Học tập di động trong giáo dục đại học: Phân tích so sánh giữa các ngữ cảnh của các nước phát triển và đang phát triển
Tóm tắt
Mục đích của bài báo này là so sánh và đối chiếu các đặc điểm về việc sử dụng và áp dụng học tập di động trong giáo dục đại học ở các quốc gia phát triển và đang phát triển. Một nghiên cứu trường hợp so sánh dựa trên bảng khảo sát đã được tiến hành với 189 sinh viên (cử nhân và sau đại học) từ Đại học Makerere tại Uganda và Đại học Adelaide tại Úc. Lý thuyết thống nhất về sự chấp nhận và sử dụng công nghệ (UTAUT) đã được sử dụng làm khung lý thuyết. Kết quả cho thấy sinh viên giáo dục đại học ở các quốc gia phát triển và đang phát triển sử dụng một loạt các công nghệ để học tập, với những khác biệt lớn giữa Uganda và Úc. Nghiên cứu kết luận rằng học tập di động trong giáo dục đại học tại các ngữ cảnh của các quốc gia phát triển và đang phát triển vẫn đang trong giai đoạn thử nghiệm, với sinh viên sử dụng thiết bị di động theo những cách hạn chế về mặt sư phạm.
Từ khóa
Tài liệu tham khảo
AnzMLearn. (2012).Australian and New Zealand Mobile Learning Group Projects. Retrieved September 19 2016 fromhttp://research.it.uts.edu.au/tedd/anzmlearn/projects/
Australian Bureau of Statistics. (2016).Internet activity Australia. Retrieved fromwww.abs.gov.au/ausstats/[email protected]
Bansal D., 2014, A study of students' experiences of WhatsApp mobile learning, Global Journal of Human‐Social Science Research, 14, 27
Briggs S.(2014).How educators around the world are implementing mobile learning and what you can learn from them [Online blog post]. Retrieved July 19 2014 fromhttp://www.opencolleges.edu.au/informed/features/how-educators-are-practicing-mobile-learning/
Crompton H., 2013, A historical overview of mobile learning: toward learner‐centered education, Handbook of Mobile Learning, 1, 3
Cohen L., 2011, Research methods in education
Corbeil J. R., 2007, Are you ready for mobile learning?, Educause Quarterly, 30, 51
eLearning Research Centre. (2013).Questionnaire on student experiences of using technologies in their studies. Retrieved fromhttp://www.jisc.ac.uk/media/documents/programmes/elearningpedagogy/appendix_a_online_survey.pdf
Google & Ipsos. (2012).Our mobile planet: Australia. Understanding the mobile consumer. Retrieved May 2012 fromhttp://services.google.com/fh/files/blogs/our_mobile_planet_australia_en.pdf
Herrick C.(2011). iPads have reduced costs improved communication for Uni of Adelaide.Computerworld. Retrieved fromhttps://www.computerworld.com.au/article/404175/ipads_reduced_costs_improved_communication_uni_adelaide/
International Telecommunication Union (ITU)(2015).ICT facts and figures. The world in 2015. Retrieved 15 August 2016 from:www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Documents/facts/ICTFactsFigures2015.pdf
Isaacs S., 2012, Turning on mobile learning in Africa and the Middle East – illustrative initiatives and policy implications
Jolliffe I., 2002, Principal component analysis
Kukulska‐Hulme A., 2014, Atos do Segundo Encontro sobre Jogos e Mobile Learning, 12
Makerere University., 2016, E‐learning environment
McCaffrey M., 2011, Why mobile is a must: we need a new educational model that makes learning personal and motivating, and helps secure our students' future in the knowledge economy. Mobile technology opens the door to it, THE Journal (Technological Horizons in Education), 38, 21
Muyinda B. P., 2009, A model for scaffolding traditional distance learners for constructivist online learning, Makerere University Journal for Higher Education, 2, 3
Sutch D.(2010).Education futures teachers and technology. Futurelab Report. Retrieved fromhttp://www2futurelab.org.uk/resources/documents/other_research_reports/Education_futures.pdf
Thomas T. D., 2013, The utility of the UTAUT model in explaining mobile learning adoption in higher education in Guyana, International Journal of Education and Development Using Information and Communication Technology, 9, 71
Traxler J. &Leach. J.(2006).Innovative and sustainable learning in Africa. Retrieved fromwww.ingedewaard.net/papers/2006_jtraxlerLeach2006_mobilelearninginAfrica.pdf
Tsinakos A., 2013, Global mobile learning implementation and trends
Uganda Communications Commission. (2015).The spread of internet and mobile phones in Uganda. Retrieved fromhttp://www.ucc.co.ug/