Kết nối lý thuyết và thực tiễn: Thay đổi phương pháp sư phạm trong đào tạo giáo viên

Educational Researcher - Tập 28 Số 4 - Trang 4-17 - 1999
Fred Korthagen1,2, Jos Kessels3
1The IVLOS Institute of Education, Utrecht University and the University of Amsterdam. His address is P.O. Box 80127, 3508 TC Utrecht, The Netherlands; fax: +31 30 253 2741;. He specializes in teachers' professional development, reflective teaching, teacher cognition, and the education of teacher educators
2fax: +31 30 253 2741
3The IVLOS Institute of Education at Utrecht University. His areas of specialization are the integration of theory and practice in education and the use of the Socratic Method

Tóm tắt

Áp lực hướng tới việc tạo ra nhiều chương trình đào tạo giáo viên dựa trên trường học, rõ ràng ở nhiều quốc gia, đã tạo ra nhu cầu suy nghĩ lại về mối quan hệ giữa lý thuyết và thực hành. Mô hình ứng dụng lý thuyết truyền thống có vẻ khá kém hiệu quả và hiện đang được thay thế bằng các phương pháp phản chiếu hơn. Tuy nhiên, cho đến nay, sự đa dạng của những khái niệm và giả định khác nhau dưới nền tảng của các phương pháp mới này vẫn chưa cung cấp một căn cứ vững chắc cho sự phát triển tiếp theo. Hai nền tảng lý thuyết liên quan được trình bày cho một hình thái mới trong đào tạo giáo viên. Thứ nhất là sử dụng các khái niệm episteme và phronesis để giới thiệu một cách thức mới trong việc định hình kiến thức liên quan. Thứ hai là một cách mô tả toàn diện hơn về mối quan hệ giữa nhận thức của giáo viên và hành vi của giáo viên, dẫn đến một mô hình ba cấp độ trong việc học về giảng dạy, bao gồm cấp độ Gestalt, cấp độ mô hình và cấp độ lý thuyết, được minh họa bằng dữ liệu phỏng vấn. Dựa trên hai khung lý thuyết này, một cái gọi là “cách tiếp cận thực tế” đối với đào tạo giáo viên được giới thiệu. Vai trò của người giáo dục trong phương pháp này cũng được phân tích cũng như các hệ quả tổ chức. Những kết quả đánh giá đầu tiên được trình bày.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

10.2307/1177156

Barlow H, 1990, Images and understanding, 5

Barone T, 1996, Handbook of research on teacher education, 2, 1108

Bell B, 1996, Teacher development: A model from science education

Ben-Peretz M, 1995, International encyclopedia of teaching and teacher education, 543

Berlak H, 1981, Dilemmas of schooling

Brouwer CN, 1989, Geïntegreerde lerarenopleiding, principes en effecten. [Integrated teacher education, principles and effects]

10.2307/1176008

Bullough RV, 1989, First year teacher: A case study

10.1080/0260747940200109

Bullough RV, 1991, Emerging as a teacher

10.1016/0742-051X(89)90018-8

10.1016/0742-051X(91)90053-R

Carter K, 1990, Handbook of research on teacher education, 291

10.1177/002248718803900306

Carter K, 1996, Handbook of research on teacher education, 2, 120

10.1080/03626784.1985.11075976

Clandinin DJ, 1995, Teachers who teach teachers, 25

Clark CM, 1986, Advances of research on teacher thinking

10.1177/002248718603700506

Clark CM, 1979, Research on teaching: Concepts, findings, and implications, 231

Connelly FM, 1984, Teacher thinking: A new perspective on persisting problems in education, 134

10.3102/00028312031001166

Corporaal B, 1988, Bouwstenen voor een opleidingsdidactiek. [Building blocks for a pedagogy of teacher education]

Dann H. D, 1978, Umweltbedingungen innovativer kompetenz. [Contextual conditions of the competency for innovation]

Dann HD, 1981, Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 13, 251

Denis M, 1991, Image & Cognition

Dennett DC, 1991, Consciousness explained

Dolk M, 1997, Onmiddellijk onderwijsgedrag. [Immediate teaching behavior]

Dolk M, 1995, Paper presented at the 6th European Conference for Research on Learning and Instruction

Elbaz F, 1983, Teacher thinking: A study of practical knowledge

10.1080/0022027910230101

Ellis R, 1950, A sourcebook of Gestalt psychology

Feiman-Nemser S, 1986, Handbook of research on teaching, 505

10.3102/0091732X020001003

Fischer KW, 1984, Development during middle childhood: The years from six to twelve, 70

10.3102/0013189X019005015

Freudenthal H, 1978, Weeding and sowing: Preface to a science of mathematical education

Freudenthal H, 1991, Revisiting mathematics education

10.3102/00028312006002207

Giddens A, 1984, The constitution of society

Goodlad JI, 1990, Places where teachers are taught

10.1016/0742-051X(91)90022-H

Halkes R, 1984, Teacher thinking: A new perspective on persisting problems in education, 1

Hermans JJ, 1993, Teacher Education 9, Research and developments on teacher education in the Netherlands, 111

Hinsch R, 1979, Einstellungswandel und praxisschock bei jungen lehrern, eine empirische längsschnittuntersuchung. [Attitudinal change and the transition shock in beginning teachers, a longitudinal study]

Hoyle E, 1995, Professional knowledge and professional practice

10.1080/0950069940160505

Imig DG, 1996, Handbook of research on teacher education, 2, 213

10.7208/chicago/9780226177847.001.0001

Joyce BR, 1988, Student achievement through staff development

10.1177/002248718103200204

10.3102/0013189X025003017

Koetsier CP, 1997, Teacher education and school partnerships, 113

10.1177/002248718503600502

Korthagen FAJ, 1988, Teachers’ professional learning, 35

10.1016/0742-051X(93)90046-J

10.1080/1354060960020202

Korthagen FAJ, 1995, Teachers who teach teachers, 187

10.1002/tea.3660301012

10.3102/00028312027004610

Lortie D, 1975, Schoolteacher: A sociological study

Luijten MCG, 1995, Wie goat er in het onderwijs werken? [Who is going to work in education?]

Mandl H, 1983, Psychologie in Erziehung und Unterricht, 30, 98

McCullough RC, 1987, Training & Development Handbook, 35

Müller-Fohrbrodt G, 1978, Der Praxisschock bei jungen Lehrern. [The transition shock in beginning teachers]

Oldfather P, 1994, Teacher Education Quarterly, 21, 5

Richardson V, 1997, Constructivist teacher education

Rogers CR, 1969, Freedom to learn

Russell T, 1988, Reflection in teacher education, 67

Samson L, 1996, Wie goat er in het onderwijs werken? [Who is going to work in education?], part of the report specifically focusing on the Utrecht program

Scardamalia M, 1989, Knowledge base for the beginning teacher, 37

Schoenfeld AH, 1987, Cognitive science and mathematics education

Schön DA, 1987, Educating the reflective practitioner

Skemp RR, 1979, Intelligence, learning, and action: A foundation for theory and practice in education

Sprinthall NA, 1996, Handbook of research on teacher education, 2, 666

10.1002/tea.3660310105

Tigchelaar A, 1997, VELON-Tijdschrift voor lerarenopleiders, 18, 27

Tom AR, 1997, Redesigning teacher education

10.1007/978-94-009-3707-9

10.1007/978-1-349-81526-5

Van Hiele PM, 1986, Structure and insight: A theory of mathematics education

Van der Valk T, 1996, Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association

10.1080/03626784.1977.11075533

Van Manen M, 1990, Researching lived experience: Human science for an action sensitive pedagogy

Vedder J, 1988, Teacher Education 4: Research and developments on teacher education in the Netherlands, 188

Vygotsky L, 1978, Mind in society: The development of higher psychological processes

Wahl D, 1984, Psychologie für die schulpraxis. [Psychology for teaching practice]

Watzlawick P, 1978, The language of change

10.1016/0742-051X(92)90004-M

Wubbels Th, 1997, Teacher Education Quarterly, 24, 75

10.1177/002248718303400302

Zeichner KM, 1986, Reality and reform in clinical teacher education, 87

Zeichner KM, 1987, Journal of Educational Research, 11, 565

Zeichner KM, 1995, Teachers who teach teachers, 11

10.17763/haer.57.1.j18v7162275t1w3w

10.1177/002248718103200302