Kết Quả Phức Hợp: Tác Động Của Tự Trị Khu Vực Và Phân Cấp Đối Với Các Dân Tộc Thiểu Số Bản Địa Tại Indonesia
Tóm tắt
Bài báo này xem xét cách mà các dân tộc thiểu số bản địa tại Indonesia đang bị ảnh hưởng bởi việc thực hiện các chính sách phân cấp và tự trị khu vực. Các pháp luật mới đã chuyển giao trách nhiệm và quyền hạn về nhiều vấn đề, bao gồm khai thác tài nguyên và quản lý địa phương, từ chính phủ trung ương sang các cơ quan khu vực ở cấp huyện. Các thành viên của phong trào quyền lợi dân tộc bản địa đang ngày càng phát triển hy vọng rằng quá trình phân cấp này sẽ cho phép các cộng đồng dân tộc thiểu số duy trì hoặc khôi phục quyền kiểm soát tài nguyên thiên nhiên thông qua chính trị địa phương. Hơn nữa, một số dân tộc thiểu số đã coi việc thực hiện phân cấp như một cơ hội để trở về với các hình thức sở hữu đất đai và quản lý tài nguyên địa phương mà đã bị chính phủ quốc gia coi thường trong phần lớn thế kỷ 20. Tuy nhiên, những luật mới này cũng khuyến khích chính quyền cấp huyện tạo ra thu nhập thông qua việc khai thác tài nguyên thiên nhiên, vì họ sẽ nhận được một tỷ lệ phần trăm nhất định từ các khoản doanh thu này. Các cộng đồng thiểu số có thể bị ảnh hưởng tiêu cực khi các chính quyền địa phương phớt lờ quyền đất đai của họ trong nỗ lực thu nhập để trang trải cho các chi phí mới, về cơ bản vẫn tiếp tục các thực tiễn của các chính phủ trước đây. Bài báo này xem xét các cơ hội mới, cũng như những mối đe dọa mới do phân cấp mang lại cho các dân tộc thiểu số trên khắp Indonesia.
Từ khóa
Tài liệu tham khảo
Acciaioli G., 2002, Grounds of Conflict, Idioms of Harmony: Custom, Religion, and Nationalism in Violence Avoidance at the Lindu Plain, Central Sulawesi, Indonesia, 72, 80
Agrawal A., 1999, Accountability in Decentralization: A Framework with South Asian and African Cases, Journal of Developing Areas, 33, 473
AMAN(n.d.) ‘Buku Panduan Umum Bagi Pengurus Anggota dan Pendukung Aliansi Masyarakat Adat Nusantara: Menyatukan Gerak Langkah Menuju Kedaulatan Masyarakat Adat’ (‘General Guidebook for Organizers Members and Supporters of the Alliance of Indigenous Peoples of the Archipelago: Uniting the Movement towards Indigenous People's Sovereignty’). Jakarta : AMAN.
Aragon L., 2007, Renegotiating Boundaries: Local Politics in Post‐Suharto Indonesia, 39
Arghiros D., 2001, Democracy, Development and Decentralization in Provincial Thailand
Aspinall E., 2001, Local Power and Local Politics in Indonesia: Decentralisation and Democratisation
Bachriadi D., 2001, Merampas Tanah Rakyat: Kasus Tapos dan Cimacan (Plundering the People's Land: The Case of Tapos and Cimacan)
Barber C. V., 2000, Trial by Fire: Forest Fires and Forestry Policy in Indonesia's Era of Crisis and Reform
Bardhan PranabandDilipMookherjee(2000) ‘Corruption and Decentralization of Infrastructure Delivery in Developing Countries’. Boston MA : Boston University Institute for Economic Development . Available online:http://ideas.repec.org/p/fth/bosecd/104.html.
Barr C., 2001, The Impacts of Decentralisation on Forests and Forest‐dependent Communities in Malinau District, East Kalimantan
Bartels D., 2003, A State of Emergency: Violence, Society and the State in Eastern Indonesia, 128
Bell G. F., 2001, The New Indonesian Laws Relating to Local Autonomy: Good Intentions, Confusing Laws, Asian-Pacific Law & Policy Journal, 2, 1
Von Benda‐Beckmann F.andK.Von Benda‐Beckmann(2001) ‘Recreating the Nagari: Decentralisation in West Sumatra’. Max Planck Institute for Social Anthropology Working Paper No 31. Halle : Max Planck Institute for Social Anthropology .
Beneria‐Surkin J.(2004) ‘Ha Llegado el Multiculturismo? Reflexiones sobre Pueblos Indígenas Poder Desarrollo y Conocimiento en Bolivia’. Serie documentos de trabajo. Santa Cruz Bolivia : Grupo Nacional de Trabajo para la Participación.
Brodjonegoro B.(2004) ‘Three Years of Fiscal Decentralization in Indonesia: Its Impacts on Regional Economic and Fiscal Sustainability’. Paper presented at the International Symposium on Fiscal Decentralization in Asia Revisited Hitotsubashi University Tokyo (21 February).
Bubandt N., 2004, ‘Menuju Sebuah Politik Tradisi yang Baru?, Antropologi Indonesia, 28, 12
Colchester M., 2003, The Application of FSC Principles No. 2 and 3 in Indonesia: Obstacles and Possibilities
Contreras‐Hermosilla A.andC.Fay(2005) ‘Strengthening Forest Management in Indonesia through Land Tenure Reform: Issues and Framework for Action’. Washington DC : Forest Trends.
Crook R., 1998, Democracy and Decentralization in South Asia and West Africa
Djogo T.andR.Syaf(2003) ‘Decentralization without Accountability: Power and Authority over Local Forest Governance in Indonesia’ inK.Suryanata J.FoxandS.Brennan(eds)Issues of Decentralization and Federation in Forest Governance: Proceedings from the Tenth Workshop on Community‐based Management of Forestlands pp.9–25. Honolulu HI : East‐West Center.
1999, Down to Earth
Duncan C. R., 2002, Conservation and Mobile Indigenous People: Displacement, Forced Settlement and Conservation, 366
Duncan C. R., 2004, Civilizing the Margins: Southeast Asian Government Policies for the Development of Minorities, 86
Eindhoven M., 2003, The Return to the Laggai, IIAS Newsletter, 32, 47
Fatah E. S.(2005) ‘Putra Daerah’. Tempointeraktif.com 18 April. Available online:http://www.tempointeraktif.com/hg/nasional/2005/04/18/brk 20050418‐08 id.html.
Fay C., 2001, Which Way Forward? Forests, People and Policy in Indonesia, 126
Harwell E., 2002, Whose Resources? Whose Common Good?
Henderson J. V.andA.Kuncoro(2006) ‘Sick of Local Government Corruption? Vote Islamic’. NBER Working Paper No 12110. Cambridge MA : National Bureau of Economic Research .
Hofman B. Kadjatmiko K. KaiserandB. S.Sjahrir(2006) ‘Evaluating Fiscal Equalization in Indonesia’. World Bank Policy Research Working Paper 3911. Washington DC : The World Bank.
Hughes A.(2005) ‘PRSPs Minorities and Indigenous Peoples: An Issues Paper’. London : Minority Rights Group International.
Human Rights Watch(2003) ‘Without Remedy: Human Rights Abuse and Indonesia's Pulp and Paper Industry’. Human Rights Watch Report Vol 15 No 1 (C). Washington DC : Human Rights Watch.
IFES Indonesia(2003) ‘Some Questions about the Electoral System for the 2004 Indonesian General Election Answered’. Jakarta : IFES Indonesia.
International Crisis Group(2003) ‘Indonesia: Managing Decentralisation and Conflict in South Sulawesi’. ICG Asia Report No 60. Jakarta and Brussels : International Crisis Group.
International Crisis Group(2005) ‘Decentralisation and Conflict in Indonesia: The Mamasa Case’. Asia Briefing No 37. Singapore and Brussels : International Crisis Group.
Ito T., 2006, ‘The Dynamics of Local Governance Reform in Decentralizing Indonesia: Participatory Planning and Village Empowerment in Bandung, West Java, Asian and African Area Studies, 5, 137
Kaimowitz D.andJ. C.Ribot(2002) ‘Services and Infrastructure versus Natural Resource Management: Building a Base for Democratic Decentralization.Paper presented at the World Resource Institute Conference on Decentralization and the Environment Bellagio Italy (18–22 February).
Kälin W., 1999, SDC Decentralization and Development, 46
Van Klinken G., 2002, Indonesia: In Search of Transition, 44
Koran Tempo, 2002, Koran Tempo
Laksono P. M., 2003, Ken Sa Faak: Benih‐benih Perdamaian dari Kepulauan Kei (We were all Wrong: The Seeds of Peace in the Kei Archipelago)
Malley M. S., 2003, Local Power and Politics in Indonesia: Democratisation and Decentralisation, 102
Mawardi M. S. S.Usman V.Febriany R.DiproseandN.Toyamah(2002)‘Dampak Desentralisasi dan Otonomi Daerah Atas Kinjera Pelayanan Publik: Kasus Kabupaten Lombok Barat Nusa Tenggara Barat’ (‘The Impact of Decentralization and Regional Autonomy on Public Services Perfromance: The Case of West Lombok District West Nusa Tenggara’). Field Report. Jakarta : SMERU Research Institute .
McCarthy J. F.(2001) ‘Decentralisation Local Communities and Forest Management in Barito Selatan District Central Kalimantan’. Bogor : CIFOR.
Nababan A.(2002) ‘Revitalisasi Hukum Adat untuk Menghentikan Penebangan Hutan secara “Illegal” di Indonesia’ (‘The Revitalization of Customary Law to Stop Illegal Logging in Indonesia’). Jakarta : Aliansi Masyarakat Adat Nusantara.
Palmer C., World Development
Permana N. A., 2002, Revitalisasi Lembaga Adat dalam Menyelesaikan Konflik Etnis Menghadapi Otonomi Daerah: Studi Kasus Pulau Bangka’ (‘The Revitalization of Adat Councils for Conflict Resolution as Part of Regional Autonomy: A Case Study of Bangka Island’), Antropologi Indonesia, 26, 74
Resosudarmo I. A. P., 2005, Democratic Decentralization through a Natural Resource Lens, 110
Ribot J. C., 2004, Waiting for Democracy: The Politics of Choice in Natural Resource Decentralization
Simarmata R.(2002) ‘Regional Autonomy and the Character of Local Government Laws and Regulations: New Pressures on the Environment and Indigenous Communities: A Preliminary Diagnosis.Paper presented at the International Association for the Study of Common Property Victoria Falls Zimbabwe (17–21 June).
Sudana M. R.Iwan G.Limberg M.MoelionoandE.Wollenberg(2004) ‘Winners Take All: Understanding Forest Conflict in the Era of Decentralization in Indonesia’.Paper presented at the International Association for the Study of Common Property Oaxaca Mexico (9–13 August).
Tsing A., 2004, Friction: An Ethnography of Global Connection
UNDP(2006) ‘Deepening Democracy and Increasing Popular Participation in Viet Nam’. Hanoi : UNDP Viet Nam.
Vidal J., 1997, The Guardian Weekend
World Bank(2003a) ‘Combating Corruption in Indonesia: Enhancing Accountability for Development’. East Asia Poverty Reduction and Economic Management Unit. Washington DC : The World Bank.
World Bank(2003b) ‘Decentralizing Indonesia: A Regional Public Expenditure Review: Overview Report’. Washington DC : The World Bank.