Nội dung được dịch bởi AI, chỉ mang tính chất tham khảo
Mối liên hệ giữa sự phát triển chỉ số khối cơ thể (BMI) ở trẻ nhỏ và lựa chọn thực phẩm (không) lành mạnh phản ứng với quảng cáo thực phẩm: một nghiên cứu dọc
Tóm tắt
Các nghiên cứu trước đây đã tập trung vào ảnh hưởng tức thì của quảng cáo thực phẩm đối với lượng calo tiêu thụ của trẻ em; tuy nhiên, các tác động lâu dài của sự phản ứng với các tín hiệu thực phẩm này lên tình trạng tăng cân chưa được nghiên cứu. Mục tiêu chính của nghiên cứu này là khám phá xem sự phản ứng với các tín hiệu thực phẩm trong một quảng cáo có liên quan đến tình trạng cân nặng sau hai năm không. Những trẻ em đã từng tham gia vào một thí nghiệm điều tra tác động của trò chơi quảng cáo lên lượng thực phẩm tiêu thụ đã được đo chiều cao và cân nặng lại sau hai năm, để đánh giá chỉ số khối cơ thể (BMI). Thiết kế trong từng đối tượng đã được sử dụng để kiểm tra mối liên hệ giữa sự lựa chọn thực phẩm và BMI theo thời gian. Trong thí nghiệm trước đó, trẻ em đã chơi một trò chơi quảng cáo khuyến khích các đồ ăn nhẹ dày năng lượng, trái cây, hoặc sản phẩm không phải thực phẩm, hoặc không chơi trò chơi quảng cáo (điều kiện kiểm soát). Sau khi chơi trò chơi, lượng đồ ăn nhẹ dày năng lượng và trái cây mà trẻ em tự do tiêu thụ đã được đo. Trẻ em ăn nhiều táo hơn sau khi chơi trò chơi quảng cáo khuyến khích đồ ăn nhẹ dày năng lượng đã có BMI thấp hơn sau hai năm. Việc tiêu thụ đồ ăn nhẹ dày năng lượng sau khi chơi trò chơi quảng cáo không có liên quan đến BMI sau hai năm. Trong điều kiện khác, không tìm thấy mối liên hệ nào giữa lượng thực phẩm tiêu thụ và BMI sau hai năm. Các phát hiện cho thấy việc đối phó với các tín hiệu môi trường kích thích hành vi ăn uống không lành mạnh có liên quan đến chỉ số khối cơ thể của trẻ nhỏ sau hai năm. Điều này có thể ngụ ý rằng việc học cách phản ứng với các tín hiệu thực phẩm bằng cách lựa chọn các tùy chọn lành mạnh có thể ngăn chặn trẻ em khỏi việc tăng cân quá mức. Thí nghiệm này đã được đăng ký tại
ISRCTN17013832
.
Từ khóa
Tài liệu tham khảo
Ogden CL, Carroll MD, Kit BK, Flegal KM. Prevalence of childhood and adult obesity in the United States, 2011-2012. J Am Med Assoc. 2014;311:806–14.
James TJ, Leach R, Kalamara E, Shayeghi M. The worldwide obesity epidemic. Obes Res. 2001;9:228–33.
Boyland EJ, Halford JC. Television advertising and branding: effects on eating behaviour and food preferences in children. Appetite. 2013;62:236–41.
Harris JL, Pomeranz JL, Lobstein T, Brownell KD. A crisis in the marketplace: how food marketing contributes to childhood obesity and what can be done. Annu Rev Public Health. 2009;30:211–25.
WHO. The extent, nature and effects of food promotion to children: a review of the evidence to December 2008. Internet: http://www.who.int/dietphysicalactivity/Evidence_Update_2009.pdf. (accessed 25 April 2015).
Folkvord F, Anschütz DJ, Buijzen M, Valkenburg PM. The effect of playing advergames that promote energy-dense snacks or fruit on actual food intake among children. Am J Clin Nutri. 2013;97:239–45.
Folkvord F, Anschütz DJ, Nederkoorn C, Westerik H, Buijzen M. Impulsivity, “Advergames”, and food intake. Pediatrics. 2014;133:1007–12.
Folkvord F, Anschütz DJ, Wiers RW, Buijzen M. The role of attentional bias in the effect of food advertising on actual food intake among children. Appetite. 2015;84:251–8.
Nairn A, Hang H. Advergames: “It’s not an advert – it says play!”. A review of research. Internet: http://www.bath.ac.uk/management/news_events/pdf/advergames-report-december2012.pdf. (accessed 24 March 2014).
Buijzen M, Van Reijmersdal EA, Owen LH. Introducing the PCMC model: an investigative framework for young people’s processing of commercialized media content. Commun Theor. 2010;20:427–50.
Moore ES. It’s childs play: advergaming and the online marketing of food to children. Internet: http://www.kff.org/entmedia/7536.cfm. (accessed 25 April 2015)
Moore ES, Rideout VJ. The online marketing of food to children: Is it just fun and games? J Public Policy Mark. 2007;26:202–20.
Panic K, Cauberghe V, De Pelsmacker P. Comparing TV ads and advergames targeting children: the impact of persuasion knowledge on behavioral responses. J Advert. 2013;42:264–73.
Van Reijmersdal EA, Rozendaal E, Buijzen M. Effect of prominence, involvement, and persuasion knowledge on children’s cognitive and affective responses to advergames. J Interact Mark. 2012;26:33–42.
Jansen A. A learning model of binge eating: cue reactivity and cue exposure. Behav Res Ther. 1998;36:257–72.
Brownell KD, Gold MS. Food and addiction: a comprehensive handbook. Oxford: Oxford University Press; 2013.
Castellanos EH, Charboneau E, Dietrich MS, Park S, Bradley BP, Mogg K, et al. Obese adults have visual attention bias for food cue images: evidence for altered reward system function. Int J Obes. 2009;33:1063–73.
Berridge KC. “Liking” and “wanting” food rewards: brain substrates and roles in eating disorders. Physiol Behav. 2009;97:537–50.
Stice E, Spoor S, Ng J, Zald DH. Relation of obesity to consummatory and anticipatory food reward. Physiol Behav. 2009;97:551–60.
Volkow ND, Wang GJ, Fowler JS, Telang F. Overlapping neuronal circuits in addiction and obesity: evidence of systems pathology. Philos Trans R Soc Lond B Biol Sci. 2008;363:3191–200.
Lowry R, Wechsler H, Galuska DA, Fulton JE, Kann L. Television viewing and its associations with overweight, sedentary lifestyle, and insufficient consumption of fruits and vegetables among US high school students: differences by race, ethnicity, and gender. J School Health. 2002;72:413–21.
Rosenheck R. Fast food consumption and increased caloric intake: a systematic review of a trajectory towards weight gain and obesity risk. Obes Rev. 2008;9:535–47.
Roberts SB. High-glycemic index foods, hunger, and obesity: is there a connection. Nutr Rev. 2000;58:163–9.
Yokum S, Gearhardt AN, Harris JL, Brownell KD, Stice E. Individual differences in striatum activity to food commercials predict weight gain in adolescents. Obesity. 2014;12:2544–51.
Erlanson-Albertsson C. How palatable food disrups appetite regulation. Basic Clin Pharmalocol Toxicol. 2005;97:61–73.
Stice E, Spoor S, Bohon C, Veldhuizen M, Small D. Relation of reward from food intake and anticipated food intake to obesity: a functional magnetic resonance imaging study. J Abnorm Psychol. 2009;117:924–35.
Volkow ND, Wang GJ, Baler RD. Reward, dopamine and the control of food intake: implications for obesity. Trends Cogn Sci. 2011;15:37–46.
Rolls BJ, Ello-Martin JA, Tohill BC. What can intervention studies tell us about the relationship between fruit and vegetable consumption and weight management. Nutr Rev. 2004;62:1–17.
Epstein LH, Constance CG, Raynor HA, Beddome M, Kilanowski CK, Paluch R. Increasing fruit and vegetable intake and decreasing fat and sugar intake in families at risk for childhood obesity. Obes Res. 2012;9:171–8. doi:10.1038/oby.2001.18.
Fisher JO, Birch LL. Ristricting access to food and children’s eating. Appetite. 1999;32:405–19.
Domel SB, Baranowski T, Davis H, Leonard SB, Riley P, Baranowski J. Measuring fruit and vegetable preferences among 4th- and 5th –grade students. Prev Med. 1993;22:866–79.
RIVM. Dutch National Food Consumption Survey 2007-2010: diet of children andadults aged 7 to 69 years. Internet: http://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Wetenschappelijk/Rapporten/2011/oktober/Dutch_National_Food_Consumption_Survey_2007_2010_Diet_of_children_and_adults_aged_7_to_69_years. (accessed 10 April 2015).
Jansen A, Theunissen N, Slechten K, Nederkoorn C, Boon B, Smulkens S, et al. Overweight children overeat after exposure to food cues. Eat Behav. 2003;4:197–209.
Appelhans BM, Woolf K, Pagoto SL, Schneider KL, Whited MC, Liebman R. Inhibiting food reward: delay discounting, food reward sensitivity, and palatable food intake in overweight and obese women. Obes Res. 2012;19:2175–82.
Hare TA, Malmaud J, Rangel A. Focusing attention on the health aspects of foods changes value signals in vmPFC and improves dietary choice. J Neurosci. 2011;31:11077–87.
Nederkoorn C, Houben K, Hofmann W, Roefs A, Jansen A. Control yourself or just eat what you like? Weight gain over a year is predicted by an interactive effect of response inhibition and implicit preference for snack foods. Health Psychol. 2010;29:389–93.
