10.3928/00220124-20070101-05

10.1097/00006223-200511000-00009

10.1046/j.1365-2648.2000.01498.x

10.1111/j.1365-2648.2007.04111.x

10.1054/nedt.2000.0424

Halfer D., 2007, A magnetic strategy for new graduate nurses, Nursing Economics, 25, 6

Heinrich J., 2001, Nursing Workforce: Multiple Factors Create Nurse Recruitment and Retention Problems

10.2307/3420037

Kramer M., 1974, Reality Shock: Why Nurses Leave Nursing

10.1097/00124645-200405000-00003

Mohr W.K., 1995, Values, ideologies, and dilemmas: professional and occupational contradictions, Journal of Psychosocial Nursing, 33, 29

10.1097/00006216-200701000-00013

10.1016/S1322-7696(08)60049-9

10.1111/j.1365-2648.2006.03727.x

10.1111/j.1365-2834.2004.00533.x

10.1002/1098-240X(200008)23:4<334::AID-NUR9>3.0.CO;2-G

10.1046/j.1466-7657.2002.00098.x

10.1097/00006216-200701000-00008

10.1377/hlthaff.21.5.42

10.3928/0148-4834-20020201-04

10.1097/00124645-200005000-00002