Vai trò tương tác của phản ứng đánh giá hiệu suất và phản hồi thường xuyên

Journal of Managerial Psychology - Tập 26 Số 2 - Trang 123-137 - 2011
Bård Kuvaas1
1Department of Leadership and Organization Management, Norwegian School of Management, Oslo, Norway

Tóm tắt

Mục đíchMục đích của bài báo này là kiểm tra mối quan hệ giữa phản ứng đánh giá hiệu suất (PA) và kết quả của nhân viên về lòng cam kết tổ chức cảm xúc và hiệu suất công việc.Thiết kế/phương pháp tiếp cậnBài báo trình bày kết quả của một khảo sát cắt ngang với 803 nhân viên từ ba tổ chức nằm ở Na Uy. Khảo sát được tiến hành vào năm 2005.Kết quảCác kết quả tiết lộ rằng sự hữu ích của PA được cảm nhận có liên quan trực tiếp đến lòng cam kết cảm xúc. Mối quan hệ giữa sự hữu ích được cảm nhận của PA và hiệu suất công việc chỉ có ý nghĩa đối với những nhân viên báo cáo mức độ phản hồi định kỳ cao.Hạn chế/Ý nghĩa nghiên cứuHai hạn chế quan trọng nhất, được thảo luận chi tiết hơn ở cuối bài báo, là tính chất cắt ngang của nghiên cứu và sự phụ thuộc vào dữ liệu khảo sát tự báo cáo.Ý nghĩa thực tiễnMối quan hệ tích cực giữa phản ứng PA và lòng cam kết cảm xúc trong tổ chức nhấn mạnh tầm quan trọng của phản ứng PA tích cực. Đồng thời, mối quan hệ giữa phản ứng PA và hiệu suất công việc bị điều chỉnh bởi phản hồi định kỳ, điều này gợi ý rằng PA chính thức không thể bù đắp cho mức độ phản hồi định kỳ thấp.Ý nghĩa cho nghiên cứu tiếp theoCác nghiên cứu trong tương lai có thể áp dụng thiết kế nghiên cứu theo chiều dọc và đánh giá hiệu suất công việc bởi người giám sát hoặc đồng nghiệp.Sự độc đáo/giá trịKết quả cho thấy có mối quan hệ tích cực giữa phản ứng PA và hiệu suất công việc chỉ đối với những nhân viên trải nghiệm rằng họ nhận được phản hồi định kỳ hoặc phản hồi hàng ngày ở mức cao.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

Aiken, L.S. and West, S.G. (1991), Multiple Regression: Testing and Interpreting Interactions, Sage, Thousand Oaks, CA.

Brockner, J., Tyler, T.R. and Cooper‐Schneider, R. (1992), “The influence of prior commitment to an institution on reactions to perceived fairness: the higher they are, the harder they fall”, Administrative Science Quarterly, Vol. 37, pp. 241‐61.

Cawley, B.D., Keeping, L.M. and Levy, P.E. (1998), “Participation in the performance appraisal process and employee reactions: a meta‐analytic review of field investigations”, Journal of Applied Psychology, Vol. 83 No. 4, pp. 615‐33.

Cohen, J. and Cohen, P. (1983), Applied Multiple Regression/Correlation Analysis for the Behavioral Sciences, 2nd ed., Lawrence Erlbaum, Hillsdale, NJ.

Coyle‐Shapiro, J.A.‐M., Kessler, I. and Purcell, J. (2004), “Exploring organizationally directed citizenship behaviour: reciprocity or ‘It's my job’?”, Journal of Management Studies, Vol. 41 No. 1, pp. 85‐106.

Crampton, S.M. and Wagner, J.A. (1994), “Percept‐percept inflation in micro‐organizational research: an investigation of prevalence and effect”, Journal of Applied Psychology, Vol. 79 No. 1, pp. 67‐76.

DeNisi, A.S. and Gonzales, J.A. (2000), “Design performance appraisal systems to improve performance”, in Locke, E.A. (Ed.), Handbook of Principles of Organizational Behavior, Blackwell, Oxford, pp. 60‐72.

Earley, P.C., Northcraft, G.B., Lee, C. and Lituchy, T.R. (1990), “Impact of process and outcome feedback on the relation of goal setting to task performance”, Academy of Management Journal, Vol. 33 No. 1, pp. 87‐105.

Fletcher, C. (2001), “Performance appraisal and management: the developing research agenda”, Journal of Occupational and Organizational Psychology, Vol. 74 No. 4, pp. 473‐87.

Fletcher, C. (2002), “Appraisal: an individual psychological analysis”, in Sonnentag, S. (Ed.), Psychological Management of Individual Performance, Wiley, Chichester, pp. 115‐35.

Fletcher, C. and Perry, E. (2001), “Performance appraisal and feedback: a consideration of national culture and a review of contemporary research and future trends”, in Anderson, N., Ones, D., Sinangil, H. and Viswesvaran, C. (Eds), International Handbook of Industrial, Work & Organizational Psychology, Vol. 1, Sage, London, pp. 127‐44.

Folger, R., Konovsky, M. and Cropanzano, R. (1992), “A due process metaphor for performance appraisal”, in Staw, B. and Cummings, L. (Eds), Research in Organizational Behavior, Vol. 14, JAI, Greenwich, CT, pp. 129‐77.

Guzzo, R.A., Jette, R.D. and Katzell, R.A. (1985), “The effects of psychologically based intervention programs on worker productivity: a meta‐analysis”, Personnel Psychology, Vol. 38 No. 2, pp. 275‐91.

Hair, J.F.J., Anderson, R.E., Tatham, R.L. and Black, W.C. (1998), Multivariate Data Analysis, 5th ed., Maxwell Macmillan International, New York, NY.

Ilgen, D.R., Fisher, C.D. and Taylor, M.S. (1979), “Consequences of individual feedback on behavior in organizations”, Journal of Applied Psychology, Vol. 64 No. 4, pp. 349‐71.

Jawahar, I.M. (2007), “The influence of perceptions of fairness on performance appraisal reactions”, Journal of Labor Research, Vol. 28 No. 4, pp. 735‐54.

Kavanagh, P., Benson, J. and Brown, M. (2007), “Understanding performance appraisal satisfaction”, Asia Pacific Journal of Human Resources, Vol. 45 No. 2, pp. 132‐50.

Keeping, L.M. and Levy, P.E. (2000), “Performance appraisal reactions: measurement, modeling, and method bias”, Journal of Applied Psychology, Vol. 85 No. 5, pp. 708‐23.

Kiffin‐Petersen, S. and Cordery, J.L. (2003), “Trust, individualism and job characteristics as predictors of employee preference for teamwork”, International Journal Human Resource Management, Vol. 14 No. 1, pp. 93‐116.

Klein, H.J. and Snell, S.A. (1994), “The impact of interview process and context on performance appraisal interview effectiveness”, Journal of Managerial Issues, Vol. 6, pp. 160‐75.

Kleingeld, A., Van Tuijl, H. and Algera, J.A. (2004), “Participation in the design of performance management systems: a quasi‐experimental field study”, Journal of Organizational Behavior, Vol. 25 No. 7, pp. 831‐51.

Kluger, A.N. and DeNisi, A. (1996), “The effects of feedback interventions on performance: a historical review, a meta‐analysis, and a preliminary feedback intervention theory”, Psychological Bulletin, Vol. 119 No. 2, pp. 254‐84.

Kuvaas, B. (2006a), “Performance appraisal satisfaction and employee outcomes: mediating and moderating roles of motivation”, The International Journal of Human Resource Management, Vol. 17 No. 3, pp. 504‐22.

Kuvaas, B. (2006b), “Work performance, affective commitment, and work motivation: the roles of pay administration and pay level”, Journal of Organizational Behavior, Vol. 27 No. 3, pp. 365‐85.

Kuvaas, B. (2007), “Different relationships between perceptions of developmental performance appraisal and work performance”, Personnel Review, Vol. 36 No. 3, pp. 378‐97.

Latham, G.P. (2003), “Goal setting: a five‐step approach to behavior change”, Organizational Dynamics, Vol. 32 No. 3, pp. 309‐18.

Levy, P.E. and Williams, J.R. (2004), “The social context of performance appraisal: a review and framework for the future”, Journal of Management, Vol. 30 No. 6, pp. 881‐905.

Locke, E.A. and Latham, G.P. (2002), “Building a practically useful theory of goal setting and task motivation: a 35‐year odyssey”, American Psychologist, Vol. 57 No. 9, pp. 705‐17.

Martinsen, Ø.L. (2004), “The creative personality: a synthesis and development of the Creative Person Profile”, paper presented at the 112th meeting for the American Psychological Society, Honolulu, HI.

May, T.Y., Korczynski, M. and Frenkel, S.J. (2002), “Organizational and occupational commitment: knowledge workers in large corporations”, Journal of Management Studies, Vol. 39 No. 6, pp. 775‐801.

Meyer, J.P. and Allan, N.J. (1997), Commitment in the Workplace: Theory, Research, and Application, Sage, Thousand Oaks, CA.

Meyer, J.P., Stanley, D.J., Herscovitch, L. and Topolnytsky, L. (2002), “Affective, continuance, and normative commitment to the organization: a meta‐analysis of antecedents, correlates, and consequences”, Journal of Vocational Behavior, Vol. 61 No. 1, pp. 20‐52.

Murphy, K.R. (2008a), “Explaining the weak relationship between job performance and ratings of job performance”, Industrial and Organizational Psychology, Vol. 1 No. 2, pp. 148‐60.

Murphy, K.R. (2008b), “Percpectives on the relationship between job performance and ratings of job performance”, Industrial and Organizational Psychology, Vol. 1 No. 2, pp. 197‐205.

Murphy, K.R. and Cleveland, J.N. (1995), Understanding Performance Appraisal: Social, Organizational, and Goal‐based Perspectives, Sage, Thousand Oaks, CA.

Neubert, M.J. (1998), “The value of feedback and goal setting over goal setting alone and potential moderators of this effect: a meta‐analysis”, Human Performance, Vol. 11 No. 4, pp. 321‐35.

Osborne, J.W. and Costello, A.B. (2004), “Sample size and subject to item ratio in principal component analysis”, Practical Assessment, Research & Evaluation, Vol. 9 No. 11, available at: http://PAREonline.net/getvn.asp?v=9&n=11.

Pettijohn, C., Pettijohn, L.S., Taylor, A.J. and Keillor, B.D. (2001), “Are performance appraisal a bureaucratic exercise or can they be used to enhance sales‐force satisfaction and commitment?”, Psychology and Marketing, Vol. 18 No. 4, pp. 337‐64.

Van Dyne, L., Graham, J.W. and Dienesch, R.M. (1994), “Organizational citizenship behavior: construct redefinition, measurement, and validation”, Academy of Management Journal, Vol. 37 No. 4, pp. 765‐802.

Whiting, H.J. and Kline, T.J.B. (2007), “Testing a model of performance appraisal fit on attitudinal outcomes”, The Psychologist‐Manager Journal, Vol. 10 No. 2, pp. 127‐48.

Wright, R.P. (2004), “Mapping cognitions to better understand attitudinal and behavioral responses in appraisal research”, Journal of Organizational Behavior, Vol. 25 No. 3, pp. 339‐74.

Youngcourt, S.S., Leiva, P.I. and Jones, R.G. (2007), “Perceived purposes of performance appraisal: correlates of individual‐ and position‐focused purposes on attitudinal outcomes”, Human Resource Development Quarterly, Vol. 18 No. 3, pp. 315‐43.