Các Hoạt Động Tránh Thuế của Các Tập Đoàn Đa Quốc Gia Hoa Kỳ*

Contemporary Accounting Research - Tập 20 Số 4 - Trang 805-833 - 2003
Sonja O. Rego1
1University of Iowa

Tóm tắt

Tóm tắt

Bài báo này điều tra xem có tồn tại quy mô kinh tế cho việc lập kế hoạch thuế hay không. Cụ thể, các tập đoàn đa quốc gia lớn hơn, có lợi nhuận cao hơn có tránh thuế nhiều hơn các công ty khác hay không, dẫn đến tỷ lệ thuế hiệu quả thấp hơn? Trong khi các kết quả thực nghiệm chỉ ra rằng, khi giữ nguyên các yếu tố khác, các tập đoàn lớn có tỷ lệ thuế hiệu quả cao hơn, các công ty có thu nhập trước thuế cao hơn lại có tỷ lệ thuế hiệu quả thấp hơn. Mối quan hệ tiêu cực giữa tỷ lệ thuế hiệu quả (ETRs) và thu nhập trước thuế nhất quán với việc các công ty có thu nhập trước thuế cao hơn có nhiều động lực và nguồn lực hơn để tham gia vào việc lập kế hoạch thuế.

Nhất quán với các tập đoàn đa quốc gia có khả năng tránh thuế thu nhập mà các công ty chỉ hoạt động trong nước không thể làm được, tôi phát hiện rằng các tập đoàn đa quốc gia nói chung, và các tập đoàn đa quốc gia có hoạt động kinh doanh nước ngoài lớn hơn, có tỷ lệ ETR toàn cầu thấp hơn so với các công ty khác. Cuối cùng, trong một mẫu chỉ gồm các tập đoàn đa quốc gia, tôi thấy rằng mức thu nhập trước thuế cao hơn của Hoa Kỳ có liên quan đến tỷ lệ ETR của Hoa Kỳ và nước ngoài thấp hơn, trong khi mức thu nhập trước thuế nước ngoài cao hơn có liên quan đến tỷ lệ ETR của Hoa Kỳ và nước ngoài cao hơn. Do đó, một lượng lớn thu nhập từ nước ngoài có liên quan đến gánh nặng thuế doanh nghiệp cao hơn. Tổng thể, tôi tìm thấy bằng chứng đáng kể về quy mô kinh tế trong việc lập kế hoạch thuế.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

Abarbanell J., 1998, Abnormal returns to a fundamental analysis strategy, The Accounting Review, 73, 19

Altshuler R., 1997, Has U.S. investment abroad become more sensitive to tax rates

Citizens for Tax Justice (CTJ), 1984, Corporate income taxes in the Reagan years

Citizens for Tax Justice (CTJ), 1985, Corporate taxpayers and corporate freeloaders: Four years of continuing, legalized tax avoidance by America's largest corporations, 1981‐1984

Citizens for Tax Justice (CTJ), 1986, 130 reasons why we need tax reform

Collins J., 1996, The Taxation of Multinational Corporations, 51, 10.1007/978-94-009-1818-4_4

Collins J., 1999, Writers challenge claim of favorable cross‐border taxation, Tax Notes, 82, 131

10.1086/260061

10.1016/0304-405X(96)00879-3

Greene W., 1993, Econometric analysis

Grubert H., 1997, Tax planning by companies and tax competition by governments: Is there evidence of changes in behavior

Grubert H., 1998, The effect of taxes on investment and income shifting to Puerto Rico, Review of Economics and Statistics, 68, 269

10.1016/S0278-4254(96)00055-5

10.2308/acch.2002.16.1.1

10.2307/2491167

Internal Revenue Code (IRC).1986. 26 U.S.C. as amended.

Internal Revenue Service, 1999, Corporation foreign tax credit, 1995, Statistics of Income Bulletin (Fall), 214

10.2307/2491504

Kern B., 1992, Taxes and firm size: The effects of tax legislation during the 1980's, Journal of the American Taxation Association, 14, 80

Leblang S., 1998, International double nontaxation, Tax Notes International, 134, 181

Levenson A., 1999, Worldly planning for global firms, Electronic News (July 5), 16

Mackie J., 1999, The puzzling comeback of the corporate income tax, 93

Manzon G., 1994, The role of taxes in early debt retirement, Journal of the American Taxation Association, 16, 87

Manzon G., 2002, The relation between financial and tax reporting measures of income, Tax Law Review, 55, 175

Manzon G., 1994, The effect of the Economic Recovery Tax Act of 1981 and the Tax Reform Act of 1986 on the distribution of effective tax rates, Journal of Accounting and Public Policy, 13, 349, 10.1016/0278-4254(94)90004-3

10.2307/2491481

10.2308/jata.2001.23.1.1

10.1177/0148558X9300800206

10.2308/accr.2003.78.3.847

Porcano T., 1986, Corporate tax rates: Progressive, proportional, or regressive, Journal of the American Taxation Association, 7, 17

10.1093/rfs/3.4.625

Shevlin T., 1990, Estimating corporate marginal tax rates with asymmetric tax treatment of gains and losses, Journal of the American Taxation Association, 12, 51

Shevlin T., 1992, The corporate tax comeback in 1987: Some further evidence, Journal of the American Taxation Association, 14, 58

Siegfried J.1972.The relationship between economic structure and the effect of political influence: Empirical evidence from the federal corporation income tax program.PhD dissertation University of Wisconsin.

10.1023/A:1011204301325

10.1016/S0278-4254(82)80004-5

Swenson C., 1999, Increasing stock market value by reducing effective tax rates, Tax Notes, 83, 1503

Tax Reform Act.1986. Public Law no. 99‐514.

10.1016/0165-4101(88)90003-1

U.S. Department of Treasury, 1999, The problem of corporate tax shelters

Treasury U.S., 1978, Effective income tax rates paid by United States corporations in 1972

Wang S., 1991, The relation between firm size and effective tax rates: A test of firms' political success, The Accounting Review, 66, 158

Wilkie P., 1988, Corporate average effective tax rates and inferences about relative tax preferences, Journal of the American Taxation Association, 10, 75

Wilkie P., 1993, Measuring explicit tax (dis)advantage for corporate taxpayers: An alternative to average effective tax rates, Journal of the American Taxation Association, 15, 46

10.1016/0165-4101(83)90008-3