Nội dung được dịch bởi AI, chỉ mang tính chất tham khảo
Mối quan hệ giữa việc tham dự và hiệu suất học tập của sinh viên y khoa đại học trong thời gian thực tập phẫu thuật
Tóm tắt
Nghiên cứu hiện tại nhằm đánh giá mối tương quan chưa được khám phá giữa việc tham dự của sinh viên y khoa đại học trong thời gian thực tập phẫu thuật và hiệu suất học tập của họ. Nghiên cứu cũng nhằm khám phá sự khác biệt trong tỷ lệ tham dự giữa sinh viên nam và nữ, và liệu sự khác biệt này, nếu tồn tại, có ảnh hưởng đến hiệu suất học tập hay không. Một nghiên cứu mô tả hồi cứu cắt ngang đã được thực hiện trên 331 sinh viên y khoa đại học trong thời gian thực tập phẫu thuật tại Trường Y và Khoa học Y tế (CMMS) của Đại học Vùng Vịnh Ả Rập (AGU), Bahrain từ tháng 9 năm 2018 đến tháng 6 năm 2020. Có một mối tương quan tích cực có ý nghĩa thống kê giữa việc tham dự của sinh viên trong thời gian thực tập phẫu thuật và hiệu suất học tập (r = 0.360, P < 0.01). Tỷ lệ tham dự trung bình cao hơn ở mỗi danh mục tăng dần của hiệu suất học tập: 47.95% trong danh mục yếu (dưới 65%, n = 42), 57.62% trong danh mục hiệu suất tốt (từ 65% đến dưới 75%, n = 108), 67.82% trong danh mục hiệu suất rất tốt (từ 75% đến dưới 85%, n = 126), 83.16% trong danh mục hiệu suất xuất sắc (85% trở lên, n = 55). Tỷ lệ tham dự trung bình của sinh viên nam là 59.76% (SD = 25.73), so với 66.92% (SD = 24.30) ở sinh viên nữ. Kiểm định T cho thấy sự khác biệt giữa tỷ lệ tham dự trung bình của hai nhóm sinh viên (nam, nữ) là có ý nghĩa thống kê (t = 2.483, p < 0.05). Ngược lại, sự khác biệt giữa hiệu suất học tập trung bình của hai nhóm sinh viên, nam và nữ, (t = 0.284, p = 0.777) không có ý nghĩa thống kê. Nghiên cứu của chúng tôi cho thấy một mối liên hệ đáng kể giữa việc tham dự của sinh viên y khoa đại học trong thời gian thực tập phẫu thuật và hiệu suất học tập của họ. Cần có thêm các nghiên cứu để phân loại mối tương quan này theo các hoạt động giảng dạy lâm sàng và lý thuyết.
Từ khóa
#tham dự #hiệu suất học tập #sinh viên y khoa #thực tập phẫu thuật #nghiên cứu hồi cứuTài liệu tham khảo
Khan YL, Lodhi SK, Bhatti S, Ali W. Does Absenteeism Affect Academic Performance Among Undergraduate Medical Students? Evidence From “Rashid Latif Medical College (RLMC).”. Adv Med Educ Pract. 2019;10:999 Online available on: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6897060/ [DOI] [Google Scholar] [PubMed].
Thatcher A, Fridjhon P, Cockcroft K. The relationship between lecture attendance and academic performance in an undergraduate psychology class. South Afr J Psychol. 2007;37(3):656–60 Online available on: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/008124630703700316 [DOI] [Google Scholar].
Landin M, Pérez J. Class attendance and academic achievement of pharmacy students in a European University. Curr Pharmacy Teach Learn. 2015;7(1):78–83 Online available on: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1877129714001361 [DOI] [Google Scholar].
Deane RP, Murphy DJ. Student attendance and academic performance in undergraduate obstetrics/gynecology clinical rotations. Jama. 2013;310(21):2282–8 Online available on: https://jamanetwork.com/journals/jama/article-abstract/1787409 [DOI] [Google Scholar] [PubMed].
Al Khaja KA, Tayem Y, James H, Jaradat A, Sequeira RP. Pharmacology and therapeutics resource session attendance and academic performance of pre-clerkship medical students in problem-based learning curricula. BMC Med Educ. 2019;19(1):269 Online available on: https://bmcmededuc.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12909-019-1699-3 [DOI] [Google Scholar] [PubMed].
Subramaniam BS, Hande S, Komattil R. Attendance and achievement in medicine: Investigating the impact of attendance policies on academic performance of medical students. Ann Med Health Sci Res. 2013;3(2):202 Online available on: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3728863/ [DOI] [Google Scholar] [PubMed].
Daud S, Javaid FA. Effect of class attendance of medical students’ tests performance. Pak J Med Health Sci. 2012;6(2):295–7 [Google Scholar].
Dhaliwal UP. Absenteeism and under-achievement in final year medical students. Nat Med J India. 2003;16(1):34–6 Online available on: https://www.researchgate.net/profile/Upreet_Dhaliwal2/publication/10786518_Absenteeism_and_under achievement_in_final_year_medical_students/links/552e1af30cf21acb09219b6c/Absenteeism-and-under-achievement-in-final-year-medical-students.pdf [Google Scholar] [PubMed].
Khan HU, Khattak AM, Mahsud IU, Munir A, Ali S, Khan MH, et al. Impact of class attendance upon examination results of students in basic medical sciences. J Ayub Med Col Abbottabad. 2003;15(2) Online available on: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14552252/ [Google Scholar] [PubMed].
BinSaeed AA, Al-Otaibi MS, Al-Ziyadi HG, Babsail AA, Shaik SA. Association between student absenteeism at a medical college and their academic grades. J Int Assoc Med Sci Educ. 2009;19(4):155–9 Online available on: http://www.iamse.org/mse-article/association-between-student-absenteeism-at-a-medical-college-and-their-academic-grades/ [Google Scholar].
Sharmin T, Azim E, Choudhury S, Kamrun S. Reasons of absenteeism among undergraduate medical students: a review. Anwer Khan Modern Med Col J. 2017;8(1):60–6 Online available on: https://www.banglajol.info/index.php/AKMMCJ/article/view/31660 [DOI] [Google Scholar].
Sharma S, Biswas S, Chakraborty S. Does Mandatory Attendance and Residence Affect Academic and Gender based Performance in 1st Year Undergraduate MBBS Students? Online available on: https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/53419259/ijcmr_1075_dec_10.pdf?1496830941=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DDoes_Mandatory_Attendance_and_Residence.pdf&Expires=1605039208&Signature=hKfqwekelantLxA~XcUwq9aa2x9Ay5sqAtzNgP5nZyMH5rAZJ2Ej4c6Y0nQYly45dPpyWqyjCjPB9nnbi5fmcY6zEgpN3PUz5GKvjPBncmkIkMRRx1-SDfoLu3VRJHbThEtYEIK-R8nCnodj9k7O9K5BhFkqDS-szhrLfFr1NdEdIAbs~vbmq1rbdaxnZGcm9ZfEb-3TyKfzn3MRzRgxTihcXz4glSxGii4-472m7o3h2otlUwJ2kSzjYPRVor3tRdteKTqly2L5FkwCIF5xEyFhSDUbi6zTQJ-iz-qkF~bwjdxHpceTAJ~D7urDQNjZ3MFzNFFPOwJVg-RdsThvMw__&Key-Pair-Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA [Google Scholar].
Roy SS, Chadalawada J. Predictors of academic performance of medical undergraduate students of microbiology class in Kolkata. Int J Med Public Health. 2014;4(4) Online available on: https://ijmedph.org/article/319 [Google Scholar].
Nowreen N, Chowdhary S, Hameed R. Impact of class attendance on academic performance in the subject of physiology. Nat J Physiol Pharm Pharmacol. 2019;9(6):524–6 Online available on: http://www.njppp.com/index.php?mno=38189 [Google Scholar].
Silva ET, Nunes MD, Queiroz MG, Leles CR. Factors influencing students' performance in a Brazilian dental school. Brazilian Dental J. 2010;21(1):80–6 Online available on: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-64402010000100013&script=sci_abstract&tlng=es [Google Scholar] [PubMed].
Cheruvalath R. Does attending classes help foster human values in college students? Active Learn Higher Educ. 2017;18(2):143–55 Online available on: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1469787417707616 [DOI] [Google Scholar].
Fadelelmoula T. The impact of class attendance on student performance. Int Res J Med Med Sci. 2018;6(2):47–9 Online available on: http://www.netjournals.org/pdf/IRJMMS/2018/2/18-021.pdf [DOI] [Google Scholar].
Ayodele OD. Class attendance and academic performance of second year university students in an organic chemistry course. Afr J Chem Educ. 2017;7(1):63–75 Online available on: https://www.ajol.info/index.php/ajce/article/view/151090 [Google Scholar].
Marburger DR. Does mandatory attendance improve student performance? J Econ Educ. 2006;37(2):148–55 Online available on: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3200/JECE.37.2.148-155 [DOI] [Google Scholar].
Schnee D, Ward T, Philips E, Torkos S, Mullakary J, Tataronis G, et al. Effect of Live Attendance and Video Capture Viewing on Student Examination Performance. Am J Pharmaceutical Educ. 2019;83(6) Online available on: https://www.ajpe.org/content/83/6/6897.abstract [Google Scholar] [PubMed].
Lukkarinen A, Koivukangas P, Seppälä T. Relationship between class attendance and student performance. Procedia Soc Behav Sci. 2016;228(16):341–7 Online available on: https://acris.aalto.fi/ws/portalfiles/portal/11716697/1_s2.0_S1877042816309776_main.pdf [Google Scholar].
Aldamen H, Al-Esmail R, Hollindale J. Does lecture capturing impact student performance and attendance in an introductory accounting course? Accounting Educ. 2015;24(4):291–317 Online available on: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09639284.2015.1043563 [Google Scholar].
Kauffman CA, Derazin M, Asmar A, Kibble JD. Relationship between classroom attendance and examination performance in a second-year medical pathophysiology class. Adv Physiol Educ. 2018;42(4):593–8 Online available on: https://journals.physiology.org/doi/full/10.1152/advan.00123.2018 [DOI] [Google Scholar].
Yeager L, Valenzuela S, Marino M, Carney PA. an observational study of the impact of attendance on preclinical undergraduate medical education performance. Educ Res Appl. 2018; Online available on: https://gavinpublishers.com/articles/research-article/Educational-Research-Applications-ISSN-2575-7032/an-observational-study-of-the-impact-of-attendance-on-preclinical-undergraduate-medical-education-performance [Google Scholar].
Faisal R, Shinwari L, Hussain SS. Academic performance of male in comparison with female undergraduate medical students in Pharmacology examinations. JPMA. 2017;67(204) Online available on: https://mail.jpma.org.pk/PdfDownload/8078 [Google Scholar] [PubMed].
Albalawi M. Does gender difference have an effect in the academic achievements of undergraduate students’ and later as interns? A single medical college experience, Taibah University, KSA. Allied J Med Res. 2019;3(1):20–25. 22 Allied J Med Res 2019 Volume 3 Issue.;1:4. [Google Scholar].
Cortright RN, Lujan HL, Cox JH, DiCarlo SE. Does sex (female versus male) influence the impact of class attendance on examination performance? Adv Physiol Educ. 2011;35(4):416–20 Online available on: https://journals.physiology.org/doi/full/10.1152/advan.00021.2011 [Google Scholar] [PubMed].