Những Trải Nghiệm Siêu Nhận Thức Trong Sự Phán Đoán và Ra Quyết Định Của Người Tiêu Dùng

Journal of Consumer Psychology - Tập 14 Số 4 - Trang 332-348 - 2004
Norbert Schwarz1
1UNIVERSITY OF MICHIGAN

Tóm tắt

Quá trình suy reasoning của con người đi kèm với những trải nghiệm siêu nhận thức, nổi bật nhất là sự dễ dàng hoặc khó khăn trong việc hồi tưởng và tạo ra suy nghĩ, cùng với sự lưu loát mà thông tin mới có thể được xử lý. Những trải nghiệm này có giá trị thông tin riêng của chúng. Chúng có thể đóng vai trò làm cơ sở đánh giá ngoài thông tin khẳng định, hoặc thậm chí làm giảm giá trị của thông tin khẳng định, và có thể làm rõ các kết luận được rút ra từ nội dung được hồi tưởng. Điều mà con người rút ra từ một trải nghiệm siêu nhận thức cụ thể phụ thuộc vào lý thuyết ngây thơ mà họ áp dụng cho các quá trình tâm lý, khiến cho các kết quả trở nên rất khác nhau. Các đánh giá thu được không thể được dự đoán chỉ dựa trên thông tin khẳng định có sẵn; chúng ta không thể hiểu sự phán đoán của con người mà không xem xét sự tương tác giữa thông tin khẳng định và thông tin trải nghiệm.

Từ khóa

#siêu nhận thức #phán đoán #quyết định #trải nghiệm #thông tin khẳng định #tâm lý học

Tài liệu tham khảo

10.1016/S0001-6918(99)00035-9

10.1037/h0058110

10.1525/9780520351271

10.1037/0096-3445.121.4.446

Biller B. Bless H. & Schwarz N. (1992 April).Die Leichtigkeit der Erinnerung als Information in der Urteilsbildung: Der Einfluβ der Fragenreihenfolge[Ease of recall as information: The impact of question order]. Paper presented at Tagung experimentell arbeitender Psychologen Osnabrück FRG.

10.1007/978-1-4612-4798-2_10

10.1080/14792779443000102

10.1037/0033-2909.106.2.265

10.1037/0022-3514.50.2.260

Cho H. Schwarz N. (2004) Of great art and untalented artists: Diverging inferences from effort information. Unpublished manuscript University of Michigan.

Clore G.L., 1992, The construction of social judgments, 133

Clore G.L., 2001, Theories of mood and cognition: A user's handbook, 27

Dunning D., 2001, Intraindividual processes, 348

Eagly A.H., 1993, The psychology of attitudes

Fazendeiro T. Winkielman P. (2003) Effects of conceptual fluency on affective judgments and psychophysiological responses. Unpublished manuscript University of Denver.

10.1177/001872675400700202

10.1037/0096-1523.1.3.288

10.1017/CBO9780511809477.032

Fischhoff B., 1982, Judgment under uncertainty: Heuristics and biases, 332

10.1024//0044-3514.34.2.65

10.1037/0022-3514.79.4.477

10.1006/jesp.2001.1488

10.1521/soco.19.1.9.18959

10.3758/BF03211416

10.1521/soco.1999.17.1.1

10.1348/000712602162571

10.1177/0146167299025007001

10.1037/0008-400X.28.4.313

10.1111/1467-9280.00257

10.1177/0146167201277011

10.1016/S0022-5371(77)80012-1

10.1037/0033-2909.107.3.311

10.1086/209297

Higgins E.T., 1996, Social psychology: Handbook of basic principles, 133

10.1521/soco.1998.16.1.173

10.1037/0278-7393.14.2.240

10.1037/0022-3514.56.3.326

Jacoby L.L., 1989, Varieties of memory and consciousness: Essays in honour of Endel Tulving, 391

10.1037/0096-3445.118.2.126

10.1037/0096-3445.118.2.115

Keats J., 1988, The complete poems

10.1016/S0079-7421(02)80010-X

Kelley H.H., 1972, Causal schemata and the attribution process

10.1016/S0022-1031(03)00065-9

10.7551/mitpress/6291.001.0001

10.1111/j.1467-9280.1990.tb00079.x

10.1177/107769900308000302

10.1509/jmkr.41.2.151.28665

10.1016/S0001-6918(97)00042-5

10.1111/1467-9280.00282

10.1086/376804

10.1111/1467-9280.00289

10.1037/0022-3514.85.6.1035

Nelson T.O., 1990, The psychology of learning and motivation, 125

Novemsky N. Dhar R. Simonson I. & Schwarz N. (2003 October). Preference fluency and its effects on no‐choice compromise and attraction effects. In N. Novemsky (Chair) New frontiers in the construction of preferences. Symposium conducted at the meeting of the Association for Consumer Research Toronto Ontario Canada.

Oppenheimer D. (2004).Consequences of erudite vernacular utilized irrespective of necessity :Problems with using long words needlessly. Manuscript submitted for publication.

10.1111/j.0963-7214.2004.01502005.x

Park D.C., 2000, Cognitive aging: A primer, 3

Petty R.E., 1986, Advances in experimental social psychology, 123

10.1086/209526

10.1006/ccog.1999.0386

Reber R. Schwarz N. & Winkielman P. (2003).Processing fluency and aesthetic pleasure: Is beauty in the perceiver's processing experience?Manuscript submitted for publication.

10.1111/1467-9280.00008

10.1177/01461672982410003

10.1037/0022-3514.85.1.20

10.1016/S0022-1031(02)00528-0

10.1111/j.0956-7976.2004.00704.x

10.3758/BF03213410

10.1037/0278-7393.28.3.497

10.1007/978-3-642-72885-3

10.1207/s15327957pspr0202_2

Schwarz N., 2002, The wisdom in feelings, 144

Schwarz N. (2003 October). The malleable meaning of experience. In R. Petty (Chair) Controversies in ease of recall research. Symposium conducted at the meeting of the Society for Experimental Social Psychology Boston.

10.1016/S0065-2601(08)60329-9

10.1037/0022-3514.61.2.195

10.1037/0022-3514.45.3.513

Schwarz N., 1996, Social psychology: Handbook of basic principles, 433

10.1093/ijpor/9.2.191

10.1111/j.1559-1816.1985.tb02343.x

Schwarz N., 2003, The nature of problem solving, 263

10.1017/CBO9780511808098.007

10.1037/0278-7393.9.3.544

10.1086/209205

10.1207/s15328023top2502_14

Skurnik I., 2000, The message within: The role of subjective experience in social cognition and behavior, 162

Skurnik I. Yoon C. Park D. C. & Schwarz N. (in press).How warnings about false claims become recommendations. Journal of Consumer Research.

10.1521/soco.1997.15.1.55

10.1037/0022-3514.64.2.211

Strack F., 1996, The psychology of action, 579

10.1177/0146167200269002

Tatarkiewicz W., 1970, History of aesthetics

10.1177/014616702237651

10.1016/0010-0285(73)90033-9

Tybout A. M. Sternthal B. Malaviya P. Bakamitsos G. A. & Park S. B. (in press). When are judgments based on product benefits versus retrieval ease?Journal of Consumer Research.

Uleman J.S., 1999, Dual process theories in social psychology, 161

Wänke M., 2000, The message within: The role of subjective experience in social cognition and behavior, 143

10.1177/01461672962211002

10.1086/209502

10.1016/0001-6918(93)E0072-A

10.1080/09658210244000586

10.1037/0278-7393.19.6.1235

10.1016/0749-596X(90)90045-2

10.1016/S0001-6918(97)00040-1

10.1037/0278-7393.26.3.547

10.1037/0033-2909.116.1.117

10.1037/0022-3514.81.6.989

Winkielman P. Fazendeiro T.A. (2003) The role of conceptual fluency in preference and memory. Unpublished manuscript.

10.1111/1467-9280.00330

10.1111/1467-9280.00022

Winkielman P., 2003, The psychology of evaluation: Affective processes in cognition and emotion, 189

10.1075/aicr.44.05win

Winkielman P., 2003, Persuasive imagery: A consumer response perspective, 75

10.3758/BF03197003

Wyer R.S., 1989, Memory and cognition in its social context

Xu J. Schwarz N. (2004)Was it long ago or unimportant ? Diverging inferences from difficulty of recall. Unpublished manucaript University of Michigan.

10.1037/h0025848

Zajonc R.B., 2000, Feeling and thinking: The role of affect in social cognition, 31