Giáo dục trực tuyến trong đào tạo vật lý trị liệu trong đại dịch COVID-19 tại Ý: một nghiên cứu trường hợp đối chứng hồi cứu về sự hài lòng và hiệu suất của sinh viên

BMC Medical Education - Tập 21 Số 1 - 2021
Giacomo Rossettini1, Tommaso Geri2, Andrea Turolla3, Antonello Viceconti4, Cristina Scumà1, Mattia Mirandola1, Andrea Dell’Isola5, Silvia Gianola6, Filippo Maselli7, Alvisa Palese8
1School of Physiotherapy, University of Verona, Verona, Italy
2Physiotherapist, Private practitioner, Pistoia, Italy
3Laboratory of Rehabilitation Technologies, San Camillo IRCCS srl, Venice, Italy
4Department of Neuroscience, Rehabilitation, Ophthalmology, Genetics, Maternal and Child Health, University of Genoa, Campus of Savona, Savona, Italy
5Clinical Epidemiology Unit, Orthopedics, Department of Clinical Sciences Lund, Lund University, Entrégatan 8 Lund 22100, Lund, Sweden
6Unit of Clinical Epidemiology, IRCCS Istituto Ortopedico Galeazzi, Milan, Italy
7Sovrintendenza Sanitaria Regionale Puglia, Direzione Regionale Puglia INAIL, Bari, Italy
8Department of Medical and Biological Sciences, University of Udine, Udine, Italy

Tóm tắt

Tóm tắt Đặt vấn đề

Trong đại dịch COVID-19, các giảng viên vật lý trị liệu đã đối mặt với thách thức chuyển đổi nhanh chóng từ giáo dục trực tiếp sang trực tuyến. Nghiên cứu trường hợp đối chứng hồi cứu này nhằm so sánh sự hài lòng và hiệu suất của sinh viên trong một khóa học trực tuyến với nhóm sinh viên đối chứng đã tham gia cùng một khóa học được giảng dạy trực tiếp trong năm năm trước.

Phương pháp

Giữa tháng 3 và tháng 4 năm 2020, một lớp học (n = 46) sinh viên vật lý trị liệu năm đầu (Đại học Verona - Ý), được đào tạo bởi một chuyên gia vật lý trị liệu có kinh nghiệm, đã tham gia 24 giờ học trực tuyến. Sinh viên đã tham gia khóa học tương tự trong năm năm học trước (n = 112), được giảng dạy bằng các bài học trực tiếp thông thường, đã được sử dụng làm nhóm đối chứng lịch sử. Khóa học được tổ chức theo 3 giai đoạn liên tiếp: (1) các bài thuyết trình PowerPoint được tải lên nền tảng trực tuyến của trường, (2) các bài giảng video ghi âm được cung cấp trên cùng một nền tảng, và (3) giữa các bài giảng trực tuyến, giảng viên và sinh viên có thể giao tiếp qua chat email để thúc đẩy sự hiểu biết, làm rõ bất kỳ thắc mắc nào và thu thập yêu cầu về tài liệu bổ sung (ví dụ: bài báo khoa học, video, hội thảo trực tuyến, podcast). Các kết quả được đo lường: (1) sự hài lòng được đo lường thường xuyên bởi trường với một công cụ quốc gia và lưu trữ trong một cơ sở dữ liệu; (2) hiệu suất được đo lường bằng một kỳ thi nói.

Từ khóa

#Giáo dục trực tuyến #vật lý trị liệu #COVID-19 #sự hài lòng sinh viên #hiệu suất học tập.

Tài liệu tham khảo

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO). COVID-19 Response. Education: From disruption to recovery. 2019. Available at: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse. Accessed 28 June 2021.

Remuzzi A, Remuzzi G. COVID-19 and Italy: what next? Lancet. 2020; 395:1225–1228. doi: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30627-9.

Governo Italiano Presidenza del Consiglio dei Ministri. Coronavirus, la normative vigente. 2020. Available at: http://www.governo.it/it/coronavirus-normativa. Accessed 28 June 2021.

World Physiotherapy. World Physiotherapy response to COVID-19 - briefing paper 1. Immediate impact on the higher education sector and response to delivering physiotherapist entry level education. 2020. https://world.physio/covid-19-information-hub/covid-19-briefing-papers. Accessed 28 June 2021.

Plummer L, Belgen Kaygısız B, Pessoa Kuehner C, Gore S, Mercuro R, Chatiwala N, Naidoo K. Teaching online during the COVID-19 pandemic: a phenomenological study of physical therapist faculty in Brazil, Cyprus, and The United States. Education Sciences. 2021;11:130. doi: https://doi.org/10.3390/educsci11030130.

World Physiotherapy. World Physiotherapy response to COVID-19 - briefing paper 3. Immediate impact on students and the response to delivering physiotherapist entry level education. 2020. https://world.physio/covid-19-information-hub/covid-19-briefing-papers. Accessed 28 June 2021.

Ng L, Seow KC, Mac Donald L, et al. eLearning in physical therapy: lessons learned from transitioning a professional education program to full eLearning during the COVID-19 pandemic. Phys Ther. 2021;101:pzab082. doi: https://doi.org/10.1093/ptj/pzab082

Pradeep PG, Papachristou N, Belisario JM, et al. Online eLearning for undergraduates in health professions: a systematic review of the impact on knowledge, skills, attitudes and satisfaction. J Glob Health. 2014;4:010406. doi: https://doi.org/10.7189/jogh.04.010406.

Mącznik AK, Ribeiro DC, Baxter GD. Online technology use in physiotherapy teaching and learning: a systematic review of effectiveness and user’s perceptions. BMC Med Educ. 2015;15:160. doi: https://doi.org/10.1186/s12909-015-0429-8.

Ødegaard NB, Myrhaug HT, Dahl-Michelsen T, Røe Y. Digital learning designs in physiotherapy education: a systematic review and meta-analysis. BMC Med Educ. 2021;21:48. doi: https://doi.org/10.1186/s12909-020-02483-w.

Camargo CP, Tempski PZ, Busnardo FF, Martins MA, Gemperli R. Online learning and COVID-19: a meta-synthesis analysis. Clinics (Sao Paulo). 2020;75:e2286. doi: https://doi.org/10.6061/clinics/2020/e2286.

von Elm E, Altman DG, Egger M, Pocock SJ, Gøtzsche PC, Vandenbroucke JP. STROBE initiative. The Strengthening the Reporting of OBservational studies in Epidemiology (STROBE) statement: guidelines for reporting observational studies. Ann Intern Med. 2007;147:573–7. doi: https://doi.org/10.7326/0003-4819-147-8-200710160-00010.

Vandenbroucke JP, von Elm E, Altman DG, et al. STROBE Initiative. Strengthening the Reporting of Observational Studies in Epidemiology (STROBE): explanation and elaboration. PLoS Med. 2007;4:e297. doi: https://doi.org/10.1371/journal.pmed.0040297.

Article 29 Data Protection Working Party. Opinion 05/2014 on Anonymisation Techniques. 2014, Apr 10. Available at: https://ec.europa.eu/justice/article-29/documentation/opinion-recommendation/files/2014/wp216_en.pdf. Accessed 28 June 2021.

Gazzetta ufficiale dell’Unione europea. L 295/39 Regolamento (UE) 2018/1725 del Parlamento Europeo e del Consiglio. 2018, Nov 18. Available at: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/IT/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018R1725&from=en%20 %C2 %B0. Accessed 28 June 2021.

European Commission. Ethics and Data Protection. 2018, Nov 14. Available at: https://ec.europa.eu/research/participants/data/ref/h2020/grants_manual/hi/ethics/h2020_hi_ethics-data-protection_en.pdf. Accessed 28 June 2021.

European Commission. European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS). 2015. Available at: https://ec.europa.eu/education/resources-and-tools/european-credit-transfer-and-accumulation-system-ects_en. Accessed 28 June 2021.

Università di Verona. Panopto: piattaforma di video content management. 2020. Available at: https://www.univr.it/it/panopto. Accessed 28 June 2021.

Gewin V. Five tips for moving teaching online as COVID-19 takes hold. Nature. 2020;580: 295–6. doi: https://doi.org/10.1038/d41586-020-00896-7.

Agenzia Nazionale di Valutazione del Sistema Universitario e della Ricerca (ANVUR). Valutazione della didattica e assicurazione della qualità. 2020. Available at: https://www.anvur.it/atti-e-pubblicazioni/lavori-di-ricerca/valutazione-della-didattica-e-assicurazione-della-qualita/. Accessed 28 June 2021.

Vendrely A. Assessment Methods in Physical Therapy Education: An Overview and Literature Review. J Phys Ther Educ. 2002;16:64–9. doi: https://doi.org/10.1097/00001416-200207000-00010.

Regolamento didattico di Ateneo. 2020. Available at: https://www.gazzettaufficiale.it/atto/serie_generale/caricaArticolo?art.progressivo=0&art.idArticolo=1&art.versione=1&art.codiceRedazionale=08A03704&art.dataPubblicazioneGazzetta=2008-06-05&art.idGruppo=0&art.idSottoArticolo1=10&art.idSottoArticolo=1&art.flagTipoArticolo=1. Accessed 28 June 2021.

R Development Core Team: R: A language and environment for statistical computing. Vienna, Austria: R Foundation for Statistical Computing; 2009.

Wickham H: ggplot2: Elegant Graphics for Data Analysis. New York, NY: Springer-Verlag; 2009 Available at: https://www.springer.com/gp/book/9780387981413. Accessed 28 June 2021.

Istituto Nazionale di Statistica (ISTAT). Livelli di istruzione e ritorni occupazionali. 2020, Jul 22. Available at: https://www.istat.it/it/files/2020/07/Livelli-di-istruzione-e-ritorni-occupazionali.pdf Accessed 28 June 2021.

World Health Organisation (WHO). ELearning for undergraduate health professional education - a systematic review informing a radical transformation of health workforce development. Published 2015, Jan. Available at: https://www.who.int/hrh/documents/elearning_hwf/en/. Accessed 28 June 2021.

Ambler SB. The debt burden of entry-level physical therapists. Phys Ther. 2020;100:591–9. doi: https://doi.org/10.1093/ptj/pzz179.

Jette D. Physical therapist student loan debt. Phys Ther. 2016;96:1685–8. doi: https://doi.org/10.2522/ptj.20160307.

Misra V, Chemane N, Maddocks S, Chetty V. Community-based primary healthcare training for physiotherapy: students’ perceptions of a learning platform. S Afr J Physiother. 2019;75:471. doi: https://doi.org/10.4102/sajp.v75i1.471.

Cleland J, Tan ECP, Tham KY, Low-Beer N. How Covid-19 opened up questions of sociomateriality in healthcare education. Adv Health Sci Educ Theory Pract. 2020;25:479–482. doi: https://doi.org/10.1007/s10459-020-09968-9.

Nicklen P, Keating JL, Paynter S, Storr M, Maloney S. Remote-online case-based learning: a comparison of remote-online and face-to-face, case-based learning - a randomized controlled trial. Educ Health. 2016;29:195–202. doi: https://doi.org/10.4103/1357-6283.204213.

Stander J, Grimmer K, Brink Y. Learning styles of physiotherapists: a systematic scoping review. BMC Med Educ. 2019;19:2. doi: https://doi.org/10.1186/s12909-018-1434-5.

Sahu P. Closure of universities due to coronavirus disease 2019 (COVID-19): impact on education and mental health of students and academic staff. Cureus. 2020;12:e7541. doi: https://doi.org/10.7759/cureus.7541.

Hamam H. COVID-19 surprised us and empowered technology to be its own master. Tapuya: Latin American Science, Technology and Society. 2020;3:272–281. doi: https://doi.org/10.1080/25729861.2020.1822072.

Singh RP, Javaid M, Kataria R, Tyagi M, Haleem A, Suman R. Significant applications of virtual reality for COVID-19 pandemic. Diabetes Metab Syndr. 2020;14:661–4. doi: https://doi.org/10.1016/j.dsx.2020.05.011.

Javaid M, Haleem A, Singh RP, Suman R. Dentistry 4.0 technologies applications for dentistry during COVID-19 pandemic. Sustainable Operations and Computers. 2021;2:87–96. doi: https://doi.org/10.1016/j.susoc.2021.05.002