Đọc Viết và Ngôn Ngữ: Mối Quan Hệ Trong Những Năm Chưa Đi Học

HARVARD EDUCATIONAL REVIEW - Tập 53 Số 2 - Trang 165-189 - 1983
Catherine E. Snow1
1HARVARD U

Tóm tắt

Dựa trên những phát hiện nghiên cứu gần đây và một nghiên cứu điển hình về một trẻ em học nói và học đọc, Catherine Snow phác thảo những điểm giống nhau quan trọng trong sự phát triển của cả ngôn ngữ và khả năng đọc viết. Các đặc điểm của tương tác giữa cha mẹ và trẻ em hỗ trợ việc tiếp thu ngôn ngữ—sự tương quan ngữ nghĩa, cấu trúc hỗ trợ, quy trình trách nhiệm, và việc sử dụng thói quen—cũng tạo điều kiện thuận lợi cho sự phát triển đọc và viết sớm. Tác giả bác bỏ việc giải thích rằng sự khác biệt về mức độ khả năng đọc viết trong gia đình là nguyên nhân dẫn đến sự khác biệt về thành tích học tập giữa các tầng lớp xã hội. Để giải thích sự khác biệt này, Snow nhấn mạnh những cách đặc trưng mà các gia đình trung lưu chuẩn bị cho trẻ em trước tuổi đi học để hiểu và sản xuất ngôn ngữ không có ngữ cảnh.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

Bloome, D. An ethnographic approach to the study of reading activities among black junior high school students: A socio-linguistic ethnography. Unpublished thesis, Kent State University, 1981.

Cazden, C. Literacy in school contexts. In Proceedings of the International Symposium on New Perspectives on the Processes of Reading and Writing. Mexico City: Editorial, Siglo XXI, in press.

Cummins, J. Cognitive academic language proficiency, linguistic interdependence, the optimum age question, and some other matters (Working Papers in Bilingualism, No. 19). Toronto: Ontario Institute for Studies in Education, November 1979. (a)

Cummins, J. Linguistic interdependence and the educational development of bilingual children. Review of Educational Research, 1979, 49, 222-251. (b)

Dale, E., & Chall, J. Readability. New York: McGraw-Hill, in press.

Dore, J. Intentionality, accountability, and play: The intersubjective basis for language development. In R. Golinkoff (Ed.), The transition from prelinguistic to linguistic communication. Hillsdale, N.J.: Erlbaum, in press.

Lazar, I., & Darlington, R. Lasting effects of early education: A report from the consortium for longitudinal studies. Monographs of the Society for Research in Child Development, 1982, 47 (2 3, Serial No. 195).

Loban, W. The language of elementary school children (Research Report No. 1). Urbana, Ill.: National Council of Teachers of English, 1963.

Ninio, A. Picture book reading in mother infant dyads belonging to two subgroups in Israel. Child Development, 1980, 51, 587-590. (a)

Ninio, A. The ostensive definition in vocabulary teaching. Journal of Child Language, 1980, 7, 563-573. (b)

Peters, A. The units of language acquisition. New York and Cambridge, U.K: Cambridge University Press, in press.

Salus, M. The syntax and metalinguistic skills of children who read early. Unpublished doctoral dissertation, Boston University, 1982.

Schieffelin, B., & Eisenberg, A. Cultural variation in dialogue. In R. Schiefelbusch (Ed.), Communicative competence: Acquisition and intervention. Baltimore: University Park Press, in press.

Seuss, Dr. [T. Geisel]. The cat in the hat. New York: Random House Beginner Books, 1956.

Seuss, Dr. [T. Geisel]. Green eggs and ham. New York: Random House Beginner Books, 1960.

Seuss, Dr. [T. Geisel]. Hop on pop. New York: Random House Beginner Books, 1963.

Simons, H. D. The relationship between aspects of linguistic performance and reading comprehension. Unpublished doctoral dissertation, Harvard University, 1970.

Snow, C. Saying it again: The role of expanded and deferred imitations in language acquisition. In K. E. Nelson (Ed.), Children's language (Vol. 4). New York: Gardner Press, in press.

Snow, C., & Goldfield, B. Turn the page please: Situation specific language acquisition. Journal of Child Language, in press.