Quản lý Văn hóa Tổ chức: Ảo Tưởng Hay Thực Tế?

Human Resource Management Journal - Tập 3 Số 2 - Trang 42-54 - 1992
Emmanuel Ogbonna1
1Cardiff Business School

Tóm tắt

Emmanuel Ogbonna, hiện là Giảng viên về Quản lý Nhân sự tại Trường Kinh doanh Cardiff, đưa ra một cái nhìn phê phán đối với sự nở rộ của tài liệu về quản lý văn hóa tổ chức. Ông đặt ra câu hỏi liệu sau mười năm ‘devotion của những kẻ giả nhân giả nghĩa’, chúng ta có gần hơn đến việc hiểu văn hóa; liệu chúng ta có ở trong vị trí để tạo ra một mô hình khái niệm về quản lý văn hóa tổ chức; hay liệu chúng ta chỉ đơn giản đã thành công trong việc phơi bày những điểm yếu vốn có của khái niệm này.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

10.1108/00483489010142655

10.1177/017084068400500103

Berger P.L., 1966, The Social Construction of Reality

Burrell G., 1979, Sociological Paradigms and Organisational Analysis

Carby K.1985. ‘How Hambro Changed its Name and Much More Besides.Personnel Management October 58–60.

10.1016/0024-6301(88)90118-5

Deal T., 1982, Corporate Cultures

10.1002/hrm.3930220118

10.1177/017084068600700203

Golzen G.1987. ‘How Corporate Culture Can be Carried Too Far.Sunday Times 15 November.

Graves D., 1986, Corporate Culture

Handy C.B., 1986, Understanding Organizations

Kilmann R.W., 1982, Getting Control of the Corporate Culture, Managing (USA, 2, 11

Krefting L.A., 1985, Organization Culture

Luhmann N., 1979, Trust and Power

Martin J., 1985, Organization Culture

10.1016/0090-2616(83)90033-5

Mintzberg H.1975. ‘The Manager's Job: Folklore and Fact.Havard Business Review July‐August 49–61.

Ogbonna E.1990. ‘Organisation Culture and Strategy in the UK Supermarket Industry’.PhD thesis Cardiff Business School.

10.1108/00483489010141061

10.2307/41166580

10.2307/2392363

Pettigrew A.M., 1985, The Awakening Giant

Piercy N., 1987, Marketing Concepts and Marketing Action. the Role of Organisational Culture, Structure and Process in Implementing Marketing Change, Cardiff Business School Working Paper in Marketing and Strategy, 2

10.1111/j.1467-6486.1986.tb00955.x

Robbins S.P., 1987, Organization Theory: Structure, Design and Application

Sathe V., 1985, Getting Control of the Corporate Culture

Schein E.H., 1984, Coming to a New Awareness of Organizational Culture, Sloan Management Review, 25, 3

Schein E.H., 1985, Organizational Culture and Leadership

10.1016/0024-6301(87)90158-0

Siehl C., 1985, Organization Culture

Silverzweig S., 1976, Changing the Corporate Culture, Sloan Management Review, 17, 33

10.2307/2392246

Sparrow P.andA.Pettigrew.1988. ‘Contrasting HRM Responses in the Changing World of Computing.Personnel Management February 40–45.

Thackray J.1986. ‘The Corporate Culture Rage.Management Today February.

Thomas M.1985. ‘In Search of Culture: Holy Grail or Gravy Train.Personnel Management September 24–7.

10.1108/eb039121

Tunstall W.B., 1983, Cultural Transition at AT&T, Sloan Management Review, 25, 15

Uttal B.1983. ‘The Corporate Culture Vultures.Fortune 17 October.