Tài sản chiến lược và lợi nhuận tổ chức

Strategic Management Journal - Tập 14 Số 1 - Trang 33-46 - 1993
Raphael Amit1, Paul J. H. Schoemaker2
1Faculty of Commerce and Business Administration, University of British Columbia, Vancouver, British Columbia, Canada
2Graduate School of Business, University of Chicago, Chicago, Illinois U.S.A.

Tóm tắt

Tóm tắt

Chúng tôi xây dựng dựa trên một tài liệu chiến lược đang nổi lên xem công ty như một tập hợp các nguồn lực và khả năng, và xem xét các điều kiện góp phần vào việc hiện thực hóa lợi nhuận kinh tế bền vững. Do (1) sự bất hoàn hảo của thị trường nguồn lực và (2) quyết định quản lý tùy ý về phát triển và triển khai nguồn lực, chúng tôi dự đoán rằng các công ty sẽ khác nhau (trong và ngoài trạng thái cân bằng) về các nguồn lực và khả năng mà họ kiểm soát. Sự bất đối xứng này có thể trở thành nguồn gốc của lợi nhuận kinh tế bền vững. Bài báo tập trung vào mối liên kết giữa khung phân tích ngành, quan điểm dựa trên nguồn lực của công ty, những thiên lệch quyết định hành vi và các vấn đề thực hiện tổ chức. Nó kết nối khái niệm Các Yếu tố Ngành Chiến lược ở cấp thị trường với ý niệm Tài sản Chiến lược ở cấp công ty. Lợi nhuận tổ chức được chỉ ra xuất phát từ những quyết định không hoàn hảo và tùy ý để phát triển và triển khai các nguồn lực và khả năng đã chọn, được thực hiện bởi các nhà quản lý có lý trí có giới hạn khi phải đối mặt với sự không chắc chắn, phức tạp và xung đột nội bộ.

Từ khóa

#Tài sản chiến lược #lợi nhuận tổ chức #nguồn lực #quyết định quản lý #bất hoàn hảo của thị trường

Tài liệu tham khảo

Allison G., 1971, Essence of Decision: Explaining the Cuban Missile Crisis

Andrews K. R.The Concept of Corporate Strategy Irwin Homewood IL 1971.

Ansoff H. I., 1965, Corporate Strategy

Barnard C. I., 1938, The Functions of the Executive

10.1287/mnsc.32.10.1231

10.5465/amr.1986.4306261

10.1287/mnsc.35.12.1511

10.1177/014920639101700108

Baumol W. I., 1982, Contestable Markets and the Theory of Industry Structure

10.1002/smj.4250121010

10.1002/smj.4250090712

Caves R. E., 1984, Economic analysis and the quest for competitive advantage, American Economic Review, 74, 127

10.1111/j.1468-0335.1937.tb00002.x

10.2307/2392088

10.1002/smj.4250090302

10.1177/014920639101700109

de Geus A.‘Planning as learning’ Harvard Business Review March‐April 1988 pp.70–74.

10.1080/00213624.1987.11504702

10.1287/mnsc.35.12.1504

Dierickx I.andK.Cool. ‘Competitive strategy resource accumulation and firm performance ’ Mimeo INSEAD May1989b.

Dierickx I.andK.Cool. ‘A resource based perspective on competitive strategy’ Mimeo INSEAD September 1990.

10.1037/0033-2909.99.1.3

10.1086/467038

10.1086/467037

10.1016/0030-5073(75)90002-1

Ghemawat P., 1986, Sustainable advantage, Harvard Business Review, 64, 53

Ghemawat P., 1991, Commitment

Ghemawat P.‘Resources and strategy: An IO perspective’ Mimeo Harvard Business School May1991b.

10.2307/41166664

Hamel G., 1989, Strategic intent, Harvard Business Review, 89, 63

10.1037/h0046845

10.1002/smj.4250100502

Hofer C. W., 1978, Strategy Formulation: Analytical Concepts

Hogarth R. M., 1987, Judgment and Choice

Irvin R. A.andE. G.MichaelsIII. ‘Core skills: Doing the right things right’ The McKinsey Quarterly Summer1989 pp.4–19.

Isenberg D. J., 1987, The tactics of strategic opportunism, Harvard Business Review, 65, 92

10.1287/isre.5.1.48

Jacobson R., 1988, The persistence of abnormal returns, Strategic Management Journal, 9, 41

10.1017/CBO9780511809477.016

Jensen M. C.andW.Meckling. ‘Theory of the firm: Managerial behavior agency costs and ownership structure’ Journal of Financial Economics 1976 pp.305–360.

10.2307/1914185

10.1017/CBO9780511809477

Klayman J.andP. J. H.Schoemaker‘Thinking about the future: A cognitive perspective’ Journal of Forecasting 1992(in press).

10.1037/0033-295X.94.2.211

10.1086/466922

Kleindorfer P. R., 1982, Issues in Pricing and Regulation, 67

10.1037/0022-3514.32.2.311

10.1017/CBO9780511809477.023

10.2307/973677

Lippman S.andR.Rumelt. ‘Uncertain imitability: An analysis of interfirm difference in efficiency under competition’ Bell Journal of Economics 1982 pp.418–438.

MacCrimmon K. R., 1986, Taking Risks

10.1287/mnsc.24.9.934

Mintzberg H., 1983, The Executive Mind, 58

Nelson R., 1982, An Evolutionary Theory of Economic Change

Penrose E. T., 1959, The Theory of Growth of the Firm

Peteraf M. A.‘The cornerstone of competitive advantage: A resource based view’ Northwestern University JL.KelloggGraduate School of Management General Motors Research Center for Strategy in Management Discussion Paper No. 90‐29 March1991.

Porter M., 1980, Competitive Strategy

Prahalad C. K., 1990, The core competence of the corporation, Harvard Business Review, 68, 79

Quinn J. B., 1980, Strategies for Change: Logical Incrementalism

10.1057/jors.1980.60

Rumelt R. P., 1984, Competitive Strategic Management, 556

10.1002/smj.4250120302

Russo J. E., 1989, Decision Traps: Ten Barriers to Brilliant Decision Making and How To Overcome Them

Schmalensee R., 1985, Do markets differ much?, American Economic Review, 75, 341

10.1287/mnsc.36.10.1178

10.1002/for.3980100602

Schoemaker P. J. H.‘Developing strategic vision: A core capabilities approach applied to Apple Computer’ Sloan Management Review 1992a (in press).

Schoemaker P. J. H.‘Determinants of risk‐taking: Behavioral and economic views’ Journal of Risk and Uncertainty 1992b (in press).

Schumpeter J., 1934, The Theory of Economic Development

Selznick P., 1957, Leadership in Administration: A Sociological Interpretation

Senge P.‘The leader's new work: Building learning organizations’ Sloan Management Review Fall 1990 pp.7–23.

Simon H. A., 1979, Models of Thought

Stalk G. P.EvansandE.Shulman. ‘Competing on capabilities: The new rules of corporate strategy’ Harvard Business Review March‐April 1992 pp.57–69.

10.1016/0167-2681(82)90003-8

10.1016/0048-7333(86)90027-2

Teece D. J. G.PisanoandA.Shuen. ‘Firm capabilities resources and the concept of strategy’ Mimeo University of California at Berkeley Haas School of Business September 1990.

Thompson A. A., 1990, Strategic Management: Concepts and Cases

10.1126/science.185.4157.1124

10.1126/science.7455683

10.1002/smj.4250100406

Wack P., 1985, Scenarios: Uncharted waters ahead, Harvard Business Review, 63, 72

Wack P., 1985, Scenarios: Shooting the rapids, Harvard Business Review, 63, 139

10.1002/smj.4250090505

10.1002/smj.4250050207

Wernerfelt B., 1989, From critical resources to corporate strategy, Journal of General Management, 5, 171

Williamson O., 1975, Markets and Hierarchies

10.5465/amr.1991.4278990