Khả Năng Của Phụ Huynh Đối Với Việc Xem Trẻ Như Một Tâm Lý Nhân Tố: Các Khái Niệm, Phép Đo Lường và Ảnh Hưởng Đến Tâm Lý Phát Triển

Social Development - Tập 17 Số 3 - Trang 737-754 - 2008
Carla Sharp1, Peter Fonagy2
1Baylor college of Medicine;
2Baylor College of Medicine and University College, London

Tóm tắt

Tóm tắt

Các nghiên cứu gần đây về mối quan hệ giữa nuôi dưỡng con cái và phát triển tâm lý của trẻ đã tập trung vào khả năng của phụ huynh trong việc xem trẻ như một tác nhân tâm lý. Nhiều khái niệm đã được phát triển để chỉ ra khả năng này, ví dụ như "mind‐mindedness" của bà mẹ, chức năng phản ánh và khả năng "mentalizing" của phụ huynh. Trong bài tổng quan này, chúng tôi so sánh và đối chiếu các khái niệm khác nhau từ các nền tảng lý thuyết đa dạng đã được phát triển để thực hiện hóa khả năng "mentalizing" của phụ huynh. Chúng tôi xem xét các bằng chứng thực nghiệm hiện có để ủng hộ từng khái niệm và xem lại các phương pháp đo lường liên quan đến từng khái niệm. Tiếp theo, chúng tôi thảo luận về khả năng các khái niệm đa dạng này có thể khai thác cùng một hệ thống thần kinh xã hội nhận thức cơ bản. Cuối cùng, chúng tôi đề xuất một mô hình có thể kiểm chứng để mô tả các liên kết giữa khả năng "mentalizing" của phụ huynh, sự phát triển "mentalizing" ở trẻ, và các vấn đề tâm lý học về hành vi ở trẻ em.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

10.1037/0012-1649.35.4.1038

Aber J. L. Slade A. Berger B. Bresgi I. &Kaplan M.(1985).The parent development interview. Unpublished protocol The City University of New York.

10.1038/nrn1056

Ainsworth M. D. S., 1978, Patterns of attachment: A psychological study of the strange situation

10.1521/bumc.2007.71.2.132

Baron‐Cohen S., 1993, Understanding other minds: Perspectives from autism

10.1521/pedi.18.1.36.32772

10.1080/01650250244000399

Bowlby J., 1973, Attachment and loss: Separation

Bowlby J., 1980, Attachment and loss: Loss, sadness and depression

Bowlby J., 1980, Attachment and loss: Vol. 3. Loss, sadness and depression

Bronfman E. Parsons E. &Lyons‐Ruth K.(1999).Atypical maternal behavior instrument for assessment and classification (AMBIANCE): Manual for coding disrupted affective communication Version 2. Cambridge MA:Harvard Medical School.

10.1111/j.1467-8624.1996.tb01821.x

Csibra G., 2006, Progress of change in brain and cognitive development: Attention and performance, 249, 10.1093/oso/9780198568742.003.0011

Davies M., 1994, Objectivity, simulation and the unity of consciousness, 99

10.1037/0033-2909.110.1.3

Dix T., 1985, Parental beliefs systems, 201

10.1521/jscp.1990.9.4.418

Dix T., 1991, Chronic and temporary influences on mothers' attributions for children's disobedience, Merrill Palmer Quarterly, 37, 251

10.2307/1130365

10.2307/1130928

10.4159/harvard.9780674330610

Dunn J., 1993, Young children's close relationships: Beyond attachment

Dunn J., 1994, Children's early understanding of mind: Origins and development, 297

10.1037/0012-1649.27.3.448

10.1111/j.1467-8624.1991.tb01610.x

10.1037/0022-3514.49.5.1416

10.1002/9780470712986.ch10

10.1037/0003-066X.34.10.906

10.1016/0010-0277(95)00692-R

10.1016/0010-0277(92)90004-2

Fonagy P., 1991, Thinking about thinking: Some clinical and theoretical considerations in the treatment of a borderline patient, International Journal of Psycho-Analysis, 72, 639

Fonagy P., 2002, Affect regulation, mentalization, and the development of self

10.1111/j.2044-835X.1997.tb00724.x

Fonagy P., 1991, The capacity for understanding mental states: The reflective self in parent and child and its significance for security of attachment, Infant Mental Health Journal, 13, 200

10.1111/j.1467-8624.1991.tb01578.x

Fonagy P., 1997, Attachment and theory of mind: Overlapping constructs?, Association for Child Psychology and Psychiatry Occasional Papers, 14, 31

10.1080/14616730500269278

Fonagy P., 1998, Reflective‐functioning manual, version 5.0, for application to adult attachment interviews

10.1126/science.286.5445.1692

10.1098/rstb.2002.1218

10.1016/S1364-6613(02)00025-6

10.1016/S0028-3932(99)00053-6

George C., 1984, The adult attachment interview. Unpublished protocol

10.1017/S0140525X05330123

10.1037/0893-3200.10.3.243

10.1080/14616730500245963

Harris P. L., 1989, Children and emotion

Hartmann A.(1998).Links between maternal representations of the child observed maternal behaviors and the quality of dyadic engagement in play at 28 months. Unpublished doctoral dissertation The City University of New York.

Katz L. F., 1986, The meta‐emotion interview

10.1207/s15374424jccp2602_4

Katz L. F., 1994, The meta‐emotion coding system

10.1023/B:JACP.0000030292.36168.30

10.4324/9780203311875_chapter_9

10.1017/S0954579400000869

Main M., 1991, Attachment across the life cycle, 127

Meins E., 1997, Security of attachment and the social development of cognition

10.1016/S0885-2014(99)00010-6

10.1111/1469-7610.00759

10.1111/1467-9507.00047

10.1111/1467-8624.00601

10.1111/1467-8624.00501

10.1111/j.2044-835X.1997.tb00725.x

10.1111/1467-9507.00094

10.1207/s15326985ep2801_2

10.1016/0273-2297(86)90002-X

10.1111/j.1467-8624.1994.tb00814.x

Premack D., 1978, Does the chimpanzee have a ‘theory of mind’, Behavior and Brain Sciences, 4, 515, 10.1017/S0140525X00076512

10.1002/9780470712986.ch14

10.1002/9780470712986.ch4

10.1348/026151005X82569

10.1080/14616730500245906

10.1037/0012-1649.35.3.611

Slade A., 2004, Addendum to Fonagy, Target, Steele & Steele reflective functioning scoring manual for use with the Parent Development Interview

10.1007/BF02230412

10.1016/S0272-7358(01)00087-3

10.1017/S0954579499001923

Steele M.(2003).A longitudinal study of previously maltreated children: Attachment representations and adoption. Paper presented at the conference Developmental Science and Psychoanalysis: Integration and Innovation Yale Child Study Center New Haven CT.

10.1111/j.1467-8624.1995.tb00877.x

10.1023/A:1025795915802

Thomas A., 1968, Temperament and behavior disorders in childhood

10.1017/S0140525X05000129

10.1097/00004583-200103000-00019

10.1196/annals.1330.014

10.1037/0033-2909.117.3.387

Winnicott D. W., 1965, The maturational process and the facilitative environment