Hiệu quả sư phạm của các khóa học tiếng Anh chuyên ngành cho sinh viên kỹ thuật Iran từ góc nhìn của sinh viên và giảng viên

Sartoon Mostafavi1, Ahmad Mohseni2, Gholam-Reza Abbasian3
1Department of Foreign Languages, Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran
2Associate Professor of Applied Linguistics, English Department, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran
3Imam Ali University, Tehran, Iran

Tóm tắt

Tóm tắt

Việc đánh giá một cách hiệu quả các chương trình giáo dục có thể cung cấp những hướng dẫn quý giá cho các nhà quản lý giáo dục đang quan tâm đến các kế hoạch nâng cao nội dung. Trong nghiên cứu này, chúng tôi tập trung vào các khóa học tiếng Anh chuyên ngành (ESP) cho sinh viên ngành kỹ thuật, nhằm đánh giá hiệu quả của việc giảng dạy tiếng Anh kỹ thuật trong bối cảnh học thuật của Iran. Sử dụng khung đánh giá kết hợp, nghiên cứu đã khám phá hiệu quả của các khóa học bằng cách tìm hiểu quan điểm của giảng viên ESP và sinh viên kỹ thuật về ba lĩnh vực chính bao gồm sự đáp ứng nhu cầu, tính xác thực của nội dung và sự tự chủ của người học. Mục tiêu thứ hai của nghiên cứu là xem xét liệu có sự khác biệt đáng kể nào giữa sinh viên và giảng viên về quan điểm của họ đối với các khoá học đang được điều tra hay không. Để đạt được mục tiêu đó, một bảng câu hỏi do nhà nghiên cứu tự thiết kế đã được phát cho 796 sinh viên kỹ thuật và 54 giảng viên ESP được chọn ngẫu nhiên từ 20 trường đại học tại Iran. Phân tích mô tả dữ liệu khảo sát cho thấy sự đồng thuận chung về sự không đáp ứng một số nhu cầu của người học như những nhu cầu liên quan đến mục tiêu học tập, năng lực sản xuất, hệ thống giám sát và cơ sở vật chất giáo dục. Ngoài ra, hai nhóm tham gia có quan điểm khác biệt đáng kể về tính xác thực của nội dung giảng dạy cũng như sự đáp ứng của các nhu cầu mục tiêu. Kết quả nghiên cứu có thể giúp các nhà chức trách địa phương điều chỉnh phương pháp giảng dạy ESP hiện tại ở Iran nhằm phù hợp với nhu cầu chính đáng của sinh viên.

Từ khóa

#Tiếng Anh chuyên ngành #sư phạm ngôn ngữ #tự chủ người học #kỹ thuật #ý kiến sinh viên và giảng viên #Iran

Tài liệu tham khảo

Abbasian, G., & Mahdavi, A. (2011). Four pairs of binoculars watching a single prey: Evaluation of Iranian ESP textbooks: (teachers vs. students). Journal of English Studies, 1(3), 51–66.

Alavi, S. M., Kaivanpanah, S., & Taase, Y. (2017). A needs-based evaluation of EAP syllabuses. Iranian Journal of English for Academic Purposes, 6(1), 1–16.

Aliakbari, M., & Boghayeri, M. (2014). A needs analysis approach to ESP design in Iranian context. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 98, 175–181.

Altmişdört, G. (2017). A study on students’ and teachers’ needs and expectations in English for specific purposes programs. Science Journal of Turkish Military Academy, 27(1), 53–78.

Amirian, Z., & Tavakoli, M. (2009). Reassessing the ESP courses offered to engineering students in Iran. English for specific purposes world, 8(23), 1–13.

Atai, M. R., & Nazari, O. (2011). Exploring reading comprehension needs of Iranian EAP students of health information management (HIM): A triangulated approach. System, 39, 30–43.

Atai, M. R., & Shoja, L. (2011). A triangulated study of academic language needs of Iranian students of computer engineering: Are the courses on track? RELC Journal, 42(3), 305–323.

Danaye-Tous, M., & Haghighi, S. (2014). Evaluation of ESP textbooks: Evidence from ESP textbook of computer engineering major, University of Guilan, Iran. International Journal of Research Studies in Language Learning, 3(2), 55–68.

Dobrota, C. (2009). Learner autonomy in ESP adult courses. Diacronia, 24(2), 507–512.

Dudley-Evans, T., & St. John, M. J. (1998). Developments in English for specific purposes: Amulti-disciplinary approach. Cambridge: Cambridge University Press.

Hatam, A. H., & Shafiei, S. (2012). The evaluation of the effectiveness of ESP courses in enhancing technical translation proficiency: A case study of ESP course for mechanical engineering students. English Language Teaching, 5(5), 68–78.

Hutchinson, T., & Waters, A. (1987). English for specific purposes: A learning-centered approach. Cambridge: Cambridge University Press.

Hüttner, J., Smit, U., & Mehlmauer-Larcher, B. (2009). ESP teacher education at the interface of theory and practice: Introducing a model of mediated corpus-based genre analysis. System, 37, 99–109.

Iranmehr, A., Atai, M. R., & Babaii, E. (2018). Evaluation of EAP programs in Iran: Document analysis and expert perspectives. Applied Research on English Language, 7(2), 171–194.

Karastateva, V., Makrieva, I., & Krasteva, M. (2010). Fostering autonomy in ESP. Scientific University of Rousse, 49(6.3), 136–140.

Khodi, A. (2015). From an appraisal of Iranian ESP courses to curriculum development. International Journal of Research in ELT, 3(2), 13–20.

Khoshsima, H., & Khosravani, M. (2014). ESP textbooks criteria: A case study of Iranian universities. International Journal on Studies in English Language and Literature, 2(7), 42–49.

Kiely, R., & Rea-Dickins, P. (2005). Program evaluation in language education. Hampshire: Palgrave Macmillan.

Little, D. (2006). Learner autonomy: Drawing together the threads of self-assessment, goal-setting and reflection Retrieved 4 March, 2009, from http://www.ecml.at/mtp2/ELP_TT/ELP_TT_CDROM/DM_layout/00_10/06/06%20Suppementary%20text.pdf.

Mahdavi Zafarghandi, A. (2005). Failure of meeting EST objectives Paper presented at the first national ESP/EAP Conference, SAMT.

Mahdavi Zafarghandi, A., Khalili Sabet, M., & Sharoudi Lomar, S. (2014). Developing an ESP needs profile of Iranian students of business administration. International Journal of Research Studies in Language Learning, 3(5), 3–18.

Malmir, A., & Bagheri, M. (2019). Instructors and learners’ attitudes about English for science and technology: Learning and target needs of mechanical engineering students. Iranian Journal of English for Academic Purposes, 8(1), 17–37.

Mashhadi Heidar, D., & Abassy Delvand, S. (2015). A survey on the efficiency of ESP teachers in Iranian universities. International Journal of Foreign Language Teaching & Research, 11, 59–63.

Mazdayasna, G., & Tahririan, M. H. (2008). Developing a profile of the ESP needs of Iranian students: The case of students of nursing and midwifery. Journal of English for Academic Purposes, 7, 277–289.

McNamara, C. (2000). The field guide for nonprofit program design. Marketing and evaluation. Minneapolis: Authentic Consulting.

Moslemi, F., Moinzadeh, A., & Dabaghi, A. (2011). ESP needs analysis of Iranian MA students: A case study of the University of Isfahan. English Language Teaching, 4(4), 121–129.

Mostafaei Alaei, M., & Ershadi, A. R. (2017). ESP program in Iran: A stakeholderbased evaluation of the program’s goal, methodology, and textbook. Issues in Language Teaching, 5(2), 279–306.

O’Leary, C. (2007). Supporting the development of autonomy in advanced foreign language learners on an institution-wide language programme. In K. Smith (Ed.), Higher education research network conference: Making links, sharing research, (pp. 51–64). Sheffield: Sheffield Hallam University.

Sherkatolabbasi, M., & Mahdavi Zafarghandi, A. (2012). Evaluation of ESP teachers in different contexts of Iranian universities. International Journal of Applied Linguistics & English Literature, 1, 198–205.

Soodmand Afshar, H., & Movassagh, H. (2016). EAP education in Iran: Where does the problem lie? Where are we heading? English for Academic Purposes, 22, 132–151.

Stavropoulou, A., & Stroubouki, T. (2014). Evaluation of educational programmes: The contribution of history to modern evaluation thinking. Health Science Journal, 8(2), 193–204.

Tsou, W., & Chen, F. (2014). ESP program evaluation framework: Description and application to a Taiwanese university ESP program. English for Specific Purposes, 33, 39–53.

Wang, V. C. X. (2009). Assessing and evaluating adult learning in career and technical education. USA: Zhejiang University Press.

Watanabe, Y., Norris, J. M., & Gonzales, L. M. (2009). Identifying and responding to evaluation needs in college foreign language programs. In J. M. Norris, J. David, C. Siniscrope, & Y. Watanabe (Eds.), Towards useful program evaluation in college foreign language education, (pp. 5–56). Honolulu: University of Hawaii Press.

Weir, C., & Roberts, J. (1994). Evaluation in ELT. Oxford: Blackwell.

Worthen, B. R., Sanders, J. R., & Fitzpatrick, J. L. (2004). Program evaluation: Alternative approaches and practical guidelines. Boston: Allyn and Bacon.

Zand-Moghadam, M., Meihami, H., & Ghiasvand, F. (2018). Exploring the English language needs of EAP students of humanities and social sciences in Iran: A triangulated approach. Issues in Language Teaching (ILT), 7(1), 135–164.

Zohoorian, Z., Baghban, V., & Pandian, A. (2011). A review on the effectiveness of using authentic materials in ESP courses. English for Specific Purposes World, 31(10), 1–14.