Những Trải Nghiệm Siêu Nhận Thức Trong Sự Phán Đoán và Ra Quyết Định Của Người Tiêu Dùng
Tóm tắt
Quá trình suy reasoning của con người đi kèm với những trải nghiệm siêu nhận thức, nổi bật nhất là sự dễ dàng hoặc khó khăn trong việc hồi tưởng và tạo ra suy nghĩ, cùng với sự lưu loát mà thông tin mới có thể được xử lý. Những trải nghiệm này có giá trị thông tin riêng của chúng. Chúng có thể đóng vai trò làm cơ sở đánh giá ngoài thông tin khẳng định, hoặc thậm chí làm giảm giá trị của thông tin khẳng định, và có thể làm rõ các kết luận được rút ra từ nội dung được hồi tưởng. Điều mà con người rút ra từ một trải nghiệm siêu nhận thức cụ thể phụ thuộc vào lý thuyết ngây thơ mà họ áp dụng cho các quá trình tâm lý, khiến cho các kết quả trở nên rất khác nhau. Các đánh giá thu được không thể được dự đoán chỉ dựa trên thông tin khẳng định có sẵn; chúng ta không thể hiểu sự phán đoán của con người mà không xem xét sự tương tác giữa thông tin khẳng định và thông tin trải nghiệm.
Từ khóa
#siêu nhận thức #phán đoán #quyết định #trải nghiệm #thông tin khẳng định #tâm lý họcTài liệu tham khảo
Biller B. Bless H. & Schwarz N. (1992 April).Die Leichtigkeit der Erinnerung als Information in der Urteilsbildung: Der Einfluβ der Fragenreihenfolge[Ease of recall as information: The impact of question order]. Paper presented at Tagung experimentell arbeitender Psychologen Osnabrück FRG.
Cho H. Schwarz N. (2004) Of great art and untalented artists: Diverging inferences from effort information. Unpublished manuscript University of Michigan.
Clore G.L., 1992, The construction of social judgments, 133
Clore G.L., 2001, Theories of mood and cognition: A user's handbook, 27
Dunning D., 2001, Intraindividual processes, 348
Eagly A.H., 1993, The psychology of attitudes
Fazendeiro T. Winkielman P. (2003) Effects of conceptual fluency on affective judgments and psychophysiological responses. Unpublished manuscript University of Denver.
Fischhoff B., 1982, Judgment under uncertainty: Heuristics and biases, 332
Higgins E.T., 1996, Social psychology: Handbook of basic principles, 133
Jacoby L.L., 1989, Varieties of memory and consciousness: Essays in honour of Endel Tulving, 391
Keats J., 1988, The complete poems
Kelley H.H., 1972, Causal schemata and the attribution process
Nelson T.O., 1990, The psychology of learning and motivation, 125
Novemsky N. Dhar R. Simonson I. & Schwarz N. (2003 October). Preference fluency and its effects on no‐choice compromise and attraction effects. In N. Novemsky (Chair) New frontiers in the construction of preferences. Symposium conducted at the meeting of the Association for Consumer Research Toronto Ontario Canada.
Oppenheimer D. (2004).Consequences of erudite vernacular utilized irrespective of necessity :Problems with using long words needlessly. Manuscript submitted for publication.
Park D.C., 2000, Cognitive aging: A primer, 3
Petty R.E., 1986, Advances in experimental social psychology, 123
Reber R. Schwarz N. & Winkielman P. (2003).Processing fluency and aesthetic pleasure: Is beauty in the perceiver's processing experience?Manuscript submitted for publication.
Schwarz N., 2002, The wisdom in feelings, 144
Schwarz N. (2003 October). The malleable meaning of experience. In R. Petty (Chair) Controversies in ease of recall research. Symposium conducted at the meeting of the Society for Experimental Social Psychology Boston.
Schwarz N., 1996, Social psychology: Handbook of basic principles, 433
Schwarz N., 2003, The nature of problem solving, 263
Skurnik I., 2000, The message within: The role of subjective experience in social cognition and behavior, 162
Skurnik I. Yoon C. Park D. C. & Schwarz N. (in press).How warnings about false claims become recommendations. Journal of Consumer Research.
Strack F., 1996, The psychology of action, 579
Tatarkiewicz W., 1970, History of aesthetics
Tybout A. M. Sternthal B. Malaviya P. Bakamitsos G. A. & Park S. B. (in press). When are judgments based on product benefits versus retrieval ease?Journal of Consumer Research.
Uleman J.S., 1999, Dual process theories in social psychology, 161
Wänke M., 2000, The message within: The role of subjective experience in social cognition and behavior, 143
Winkielman P. Fazendeiro T.A. (2003) The role of conceptual fluency in preference and memory. Unpublished manuscript.
Winkielman P., 2003, The psychology of evaluation: Affective processes in cognition and emotion, 189
Winkielman P., 2003, Persuasive imagery: A consumer response perspective, 75
Wyer R.S., 1989, Memory and cognition in its social context
Xu J. Schwarz N. (2004)Was it long ago or unimportant ? Diverging inferences from difficulty of recall. Unpublished manucaript University of Michigan.
Zajonc R.B., 2000, Feeling and thinking: The role of affect in social cognition, 31