Các yếu tố trong chương trình học tập trung vào sinh viên liên quan đến môi trường giáo dục lành mạnh hơn và ít triệu chứng trầm cảm hơn ở sinh viên y khoa

BMC Medical Education - Tập 14 Số 1 - 2014
Eiad AlFaris1, Naghma Naeem1, Farhana Irfan1, Riaz Qureshı1, Cees van der Vleuten1
1King Saud University Chair for Medical Education Research and Development, King Saud University, Riyadh, Saudi Arabia

Tóm tắt

Tóm tắtGiới thiệuBất kỳ sự thay đổi nào trong chương trình học cũng có nghĩa là một sự thay đổi về môi trường; do đó, cần đánh giá tác động của bất kỳ sự thay đổi nào trong chương trình học đối với nhận thức của sinh viên về Môi trường Giáo dục (EE) và sức khỏe tâm lý. Mục tiêu của nghiên cứu hiện tại là (i) so sánh nhận thức về EE của sinh viên y khoa học trong chương trình Học dựa trên Hệ thống (SBC) với những sinh viên học trong chương trình truyền thống (ii) so sánh tỷ lệ triệu chứng trầm cảm giữa cùng một nhóm sinh viên học trong cả hai loại chương trình (iii) xác định xem có sự khác biệt nào về nhận thức EE và triệu chứng trầm cảm dựa trên giới tính và năm học hay không.Phương phápMột khảo sát cắt ngang đã được thực hiện tại một Trường Y khoa ở Ả Rập Xê Út từ năm 2007-2011, trong khoảng thời gian mà trường chuyển từ chương trình truyền thống sang chương trình SBC. Một phiên bản song ngữ của Bộ công cụ Đánh giá Môi trường Giáo dục Dundee (DREEM) đã được sử dụng để đo lường EE; Bộ công cụ Đánh giá Trầm cảm Beck (BDI II) đã được sử dụng để sàng lọc triệu chứng trầm cảm. Một bảng hỏi thông tin nhân khẩu học riêng biệt cũng đã được sử dụng. Điểm trung bình và tỷ lệ phần trăm đã được tính toán. Các biến liên tục được tóm tắt dưới dạng trung bình và độ lệch chuẩn. Để so sánh các giá trị trung bình, kích thước hiệu ứng và kiểm tra t sinh viên (với mức ý nghĩa <0.05) đã được sử dụng. Các tỷ lệ phần trăm của dữ liệu phân loại đã được so sánh bằng cách sử dụng kiểm tra chi bình phương.Kết quảĐiểm số DREEM trung bình tổng thể về nhận thức tích cực của EE ở sinh viên SBC cao hơn (tốt hơn) đáng kể so với sinh viên chương trình truyền thống (p < 0.01) với kích thước hiệu ứng là 0.472. Điểm số trung bình tổng thể trên bộ công cụ BDI-II cho triệu chứng trầm cảm cao hơn (bệnh hơn) 21.3 ở sinh viên nữ chương trình truyền thống so với 16.7 ở sinh viên nam chương trình truyền thống và sự khác biệt này là có ý nghĩa thống kê (p = 0.001). Điểm BDI của sinh viên nữ SBC (14.7) thấp hơn (khỏe mạnh hơn) đáng kể so với sinh viên nữ chương trình truyền thống (21.3). Không có sự thay đổi tương tự nào được ghi nhận cho sinh viên nam.Kết luậnNghiên cứu hiện tại bổ sung vào các lợi ích của SBC, không chỉ chỉ ra EE lành mạnh hơn cho cả hai giới mà còn chỉ ra sức khỏe cảm xúc lành mạnh hơn chỉ cho sinh viên nữ.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

Fraser BJ: The birth of a new journal: Editor’s introduction. Learn Environ Res. 1998, 1 (1): 1-5. 10.1023/A:1009994030661.

Genn J: AMEE Medical Education Guide No. 23 (Part 1): Curriculum, environment, climate, quality and change in medical education—a unifying perspective. Med Teach. 2001, 23 (4): 337-344. 10.1080/01421590120063330.

Kember D, Leung DYP: Development of a questionnaire for assessing students’ perceptions of the teaching and learning environment and its use in quality assurance. Learning Environ Res. 2009, 12 (1): 15-29. 10.1007/s10984-008-9050-7.

Soemantri D, Herrera C, Riquelme A: Measuring the educational environment in health professions studies: A systematic review. Med Teach. 2010, 32 (12): 947-952. 10.3109/01421591003686229.

Harden R, Sowden S, Dunn W: Educational strategies in curriculum development: the SPICES model. Med Educ. 2009, 18 (4): 284-297.

Custers EJFM, Cate OTJT: Medical students’ attitudes towards and perception of the basic sciences: a comparison between students in the old and the new curriculum at the University Medical Center Utrecht, The Netherlands. Med Educ. 2002, 36 (12): 1142-1150. 10.1046/j.1365-2923.2002.01371.x.

Saipanish R: Stress among medical students in a Thai medical school. Med Teach. 2003, 25 (5): 502-506. 10.1080/0142159031000136716.

Rosal MC, Ockene IS, Ockene JK, Barrett SV, Ma Y, Hebert JR: A longitudinal study of students’ depression at one medical school. Acad Med. 1997, 72 (6): 542-546. 10.1097/00001888-199706000-00022.

Rosenthal JM, Okie S: White coat, mood indigo—depression in medical school. New England J Med. 2005, 353 (11): 1085-1088. 10.1056/NEJMp058183.

Jadoon NA, Yaqoob R, Raza A, Shehzad MA, Zeshan SC: Anxiety and depression among medical students: a cross-sectional study. J Pakistan Med Asso. 2010, 60: 699-702.

Ghodasara SL, Davidson MA, Reich MS, Savoie CV, Rodgers SM: Assessing student mental health at the Vanderbilt University School of Medicine. Acad Med. 2011, 86 (1): 116-121. 10.1097/ACM.0b013e3181ffb056.

Yusoff MSB, Rahim AFA, Yaacob MJ: The prevalence of final year medical students with depressive symptoms and its contributing factors. Int Med J. 2011, 18 (4): 305-309.

Kumar GS, Jain A, Hegde S: Prevalence of depression and its associated factors using Beck Depression Inventory among students of a medical college in Karnataka. Indian J Psychiatry. 2012, 54: 223-226. 10.4103/0019-5545.102412.

Yusoff MS, Abdul Rahim AF, Baba AA, Ismail SB, Mat Pa MN, Esa AR: The impact of medical education on psychological health of students: A cohort study. Psychol Health Med. 2013, 18: 420-430. 10.1080/13548506.2012.740162.

Bassols AM, Okabayashi LS, da Silva AB, Carneiro BB, Feijo F, Guimaraes GC, Cortes GN, Rohde LA, Eizirik CL: First-and last-year medical students: is there a difference in the prevalence and intensity of anxiety and depressive symptoms?. Rev Bras Psiquiatr. doi:10.1590/1516-4446-2013-1183

Barrett J, Hurst MW, DiScala C, Rose RM: Prevalence of depression over a 12-month period in a non patient population. Arch Gen Psychiatry. 1978, 35 (6): 741-10.1001/archpsyc.1978.01770300083009.

Clark DC, Zeldow PB: Vicissitudes of depressed mood during four years of medical school. JAMA. 1988, 260 (17): 2521-2528. 10.1001/jama.1988.03410170069036.

Abdulghani HM: Stress and depression among medical students: A cross sectional study at a medical college in Saudi Arabia. Pakistan J Med Sci. 2008, 24 (1): 12.

Al-Faris E, Irfan F, Van Der Vleuten C, Naeem N, Alsalem A, Alamiri N, Alraiyes T, Alfowzan M, Alabdulsalam A, Ababtain A, Aljabab S, Bukhari M, Alsinaidi O, Alofaisan Y: The prevalence and correlates of depressive symptoms from an Arabian setting: A wake up call. Med Teach. 2012, 34 (s1): 32-36. 10.3109/0142159X.2012.656755.

Dyrbye LN, Thomas MR, Shanafelt TD: Systematic review of depression, anxiety, and other indicators of psychological distress among US and Canadian medical students. Acad Med. 2006, 81 (4): 354-373. 10.1097/00001888-200604000-00009.

Goebert D, Thompson D, Takeshita J, Beach C, Bryson P, Ephgrave K, Kent A, Kunkel M, Schechter J, Tate J: Depressive symptoms in medical students and residents: a multi-school study. Acad Med. 2009, 84 (2): 236-241. 10.1097/ACM.0b013e31819391bb.

McAleer S, Roff S: A practical guide to using the Dundee Ready Education Environment Measure (DREEM). 2003, http://www.gppro.co.uk/swacpo/document/dreems2.doc.

Roff S: The Dundee Ready Educational Environment Measure (DREEM)-a generic instrument for measuring students’ perceptions of undergraduate health professions curricula. Med Teach. 2005, 27 (4): 322-325. 10.1080/01421590500151054.

Roff S, McAleer S, Harden RM, Al-Qahtani M, Ahmed AU, Deza H, Groenen G, Primparyon P: Development and validation of the Dundee ready education environment measure (DREEM). Med Teach. 1997, 19 (4): 295-299. 10.3109/01421599709034208.

Roff S, McAleer S, Ifere O, Bhattacharya S: A global diagnostic tool for measuring educational environment: comparing Nigeria and Nepal. Med Teach. 2001, 23 (4): 378-382. 10.1080/01421590120043080.

Isba R, Boor K: Creating a learning environment. Medical Education. Theory and Practice. 2011, Churchill Livingstone: Dorman, Scherpbier and Spencer, 99-114.

Beck AT, Steer RA, Carbin MG: Psychometric properties of the Beck Depression Inventory: Twenty-five years of evaluation. Clin Psychol Rev. 1988, 8 (1): 77-100. 10.1016/0272-7358(88)90050-5.

Beck AT, Steer RA, Brown GK: Manual for the Beck depression inventory-II. 1996, San Antonio, TX: Psychological Corporation

Hojat MR, XU2 G: A visitor’s guide to effect sizes statistical significance versus practical (clinical) importance of research findings. Adv Health Sci Educ. 2004, 9: 241-249.

Bassaw B, Roff S, McAleer S, Roopnarinesingh S, De Lisle J, Teelucksingh S, Gopaul S: Students’ perspectives on the educational environment, Faculty of Medical Sciences, Trinidad. Med Teach. 2003, 25 (5): 522-526. 10.1080/0142159031000137409.

Varma R, Tiyagi E, Gupta JK: Determining the quality of educational climate across multiple undergraduate teaching sites using the DREEM inventory. BMC Med Educ. 2005, 5 (1): 8-10.1186/1472-6920-5-8.

Al Faris EA, Naeem N, McAleer S, Qureshi R, Van der Vleuten C, Irfan F, Jamal A: Why a teacher centered medical school curriculum may result in a poor educational environment. J Contemp Med Edu. 2013, 2 (2): 85-90. doi:10.5455/jcme.20140620013233

Arzuman H, Yusoff MSB, Chit SP: Big Sib Students’ Perceptions of the Educational Environment at the School of Medical Sciences, Universiti Sains Malaysia, using Dundee Ready Educational Environment Measure (DREEM) Inventory. Malaysian J Med sSci. 2010, 17 (3): 40.

Mayya S, Roff S: Students’ perceptions of educational environment: a comparison of academic achievers and under-achievers at Kasturba Medical College, India. 2004, Education for Health, Abingdon: Carfax Publishing Limited, 280-291.

Schwartz PL, Loten EG: Effect of year in school on medical students’ perceptions evaluated with the Cognitive Behavior Survey, Attitudes Toward Social Issues in Medicine Survey, and Learning Environment Questionnaire. Teach Learn Med. 2004, 16 (4): 333-344. 10.1207/s15328015tlm1604_6.

Shapiro SL, Shapiro DE, Schwartz GER: Stress management in medical education: a review of the literature. Acad Med. 2000, 75 (7): 748-759. 10.1097/00001888-200007000-00023.

Khogali SEO, Laidlaw JM, Harden RM: Study guides: a study of different formats. Med Teach. 2006, 28 (4): 375-377. 10.1080/01421590600799059.

Dunne F, McAleer S, Roff S: Assessment of the undergraduate medical education environment in a large UK medical school. Health Educ J. 2006, 65 (2): 149-158. 10.1177/001789690606500205.

Abraham R, Ramnarayan K, Vinod P, Torke S: Students’ perceptions of learning environment in an Indian medical school. BMC Med Educ. 2008, 8 (1): 20-10.1186/1472-6920-8-20.

Lokuhetty MDS, Warnakulasuriya SP, Perera RIR, Silva HTRD, Wijesinghe HD: Students’ perception of the educational environment in a Medical Faculty with an innovative curriculum in Sri Lanka. South-East Asian J Med Educ. 2011, 4 (1): 9-16.

Aktekin M, Karaman T, Senol YY, Erdem S, Erengin H, Akaydin M: Anxiety, depression and stressful life events among medical students: a prospective study in Antalya. Turkey Med Educ. 2001, 35 (1): 12-17. 10.1046/j.1365-2923.2001.00726.x.

Snadden D: Editorial: Student health and abuse: what is going on out there?. Med Teach. 2003, 25 (5): 461-462. 10.1080/01421590310001605615.

Seabrook MA: Clinical students’ initial reports of the educational climate in a single medical school. Med Educ. 2004, 38 (6): 659-669. 10.1111/j.1365-2929.2004.01823.x.

Folkman S, Lazarus RS: If it changes it must be a process: Study of emotion and coping during three stages of a college examination. J Pers Soc Psychol. 1985, 48 (1): 150.

Amr M, El Gilany AH, El-Hawary A: Does gender predict medical students’ stress in Mansoura, Egypt?. Med Educ Online. 2008, 13: 12.

Baldassin S, Alves T, De Andrade A, Martins LN: The characteristics of depressive symptoms in medical students during medical education and training: a cross-sectional study. BMC Med Educ. 2008, 8 (1): 60-10.1186/1472-6920-8-60.

Schwenk TL, Davis L, Wimsatt LA: Depression, stigma, and suicidal ideation in medical students. JAMA. 2010, 304 (11): 1181-1190. 10.1001/jama.2010.1300.

Yusoff MSB, Mat Pa MN, Esa AR, Abdul Rahim AR: Mental health of medical students before and during medical education: A prospective study. J Taibah Univ Med Sci. 2013, 8 (2): 86-92. 10.1016/j.jtumed.2013.03.004.

Alansari BM: Gender differences in depression among undergraduates from seventeen Islamic countries. Soc Behav Pers. 2006, 34 (6): 729-738. 10.2224/sbp.2006.34.6.729.