Đọc Sách Cùng Nhau Đem Lại Thành Công Trong Việc Học Đọc: Một Phân Tích Tổng Hợp Về Sự Truyền Tải Văn Hóa Đọc Giữa Các Thế Hệ

Review of Educational Research - Tập 65 Số 1 - Trang 1-21 - 1995
Adriana G. Bus1, Marinus H. van IJzendoorn1, Anthony D. Pellegrini2
1Leiden University, The Netherlands
2University of Georgia;

Tóm tắt

Bài đánh giá hiện tại là một phân tích tổng hợp định lượng về các bằng chứng thực nghiệm có sẵn liên quan đến việc phụ huynh đọc sách cho trẻ mẫu giáo và một số thước đo kết quả. Khi lựa chọn các nghiên cứu để đưa vào phân tích tổng hợp này, chúng tôi đã tập trung vào các nghiên cứu xem xét tần suất đọc sách cho trẻ mẫu giáo. Kết quả hỗ trợ giả thuyết rằng việc đọc sách giữa phụ huynh và trẻ mẫu giáo có liên quan đến các thước đo kết quả như sự phát triển ngôn ngữ, khả năng đọc ra đời, và thành tích đọc sách. Kích thước hiệu ứng tổng thể là d = .59 cho thấy việc đọc sách giải thích khoảng 8% sự biến thiên trong các thước đo kết quả. Các kết quả ủng hộ giả thuyết rằng việc đọc sách, đặc biệt, ảnh hưởng đến việc tiếp thu ngôn ngữ viết. Ảnh hưởng của việc đọc sách giữa phụ huynh và trẻ mẫu giáo không phụ thuộc vào tình trạng kinh tế xã hội của các gia đình hoặc trên một số khác biệt phương pháp giữa các nghiên cứu. Tuy nhiên, ảnh hưởng này dường như giảm đi ngay khi trẻ trở thành những người đọc sách thông thường và có khả năng đọc một mình.

Từ khóa

#phụ huynh #trẻ mẫu giáo #đọc sách #phân tích tổng hợp #gia tăng ngôn ngữ #văn hóa đọc

Tài liệu tham khảo

10.2466/pms.1977.44.3c.1231

Bus AG, 1991, Instructie in begrijpend lezen, 77

Bus AG, 1993, International Journal of Educational Research, 19, 573

Bus AG, 1994, Literacy acquisition and social context, 9

Bus AG, Literacy and education: Essays in memory of Dina Feitelson

Bus AG, 1988, Child Development, 59, 1262, 10.2307/1130489

Bus AG, 1992, The Journal of Genetic Psychology, 153, 395, 10.1080/00221325.1992.10753735

Bus AG, 1994, Symposium conducted at the International Conference of Infant Studies

Bus AG, Reading Research Quarterly

Butler SR, 1988, Preschool prevention of reading failure, 19

Cochran-Smith M, 1983, The acquisition of literacy: Ethnographic perspectives, 35

Cochran-Smith M, 1984, The making of a reader

Cohen J, 1977, Statistical power analysis for the behavioral sciences

Commission on Reading, National Academy of Education, 1985, Becoming a nation of readers

*Crain-Thoreson C, 1992, Developmental Psychology, 28, 421, 10.1037/0012-1649.28.3.421

Cunningham AE, 1991, Journal of Educational Psychology, 83, 264, 10.1037/0022-0663.83.2.264

*DeBaryshe BD, 1993, Journal of Child Language, 20, 455, 10.1017/S0305000900008370

*DeBaryshe BD, 1993, Symposium conducted at the Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development

*DeBaryshe BD, 1991, Paper presented at the Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development

*DeBarysheBDHuntleyLDaleyBRodarmelSLDeBarysheBDChairMaternal belief system determinants of home literacy practicesJoint picture-book reading and emergent literacy1992AprilSymposium conducted at the Conference of Human DevelopmentAtlanta, GA

De GrootIBusAGBoekenpret voor baby’s Ervaringen met het Opgroeiboek1995Leiden/The HagueLeiden University/SARDES[Book-fun for babies. Final report on a project to stimulate emergent literacy]

DeLoache JS, 1987, British Journal of Developmental Psychology, 5, 111, 10.1111/j.2044-835X.1987.tb01047.x

*Donachy W, 1976, British Journal of Educational Psychology, 46, 31, 10.1111/j.2044-8279.1976.tb02983.x

*Dunn NE, 1981, The Elementary School Journal, 81, 245, 10.1086/461227

*Durkin D, 1966, Children who read early: Two longitudinal studies

Feitelson D, 1993, Reading Research Quarterly, 28, 70, 10.2307/747817

*Hale C, 1993, Paper presented to the Society of Research in Child Development

*Highberger R, 1973, Home Economics Research Journal, 1, 185

Holdaway D, 1979, The foundations of literacy

*Irwin OC, 1960, Journal of Speech and Hearing Research, 3, 187, 10.1044/jshr.0302.187

Juel C, 1988, Journal of Educational Psychology, 80, 437, 10.1037/0022-0663.80.4.437

*Lonigan CJ, 1993, Paper presented at the 60th Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development

*Mason JM, 1980, Reading Research Quarterly, 15, 203, 10.2307/747325

MasonJMAllenJA review of emergent literacy with implications for research and practice in reading1986Unpublished manuscript

*Mason J, 1986, Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association

*McCormick C, 1986, Emergent literacy, 90

*Miller WH, 1969, The Reading Teacher, 22, 641

*Milner E, 1951, Child Development, 22, 95, 10.2307/1126064

*Morrow LM, 1983, Journal of Educational Research, 76, 221

Mullen B, 1989, Advanced BASIC meta-analysis

Nickse R, 1990, Family and intergenerational literacy programs. An update of the “Noises of Literacy.”

Pellegrini AD, 1985, Journal of Educational Psychology, 77, 332, 10.1037/0022-0663.77.3.332

*PhillipsLMNorrisSPMasonJMKerrBMEffect of early literacy intervention on kindergarten achievement1990199207Thirty-Ninth Yearbook of the National Reading Conference

*Robson C, 1989, Reading, 23, 23, 10.1111/j.1467-9345.1989.tb00929.x

Rosenthal R, 1991, Meta-analytic procedures for social research, 10.4135/9781412984997

*Rowe KJ, 1991, The British Journal of Educational Psychology, 61, 19, 10.1111/j.2044-8279.1991.tb00958.x

*Scarborough HS, 1989, Journal of Educational Psychology, 81, 101, 10.1037/0022-0663.81.1.101

Scarborough HS, 1994, Developmental Review, 14, 245, 10.1006/drev.1994.1010

10.1177/002221949102400811

Scollon R, 1981, Narrative, literacy and interethnic communication

Sénéchal M, 1993, Reading Research Quarterly, 28, 360, 10.2307/747933

*Share DL, 1984, Journal of Educational Psychology, 76, 1309, 10.1037/0022-0663.76.6.1309

Sulzby E, 1985, Reading Research Quarterly, 20, 458, 10.1598/RRQ.20.4.4

Sulzby E, 1991, Handbook of reading research, 2, 727

Sulzby E, 1991, Developing narrative structures, 175

Swinson, 1985, Educational Psychology in Practice, 1, 19, 10.1080/0266736850010105

Tannen E, 1982, Spoken and written language: Exploring orality and literacy

10.58680/la198127963

Thomas B, 1984, Child Development, 55, 424, 10.2307/1129953

van IJzendoorn MH, 1994, Reading Research Quarterly, 30, 266, 10.2307/747877

*Walker GH, 1979, Reading Improvement, 16, 149

Watson R, 1989, Applied Psycholinguistics, 10, 221, 10.1017/S0142716400008535

Watson R, 1988, Applied Psychology: An International Review, 37, 395, 10.1111/j.1464-0597.1988.tb01151.x

*Wells G, 1985, Literacy, language, and learning: The nature and consequences of reading and writing, 229

Wells G, 1986, The meaning makers

Whitehurst GJ, 1988, Developmental Psychology, 24, 552, 10.1037/0012-1649.24.4.552