Quan điểm của sinh viên về việc học trên lớp và học từ xa trong thời kỳ đại dịch COVID-19 tại chương trình học nha khoa đại học Universitas Indonesia

BMC Medical Education - Tập 20 Số 1 - 2020
Lisa Rinanda Amir1, Ira Tanti1, Diah Ayu Maharani2, Yuniardini Septorini Wimardhani3, Vera Julia4, Benso Sulijaya5, Ria Puspitawati6
1Dental Education Unit, Faculty of Dentistry, Universitas Indonesia, Jakarta, Indonesia
2Department of Preventive and Public Health Dentistry, Faculty of Dentistry, Universitas Indonesia, Jakarta, Indonesia
3Department of Oral Medicine, Faculty of Dentistry, Universitas Indonesia, Jakarta, Indonesia
4Department of Oral and Maxillofacial Surgery, Faculty of Dentistry, Universitas Indonesia, Jakarta, Indonesia
5Department of Periodontology, Faculty of Dentistry, Universitas Indonesia, Jakarta, Indonesia
6Department of Oral Biology, Faculty of Dentistry, Universitas Indonesia, Jakarta, Indonesia

Tóm tắt

Tóm tắt Đặt vấn đề

Đại dịch COVID-19 đã trở thành một vấn đề sức khỏe toàn cầu và có tác động lớn đến giáo dục. Do đó, vào giữa học kỳ thứ hai của năm học 2019/2020, các phương pháp học tập đã được chuyển sang hình thức học từ xa (DL). Chúng tôi nhằm mục đích đánh giá quan điểm của sinh viên về DL so với học trên lớp (CL) trong chương trình học nha sĩ đại học tại Khoa Nha khoa, Universitas Indonesia.

Phương pháp

Một bảng hỏi trực tuyến đã được gửi vào cuối học kỳ. Tổng cộng có 301 sinh viên tham gia nghiên cứu.

Kết quả

Thời gian học có ảnh hưởng đến sở thích của sinh viên. Có nhiều sinh viên năm thứ nhất thích DL hơn so với các sinh viên khóa trên (p < 0.001). Sinh viên ưa thích CL để thảo luận nhóm, vì DL dẫn đến giao tiếp khó khăn hơn và mang lại ít sự hài lòng trong học tập hơn. Chỉ có 44,2% sinh viên thích DL hơn CL, mặc dù họ đồng ý rằng DL cung cấp một phương pháp học tập hiệu quả hơn (52,6%), nó mang lại nhiều thời gian hơn cho việc học (87,9%) và ôn tập tài liệu học (87,3%). Những thách thức trong quá trình DL bao gồm các yếu tố bên ngoài như kết nối internet không ổn định, gánh nặng tài chính thêm cho hạn mức internet và các yếu tố bên trong như quản lý thời gian và khó khăn trong việc tập trung khi học trực tuyến trong thời gian dài.

Từ khóa

#COVID-19 #học từ xa #học trên lớp #quan điểm sinh viên #nha khoa #giáo dục đại học

Tài liệu tham khảo

World Health Organization 2020. https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19%2D%2D-11-march-2020 .

Quinn B, Field J, Gorter R, et al. COVID-19: The immediate response of european academic dental institutions and future implications for dental education. Eur J Dent Educ. 2020;00:1–4. https://doi.org/10.1111/eje.12542 .

Bennardo F, Buffone C, Fortunato L, Giudice A. COVID-19 is a challenge for dental education—A commentary. Eur J Dent Educ. 2020;00:1–3. https://doi.org/10.1111/eje.12555 .

Moazami F, Bahrampour E, Azar MR, Jahedi F, Moattari M. Comparing two methods of education (virtual versus traditional) on learning of Iranian dental students: a post-test only design study. BMC Med Educ. 2014;14:45. https://doi.org/10.1186/1472-6920-14-45 .

Soltanimehr E, Bahrampour E, Imani MM, et al. Effect of virtual versus traditional education on theoretical knowledge and reporting skills of dental students in radiographic interpretation of bony lesions of the jaw. BMC Med Educ. 2019;19:233. https://doi.org/10.1186/s12909-019-1649-0 .

Varthis S, Anderson OR. Students’ perceptions of a blended learning experience in dental education. Eur J Dent Educ. 2016:1–7. https://doi.org/10.1111/eje.12253 .

Donkin R, Askew E, Stevenson H. Video feedback and e-Learning enhances laboratory skills and engagement in medical laboratory science students. BMC Med Educ. 2019;19:310. https://doi.org/10.1186/s12909-019-1745-1 .

Sáiz-Manzanares MC, Escolar-Llamazares M-C, Arnaiz González Á. Effectiveness of Blended Learning in Nursing Education. Int J Environ Res Public Health. 2020;17:1589. https://doi.org/10.3390/ijerph17051589 .

Zogas S, Kolokathi A, Birbas K, Chondrocoukis G, Mantas J. The e-Learning Effectiveness Versus Traditional Learning on a Health Informatics Laboratory Course. Stud Health Technol Inform. 2016;226:109–12. https://doi.org/10.3233/978-1-61499-664-4-109 .

Pei L, Wu H. Does online learning work better than offline learning in undergraduate medical education? A systematic review and meta-analysis. Med Educ Online. 2019;24:1. https://doi.org/10.1080/10872981.2019.1666538 .

Schlenz MA, Michel K, Wegner K, et al. Undergraduate dental students’ perspective on the implementation of digital dentistry in the preclinical curriculum: a questionnaire survey. BMC Oral Health. 2020;20:78. https://doi.org/10.1186/s12903-020-01071-0 .

Wang R, Liu C. The relation of dental students’ learning styles to their satisfaction with traditional and inverted classroom models. BMC Med Educ. 2019;19:315. https://doi.org/10.1186/s12909-019-1749-x .

Kavadella A, Tsiklakis K, Vougiouklakis G, Lionarakis A. Evaluation of a blended learning course for teaching oral radiology to undergraduate dental students. Eur J Dent Educ. 2012;16(1):e88–95. https://doi.org/10.1111/j.1600-0579.2011.00680.x .

Jeganathan S, Fleming PS. Blended learning as an adjunct to tutor-led seminars in undergraduate orthodontics: a randomised controlled trial. Br Dent J. 2020;228(5):371–5. https://doi.org/10.1038/s41415-020-1332-1 .

Lo H-C. Utilizing computer-mediated communication tools for problem-based learning. Educ Tech Soc. 2009;12(1):205–13.

Bridges SM, Botelho MG, Tsang PCS. PBL 2.0: Blended Learning for an interactive problem-based pedagogy. Med Educ. 2010;44:1131. https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.2010.03830.x .

Siritongthaworn S, Krairit D, Dimmitt NJ, et al. The study of e-learning technology implementation: A preliminary investigation of universities in Thailand. Educ Inf Technol. 2006;11:137–60. https://doi.org/10.1007/s11134-006-7363-8 .

Teo T, Luan WS, Thammetar T, Chattiwat W. Assessing e-learning acceptance by university students in Thailand. Australas J Educ Technol. 2011;27(8). https://doi.org/10.14742/ajet.898 .

Bolliger D, Erichsen E. Student satisfaction with blended and online courses based on personality type. Can J Learn Tech. 2013;39:1 https://www.learntechlib.org/p/178006/ .

Ngampornchai A, Adams J. Students’ acceptance and readiness for E-learning in Northeastern Thailand. Int J Educ Technol High Educ. 2016;13:34. https://doi.org/10.1186/s41239-016-0034-x .

Keskin S, Yurdugül H. Factors affecting students’ preferences for online and blended learning: motivational Vs. cognitive. Eur J Open Distance E-Learn. 2020;22(2):72–86. https://doi.org/10.2478/eurodl-2019-0011 .

Salangi ZA, Shahrani FA, Pendhani SM. Factors affecting successful implementation of e-Learning: study of college and institutes sector RCJ Saudi Arabia. IJET. 2018;13:6. https://doi.org/10.3991/ijet.v13i06.8537 .

Sangedhi M. A shift from classroom to distance learning: advantages and limitations. Int J Res Eng Educ. 2019;4:1. https://doi.org/10.29252/ijree.4.1.80 .

Cao W, Fang Z, Hou G, Han M, Xu X, Dong J, et al. The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry Res. 2020;287:112934. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112934 .

Cheung KL, Ten Klooster PM, Smit C, de Vries H, Pieterse ME. The impact of non-response bias due to sampling in public health studies: a comparison of voluntary versus mandatory recruitment in a Dutch national survey on adolescent health. BMC Public Health. 2017;17(1):276. https://doi.org/10.1186/s12889-017-4189-8 PMID: 28330465; PMCID: PMC5363011.

Persky AM, Lee E, Schlesselman LS, et al. Am J Pharm Educ. 2020:ajpe7782. https://doi.org/10.5688/ajpe7782 .

Vereijken MWC, van der Rijst RM, van Driel JH, et al. Student learning outcomes, perceptions and beliefs in the context of strengthening research integration into the first year of medical school. Adv Health Sci Educ. 2018;23:371–85. https://doi.org/10.1007/s10459-017-9803-0 .

Shaw TJ, Yang S, Nash TR, Pigg RM, Grim JM. Knowing is half the battle: assessments of both student perception and performance are necessary to successfully evaluate curricular transformation. PLoS ONE. 2019;14(1):e0210030. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0210030 .

Giudice A, Antonelli A, Bennardo F. To test or not to test? An opportunity to restart dentistry sustainably in the ‘COVID-19 era’. Int Endod J. 2020;53(7):1020–1. https://doi.org/10.1111/iej.13324 PMID: 32374899; PMCID: PMC7267553.