Sự Phát Triển Nhận Thức của Trẻ 5 Tuổi Có Mẹ Bị Trầm Cảm Sau Sinh

Lynne A. Murray1, Alison E. Hipwell2, Richard Hooper2, Alan Stein3, P. J. M. Cooper4
1Winnicott Research Unit, Cambridge, U.K.
2Winni Research Unit, Cambridge, U.K
3Tavistock Clinic, London, U.K.
4Department of Psychology, University of Reading U.K.

Tóm tắt

Trong khuôn khổ một nghiên cứu theo chiều dọc về ảnh hưởng của trầm cảm sau sinh đối với sự phát triển của trẻ, khả năng nhận thức của trẻ chỉ số và trẻ đối chứng đã được đánh giá ở tuổi 5. Không có bằng chứng nào cho thấy trầm cảm sau sinh có tác động tiêu cực, ngay cả trong các nhóm con trẻ được cho là dễ bị tổn thương (trai và trẻ em từ các gia đình có thu nhập thấp). Tuy nhiên, trải nghiệm sớm về những tương tác không nhạy cảm từ mẹ đã dự đoán sự kéo dài của khả năng nhận thức kém. Một số yếu tố trong môi trường hiện tại của trẻ, bao gồm sự kích thích tại nhà, tầng lớp xã hội và, đối với trẻ trai, trải nghiệm đi học, đã góp phần vào hiệu suất nhận thức. Những phát hiện này được xem xét liên quan đến cuộc tranh luận đang diễn ra về các giai đoạn nhạy cảm.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

Bateson P., 1987, Sensitive periods in development

Bayley N., 1969, Bayley scales of infant development

Bion W. R., 1962, The psychoanalytic study of thinking: IIA theory of thinking, International Journal of Psychoanalysis, 43, 306

10.1007/978-94-009-2991-3_9

Brazelton T. B., 1974, The effect of the infant on its caregiver

10.1002/9780470720158.ch9

Caldwell B. M., 1978, HOME observation for measurement of the environment

10.1037/0012-1649.31.3.349

10.1136/bmj.292.6529.1165

10.1037/0012-1649.26.1.15

10.1097/00004583-198903000-00016

Cooper P. J., 1988, Non‐psychotic psychiatric disorder after childbirth: a prospective study of prevalence, incidence, course and nature, British Journal of Psychiatry, 152, 799, 10.1192/bjp.152.6.799

10.1192/bjp.150.6.782

10.1192/bjp.163.1.27

10.2307/1130937

10.1001/archpsyc.1978.01770310043002

10.2307/1130477

10.2307/1128325

Field T., 1990, Behavior‐state matching and synchrony in mother‐infant interactions in non depressed versus depressed dyads, Developmental Psychology, 26, 7, 10.1037/0012-1649.26.1.7

10.2307/1130671

Gergely G.(in press).The role of affect mirroring in early psychic structuration.International Journal of Psychoanalysis.

Goldberg D. P., 1970, A standardised psychiatric interview for use in community surveys, British Journal of Preventative and Social Medicine, 25, 91

Hay D. F., Postpartum depression and child development

10.1007/BF02251301

Kaufman A. S., 1994, Intelligent testing with the WISC‐III

Lewis M., 1969, Perceptual‐cognitive development in infancy: a generalised expectancy model as a function of the mother‐infant interaction, Merrill-Palmer Quarterly, 3, 307

Light P., 1979, The development of social sensitivity

McCarthy D., 1972, McCarthy Scales of Children's Abilities

10.1111/j.1469-7610.1992.tb00890.x

Murray L., 1985, Social perception in infants, 177

10.1017/S0305000900000271

10.1111/j.1469-7610.1993.tb01775.x

Murray L. Fiori‐Cowley A. Hooper R. &Cooper P. J.(in press).The impact of postnatal depression and associated adversity on early mother‐infant interactions and later infant outcome.Child Development.

10.1111/j.1469-8749.1996.tb12082.x

10.1002/9780470720158.ch14

Papousek H., 1987, Handbook of infant development

Piaget J., 1952, The child's conception of number

Piaget J., 1958, The child's construction of reality

Registrar General, 1980, Classification of occupation

10.1111/j.1469-7610.1995.tb01666.x

10.1111/j.1469-7610.1995.tb01656.x

10.1001/archpsyc.1978.01770300115013

Stern D. N., 1985, The interpersonal world of the infant

Stern D. N., 1977, Studies in mother‐infant interaction, 177

10.1016/S0002-7138(09)62273-1

Tronick E. Z., Postpartum depression and child development

Winnicott D. W., 1956, Through paediatrics to psychoanalysis

Winnicott D. W., 1960, The maturational processes and the facilitating environment: studies in the theory of emotional development