Những Trò Chơi Mới, Những Quy Tắc Mới: Dữ Liệu Lớn và Bối Cảnh Đang Thay Đổi Của Chiến Lược

Journal of Information Technology - Tập 30 Số 1 - Trang 44-57 - 2015
Ioanna D. Constantiou1, Jannis Kallinikos2
1Department of IT Management, Copenhagen Business School, Copenhagen, Denmark
2Department of Management, Information Systems and Innovation Group, The London School of Economics and Political Science, London, UK

Tóm tắt

Dữ liệu lớn và các cơ chế sản xuất cũng như phát tán dữ liệu này mang đến những thay đổi quan trọng trong cách thông tin được tạo ra và trở nên có giá trị cho các tổ chức. Dữ liệu lớn thường đại diện cho các bản ghi đa dạng về sự tồn tại của những đám đông trực tuyến lớn và không ngừng biến đổi. Nó thường không xác định, theo nghĩa được sản xuất cho các mục đích chung hoặc cho những mục đích khác với những gì mà phân tích dữ liệu lớn tìm kiếm. Dữ liệu này dựa trên các định dạng và phương thức giao tiếp đa dạng (ví dụ: văn bản, hình ảnh và âm thanh), gây ra những vấn đề nghiêm trọng về dịch nghĩa bán ký hiệu và sự tương thích về ý nghĩa. Quan trọng hơn, tính hữu ích của dữ liệu lớn phụ thuộc vào khả năng cập nhật liên tục của chúng, một điều kiện làm giảm khoảng thời gian trong đó dữ liệu này có giá trị hoặc phù hợp. Tất cả những thuộc tính này đều thách thức những quy tắc lập chiến lược đã được thiết lập, như được thể hiện qua các tiêu chuẩn của việc thu thập thông tin có cấu trúc có giá trị lâu dài nhằm phục vụ mục tiêu cụ thể và dài hạn của tổ chức. Những phát triển liên quan đến dữ liệu lớn dường như mang lại những hệ quả quan trọng cho việc lập chiến lược, cũng như các thực hành dữ liệu và thông tin mà việc lập chiến lược đã gắn liền. Chúng tôi kết thúc bằng cách đặt sự hiểu biết về những thay đổi này trong bối cảnh xã hội và thể chế rộng lớn hơn của các thực hành dữ liệu lâu dài và tầm quan trọng mà chúng mang lại cho quản lý và các tổ chức.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

10.1057/jit.2013.29

Alaimo C., 2014, Computational Consumption: Social media and the construction of digital consumers

Ayres I., 2007, Super Crunches: How anything can be predicted

Barney J., 1986, Management Science, 17, 99

Beniger J.R., 1986, The Control Revolution: Technological and economic origins of the information society

10.1080/00014788.2014.910051

10.7208/chicago/9780226066226.001.0001

Bowker G.C., 2005, Memory Practices in Sciences

Bowker G.C., 1999, Sorting Things Out: Classification and its consequences, inside technology

10.1080/1369118X.2012.678878

Brynjolfsson E., 2014, The Second Machine Age: Work, progress, and prosperity in a time of brilliant technologies

Carter C., 2008, A Very Short, Fairly Interesting and Reasonably Cheap Book about Studying Strategy

10.1007/978-3-322-89613-1

Caves R.E., 1964, American Industry: Structure, conduct, performance

10.2307/41703503

10.1111/j.1475-4932.2012.00809.x

10.2753/MIS0742-1222260202

10.1080/07421222.1993.11517998

Ciborra C.U., 1993, Teams, Markets and Systems

Connors B.L., 2014, Personality and Social Psychology, 5, 605

10.1057/palgrave.jit.2000066

Cyert R., 1963, The Behavioral Theory of the Firm

D'aveni R.A., 1994, Hypercompetition: Managing the dynamics of strategic maneuvering

Davenport T., 2014, BigData at Work: Dispelling the myths, uncovering the opportunities

Davenport T.H., 2012, MIT Sloan Management Review, 54, 22

Davenport T.H., 2005, Competing on Analytics

Desrosières A., 1998, The Politics of Large Number: A history of statistical reasoning

10.25300/MISQ/2013/37.2.08

10.1093/0199248540.001.0001

Eco U., 2000, Kant and the Platypus: On language and cognition

10.1080/19416520.2013.769318

10.1080/01972240903212789

Ekbia H., 2014, Journal of the American Society for Information Science and Technology

10.2307/257009

Floridi L., 2012, Philosophy and Technology, 48, 103

10.1287/orsc.1110.0644

10.2307/2666981

10.1287/orsc.1070.0282

10.5465/amj.2014.4002

10.7551/mitpress/9780262525374.003.0009

Iansiti M., 2004, The Keystone Advantage: What the new dynamics of business ecosystems mean for strategy, innovation, and sustainability

10.1177/0018726707075703

10.4337/9781847204301

Kallinikos J., 2009, The International Journal of Interdisciplinary Social Sciences, 4, 227

Kallinikos J., 2013, Mercury Magazine, 2, 40

10.25300/MISQ/2013/37.2.02

10.1080/01972243.2011.607025

10.1002/mde.1275

LaValle S., 2011, MIT Sloan Management Review, 52, 21

Learned E.P., 1965, Business Policy: Text and cases

Lee Y., 2014, MIS Quarterly Executive, 13, 1

10.2753/MIS0742-1222280302

10.7312/luhm90862

Luhmann N., 1993, Risk: A Sociological Theory

10.1145/214762.214766

Manovich L., 2001, The Language of New Media

March J.G., 1999, The Pursuit of Organizational Intelligence: Decisions and learning

Mayer-Schönberger V., 2013, Big Data: A revolution that will transform how we live, work, and think

McAfee A., 2012, Harvard Business Review, 1

10.1002/smj.4250070204

10.2307/25148636

10.1016/j.jsis.2012.04.002

10.1016/j.infoandorg.2014.01.002

Mintzberg H., 1991, The Strategy Process: Concepts, contexts, cases, 12

Moretti F., 2005, Graphs, Maps, Trees: Abstract models of literary history

Morville P., 2005, Ambient Findability

Nelson R.R., 1982, An Evolutionary Theory of Economic Change

10.1257/0895330027247

10.2307/1924167

10.25300/MISQ/2013/37.2.12

O'Reilly, 2012, Big Data Now: 2012 edition

Penrose E.T., 1966, The Theory of the Growth of the Firm

10.1002/smj.4250140303

Pfeffer J., 2006, Hard Facts, Dangerous Halftruths, and Total Nonsense: Profiting from evidence-based management

10.1057/emr.2009.1

Porter M.E., 1980, Competitive Strategy: Techniques for analyzing industries and competitors

Porter M.E., 1985, Competitive Advantage: Creating and sustaining superior performance

Porter M.E., 1996, Harvard Business Review, 74, 61

Porter T.M., 1995, Trust in Numbers: The pursuit of objectivity in science and public life

10.5465/amr.2013.0097

10.5465/amj.2010.0874

Rosenfeld L., 2002, Information Architecture for the World Wide

10.5465/amr.2006.20208679

Schmarzo B., 2013, Big Data: Understanding how data powers big business

Schumpeter J.A., 1934, The Theory of Economic Development

10.1057/9780230392830_6

10.1002/smj.640

10.1093/icc/3.3.537-a

10.1002/(SICI)1097-0266(199708)18:7<509::AID-SMJ882>3.0.CO;2-Z

Thompson J.D., 1967, Organizations in Action

10.1093/acprof:oso/9780199970773.001.0001

10.1257/aer.100.2.1

Weinberger D., 2007, Everything is Miscellaneous: The power of the new digital disorder

10.1002/smj.4250050207

Yates J., 1989, Control through Communication: The rising of system in American management, 10.56021/9780801837579

10.2307/20721425

10.17705/1jais.00334

Zuboff S., 1988, In the Age of the Smart Machine: The future of work and power

Zuboff S., 2003, The Support Economy: How corporations fail individuals and the next episode of capitalism