Nội dung được dịch bởi AI, chỉ mang tính chất tham khảo
Chất lượng của các kế hoạch thích ứng quốc gia và cơ hội cải thiện
Tóm tắt
Các kế hoạch thích ứng quốc gia (NAPs) nhằm cung cấp một cách tiếp cận có cơ sở bằng chứng, phối hợp và có hệ thống đối với các sáng kiến sẵn sàng ứng phó với biến đổi khí hậu. Để xác định cách các NAPs có thể được cải thiện, bài báo này phân tích 38 kế hoạch thích ứng quốc gia sử dụng các phương pháp đánh giá chất lượng kế hoạch và khám phá các đặc điểm quốc gia liên quan đến các kế hoạch chất lượng cao. Chúng tôi nhận thấy rằng NAPs thường bao gồm nhiều nguồn dữ liệu, khảo sát những tác động hiện tại và những điểm dễ bị tổn thương trong tương lai, thiết lập các mục tiêu và xác định các chiến lược thích ứng tiềm năng. Các kế hoạch còn yếu trong việc thể hiện các biện pháp thực hiện và giám sát, đặt ra những lo ngại về khả năng biến các kế hoạch thành hành động và cách mà sự thành công sẽ được đo lường. Ngoài ra, các kế hoạch thường không bao gồm một loạt các bên liên quan trong quá trình lập kế hoạch. Tác giả từ các tổ chức là một yếu tố dự đoán mạnh về chất lượng kế hoạch. Các kế hoạch được viết bởi các ủy ban đa ngành có chất lượng cao hơn đáng kể so với những kế hoạch được viết bởi các cơ quan đơn lẻ, đặc biệt là về sự tham gia của các bên liên quan. Dựa trên những kết quả này, chúng tôi khuyến nghị rằng các quốc gia nên thành lập các nhóm đa ngành để dẫn dắt quá trình lập kế hoạch thích ứng và đồng thời chú ý đến các thành phần thường bị bỏ qua như hướng dẫn thực hiện và các chỉ số đánh giá.
Từ khóa
#kế hoạch thích ứng quốc gia #biến đổi khí hậu #chất lượng kế hoạch #bên liên quan #thực hiện và giám sátTài liệu tham khảo
Adger WN, Huq S, Brown K, Conway D, Hulme M (2003) Adaptation to climate change in the developing world. Prog Dev Stud 3(3):179–195. https://doi.org/10.1191/1464993403ps060oa
Anguelovski I, Carmin JA (2011) Something borrowed, everything new: innovation and institutionalization in urban climate governance. Curr Opin Environ Sustain 3(3):169–175. https://doi.org/10.1016/j.cosust.2010.12.017
Baynham M, Stevens M (2014) Are we planning effectively for climate change? An evaluation of official community plans in British Columbia. Jouranl of Environmental Planning and Management 57(4):557–587. https://doi.org/10.1080/09640568.2012.756805
Berke P, Godschalk D (2009) Searching for the good plan: a meta-analysis of plan quality studies. J Plan Lit 23(3):227–240. https://doi.org/10.1177/0885412208327014
Berke P, Lyles W (2013) Public risks and the challenges to climate-change adaptation: a proposed framework for planning in the age of uncertainty. Cityscape: J Policy Dev Res 15(1):189–216
Berke P, Smith G, Lyles W (2012) Planning for resiliency: evaluation of state hazard mitigation plans under the disaster mitigation act. Natural Hazards Review 13(2):139–149. https://doi.org/10.1061/(ASCE)NH.1527-6996.0000063
Berrang-Ford L, Ford JD, Lesnikowski A, Poutiainen C, Barrera M, Jody Heymann S (2014) What drives national adaptation? A global assessment. Clim Chang 124(1–2):441–450. https://doi.org/10.1007/s10584-014-1078-3
Biagini B, Bierbaum R, Stults M, Dobardzic S, McNeeley SM (2014) A typology of adaptation actions: a global look at climate adaptation actions financed through the global environment facility. Glob Environ Chang 25:97–108. https://doi.org/10.1016/j.gloenvcha.2014.01.003
Bierbaum R, Smith JB, Lee A, Blair M, Lynne C, Stuart Chapin F, Fleming P et al (2012) A comprehensive review of climate adaptation in the United States: more than before, but less than needed. Mitig Adapt Strat Glob Chang 18:361–406. https://doi.org/10.1007/s11027-012-9423-1
Biesbroek GR, Swart RJ, Carter TR, Cowan C, Henrichs T, Mela H, Morecroft MD, Rey D (2010) Europe adapts to climate change: comparing national adaptation strategies. Glob Environ Chang 20(3):440–450. https://doi.org/10.1016/j.gloenvcha.2010.03.005
Brody SD, Kang JE, Bernhardt S (2010) Identifying factors influencing flood mitigation at the local level in Texas and Florida: the role of organizational capacity. Nat Hazards 52(1):167–184. https://doi.org/10.1007/s11069-009-9364-5
Burby RJ (2006) Hurricane Katrina and the paradoxes of government disaster policy: bringing about wise governmental decisions for hazardous areas. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science 604(1):171–191. https://doi.org/10.1177/0002716205284676
Butler D (2012) Focusing events in the early twentieth century a hurricane, two earthquakes and a pandemic. In: Rubin C (eds) Emergency management. 13–50. CRC Press. https://doi.org/10.1201/b11887-3
Carmin JA, Nadkarni N, Rhie C (2012) Progress and challenges in urban climate adaptation planning: results of a global survey. Cambridge, MA: MIT. http://web.mit.edu/jcarmin/www/carmin/Urban%20Adaptation%20Report%20FINAL.pdf
Chen C, Hellmann J, Berrang-Ford L, Noble I, Regan P, (2016) A global assessment of adaptation investment from the perspectives of equity and efficiency. Mitig Adapt Strateg Glob Chang 23(1):101–122
Conroy MM, Berke PR (2004) What makes a good sustainable development plan? An analysis of factors that influence principles of sustainable development. Environ Plan A 36(8):1381–1396. https://doi.org/10.1068/a367
Cutter SL (2016) The landscape of disaster resilience indicators in the USA. Nat Hazards 80(2):741–758. https://doi.org/10.1007/s11069-015-1993-2
FEMA (2016) Federal Flood Risk Management Standard (FFRMS). 2016. https://www.fema.gov/federal-flood-risk-management-standard-ffrms
Fidelman PIJ, Leitch AM, Nelson DR (2013) Unpacking multilevel adaptation to climate change in the great barrier reef, Australia. Glob Environ Chang 23(4):800–812. https://doi.org/10.1016/j.gloenvcha.2013.02.016
Hardee K, Mutunga C (2010) Strengthening the link between climate change adaptation and national development plans: lessons from the case of population in National Adaptation Programmes of Action (NAPAs). Mitig Adapt Strat Glob Chang 15(2):113–126. https://doi.org/10.1007/s11027-009-9208-3
Kaufmann D, Kraay A, Massimo M (2010) The worldwide governance indicators: methodology and analytical issues. World Bank Policy Research Working Paper No. 5430. https://ssrn.com/abstract=1682130
Kreft S, Eckstein D, Melchior I (2017) Global climate risk index 2017: who suffers most from extreme weather events? Weather-related loss events in 2015 and 1996 to 2015. German Watch. www.germanwatch.org/en/cri
LDC Expert Group (2012) The national adaptation plan process: a brief overview. United Nations Framework Convention on Climate Change, Bonn
Lesnikowski A, Ford J, Biesbroek R, Berrang-Ford L, Jody Heymann S (2015) National-level progress on adaptation. Nat Clim Chang 6(3):261–264. https://doi.org/10.1038/nclimate2863
Lyles W, Stevens M (2014) Plan quality evaluation 1994-2012: growth and contributions, limitations, and new directions. J Plan Educ Res 34(4):433–450. https://doi.org/10.1177/0739456X14549752
Lyles W, Berke P, Smith G (2014) A comparison of local hazard mitigation plan quality in six states, USA. Landsc Urban Plan 122(February):89–99. https://doi.org/10.1016/j.landurbplan.2013.11.010
Moser SC, Ekstrom JA (2010) A framework to diagnose barriers to climate change adaptation. Proc Natl Acad Sci 107(51):22026–22031. https://doi.org/10.1073/pnas.1007887107
Mullan M, Kramer AM, Agrawala S, Kingsmill N (2013) National Adaptation Planning. OECD Environment Working Papers 54. https://doi.org/10.1787/5k483jpfpsq1-en
Nalau J, Preston BL, Maloney MC (2015) Is adaptation a local responsibility? Environ Sci Pol 48(April):89–98. https://doi.org/10.1016/j.envsci.2014.12.011
Nelson AC, French SP (2002) Plan quality and mitigating damage from natural disasters—a case study of the Northridge earthquake with planning policy considerations. J Am Plan Assoc 68(2):194–207
Osman-Elasha B, Downing TE (2007) Lessons learned in preparing National Adaptation Programmes of action in eastern and southern Africa. Oxford: European Capacity Building Initiative. http://www.eurocapacity.org/downloads/ecbi_NAPA_PA_Project_2007.pdf
Preston BL, Westaway RM, Yuen EJ (2010) Climate adaptation planning in practice: an evaluation of adaptation plans from three developed nations. Mitig Adapt Strat Glob Chang 16:407–438. https://doi.org/10.1007/s11027-010-9270-x
Regan PM (2015) The politics of global climate change. Paradigm Publishers, Boulder
Preston BL, Westaway RM, Yuen EJ (2011) Climate adaptation planning in practice: an evaluation of adaptation plans from three developed nations. Mitig Adapt Strateg Glob Chang 16(4):407–438. https://doi.org/10.1007/s11027-010-9270-x
Stults M, Woodruff SC (2016) Looking under the hood of local adaptation plans: shedding light on the actions prioritized to build local resilience to climate change. Mitig Adapt Strat Glob Chang. https://doi.org/10.1007/s11027-016-9725-9
Termeer C, Biesbroek R, van den Brink M (2012) Institutions for adaptation to climate change: comparing National Adaptation Strategies in Europe. European Political Science 11(1):41–53. https://doi.org/10.1057/eps.2011.7
Weber EU (2010) What shapes perceptions of climate change? Wiley Interdiscip Rev Clim Chang 1(3):332–342
Westerhoff L, Keskitalo ECH, Juhola S (2011) Capacities across scales: local to National Adaptation Policy in four European countries. Clim Pol 11(4):1071–1085. https://doi.org/10.1080/14693062.2011.579258
Woodruff SC (2016) Planning for an unknowable future: uncertainty in climate change adaptation planning. Clim Chang 139:445–459. https://doi.org/10.1007/s10584-016-1822-y
Woodruff SC, Stults M (2016) Numerous strategies but limited implementation guidance in US local adaptation plans. Nat Clim Chang 6:796–802. https://doi.org/10.1038/nclimate3012
World Bank (2018) World bank open data. https://data.worldbank.org/
Yohe G, Tol RSJ (2002) Indicators for social and economic coping capacity: moving toward a working definition of adaptive capacity. Glob Environ Chang 12:25–40
