Nhận thức âm vị và trí nhớ ngắn hạn bằng lời nói

Journal of Learning Disabilities - Tập 17 Số 10 - Trang 592-599 - 1984
Virginia A. Mann, Isabelle Y. Liberman1
1Virginia A. Mann is assistant professor of psychology at Bryn Mawr College. She received her PhD in psychology from Massachusetts Institute of Technology. Isabelle Y. Liberman is a professor of psychology at the University of Connecticut. Storrs. She is a research associate at Haskins Laboratories, New Haven. She received her PhD in psychology from Yale University. Address: Dr. Virginia Mann, Haskins Laboratories, 270 Crown Street, New Haven. CT 06510.

Tóm tắt

Nhiều nghiên cứu đã thiết lập mối tương quan giữa các vấn đề đọc sớm và sự thiếu hụt trong một số kỹ năng ngôn ngữ nói nhất định, chẳng hạn như khả năng nhận thức cấu trúc âm tiết của các từ nói, và khả năng giữ lại một chuỗi từ trong trí nhớ ngắn hạn bằng lời nói. Một nghiên cứu theo chiều dọc hiện nay chỉ ra rằng hiệu suất kém trong các bài kiểm tra mẫu giáo của những kỹ năng này có thể dự báo các vấn đề đọc trong lớp một. Dựa trên những phát hiện này, các quy trình được đề xuất cho việc sàng lọc ở mẫu giáo và một số cách để hỗ trợ trẻ em, những người mà do hiệu suất kém trong các bài kiểm tra này có thể được coi là có nguy cơ thất bại trong việc đọc.

Từ khóa

#nhận thức âm vị #trí nhớ ngắn hạn bằng lời nói #kỹ năng ngôn ngữ #đọc sớm #sàng lọc mẫu giáo #phát triển ngôn ngữ

Tài liệu tham khảo

Alegria, J., Phonetic analysis of speech and memory codes in beginning readers, 10.3758/BF03197647

10.1037/0033-295X.85.3.139

Blachman, B., 1980, The role of selected reading related measures in the prediction of reading achievement

10.1111/j.2044-8295.1964.tb00899.x

Corsi, P.M., 1972, Human memory and the medial temporal region of the brain

10.1016/0028-3932(76)90075-0

Dunn, L.L., 1959, Peabody picture vocabulary test

Elkonin, D.B., 1973, Comparative reading

Engelmann, S., 1969, Preventing failure in the primary grades

10.1007/BF01067062

10.1037/0022-0663.68.6.680

Golinkoff, R., 1978, The acquisition of reading: Cognitive, linguistic and perceptual prerequisites

10.1016/S0010-9452(79)80006-4

10.1016/0022-0965(81)90109-0

Liberman, A.M., 1972, Coding processes and human memory

10.1007/BF02663712

10.1007/BF02653842

Liberman, I.Y., 1980, Orthography, reading, and dyslexia

Liberman, I.Y., 1198, The significance of sex differences in dyslexia

Liberman, I.Y., Cortex

Liberman, I.Y., 1979, Theory and practice of early reading

Liberman, I.Y., 1980, Auditory processing and language: Clinical and research perspectives

10.1016/0022-0965(74)90101-5

Liberman, I.Y., 1977, Toward a psychology of reading: The proceedings of the CUNY Conference

10.1016/S0010-9452(75)80028-1

10.3758/BF03198272

10.1093/neurosurgery/19.CN_suppl_1.421

10.1016/0010-0277(79)90020-9

10.1126/science.841344

10.1177/002221947100400706

Satz, P., 1978, Dyslexia: An appraisal of current knowledge

10.1037/0278-7393.5.6.531

Thorndike, E.L., 1944, The teacher's word book of 30,000 words

Wiig, E.H., 1976, Language disability in children and adolescents

Woodcock, R.W., 1973, Woodcock Reading Mastery Tests