Liên kết gián tiếp giữa việc nuôi dạy con cái được nhận thức và định hướng tương lai của thanh thiếu niên: Một mô hình nhiều bước

International Journal of Behavioral Development - Tập 28 Số 4 - Trang 365-378 - 2004
Rachel Seginer1, Ad A. Vermulst2, Shirli Shoyer1
1University of Haifa, Israel
2University of Nijmegen, The Netherlands

Tóm tắt

Các liên kết gián tiếp giữa việc nuôi dạy con cái chấp nhận tự chủ từ mẹ và cha và định hướng tương lai đã được khảo sát trong một mô hình trung gian bao gồm năm bước: việc nuôi dạy con cái chấp nhận tự chủ từ mẹ và cha, tự đánh giá, và các thành phần động lực, biểu tượng nhận thức và hành vi của định hướng tương lai. Các ước lượng thực nghiệm được thực hiện bằng phần mềm LISREL trên dữ liệu thu thập từ 458 (224 cô gái) thanh thiếu niên Do Thái Israel (học sinh lớp 11) liên quan đến hai lĩnh vực đời sống tương lai: sự nghiệp và gia đình. Các ước lượng này cho thấy sự phù hợp tốt giữa mô hình lý thuyết và bốn ước lượng theo giới tính theo lĩnh vực (sự nghiệp của các cô gái và cậu bé, và gia đình của các cô gái và cậu bé). Tương tự như các phát hiện gần đây, chỉ một vài sự khác biệt giới tính được tìm thấy; đặc biệt, các cô gái đạt điểm cao hơn ở thành phần động lực áp dụng cho sự nghiệp (giả thuyết ngược lại) và ở cả ba thành phần áp dụng cho gia đình tương lai. Phần bàn luận đã nhấn mạnh vai trò quan trọng của tự đánh giá trong việc liên kết giữa việc nuôi dạy con cái được nhận thức và thành phần động lực, và của thành phần động lực trong việc liên kết giữa tự đánh giá và các thành phần nhận thức và hành vi.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

10.2307/1131374

Bandura, A., 1986, Social foundations of thought and action

Ben-Shaul, T. (2003). Intimacy in close relationships as a function of autonomy and culture: Arab and Jewish women. Unpublished master’s thesis, University of Haifa, Haifa, Israel.

Benson, J.B., 1997, The developmental psychology of planning: Why, how, and when do we plan?, 43

Blos, P., 1979, The adolescent passage: Developmental issues

Byrne, B.M., 1998, Structural Equation Modeling with LISREL, PRELIS, and SIMPLIS: Basic concepts, applications and programming

10.1037/10385-002

10.1111/j.1467-6494.1989.tb00487.x

10.1111/1467-8624.00381

10.1007/BF02138924

10.1002/cd.23219832205

Coopersmith, S., 1967, The antecedents of self esteem

10.1207/S15327922PAR0201_1

Douvan, E., 1966, The adolescent experience

10.1007/978-3-662-02475-1_6

10.1037/0022-3514.46.1.26

10.1177/0146167295213003

10.1146/annurev.psych.53.100901.135153

Epstein, S., 1983, Scoring and interpretation of the mother–father–peer scale

Erikson, E.H., 1958, Young man Luther

Erikson, E.H., 1968, Identity: Youth and crisis

10.1037/0022-0663.80.3.381

10.2307/353561

Grotevant, H.D., 1998, Handbook of child psychology, Vol. 3. Social, emotional, and personality development, 5, 1097

10.2307/1129730

10.1159/000273025

Grotevant, H.D., 1998, Personality development in adolescence: A cross national and life span perspective, 3

Harter, S., 1999, The construction of the self: A developmental prospective

Higgins, E.T., 1991, Self processes and development: The Minnesota Symposia on Child Development, 125

Israel Central Bureau of Statistics, 2002, Statistical abstract of Israel

Israel Central Bureau of Statistics, 2003, Statistical abstract of Israel

James, W., 1950, The principles of psychology

Jones, E.E., 1971, The actor and the observer: Divergent perceptions of the causes of behavior

Jöreskog, K.G., 1996, LISREL 8: Structural Equation Modeling with the SIMPLIS command language

Kelley, H.H., 1967, Nebraska Symposium on Motivation, 192

Kelly, G.A., 1955, The psychology of personal constructs

10.1177/0146167202239053

10.1300/J002v35n01_11

10.1037/10019-000

10.1037/0033-2909.109.2.267

10.1007/978-1-4613-8330-7_1

10.1007/978-1-4613-8330-7

10.1037/0022-3514.35.2.63

10.1037/0033-295X.98.2.224

10.1037/0003-066X.41.9.954

10.1146/annurev.ps.38.020187.001503

Marsh, H.W., 1996, Advanced structural equation modeling: Issues and techniques, 315

Mead, G.H., 1934, Mind, self, and society from the standpoint of a social behaviorist

Melges, F.T., 1982, Time and the inner future: A temporal approach to psychiatric disorders

Murray, H.A., 1938, Explorations in personality

Nurmi, J.E., 1987, Adolescence, 22, 977

10.1016/0273-2297(91)90002-6

10.1080/00207599508246575

10.1016/0140-1971(91)90044-R

Nurmi, J.-E., 1995, Psychological responses to social change: Human development in changing environments, 219

Nuttin, J., 1984, Motivation, planning and action: A relational theory of behavior dynamics

Nuttin, J., 1985, Future time perspective and motivation: Theory and research method

Osgood, C.E., 1971, The measurement of meaning

Peterson, G.W., 2000, Handbook of family diversity, 82

10.1023/A:1007006523133

10.1006/jado.2002.0491

10.1007/BF03172767

Putnam, F.W., 1993, Rochester Symposium on Developmental Psychopathology: Disorders and dysfunctions of the self, 251

10.1080/00207598308247494

Rosenberg, M., 1979, Conceiving the self

Rotter, J.B., 1981, Toward the psychology of situations: An interactional perspective, 169

10.1006/drev.1996.0431

10.2307/1130981

Schwartz, E. (2004). Hitpatchut psychologit vehistaglut lemisgeret tzvaeet. Mechkar orech kzar moed [Psychological development and adjustment to military service: A short term longitudinal study]. Unpublished manuscript, University of Haifa, Israel.

10.1007/BF00288058

10.1207/s15327795jra0803_1

10.1177/0743558400153001

Seginer, R., 2001, Megamot, 41, 97

Seginer, R., 2003, Culture and human development: The importance of cross-cultural research to the social sciences

Seginer, R., Culture and human development: The importance of cross-cultural research to the social sciences

10.1016/S0147-1767(98)00010-8

Seginer, R., Journal of Adolescence

Seginer, R., 2003, Journal for Sociology of Education and Socialization Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation, 23, 200

Seginer, R., Psychology of Women Quarterly

Seginer, R., 11th meeting of the ISSBD

Seginer, R., 1999, Future Orientation Questionnaire

10.1080/01650250143000355

Shoyer, S. (2001). Constructed autonomy and provided autonomy: Two correlates of adolescent future orientation. Unpublished master’s thesis, University of Haifa, Haifa, Israel.

10.1111/1532-7795.1301004

10.1111/1532-7795.00001

Stern, D., 1985, The interpersonal world of the infant

10.1037/0022-3514.66.4.742

10.2307/353104

10.1016/S0065-2601(08)60227-0

Thomas, W.J., 1928, The child in America

10.1080/00207598308247489

10.1007/978-3-662-02475-1_7

10.1515/9783110866964-009

Westen, D., 1993, Rochester Symposium on Developmental Psychopathology: Disorders and dysfunctions of the self, 223

10.1016/B978-0-12-741950-3.50008-2

10.1007/BF02209024

10.1111/1471-6402.00108

Youniss, J., 1985, Adolescent relations with mothers, fathers, and friends