Tối Ưu Hóa Lợi Nhuận Kinh Doanh Từ Trách Nhiệm Xã Hội Doanh Nghiệp (CSR): Vai Trò Của Giao Tiếp CSR

International Journal of Management Reviews - Tập 12 Số 1 - Trang 8-19 - 2010
Shuili Du1, CB Bhattacharya2, Sankar Sen3
1Simmons College, 300 The Fenway, Boston, MA 02115, USA.
2European School of Management and Technology, Schlossplatz 1, Berlin 10178, Germany, and Boston University, 595 Commonwealth Avenue, Boston, MA 02215, USA, and
3Baruch College, City University of New York, One Bernard Baruch Way, New York, NY 10010, USA

Tóm tắt

Bằng cách tham gia vào các hoạt động trách nhiệm xã hội doanh nghiệp (CSR), các công ty không chỉ có thể tạo ra thái độ tích cực từ các bên liên quan và các hành vi hỗ trợ tốt hơn (ví dụ: mua hàng, tìm kiếm việc làm, đầu tư vào công ty), mà còn, trong dài hạn, xây dựng hình ảnh công ty, củng cố mối quan hệ giữa các bên liên quan và công ty, và nâng cao các hành vi ủng hộ của các bên liên quan. Tuy nhiên, nhận thức thấp của các bên liên quan về và sự quy kết không thuận lợi đối với các hoạt động CSR của các công ty vẫn là những trở ngại quan trọng trong nỗ lực của các công ty nhằm tối đa hóa lợi ích kinh doanh từ các hoạt động CSR, nhấn mạnh nhu cầu các công ty phải giao tiếp CSR một cách hiệu quả hơn tới các bên liên quan. Đối mặt với những thách thức này, một khuôn khổ khái niệm về giao tiếp CSR được trình bày và các khía cạnh khác nhau của nó được phân tích, từ nội dung thông điệp và kênh giao tiếp đến các yếu tố riêng biệt của công ty và bên liên quan ảnh hưởng đến hiệu quả của giao tiếp CSR.

Từ khóa

#Trách nhiệm xã hội doanh nghiệp #giao tiếp CSR #thái độ bên liên quan #hình ảnh doanh nghiệp

Tài liệu tham khảo

Alsop R.J.(2005).Communicating corporate citizenship.Leading Perspectives Summer pp.4–5.

Associated Content(2008).Ben & Jerry's butter pecan ice cream. Available at:http://www.associatedcontent.com/article/1227799/ben_and_jerrys_butter_pecan_ice_cream.html?cat=22(accessed March 2009).

10.1086/209063

10.2307/41166284

Bhattacharya C.B., 2008, Using corporate social responsibility to win the war for talent, Sloan Management Review, 49, 37

Bloom P.N., 2006, How social‐cause marketing affects consumer perceptions, MIT Sloan Management Review, 47, 49

Cone(2007).Cause evolution survey. Available from:http://www.coneinc.com/content1091 (accessed 19 May 2008).

Cone(2008).Past. Present. Future. 25th anniversary of cause marketing. Available at:http://www.coneinc.com/content1187(accessed 10 April 2009).

CSRWire(2008).Call all Earthkeepers: Timberland Earthkeeper network inspires consumers to take real eco‐action. Available at:http://www.csrwire.com/News/12339.html(accessed March 2009).

Dawkins J., 2004, Corporate responsibility: the communication challenge, Journal of Communication Challenge, 9, 108

Du S. Bhattacharya C.B.andSen S.(2009).Strengthening consumer relationships through corporate social responsibility. Working paper Simmons College School of Management.

10.1016/j.ijresmar.2007.01.001

10.1177/002224298705100202

10.1177/0092070305284976

10.1007/BF02249398

10.1111/0045-3609.00066

10.2307/256324

10.1207/S15327663JCP1303_15

Friestad M., 1994, The persuasion knowledge model: how people cope with persuasion attempts, Journal of Consumer Research, 21, 1031, 10.1086/209380

10.1057/palgrave.crr.1540151

General Electric(2009).GE launches ‘Healthymagination’; will commit $6 billion to enable better health focusing on cost access and quality.Available at:http://www.genewscenter.com/content/detail.aspx?releaseid=6760&newsareaid=2&menusearchcategoryid(accessed 7 May 2009).

Gilbert D.T., 1989, Unintended Thought, 189

Guardian(2006).Is Wal‐Mart really going green?Available at:http://www.guardian.co.uk/environment/2006/nov/06/energy.supermarkets(accessed June 2008).

10.1080/00913367.1996.10673497

Kotler P., 2005, Corporate Social Responsibility: Doing the Most Good for Your Company and Your Cause

KPMG International Survey of Corporate Responsibility Reporting(2008). Available at:http://www.kpmg.com/SiteCollectionDocuments/International‐corporate‐responsibility‐survey‐2008_v2.pdf(accessed 8 May 2009).

10.1509/jmkg.68.4.16.42726

10.2307/1251955

10.1057/palgrave.jibs.8491028

10.1111/j.1559-1816.1989.tb00060.x

10.1207/S15327663JCP1303_12

National Institute of Child Health and Human Development(1999).Pampers will print the back to sleep logo across the diaper fastening strips of its newborn diapers. Available at:http://www.nichd.nih.gov/sids/pampers.cfm(accessed 11 March 2009).

10.1037/0022-3514.41.5.847

Porter M.E., 2006, Strategy & society: the link between competitive advantage and corporate social responsibility, Harvard Business Review, 84, 78

10.1509/jmkr.38.2.225.18838

10.1177/0092070305284978

Sen S., 2009, Handbook of Brand Relationships, 195

10.1509/jmkg.70.4.154

10.1300/J054v11n01_06

10.1207/s15327663jcp1401&2_3

Target(2008).2007 Corporate responsibility report. Available at:http://sites.target.com/site/en/company/page.jsp?contentId=WCMP04‐031084(accessed 7 May 2009).

10.2307/257057

10.1037/0022-3514.73.4.733

10.1111/j.1559-1816.1995.tb01594.x

10.1177/074391569801700207

10.2307/3172849

10.1207/s15327663jcp1604_9