Thực phẩm hữu cơ trong chính sách thực phẩm và phục vụ công cộng: bài học rút ra từ Phần Lan

Organic Agriculture - Tập 7 - Trang 111-124 - 2016
Helmi Risku-Norja1, Anne-Kristin Løes2
1Natural Resources Finland, Jokioinen, Finland
2Norwegian Centre for Organic Agriculture, Tingvoll, Norway

Tóm tắt

Mục tiêu chiến lược của chính sách thực phẩm Phần Lan là phát triển nông nghiệp và sản xuất thực phẩm như một lĩnh vực có sự mở rộng mạnh mẽ. Kể từ năm 2010, vai trò của thực phẩm hữu cơ được nhấn mạnh trong nỗ lực cải thiện khả năng cạnh tranh của lĩnh vực thực phẩm Phần Lan. Nhận thức được tầm quan trọng của dịch vụ ăn uống công cộng theo quy định ở Phần Lan, bài viết này tập trung vào thực phẩm hữu cơ trong bối cảnh phục vụ công cộng. Bài viết xem xét diễn ngôn được thể hiện trong các tài liệu chính sách thực phẩm, việc sử dụng thực phẩm hữu cơ trong các dịch vụ thực phẩm của thành phố và những nỗ lực được cụ thể hóa để tăng cường việc sử dụng chúng. Các kinh nghiệm của Phần Lan được thảo luận khi xem xét quy trình đấu thầu cạnh tranh bị ràng buộc bởi các quy định về mua sắm công và vai trò của dịch vụ ăn uống công đối với các doanh nghiệp vừa và nhỏ (SMEs) trên thị trường thực phẩm cạnh tranh cao. Mục tiêu là cải thiện hiểu biết của các bên liên quan về khả năng của các người tiêu dùng thể chế để tăng cường việc sử dụng thực phẩm hữu cơ. Mặc dù những ý định tốt đã được thể hiện trong các tài liệu chính sách, việc mở rộng sử dụng thực phẩm hữu cơ trong các bếp ăn thể chế là một quá trình chậm. Điều này đòi hỏi cần xác định và tháo gỡ các nút thắt trong bối cảnh thực tế. Việc tiêu thụ thực phẩm hữu cơ được tăng cường trong phục vụ công cộng chủ yếu là một quyết định chính trị. Quyết định này đòi hỏi sự quyết tâm nhất định, và các nhà hoạch định chính sách địa phương ở vị trí then chốt để quyết định liệu thực phẩm hữu cơ có nên được ưu tiên hay không. Điều này yêu cầu các quyết định chiến lược và cam kết mạnh mẽ đối với công việc phát triển lâu dài. Các tùy chọn để bao gồm và/hoặc tăng cường thực phẩm hữu cơ trong phục vụ công cộng cần được xem xét khi xây dựng các chiến lược phát triển toàn diện cho thành phố. Việc chú ý đến kết quả nghiên cứu, sự tham gia của các bên thực tiễn và đánh giá cao chuyên môn của các nhà cung cấp cũng như trải nghiệm của khách hàng đối với các khía cạnh chất lượng khác nhau là rất quan trọng. Khách hàng ở cấp địa phương là rất quan trọng cho các SMEs, những người thường gặp khó khăn trong việc có chỗ đứng trên thị trường thực phẩm cạnh tranh cao. Các hợp đồng dài hạn cung cấp nguồn thu nhập ổn định và các doanh nhân có thể tập trung hơn vào việc phát triển hoạt động kinh doanh cốt lõi của họ. Để thiết lập mối quan hệ khách hàng, cả các doanh nhân và người mua sắm thành phố cần có kiến thức sâu sắc về quy trình mua sắm.

Từ khóa

#thực phẩm hữu cơ #chính sách thực phẩm #phục vụ công cộng #Phần Lan #doanh nghiệp vừa và nhỏ #mua sắm công

Tài liệu tham khảo

Association of Colleges (2015). Most economically advantageous tender (MEAT). http://www.felp.ac.uk/content/most-economically-advantageous-tender-meat. Accessed 3.11.2015. Country Brand Delegation (2010). Mission for Finland. Consider it solved. Final report of the Country Brand Delegation. 183 p. http://www.demoshelsinki.fi/en/julkaisut/consider-it-solved-how-finland-will-solve-the-worlds-most-wicked-problems-2/ Accessed 2.1.2015. EC (2014). Action Plan for the future of Organic Production in the European Union. Communication from the Commission to the European Parliament, the Council the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions 2014/179. European Commission, Brussles. http://ec.europa.eu/agriculture/organic/eu-policy/european-action-plan/index_en.htm. Accessed 18.11.2015. EC 2015. GPP (Green public procurement) in practice. European Commission. http://ec.europa.eu/environment/gpp/case_group_en.htm. Accessed 10.11.2015. EkoCentria (2015a). Professional kitchens as the pioneers for sustainable development. [in Finnish: Ammattikeittiöt kestävän kehityksen edelläkävijöinä]. http://www.ekocentria.fi/fi/page/92. Accessed 15.11.2015. EkoCentria (2015b). Steps to Organic. http://www.portaatluomuun.fi/en/page/2. Accessed 15.11.2015. EU 2014. Directive of the European parliament and of the council 2014/24. European Union.. http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014L0024&from=EN. Accessed 10.11.20155. FfS (2015). Farms for schools. http://www.farmsforschools.org.uk/index.htm. Accessed 10.11.2015 Finlex (2007). Law on public procurement 3.3.2007/348. [in Swedish: Lag om offentlig upphandling 3.3.2007/348]. https://finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2007/20070348. Accessed 10.11.2015. Finnish Government (2009). Resolution of the Finnish government on promoting sustainable choices in public procurements 8.4.2009. [in Finnish: Valtioneuvoston peraatepäätös kestävien valintojen edistämisestä julkisissa hankinnoissa]. Prime Minister’s Office. http://www.sre.fi/ruoka.fi/uutiskirje/2009/liitetiedostot/kestavat_valinnat.pdf. Accessed 11.11.2015 Finnish Government (2010). Government report to parliament on food policy [in Finnish: Valtioneuvoston selonteko ruokapolitiikasta]. 19 p. Prime Minister’s Office. Finnish Government (2011). The program of the Prime Minister Jyrki Katainen government [in Swedish: Regeringsprogrammet för statsminister Jyrki Katainens regering]. Prime Minister’s office. http://vnk.fi/julkaisu?pubid=3605. Accessed 5.11.2015. Finnish Government (2013). Decision-in-principle of the Finnish Government on promoting sustainable environment and energy solutions in public procurements [in Finnish: Valtioneuvoston periaatepäätöos kestavien_ympäristo- ja_energiaratkaisujen cleantech_ratkaisut)_edistämisestä_julkisissa_hankinnoissa]. Prime Ministr’s Office, 13.6.2013. https://www.tem.fi/files/36938/Valtioneuvoston_periaatepaatos_kestavien_ymparisto-_ja_energiaratkaisujen_%28cleantech_ratkaisut%29_edistamisesta_julkisissa_hankinnoissa_FINAL.pdf. Accessed 5.11.2015. Food Culture (2008). Promotion program for Finnish food culture. [in Finnish: Suomalaisen ruokakulttuurin edistämisohjelma]. Ministry of Agriculture and Forestry. http://www.sre.fi/ruoka.fi/www/fi/liitetiedostot/Microsoft_Word_-_ruokakulttuuriohjelma_paeiv.pdf Accessed 11.11.2015. Food Strategy (2010) Food of tomorrow. Proposal for national food strategy. [in Finnish: Huomisen ruoka. Ehdotus kansalliseksi ruokastrategiaksi]. Ministry of Agriculture and Forestry, Helsinki, Finland Foodlinks (2013) Revaluing public sector food procurement in Europe: an action plan for sustainability. Wageningen University, The Netherlands. http://orgprints.org/28859/1/Foodlinks_report_low_action_plan.pdf. Accessed 18.11.2015 Garden Organic (2015). Garden organic. Schools. Available on the Internet: http://www.gardenorganic.org.uk/search/node/schools%20organic%20network. Accessed 10.11.2015 He C, Mikkelsen B (2014) The association between organic school food policy and school food environment: results from an observational study in Danish schools. Perspectives in Public Health 134:110–116 Kakriainen S, von Essen H (2005). Obstacles and solutions in use of local and organic food. Ekologiskt Lantbruk 44, 1–7. http://orgprints.org/7067/1/ekolant44.pdf. Accessed 5.11.2015. Kottila M (2011). Program for growth and development for organic sector 2011–2015 [in Finnish: Luomualan kasvu- ja kehittämisohjelma 2011–2015]. Pro Luomu ry. 10 p http://proluomu.fi/wp-content/uploads/sites/3/2013/04/Luomualan-kasvu-ja-kehitysohjelma.pdf. Accessed 15.11.2015 Kottila MR, Rönni P (2010) Communication between actors of food chains: case studies of two organic food chains in Finland. In: Lindgreen A, Hingley M (eds) The metamorphosis of food and agricultural production and marketing: 171–186. Gower Publishing, Surrey Løes A-K, Nölting B (2011) Increasing organic consumption through school meals—lessons learned in the iPOPY project. Org Agric 1:91–110 Løes A-K, Dyrmundsson O R, Kreismane D, Mikkola M, Pehme S, Rasmussen I A, Skulskis V, Wiwstad M. 2015. The organic sector in the Nordic–Baltic Region—what is achieved and what is challenging further growth? P. 79–8 in. Zeverte-Rivza S (ed. in chief): Nordic view on sustainable rural development. Proceedings of the 25th NJF Congress, Riga, Latvia 16–18 June 20154. Available at http://www.njf.nu/assets/Uploads/PROCEEDINGS-of-the-25th-NJF-Congress-in-Riga-2015.pdf Luttikholt LWM (2007) Principles of organic agriculture as formulated by the International Federation of Organic Agriculture Movements. NJAS - Wageningen J Life Sci 54(4):347–360 MacLeod M, Scott J (2007). Local food procurement policies: a literature review. Ecology Action Centre, For the Nova Scotia Department of Energy. http://www.organicagcentre.ca/Docs/LocalFoodProcurementPolicies.pdf. Accessed 5.11.2015. MAF (2002) Strategy for sustainable use of renewable natural resources in Finland. Ministry of Agriculture and Forestry, Helsinki, Finland MAF (2010). Food of tomorrow. Background report for the national food strategy.[in Finnish:Huomisen ruoka. Kansallisen ruokastrategian taustaraportti]. Helsinki, Finland: Ministry of Agriculture and Forestry. http://mmm.fi/documents/1410837/1721030/Huomisen_ruoka_-_kansallisen_ruokastrategian_taustaraportti.pdf/fd807400-b7d1-45ce-949a-6cc814c308c6. Accessed 15.11.2015 MAF (2014). More organic! The development program of the Finnish government and the goal for organic sector until 2020. Helsinki, Finland: Ministry of Agriculture and Forestry. http://mmm.fi/documents/1410837/1890227/Luomualan_kehittamisohjelmaEN.pdf/1badaefc-bc12-4952-a58a-37753f8c24ad. Accessed 16.11.2015 Marsden T, Banks J, Bristow G (2000) Food supply chain approaches: exploring their role in rural development. Sociol Rural 40(4):424–438 Mayring, P (2000). Qualitative content analysis. Forum Qualitative Social Research 1(2). http://www.utsc.utoronto.ca/~kmacd/IDSC10/Readings/text%20analysis/CA.pdf. Accessed 2.11.2015. ME (2009). Sustainable public procurement. Public sector becomes a pioneer in sustainable public procurement. Helsinki. Finland: Ministry of the Environment. http://www.ym.fi/download/noname/%7BFD290EF4-52F2-4657-9D3C-581E165A3F4D%7D/58467. Accessed 16.11.2015. ME (2012). From less more wisely. Revised program for sustainable consumption and production 2012. [in Finnish: Vähemmästä viisaammin. Kestävän tuotannon ja kulutuksen ohjelman uudistus]. Helsinki. Finland: Ministry of the Environment. http://www.ym.fi/download/noname/%7B8B5DC698-70AE-4547-83E1-7F5D49F8F205%7D/30375. Accessed 18.11.2015 Mickwitz P, Hildén M, Seppälä J, Melanen M (2011) Sustainability through system transformation: lessons from Finnish efforts. Journal of Cleaner Production; Journal of Cleaner Production 19:1779–1787 Morgan K, Sonnino R (2008) The school food revolution. Public Food and the Challenge of Sustainable Development. London, Earthscan, 231 p Muukka E (2008). Feasibility of use of organic products and nutritional importance for children at day-care centers [in Finnish with English abstract]. The Faculty of Medicine, University of Kuopio. Doctoral Dissertation. http://www.uku.fi/kirjasto/julkaisutoiminta/julkmyyn.shtml Muukka E, Kuosmanen L, Ylinampa M, Blomquist U, Kärkkäinen I, Soininen T, Soininen J (2009) Local food in municipal catering. A survey on local food purchasing in Finnish municipalities. Savo Vocational College Publication EkoCentria, Savonlinna, Finland Organic Strategy Work Group (OSWG) (2006). The strategic goals 2007–2015 in developing the Finnish organic markets. [in Finnish: Luomumarkkinoiden strategiset tavoitteet 2007–2015]. http://docplayer.fi/5558579-Luomumarkkinoiden-kehittamisen-strategiset-tavoitteet-2007-2015.html. Accessed 18.11.2015. Pro Luomu (2015a). Development program for the organic sector 2011–2015 [in Finnish: Luomualan kehitysohjelma 2015–2020]. http://proluomu.fi/wp-content/uploads/sites/3/2015/09/LUOMUALAN_KEHITYSOHJELMA_LR.pdf. Accessed 15.11.2015. Pro Luomu (2015b). Organics in Finland. http://proluomu.fi/wp-content/uploads/sites/3/2015/06/Organics-in-Finland-2014_update.pdf. Accessed 15.11.2015 Renting H, Marsden TK, Banks J (2003) Understanding alternative food networks: exploring the role of short food supply chains in rural development. Environ Planning 35:393–411 Risku-Norja H (2015). Kiuruvesi municipal catering. Case study report– project internal. HealthyGrowth. http://orgprints.org/28870/1/REPORT_%20FINLAND_KIURUVESI.pdf. Accessed 5.11.2015. Risku-Norja H, Mäenpää I (2007) MFA model to assess economic and environmental consequences of food production and consumption. Ecol Econ 60:700–711 Risku-Norja H, Mikkola M (2014). Towards sustainable food systems through innovative networks in public catering services. In (Paulina Rytkönen, ed.): Food and rurality in Europe. Economy, Environment and Institutions in Contemporary Rural Europé. COMREC Studies in Environment and Development: 215–247. Rojas A, Valley W, Mansfield B, Orrego E, Chapman G, Harlap Y (2011) Toward food system sustainability through school food system change: Think&EatGreen@School and the Making of a Community-University Research Alliance. Sustainability 3:763–788 Roos G, Mikkola M (2010). Education about organic food and sustainability in Denmark, Finland, Italy and Norway. Findings from the iPOPY project. Project report no. 9–2010. Oslo, SIFO (National institute for consumer research) Sonnino R (2009) Quality food, public procurement, and sustainable development: the school meal revolution in Rome. Environ Planning A; Environ Planning A 41:425–440 Tahvonen R (2010). The challenges of food choices and steering instruments in global operational environment. [in Finnish: Elintarvikevalintojen ja ohjauskeinojen haasteet globaalissa toimintaympäristössä]. Advisory Board of Sector Research. Know-how, work and well-being, 63p. http://www.hare.vn.fi/upload/Julkaisut/15733/4591_Setu_1-2010.pdf. Accessed 16.11.2015. Tikkanen I (2014) Procurement and consumption of local and organic food in the catering of a rural town. Br Food J 16(3):419–430