Những Tài Nguyên Quan Trọng: Nguyên Nhân Xã Hội Cơ Bản Của Sự Chênh Lệch Sức Khỏe Và Thách Thức Từ Trí Thông Minh

Journal of Health and Social Behavior - Tập 49 Số 1 - Trang 72-91 - 2008
Bruce G. Link1, Jo C. Phelan2, Richard A. Miech3, Emily Leckman Westin4
1Bruce G. Link is Professor of Epidemiology and Sociomedical Sciences at the Mailman School of Public Health of Columbia University and a research scientist at New York State Psychiatric Institute. His interests include the nature and consequences of stigma for people with mental illnesses, the connection between mental illnesses and violent behaviors, and explanations for associations between social conditions and morbidity and mortality.
2Jo Phelan is Associate Professor of Sociomedical Sciences and codirector of the Center for the Study of Social Inequalities and Health at the Mailman School of Public Health at Columbia University. Her broad research focus is on social inequalities, particularly on social psychological causes and consequences of those inequalities. Her research interests include socioeconomic inequalities in health and mortality, and stigma, particularly stigma associated with mental illnesses.
3Richard A. Miech is Chair and Associate Professor at the University of Colorado Denver Health Sciences Center. His research interests center on health disparities across socioeconomic strata, with an emphasis on the processes that lead disparities to widen or narrow over time.
4Emily Leckman Westin is a research scientist with the New York State Office of Mental Health and is Adjunct Assistant Professor of Epidemiology at the School of Public Health, University at Albany, State University of New York. Her interests include the development of psychopathology, psychotropic polypharmacy and mental health services evaluation, and understanding the excess morbidly and mortality associated with psychiatric conditions.

Tóm tắt

Một mối quan hệ ổn định và rất bền vững giữa các chỉ báo về tình trạng kinh tế xã hội (SES) và sự xuất hiện của các bệnh đe dọa đến tính mạng là một mối quan tâm nổi bật trong xã hội học y tế. Sự bền bỉ của mối quan hệ này qua thời gian và sự phổ biến của nó ở nhiều địa điểm rất khác nhau gợi ý rằng không thể có một tập hợp cố định các yếu tố rủi ro và bảo vệ can thiệp để giải thích cho sự kết nối này. Thay vào đó, lý thuyết nguyên nhân cơ bản xem các nguồn lực liên quan đến SES như tri thức, tiền bạc, quyền lực, uy tín và các mối quan hệ xã hội có lợi là những nguồn lực linh hoạt cho phép con người tránh rủi ro và áp dụng các chiến lược bảo vệ bất kể các yếu tố rủi ro và bảo vệ là gì ở một nơi hay thời gian nhất định. Gần đây, tuy nhiên, trí thông minh đã được đề xuất như một nguồn lực linh hoạt thay thế có thể lý giải đầy đủ cho mối liên hệ giữa SES và sức khỏe, và do đó tìm được vị trí của nó như là “nguyên nhân cơ bản khó nắm bắt” trong các nghiên cứu dịch tễ học (Gottfredson 2004). Chúng tôi xem xét các tác động trực tiếp của điểm số bài kiểm tra trí thông minh và SES của người trưởng thành trong hai bộ dữ liệu chứa các phép đo về trí thông minh, SES và sức khỏe. Trong các phân tích dữ liệu triển vọng

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

10.4135/9781412985079

10.1177/000312249906400210

10.1093/geronb/56.3.S151

Batty G. David, 2005, Journal of Epidemiology & Community Health, 59, 809, 10.1136/jech.2005.034702

10.1136/bmj.38723.660637.AE

10.1093/aje/154.8.711

Buros Oscar, 1970, Personality Tests and Reviews; Including an Index to the Mental Measurements Yearbooks.

10.1037/0012-1649.27.5.703

10.1177/002214650504600105

10.1016/S0160-2896(99)00031-8

10.1037/0022-3514.86.1.130

10.1093/sf/75.3.913

10.1177/000312249906400212

10.1016/S0160-2896(97)90014-3

10.1037/0022-3514.86.1.174

10.2307/3006017

10.1353/dem.2000.0005

10.1097/01.PSY.0000088584.82822.86

10.1016/j.socscimed.2004.03.016

10.1006/ssre.1997.0604

10.1093/ije/dyi321

Herrnstein Richard, 1994, The Bell Curve: Intelligence and Class Structure in American Life.

10.2307/3350111

Jencks Christopher, 1979, Who Gets Ahead? The Determinants of Economic Success in America.

Jencks Christopher, 1972, Inequality: A Reassessment of the Effect of Family and Schooling in America.

Kaufman Alan S., 1994, Intelligent Testing with the WISC-III.

10.1086/229382

10.1093/ije/dyh043

Link Bruce G., Phelan Jo C. 1995. “Social Conditions as Fundamental Causes of Disease.” Journal of Health and Social Behavior (extra issue): 80–94

10.2105/AJPH.86.4.471

Link Bruce G., 2000, The Handbook of Medical Sociology, 5, 33

10.1086/428914

10.1136/bmj.320.7243.1200

10.1111/j.1740-9713.2004.00058.x

10.1136/jech.2003.016444

Mirowsky John, 2003, Education, Social Status and Health.

10.1037/0003-066X.51.2.77

10.17226/10883

10.1136/jech.57.9.681

10.1016/0191-8869(92)90241-G

10.1093/aje/kwf209

10.2307/2136676

10.1177/002214650404500303

Research Triangle Institute., 2001, Sudaan User's Manual, Release 8.0.

10.1136/adc.2003.032490

10.1016/j.ssresearch.2005.01.003

10.1146/annurev.soc.30.012703.110622

10.1037/0882-7974.14.3.483

10.1016/S0277-9536(03)00402-7

Sewell William, 1975, Education, Occupation, and Earnings: Achievement in the Early Career.

10.2307/2112308

10.1093/aje/kwi109

Wechsler David, 1955, Manual for the Wechsler Adult Intelligence Scale.

10.1136/bmj.322.7290.819

Wilkinson Richard G., 2005, The Impact of Inequality: How to Make Sick Societies Healthier.

10.1093/phr/116.5.404

10.1007/978-1-4612-0669-9_10

Wisconsin Longitudinal Study (WLS) [graduates and siblings]: 1957–1977. [MRDF]. Madison, WI: Robert M. Hauser and William H. Sewell, University of Wisconsin [principal investigators]. Madison, WI: University of Wisconsin–Madison, Data and Program Library Service [distributor]. Retrieved June 1, 2003 (http://dpls.dacc.wisc.edu/WLS/other_html/documentation.htm)

Wisconsin Longitudinal Study (WLS) [graduates]: 1992/93. [MRDF]. Madison, WI: Robert M. Hauser and William H. Sewell, University of Wisconsin [principal investigators]. Madison, WI: University of Wisconsin–Madison, Data and Program Library Service[distributor]. Retrieved February 1, 2007 (http://dpls.dacc.wisc.edu/WLS/other_html/documentation.htm)