Phương pháp mờ liên kết chiến lược để đánh giá và lựa chọn phân khúc thị trường: hệ thống hỗ trợ quyết định mô-đun bằng quy trình mạng động (DNP)

Ali Mohammadi Nasrabadi1, Mohammad Hossein Hosseinpour2, Sadoullah Ebrahimnejad3
1Department of Industrial Engineering, K. N. Toosi University of Technology, Tehran, Iran
2Department of Industrial and Mechanical Engineering, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran
3Department of Industrial Engineering, Karaj Branch, Islamic Azad University, Alborz, Iran

Tóm tắt

Trong các thị trường cạnh tranh, phân khúc thị trường là một điểm quan trọng của kinh doanh và có thể được sử dụng như một chiến lược tổng quát. Trong mỗi phân khúc, các chiến lược dẫn dắt các công ty đến mục tiêu của họ; do đó, việc lựa chọn phân khúc và áp dụng các chiến lược phù hợp theo thời gian là rất quan trọng để đạt được thành công trong kinh doanh. Bài báo này nhằm mô hình hóa một phương pháp mờ liên kết chiến lược để đánh giá và lựa chọn phân khúc thị trường. Một hệ thống hỗ trợ quyết định (DSS) mô-đun được phát triển để chọn một phân khúc tối ưu cùng với các chiến lược thích hợp. DSS đề xuất có hai mô-đun chính. Mô-đun đầu tiên là ma trận SPACE, chỉ ra rủi ro của mỗi phân khúc. Nó cũng xác định các chiến lược dài hạn. Mô-đun thứ hai tìm ra các phân khúc-chiến lược được ưa chuộng nhất theo thời gian. Quy trình mạng động được áp dụng để ưu tiên các phân khúc-chiến lược theo năm yếu tố sức mạnh cạnh tranh. Có sự mơ hồ trong so sánh cặp, và sự mơ hồ này đã được mô hình hóa bằng các khái niệm mờ. Để làm rõ, một ví dụ được minh họa qua một nghiên cứu trường hợp trong thị trường cà phê của Iran. Các kết quả cho thấy khả năng thành công của các phân khúc có thể khác nhau, và việc lựa chọn các phân khúc tốt nhất có thể giúp các công ty tự tin trong việc phát triển kinh doanh của họ. Hơn nữa, việc thay đổi ưu tiên của các chiến lược theo thời gian cho thấy tầm quan trọng của việc lập kế hoạch dài hạn. Sự thật này đã được ủng hộ bởi một nghiên cứu trường hợp về sự khác biệt trong ưu tiên chiến lược giữa xem xét ngắn hạn và dài hạn.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

Aaker DA: Strategic market management. New York: Wiley; 1995. Aghdaie MH, Zolfani SH, Rezaeinia N, Mehri-Tekmeh J Paper presented at the international conference on management and service science, Wuhan, China, 12–14 August 2011. A hybrid fuzzy MCDM approach for market segments evaluation and selection 2011. Albert TC: Need-based segmentation and customized communication strategies in a complex-commodity industry: a supply chain study. Ind Market Manag 2003,32(4):281–290. 10.1016/S0019-8501(02)00204-3 Bharadwaj SG, Varadarajan PR: Sustainable competitive advantage in service industries: a conceptual model and research propositions. J Market 1993,57(4):83–99. 10.2307/1252221 Bock T, Uncles M: A taxonomy of differences between consumers for market segmentation. IJRM 2002,19(3):215–224. Bonoma TV, Shapiro BP: Segmenting the industrial market. Lexington: Lexington Books; 1983. Brown CA, Bolton-Smith C, Woodward M, Tunstall-Pedoe H: Coffee and tea consumption and the prevalence of coronary heart disease in men and women: results from the Scottish Heart Health Study. J Epidemiol Commun H 1993,47(3):171–175. 10.1136/jech.47.3.171 Buckley JJ: Fuzzy hierarchical analysis. Fuzzy Set Syst 1985,17(3):233–247. 10.1016/0165-0114(85)90090-9 Chang DY: Applications of the extent analysis method on fuzzy AHP. Eur J Oper Res 1996,95(3):649–655. 10.1016/0377-2217(95)00300-2 Cheng CH: Evaluating naval tactical missile systems by fuzzy AHP based on the grade value of membership function. Eur J Oper Res 1997,96(2):343–350. 10.1016/S0377-2217(96)00026-4 Clarke AH, Freytag PV: An intra- and inter-organisational perspective on industrial segmentation: a segmentation classification framework. Eur J Marketing 2008,42(9):1023–1038. Coughlan AT, Soberman DA: Strategic segmentation using outlet malls. IJRM 2005,22(1):61–86. Dağdeviren M, Yüksel I: A fuzzy analytic network process (ANP) model for measurement of the sectoral competition level (SCL). Expert Syst Appl 2010,37(2):1005–1014. 10.1016/j.eswa.2009.05.074 Day GS, Wensley R: Assessing advantage: a framework for diagnosing competitive superiority. J Market 1988,52(2):1–20. 10.2307/1251261 Deng H: Multicriteria analysis with fuzzy pairwise comparison. Int J Approx Reason 1999,21(3):215–231. 10.1016/S0888-613X(99)00025-0 Dickson PR: Marketing management. Orlando: The Dryden Press; 1993. Dincer O: Strategy management and organization policy. Istanbul: Beta Publication; 2004. File KM, Prince RA: A psychographic segmentation of industrial family businesses. Ind Market Manag 1996,25(3):223–234. 10.1016/0019-8501(95)00080-1 Freytag PV, Clarke AH: Business to business market segmentation. Ind Market Manag 2001,30(6):473–486. 10.1016/S0019-8501(99)00103-0 Goller S, Hogg A, Kalafatis S: A new research agenda for business segmentation. Eur J Marketing 2002,36(1):252–272. Hunt SD, Arnett DB: Market segmentation strategy, competitive advantage, and public policy: grounding segmentation strategy in resource-advantage theory. AMJ 2004,12(1):7–25. Jenkins M, McDonald M: Market segmentation-organizational archetypes and research agendas. Eur J Marketing 1997,31(1):17–32. 10.1108/03090569710157016 Kahraman C, Ruan D, Tolga E: Capital budgeting techniques using discounted fuzzy versus probabilistic cash flows. Inform Sci 2002,142(1–4):57–76. Kahraman C, Ruan D, Doğan I: Fuzzy group decision-making for facility location selection. Inform Sci 2003, 157: 135–153. Kahraman C, Ertay T, Buyukozkan G: A fuzzy optimization model for QFD planning process using analytic network approach. Eur J Oper Res 2006,171(2):390–411. 10.1016/j.ejor.2004.09.016 Keufmann A, Gupta MM: Introduction to fuzzy arithmetic: theory and application. New York: VanNostrand Reinhold; 1991. Klir GJ, Yuan B: Fuzzy sets and fuzzy logic: theory and applications. New Jersey: Prentice-Hall; 1995. Kotler P: Marketing management: analysis, planning, implementation, and control. 9th edition. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall International; 1997. Kuo RJ, Ho LM, Hu CM: Integration of self-organizing feature map and K-means algorithm for market segmentation. Compu Oper Res 2002,29(11):1475–1493. 10.1016/S0305-0548(01)00043-0 Leung LC, Cao D: On consistency and ranking of alternatives in fuzzy AHP. Eur J Oper Res 2000,124(1):102–113. 10.1016/S0377-2217(99)00118-6 LINGO 11,: Optimization modeling software for linear, nonlinear, and integer programming. Chicago: Lindo Systems Inc.; 2008. Liu Q, Serfes K: Market segmentation and collusive behavior. Int J Ind Organ 2007,25(2):355–378. 10.1016/j.ijindorg.2006.05.004 Liu Y, Ram S, Lusch RF, Brusco M: Multicriterion market segmentation: a new model, implementation, and evaluation. Market Sci 2010,29(5):880–894. 10.1287/mksc.1100.0565 Lu CS: Market segment evaluation and international distribution centers. Transpor Res E-Log 2003,39(1):49–6. 10.1016/S1366-5545(02)00022-4 Mazzafera P, Baumann TW, Shimizu MM, Silvarolla MB: Decaf and the steeplechase towards decaffito-the coffee from caffeine-free Arabica plants. Trop Plant Biol 2009,2(2):63–76. 10.1007/s12042-009-9032-7 Meade LM, Sarkis J: Analyzing organizational project alternatives for agile manufacturing processes: an analytical network approach. Int J Prod Res 1999,37(2):241–261. 10.1080/002075499191751 Mikhailov L: A fuzzy programming method for deriving priorities in the analytic hierarchy process. J Oper Res Soc 2000,51(3):341–349. Mikhailov L: Deriving priorities from fuzzy pairwise comparison judgments. Fuzzy Set Syst 2003,134(3):365–385. 10.1016/S0165-0114(02)00383-4 Montoya-Weiss M, Calentone RJ: Development and implementation of a segment selection procedure for industrial product markets. Market Sci 2001,18(3):373–395. Nakip M: Segmenting the global market by usage rate of industrial products: heavy-user countries are not necessary heavy users for all industrial products. Ind Market Manag 1999,28(2):177–187. 10.1016/S0019-8501(98)00015-7 Ou CW, Chou SY, Chang YH: Using a strategy-aligned fuzzy competitive analysis approach for market segment evaluation and selection. Expert Syst Appl 2009,36(1):527–541. 10.1016/j.eswa.2007.09.018 Pendergrast M: Uncommon grounds: the history of coffee and how it transformed our world. New York: Basic Books; 1999. Phillips JM, Reynolds TJ, Reynolds K: Decision-based voter segmentation: an application for campaign message development. Eur J Marketing 2010,44(3–4):310–330. Porter M: Competitive strategy: techniques for analyzing industries and competitors. New York: The Free Press; 1980. Ray S: Strategic segmentation of a market. Int J Ind Organ 2000,18(8):1279–1290. 10.1016/S0167-7187(98)00052-6 Rowe H, Mason R, Dichel K: Strategic management and business policy: A methodological approach. MA: Addison-Wesley; 1982. Ren Y, Yang D, Diao X: Market segmentation strategy in internet market. Physica A 2010, 389: 1688–1698. 10.1016/j.physa.2009.11.023 Saaty TL: The analytic hierarchy process. New York: McGraw-Hill; 1980. Saaty TL: Decision making with dependence and feedback: the analytic network process. Pittsburgh: RWS Publications; 1996. Saaty TL: Time dependent decision-making, dynamic priorities in the AHP/ANP: generalizing from points to functions and from real to complex variables. Math Comput Model 2007,46(7–8):860–891. Saaty TL, Takizawa M: Dependence and independence: from linear hierarchies to nonlinear networks. Eur J Oper Res 1986,26(22):229–237. Sausen K, Tomczak T, Hermann A: Development of a taxonomy of strategic market segmentation: a framework for bridging the implementation gap between normative segmentation and business practice. J Strat Market 2005,13(3):151–173. 10.1080/09652540500171340 Shani A, Reichel A, Croes R: Evaluation of segment attractiveness by risk-adjusted market potential. J Trav Res 2012,51(2):166–177. 10.1177/0047287510396100 Söllner A, Rese M: Market segmentation and the structure of competition: applicability of the strategic group concept for an improved market segmentation on industrial markets. J Bus Res 2001,51(1):25–36. 10.1016/S0148-2963(99)00043-0 Tolga E, Demircan ML, Kahraman C: Operating system selection using fuzzy replacement analysis and analytic hierarchy process. Int J Prod Econ 2005,97(1):89–117. 10.1016/j.ijpe.2004.07.001 Tsai MC, Tsai YT, Lien CW: Generalized linear interactive model for market segmentation: the air freight market. Ind Market Manag 2011,40(3):439–446. 10.1016/j.indmarman.2010.06.001 Tsai MC, Yang CW, Lee HC, Lien CW: Segmenting industrial competitive markets: an example from air freight. J Air Transp Manag 2011, 17: 211–214. 10.1016/j.jairtraman.2011.01.001 Varadarajan PR, Cunningham MH: Strategic alliances: a synthesis of conceptual foundations. J Market 1995,23(4):282–296. Xia Y: Competitive strategies and market segmentation for suppliers with substitutable products. Eur J Oper Res 2011, 210: 194–203. 10.1016/j.ejor.2010.09.028 Zadeh LA: Fuzzy sets. Inform Contr 1965,8(3):338–353. 10.1016/S0019-9958(65)90241-X Zadeh LA, Klir GJ, Yuan B: Fuzzy sets, fuzzy logic, fuzzy systems. Hackensack: World Scientific Press; 1996.