Niềm Tin, Giá Trị, và Mục Tiêu Động Lực

Annual Review of Psychology - Tập 53 Số 1 - Trang 109-132 - 2002
Jacquelynne S. Eccles1, Allan Wigfield1
1Institute for Social Research, University of Michigan, Ann Arbor, Michigan 48106;

Tóm tắt

▪ Tóm tắt  Chương này tổng quan các nghiên cứu gần đây về động lực, niềm tin, giá trị và mục tiêu, tập trung vào tâm lý học phát triển và giáo dục. Các tác giả chia chương này thành bốn phần chính: lý thuyết tập trung vào kỳ vọng thành công (lý thuyết tự hiệu quả và lý thuyết kiểm soát), lý thuyết tập trung vào giá trị nhiệm vụ (lý thuyết tập trung vào động lực nội tại, tự quyết định, dòng chảy, sở thích và mục tiêu), lý thuyết tích hợp kỳ vọng và giá trị (lý thuyết qui kết, mô hình kỳ vọng-giá trị của Eccles và cộng sự, Feather, và Heckhausen, và lý thuyết tự trọng), và lý thuyết tích hợp động lực và nhận thức (các lý thuyết xã hội nhận thức về tự điều chỉnh và động lực, công trình của Winne & Marx, Borkowski và cộng sự, Pintrich và cộng sự, cùng các lý thuyết động lực và ý chí). Các tác giả kết thúc chương này bằng một thảo luận về cách tích hợp các lý thuyết về tự điều chỉnh và mô hình kỳ vọng-giá trị của động lực và gợi ý hướng đi mới cho các nghiên cứu tương lai.

Từ khóa

#Động lực #niềm tin #giá trị #mục tiêu #tâm lý học phát triển và giáo dục #kỳ vọng-giá trị #tự hiệu quả #lý thuyết kiểm soát #động lực nội tại #tự quyết định #dòng chảy #sở thích #tự trọng #tự điều chỉnh #ý chí.

Tài liệu tham khảo

10.2307/1170694

10.1037//0022-3514.66.5.950

10.1037//0022-0663.84.3.261

Ames R, Ames C, eds. 1989. Research on Motivation in Education, Vol. 3. New York: Academic

Anderman EM, Austin AC, Johnson DM. 2001. The development of goal orientation. SeeWigfield & Eccles 2001. In press

Atkinson JW, 1964, An Introduction to Motivation.

Bandura A, 1997, Self-Efficacy: The Exercise of Control.

10.1111/1467-8624.00273

10.1037/h0024028

10.2307/1162999

10.1037//0022-0663.84.3.272

Boekaerts M, Niemivirta M. 2000. Self-regulated learning: finding a balance between learning goals and ego protective goals. SeeBoekaerts et al. 2000, pp. 417–50

Boekaerts M, 2000, Handbook of Self-Regulation.

Borkowski JG, Carr M, Relliger E, Pressley M. 1990. Self-regulated cognition: interdependence of metacognition, attributions, and self-esteem. InDimensions of Thinking and Cognitive Instruction, Vol. 1, ed. B Jones, L Idol. Hillsdale, NJ: Erlbaum

Borkowski JG, Muthukrisna N. 1995. Learning environments and skill generalization: how contexts facilitate regulatory processes and efficacy beliefs. InRecent Perspectives on Memory Development, ed. F Weinert, W Schneider. Hillsdale, NJ: Erlbaum

10.1037//0022-3514.65.1.18

10.2307/1170677

Carver CS, Scheier MF. 2000. On the structure of behavioral self-regulation. SeeBoekaerts et al. 2000, pp. 41–84

10.2307/1130113

10.2307/1131398

Connell JP, Wellborn JG. 1991. Competence, autonomy, and relatedness: a motivational analysis of self-system processes. InMinnesota Symposia on Child Psychology, ed. M Gunnar, LA Sroufe, 23:43–77. Hillsdale, NJ: Erlbaum

10.3102/0013189X022002014

Corno L, Kanfer R. 1993. The role of volition in learning and performance. InReview of Research in Education, Vol. 29, ed. L Darling-Hammond. Washington, DC: Am. Educ. Res. Assoc.

10.1017/CBO9781139173582

Covington MV, 1998, The Will to Learn: A Guide for Motivating Young People.

10.1146/annurev.psych.51.1.171

10.1037//0022-0663.71.2.169

Crandall VC, 1965, Child Dev., 36, 91

Csikszentmihalyi M. 1988. The flow experience and its significance for human psychology. SeeCsikszentmihalyi & Csikszentmihalyi 1988, pp. 15–35

10.1017/CBO9780511621956

10.1016/0732-118X(85)90002-9

deCharms R, 1968, Personal Causation: The Internal Affective Determinants of Behavior.

10.1037//0033-2909.125.6.627

10.1007/978-1-4899-2271-7

Dweck C, 1999, Self-Theories: Their Role in Motivation, Personality, and Development.

10.1111/j.1471-6402.1987.tb00781.x

Eccles JS. 1993. School and family effects on the ontogeny of children's interests, self-perceptions, and activity choice. InNebraska Symposium on Motivation,1992: Developmental Perspectives on Motivation, ed. J Jacobs, pp. 145–208. Lincoln: Univ. Nebr. Press

10.1037//0022-3514.46.1.26

Eccles JS, Barber B, Jozefowicz D. 1998a. Linking gender to educational, occupational, and recreational choices: applying the Eccles et al. model of achievement-related choices. InSexism and Stereotypes in Modern Society: The Gender Science of Janet Taylor Spence, ed. WB Swann, JH Langlois, LA Gilbert, pp. 153–92. Washington, DC: Am. Psychol. Assoc.

Eccles JS, Harold RD. 1992. Gender differences in educational and occupational patterns among the gifted. InTalent Development: Proceedings from the 1991 Henry B. and Jocelyn Wallace National Research Symposium on Talent Development, ed. N Colangelo, SG Assouline, DL Ambroson, pp. 3–29. Unionville, NY: Trillium

Eccles JS, Midgley C. 1989. Stage/environment fit: developmentally appropriate classrooms for early adolescents. SeeAmes & Ames 1989, pp. 139–81

Eccles JS, Wigfield A, Schiefele U. 1998b. Motivation. SeeEisenberg 1998, pp. 1017–95

Eccles (Parsons) J, Adler TF, Futterman R, Goff SB, Kaczala CM, et al. 1983. Expectancies, values, and academic behaviors. InAchievement and Achievement Motivation, ed. JT Spence, pp. 75–146. San Francisco: Freeman

Eisenberg N, ed. 1998. Handbook of Child Psychology, Vol. 3. New York: Wiley. 5th ed.

10.1037//0022-3514.72.1.218

10.1037//0022-3514.54.1.5

10.1037//0022-0663.80.3.381

10.1111/j.1540-4560.1992.tb00887.x

10.1037//0022-3514.44.2.419

Fischhoff B, Goitein B, Shapira Z. 1982. The experienced utility of expected utility approaches. InExpectations and Actions: Expectancy-Value Models in Psychology, ed. NT Feather, pp. 315–39. Hillsdale, NJ: Erlbaum

10.4135/9781483325361

Ford ME, Nichols CW. 1987. A taxonomy of human goals and some possible application. InHumans as Self-Constructing Living Systems: Putting the Framework to Work, ed. ME Ford, DH Ford, pp. 289–311. Hillsdale, NJ: Erlbaum

10.1037//0022-0663.82.3.525

10.1007/BF01323661

Graham S, Taylor AZ. 2001. Ethnicity, gender, and the development of achievement values. SeeWigfield & Eccles 2001. In press

10.2307/1170660

10.1037//0012-1649.17.3.300

Harter S. 1990. Causes, correlates and the functional role of global self-worth: a life-span perspective. InPerceptions of Competence and Incompetence Across the Life-Span, ed. J Kolligian, R Sternberg, pp. 67–98. New Haven, CT: Yale Univ. Press

Harter S. 1998. Developmental perspectives on the self-system. SeeEisenberg 1998, pp. 553–618

10.1037/h0041823

10.1007/978-3-642-75961-1

10.1016/S0364-0213(86)80003-9

10.2307/1170660

10.1017/CBO9780511571190

Kuhl J. 1987. Action control: the maintenance of motivational states. InMotivation,Intention,and Volition, ed. F Halisch, J Kuhl, pp. 279–307. Berlin: Springer-Verlag

10.1037//0022-0663.83.2.201

Maehr ML, 1996, Transforming School Cultures.

10.1146/annurev.ps.38.020187.001503

Massimini F, Carli M. 1988. The systematic assessment of flow in daily experience. SeeCsikszentmihalyi & Csikszentmihalyi 1988, pp. 266–87

10.1007/BF00992359

10.1037//0022-0663.80.4.514

10.1037//0022-0663.82.1.60

10.1037/0022-0663.93.1.77

10.1006/ceps.1998.0965

10.1037//0033-295X.91.3.328

Nicholls JG, Cobb P, Yackel E, Wood T, Wheatley G. 1990. Students' theories of mathematics and their mathematical knowledge: multiple dimensions of assessment. InAssessing Higher Order Thinking in Mathematics, ed. G Kulm, pp. 137–54. Washington, DC: Am. Assoc. Adv. Sci.

10.1006/ceps.1999.1017

Pintrich PR. 2000b. The role of goal orientation in self-regulated learning. SeeBoekaerts et al. 2000, pp. 452–502

10.1037//0022-0663.82.1.33

10.2307/1170472

Pintrich PR, Schrauben B. 1992. Students' motivational beliefs and their cognitive engagement in classroom academic tasks. InStudent Perceptions in the Classroom, ed. DH Schunk, JL Meece, pp. 149–83. Hillsdale, NJ: Erlbaum

Renninger KA, 1992, The Role of Interest in Learning and Development.

Rheinberg F, Vollmeyer R, Rollett W. 2000. Motivation and action in self-regulated learning. SeeBoekaerts et al. 2000, pp. 503–29

Roeser RW, 1997, Educ. Psychol., 33, 129

Rokeach M. 1979. From individual to institutional values with special reference to the values of science. InUnderstanding Human Values, ed. M Rokeach, pp. 47–70. New York: Free Press

10.1037/h0092976

10.1006/ceps.1999.1020

Sansone C, 2000, Intrinsic and Extrinsic Motivation: The Search for Optimal Motivation and Performance.

10.1207/s1532799xssr0303_4

Schneider K. 2001. Intrinsisch (autotelisch) motiviertes Verhalten dargestellt an den Beispielen des Neugierverhaltens sowie verwandter Verhaltenssysteme (Spielen und leistungsmotiviertes Handeln). InMotivation,Volition,Handlung(Enzykl. Psychol. C,Ser. Motiv. Emot.Bd. 4), ed. H Heckhausen, J Kuhl. Gottingen: Hogrefe. In press

10.1207/s15326985ep2501_6

Schunk DH, Ertmer PA. 2000. Self-regulatory and academic learning self-efficacy enhancing interventions. SeeBoekaerts et al. 2000, pp. 631–49

Schunk DH, 1994, Self-Regulation of Learning and Performance.

Shah JY, Kruglanski AW. 2000. Aspects of goal networks: implications for self-regulation. SeeBoekaerts et al. 2000, pp. 86–110

10.1037//0022-0663.89.1.71

10.4135/9781483327198

10.1037//0022-0663.85.4.571

10.2307/1166220

Stipek DJ, 1998, Motivation to Learn: From Theory to Practice.

Stipek DJ, 2001, Motivated Minds: Raising Children to Love Learning.

Turner JC, Meyer DK. 1999. Integrating classroom context into motivation theory and research: rationale, methods, and implications. SeeUrdan 1999, pp. 87–122

Urdan T, ed. 1999. The Role of Context: Advances in Motivation and Achievement, Vol. 11. Stamford, CT: JAI Press

10.1037//0033-295X.92.4.548

Weiner B, 1992, Human Motivation: Metaphors, Theories, and Research.

Weisz JP. 1984. Contingency judgments and achievement behavior: deciding what is controllable and when to try. InThe Development of Achievement Motivation, ed. JG Nicholls, pp. 107–36. Greenwich, CT: JAI Press

10.2307/1131152

10.1037//0022-0663.85.2.357

10.1037//0022-0663.86.2.173

10.1037/h0040934

10.1007/BF02209024

10.1016/0273-2297(92)90011-P

Wigfield A, 2001, The Development of Achievement Motivation.

Wigfield A, Eccles JS. 2001. The development of competence-related beliefs and achievement task values from childhood to adolescence. SeeWigfield & Eccles 2001. In press

10.1037//0022-0663.89.3.451

Winne PH, Marx RW. 1989. A cognitive-processing analysis of motivation with classroom tasks. SeeAmes & Ames 1989, pp. 223–37

10.1037//0022-0663.81.3.329

Zimmerman BJ. 2000. Attaining self-regulation: a social-cognitive perspective. SeeBoekaerts et al. 2000, pp. 13–39