Khả năng hiểu và sử dụng phương pháp thay đổi khái niệm như một chức năng của trải nghiệm học tập nội dung trước đó

Journal of Research in Science Teaching - Tập 31 Số 1 - Trang 31-51 - 1994
René T. Stofflett1, Trish Stoddart2
1Department of Curriculum and Instruction, University of Illinois at Urbana-Champaign, Champaign, Illinois 61820
2Univ. of California at Santa Cruz#TAB#

Tóm tắt

Tóm tắt

Nghiên cứu này đã xem xét mối quan hệ giữa việc giảng dạy nội dung và sự phát triển hiểu biết về phương pháp thay đổi khái niệm của các ứng viên giáo viên tiểu học. Các sinh viên đại học (n = 27) đăng ký vào hai lớp học phương pháp khoa học đã nhận giảng dạy nội dung thông qua hoặc là phương pháp truyền thống hoặc là phương pháp thay đổi khái niệm, sau đó được hướng dẫn về phương pháp thay đổi khái niệm. Các ứng viên được phỏng vấn trước và sau khi được giảng dạy về kiến thức nội dung và sư phạm của họ và cũng đã viết các bài học thay đổi khái niệm. Mười hai trong số 27 đối tượng đã được ghi hình khi dạy thực địa. Kết quả cho thấy rằng trước khi được giảng dạy, hầu hết các ứng viên có kiến thức nội dung yếu và có quan niệm sư phạm truyền thống. Sau khi được giảng dạy, sinh viên trong nhóm thay đổi khái niệm đã có sự cải thiện đáng kể trong kiến thức nội dung so với nhóm truyền thống, đưa ra những phản hồi sư phạm mạnh mẽ hơn về chất lượng, và sử dụng các chiến lược thay đổi khái niệm một cách nhất quán hơn trong thực hành. Những kết quả này cho thấy rằng trải nghiệm cá nhân trong việc học nội dung khoa học thông qua các phương pháp thay đổi khái niệm đã tạo điều kiện cho sự phát triển hiểu biết và sử dụng phương pháp thay đổi khái niệm trong thực hành giảng dạy. Do đó, nếu các phương pháp thay đổi khái niệm được đưa vào chương trình giảng dạy của các ứng viên giáo viên, các khóa học nội dung khoa học mà sinh viên tham gia trước khi vào chương trình giáo dục giáo viên nên được giảng dạy bằng phương pháp thay đổi khái niệm. Ngoài ra, các khóa học giáo dục khoa học nên sử dụng phương pháp sư phạm phù hợp hơn với những gì được dạy trong các khóa học phương pháp.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

American Association for the Advancement of Science (AAAS)., 1989, Science for all Americans

Ameh C. &Gunstone R.(1988).The understanding held by Nigerian science teachers of some science concepts. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association New Orleans LA.

10.3102/0013189X013009005

Anderson C. W., 1987, Educators' handbook: A research perspective

10.1080/00219266.1981.9654381

Biddulph F., 1982, Primary science: The views of teachers and pupils

10.1002/tea.3660270503

10.1021/ed068p385

Boyer E., 1987, College: The undergraduate experience in America

Brickhouse N. W., 1987, Proceedings of the Second International Seminar: Misconceptions and educational strategies in science and mathematics

Champagne A., 1985, Cognitive structure and conceptual change

10.1119/1.12989

10.1207/s15516709cog0601_2

Driver R., 1983, The pupil as scientist?

Feiman‐Nemser S., 1990, Handbook of research on teacher education

10.1002/sce.3730660412

10.1002/tea.3660270907

Grossman P. L., 1989, Learning to teach without teacher education, Teachers College Record, 91, 191, 10.1177/016146818909100201

10.1002/tea.3660281004

10.1002/sce.3730720506

Holmes Group., 1986, Tomorrow's teachers

Johnston K., 1988, Teachers' professional learning

Karplus R., 1967, A new look at elementary school science

10.1080/0013188900320201

Lortie D., 1975, Schoolteacher: A sociological study

Marascuilo L. A., 1977, Nonparametric and distribution‐free methods for the social sciences

McClosky M., 1983, Mental models

McDiarmid G. W., 1989, What do prospective teachers learn in their liberal arts courses?

McDiarmid G., 1989, Knowledge base for beginning teachers

10.3102/0013189X019009011

National Center for Improving Science Education (NCISE)., 1989, The reform of science education in elementary schools

National Science Teachers Association (NSTA)., 1989, Essential changes in secondary science: Scope, sequence and coordination

Neale D. &Smith D.(1989 April).Implementing conceptual change teaching in primary science. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association San Francisco CA.

10.1007/BF02356304

Piaget J., 1985, The equilibration of cognitive structures

Piaget J., 1970, Carmichael's handbook of child psychology

Piburn M. D. Baker D. R. &Treagust D. F.(1988 April).Misconceptions about gravity held by college students. Paper presented at the Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching Lake of the Ozarks MO.

10.1002/sce.3730660207

10.1002/tea.3660270105

10.1002/j.2326-1951.1991.tb02275.x

10.1207/s15516709cog0704_3

10.3102/0013189X015002004

Shymansky J. A.Woodworth G. Liu C. T. Norman O. Dunkhase J. &Matthews C.(1991 April).A study of changes in middle school teachers' understanding of selected ideas in science as a function of an inservice program focusing on student preconceptions. Paper presented at the Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching Lake Geneva WI.

Smith D., 1987, Proceedings of the Second International Seminar: Misconceptions and educational strategies in science and mathematics

Smith H.(1979).A report on the implications for the science community of three NSF‐supported studies of the state of precollege science education. In National Science Foundation What are the needs in precollege science mathematics and social science education? Views from the field.Washington DC: Government Printing Office.

Smith E. L., 1984, The planning and teaching intermediate science study: Final report

Stepans J. I., 1986, Misconceptions die hard, The Science Teacher, 53, 65

10.1177/0895904893007001002

10.1016/0742-051X(93)90040-N

Stoddart T. &Gomez M.(1990 April).Learning to teach writing: The balancing of personal and professional perspectives. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association Boston MA.

Stoddart T. &Stofflett R. T.(1992 April).Breaking the didactic teaching‐learning‐teaching cycle: Reconstructing teacher candidates' understanding of content and pedagogy. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association San Francisco CA.

Stofflett R. T. &Stoddart T.(1991 April).The effects of content instruction on the implementation of science conceptual change strategies in elementary classrooms. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association Chicago.

10.1016/0742-051X(89)90013-9

10.1002/sce.3730740403

Tobias S., 1990, They're not dumb, they're different: Stalking the second tier

Tomasini N. G., 1987, Proceedings of the Second International Seminar: Misconceptions and educational strategies in science and mathematics

Twomey‐Fosnot C., 1989, Enquiring teachers, enquiring learners

Wilson S. M., 1987, Exploring teachers' thinking

Wilson S. M., 1988, Models of wisdom in teaching history, Phi Delta Kappan, 70, 90

Wittrock M., 1986, Handbook of research on teaching

10.1177/002248718103200302

Zeichner K., 1987, Exploring teachers' thinking