Trường hợp Kinh doanh cho Trách nhiệm Xã hội Doanh nghiệp: Một cái nhìn tổng quan về các Khái niệm, Nghiên cứu và Thực tiễn

International Journal of Management Reviews - Tập 12 Số 1 - Trang 85-105 - 2010
Archie B. Carroll1, Kareem M. Shabana2
1Director, Nonprofit Management & Community Service Program & Robert W. Scherer Professor Emeritus, Department of Management, Terry College of Business, University of Georgia, Athens, GA 30602, USA, and
2Assistant Professor of Management, School of Business, Indiana University Kokomo, 2300 S. Washington Street, Kokomo, IN 46904, USA

Tóm tắt

Trong bài tổng quan này, chủ đề chính là ‘trường hợp kinh doanh’ cho trách nhiệm xã hội doanh nghiệp (CSR). Trường hợp kinh doanh ám chỉ các lập luận hoặc lý do cơ bản hỗ trợ hoặc chứng minh tại sao cộng đồng doanh nghiệp nên chấp nhận và thúc đẩy ‘lý tưởng’ CSR. Trường hợp kinh doanh chú trọng vào câu hỏi chính: Cộng đồng và tổ chức doanh nghiệp được lợi gì từ CSR? Cụ thể, họ được hưởng lợi như thế nào từ việc tham gia vào các chính sách, hoạt động và thực tiễn CSR? Trường hợp kinh doanh đề cập đến lý do tài chính và các lý do khác để các doanh nghiệp theo đuổi các chiến lược và chính sách CSR. Trong việc phát triển các lập luận này, bài viết trước tiên cung cấp một số bối cảnh và quan điểm lịch sử. Ngoài ra, bài viết cũng đưa ra một cuộc thảo luận ngắn gọn về sự phát triển của những hiểu biết về CSR và một số lập luận truyền thống đã được đưa ra cả cho và chống lại ý tưởng doanh nghiệp đảm nhận bất kỳ trách nhiệm nào đối với xã hội vượt ra ngoài việc tìm kiếm lợi nhuận và tối đa hóa sự thịnh vượng tài chính của chính mình. Cuối cùng, bài viết sẽ phân tích chi tiết hơn về trường hợp kinh doanh. Mục tiêu là mô tả và tóm tắt ý nghĩa của trường hợp kinh doanh và xem xét một số khái niệm, nghiên cứu và thực tiễn đã trở thành đặc trưng cho ý tưởng đang phát triển này.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

Abrams F.K., 1951, Management's responsibilities in a complex world, Harvard Business Review, 29

Ackerman R., 1973, How companies respond to social demands, Harvard Business Review, 88

10.1177/030630700202800202

10.5465/amr.2007.25275520

10.2307/41166409

10.2307/256972

Bernstein A.(2000).Too much corporate power.Business Week 11 September p.149.

10.2307/41166284

Bowen H., 1953, Social Responsibilities of the Businessman

10.1111/j.1467-8608.2004.00356.x

Bruch H., 2005, The keys to rethinking corporate philanthropy, MIT Sloan Management Review, 47, 48

10.1177/000765039903800203

BusinessGreen(2008).U.S. Execs: CSR initiatives do boost the bottom line. Available at:http://BusinessGreen.com(accessed 4 December 2008).

Byrnes N.(2005).Smarter corporate giving.Business Week 28 November 68–76.

10.2307/257850

10.1016/0007-6813(91)90005-G

10.1177/000765039903800303

10.1093/oxfordhb/9780199211593.003.0002

Carroll A.B.(2009).A look at the future of business ethics.Athens Banner‐Herald 10 January.

Carroll A.B., 2009, Business and Society: Ethics and Stakeholder Management

10.1007/s10551-007-9567-1

Committee Encouraging Corporate Philanthropy, 2009, Giving in Numbers: 2008 Edition

Committee Encouraging Corporate Philanthropy(2009b).CEO conference. Available at:http://www.corporatephilanthropy.org/index.php?option=com_content&view=article&id=70&Itemid=147(accessed 20 March 2009).

Cray C., 2000, A sweeter cup, Multinational Monitor, 4

Dahlsrud A., 2006, How corporate social responsibility is defined: an analysis of 37 definitions, Corporate Social Responsibility and Environmental Management

10.2307/41166246

10.2307/255331

10.1111/j.1468-0386.2007.00411.x

10.5465/AME.1994.9503101163

Drucker P.F., 1954, The Practice of Management

10.2307/41165066

10.2307/256324

Fortune(2003).Corporate America's social conscience 26 May S8.

10.2307/41165405

Frederick W.C.(1978).From CSR1 to CSR2: the maturing of business and society thought. Working Paper 279 Graduate School of Business University of Pittsburgh.

Frederick W.C., 2006, Corporation, Be Good! The Story of Corporate Social Responsibility

10.1093/oxfordhb/9780199211593.003.0023

Friedman M.(1962).The social responsibility of business is to increase its profits.New York Times September 126.

Global Impact(2009a).Workplace giving. Available at:http://www.charity.org/site/c.gtJUJfMQIqE/b.3416753/k.99D0/Workplace_Giving.htm. (accessed 22 March 2009).

Global Impact(2009b).About global impact. Available at:http://www.charity.org/About_Us. (accessed 5 July 2009).

Global Reporting Initiative, 2006, Sustainability Reporting Guidelines

10.1177/000765039703600102

10.2307/258963

10.2307/254777

Hayek F.A., 1969, Business Strategy, 225

Home Depot(2009).Rebuilding hope and homes: mapping our impact. Available at:http://rhh.homedepot.com/pc.htm(accessed 23March 2009).

Jackson K.T., 2004, Building Reputational Capital: Strategies for Integrity and Fair Play that Improve the Bottom Line

10.2307/1389073

KLD Research and Analytics Inc.(2009).Socrates ratings indicators. Available at:http://www.kld.com/research/socrates/indicators.html(accessed 18March 2009).

Kotler P., 2005, Corporate Social Responsibility: Doing the Most Good for Your Company and Your Cause

10.1093/oxfordhb/9780199211593.003.0004

Laszlo C., 2003, The Sustainable Company: How to Create Lasting Value through Social and Environmental Performance

10.1111/j.1468-2370.2007.00226.x

Levitt T., 1958, The dangers of social responsibility, Harvard Business Review, 41

10.1177/000765039903800106

10.2307/3556659

McDonald's(2009).Values in practice. Available at:http://www.crmcdonalds.com/publish/csr/home/about/community.html(accessed 23 March 2009).

McGuire J., 1963, Business and Society

10.1108/eb039015

10.1007/3-540-26960-6_5

10.1007/s10551-008-9710-7

Murphy P.E., 1978, An evolution: corporate social responsiveness, University of Michigan Business Review, 20

Murray E.A., 1976, The social response process in commercial banks: an empirical investigation, Academy of Management Review, 10.5465/amr.1976.4400575

News Channel 11(2008).Area Wal‐Mart stores collecting donations for Iowa flood victims. Available at:http://www.tricities.com/tri/news/local/article/area_walmart_stores_collecting_donations_for_iowa_flood_victims/11064/. (accessed on 22 March 2009).

O'Sullivan K., 2006, Virtue rewarded: companies are suddenly discovering the profit potential of social responsibility, CFO, 47

10.1177/0170840603024003910

10.5840/beq200313434

10.1111/j.1467-8608.2008.00515.x

Porter M.E., 2002, The competitive advantage of corporate philanthropy, Harvard Business Review, 80, 56

Porter M.E., 2006, Strategy & society: the link between competitive advantage and corporate social responsibility, Harvard Business Review, 84, 78

Printing World, 2005, Antalis outlines green stance, Printing World, 289, 41

RED(2009).The (RED) idea. Available at:http://www.joinred.com/Learn/AboutRed/Idea.aspx(accessed 4 May 2009).

10.5465/AME.1997.9709231661

10.1177/000765039903800105

Ronald McDonald House Charities(2009).Our relationship with McDonald's. Available at:http://www.rmhc.org/who‐we‐are/our‐relationship‐with‐mcdonald‐s/(accessed 23 March 2009).

10.1177/0007650306297942

Scott M., 1992, Companies with a Conscience: Intimate Portraits of Twelve Firms that Make a Difference

10.1023/A:1024199411807

10.1177/0007650304263919

10.2307/41162149

10.2307/258961

10.2307/41166188

10.1108/07363769110035054

10.3905/joi.2005.580550

10.1093/es/khn023

Starbucks(2009).Starbucks Transfair USA and Fairtrade labeling organizations international announce groundbreaking initiative to support small‐scale coffee farmers. Available at:http://www.starbucks.com/aboutus/pressdesc.asp?id=929(accessed 18 March 2009).

10.2307/258788

10.1037/10189-009

Tokarski K., 1999, Give and thou shall receive, Public Relations Quarterly, 44, 34

10.1007/s10603-008-9070-9

10.2307/41166315

Waddock S., 2002, Leading Corporate Citizens: Vision, Values, Value‐added

10.2307/258044

10.1177/030630700302800301

10.1007/s10551-006-9187-1

10.2307/258977

Yoplait(2009a).You did it!Available at:http://www.yoplait.com/slsl/(accessed 4 May 2009).

Yoplait(2009b).Commitment. Available at:http://www.yoplait.com/slsl/HowItWorks.aspx(accessed 4 May 2009).

Zadek S., 2000, Doing Good and Doing Well: Making the Business Case for Corporate Citizenship