Giảng dạy khoa học dựa trên điều tra—nó là gì và liệu nó có quan trọng không? Kết quả từ một tổng hợp nghiên cứu giai đoạn 1984 đến 2002

Journal of Research in Science Teaching - Tập 47 Số 4 - Trang 474-496 - 2010
Daphne Minner1, Abigail Jurist Levy1, Jeanne Century2
1Education Development Center, Inc., 55 Chapel Street, Newton, Massachusetts 02458
2Center for Elementary Mathematics and Science Education, University of Chicago, 5640 S. Ellis EFI Box 15, Chicago, Illinois 60637

Tóm tắt

Tóm tắt

Mục tiêu của Dự án Tổng hợp Điều tra là tổng hợp các phát hiện từ các nghiên cứu được tiến hành trong khoảng thời gian từ 1984 đến 2002 để giải quyết câu hỏi nghiên cứu, Tác động của giảng dạy khoa học dựa trên điều tra đối với kết quả học tập của học sinh K–12 là gì? Khoảng thời gian từ 1984 đến 2002 được lựa chọn để tiếp tục một dòng công việc tổng hợp đã được hoàn thành lần cuối vào năm 1983 bởi Bredderman [Bredderman [1983] Đánh giá Nghiên cứu Giáo dục 53: 499–518] và Shymansky, Kyle, và Alport [Shymansky et al. [1983] Tạp chí Nghiên cứu trong Giảng dạy Khoa học 20: 387–404], và để đáp ứng một thời hạn có thể thực hiện được dựa trên thời gian của dự án nghiên cứu, kéo dài từ 2001 đến 2006. Câu hỏi nghiên cứu cho dự án đã được giải quyết bằng cách phát triển một khung khái niệm làm rõ và chỉ rõ điều gì được hiểu là “giảng dạy khoa học dựa trên điều tra”, và bằng cách sử dụng phương pháp tiếp cận đa phương pháp để phân tích cả dữ liệu số và dữ liệu văn bản mô tả tác động của giảng dạy đối với việc học khái niệm khoa học của học sinh K–12. Các phát hiện khác nhau từ 138 nghiên cứu được phân tích cho thấy một xu hướng tích cực rõ ràng nghiêng về các thực hành giảng dạy dựa trên điều tra, đặc biệt là các phương pháp giảng dạy nhấn mạnh việc học sinh suy nghĩ tích cực và rút ra kết luận từ dữ liệu. Các chiến lược giảng dạy mà tích cực tham gia học sinh trong quá trình học tập thông qua các cuộc điều tra khoa học có khả năng cao hơn để tăng cường sự hiểu biết khái niệm hơn là các chiến lược dựa vào các kỹ thuật thụ động hơn, điều này thường là cần thiết trong môi trường giáo dục hiện nay bị nặng nề bởi các đánh giá chuẩn hóa. © 2009 Wiley Periodicals, Inc. J Res Sci Teach 47: 474–496, 2010

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

Anderson R., 2007, Handbook of research on science education, 807

Bay M. Staver J. Bryan T. &Hale J.(1990 April).Science instruction for the mildly handicapped: Direct instruction versus discovery teaching. Paper presented at the annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching Atlanta GA.

10.1002/tea.3660290605

10.3102/00346543053004499

10.1007/BF03170644

Cakir M., 2008, Constructivist approaches to learning in science and their implication for science pedagogy: A literature review, International Journal of Environmental and Science Education, 3, 193

Chang C.‐Y. &Barufaldi J.(1997 March).Initiating change in students' achievement and alternative frameworks through a problem solving based instructional model. Paper presented at the annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching Oak Brook IL.

10.1080/095006999290606

Chang C.‐Y. &Mao S.‐L.(1998).The effects of an inquiry‐based instructional method on earth science students' achievement. Paper presented at the annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching San Diego CA.

10.1177/002221949703000611

Dana L.(2001).The effects of the level of inquiry of situated secondary science laboratory activities on students' understanding of concepts and the nature of science ability to use process skills and attitudes toward problem solving. Unpublished doctoral dissertation University of Massachusetts‐Lowell.

Department for Education and Employment, 1992, The national curriculum for England

10.1080/0013188960380306

European Commission, 2007, Science education now: A renewed pedagogy for the future of Europe

Garson G.D., 2008, Logistic regression

10.1002/tea.20248

Goodrum D. &Rennie L. Commonwealth of Australia. (2007).Australian school science education national action plan 2008–2012: Volume 1. Retrieved fromhttp://www.innovation.gov.au/Science AndResearch/publications/Documents/Volume1final_28August2008.pdf

10.1080/00461520701263368

Inter Academies Panel, 2006, Report of the working group on international collaboration in the evaluation of inquiry‐based science education programs

10.1207/s15326985ep4102_1

10.1080/08886504.1993.10782057

10.1002/tea.20254

Lipsey M., 2001, Applied Social Research Methods Series, 49

10.1002/tea.3660320108

10.1080/00219266.2002.9655841

10.1002/(SICI)1098-237X(199804)82:2<163::AID-SCE3>3.0.CO;2-C

10.1037/0003-066X.59.1.14

McDavitt D.(1994).Teaching for understanding: Attaining higher order learning and increased achievement through experiential instruction. Unpublished manuscript Curry School of Education University of Virginia.

Myers L.(1988).Analysis of student outcomes in ninth‐grade physical science taught with a science/technology/society focus versus one taught with a textbook orientation. Unpublished doctoral dissertation University of Iowa.

National Research Council, 1996, National Science Education Standards

National Research Council, 2000, Inquiry and the National Science Education Standards

No Child Left Behind Act of 2001 P.L.107‐110. (2002).

Onwuegbuzie A., 2003, Typology of analytical and interpretational errors in quantitative and qualitative educational research, Current Issues in Education [on‐line], 6

10.1002/tea.20263

10.1002/tea.20276

Pedhazur E., 1991, Measurement, design, and analysis: An integrated approach

10.1002/tea.20310

10.1002/tea.20212

10.1002/tea.3660200504

Sinclair A., 1994, Prediction making as an instructional strategy: Implications of teacher effects on learning, attitude toward science, and classroom participation, Journal of Research and Development in Education, 27, 153

10.1207/s1532690xci1503_2

The Inquiry Synthesis Project Center for Science Education Education Development Center Inc (April 2006a).Technical report 1: Generating the synthesis sample of studies. Retrieved fromhttp://cse.edc.org/products/inquirysynth/pdfs/technicalReport1.pdf

The Inquiry Synthesis Project Center for Science Education Education Development Center Inc. (April 2006b).Technical Report 2: Conceptualizing inquiry science instruction. Retrieved fromhttp://cse.edc.org/products/inquirysynth/pdfs/technicalReport2.pdf.

The Inquiry Synthesis Project Center for Science Education Education Development Center Inc. (April 2006c).Technical Report 3: Operationalizing the inclusion/exclusion coding process. Retrieved fromhttp://cse.edc.org/products/inquirysynth/pdfs/technicalReport3.pdf.

The Inquiry Synthesis Project Center for Science Education Education Development Center Inc (April 2006d).Technical Report 4: Report‐study reconciliation process. Retrieved fromhttp://cse.edc.org/products/inquirysynth/pdfs/technicalReport4.pdf.

The Inquiry Synthesis Project Center for Science Education Education Development Center Inc (April 2006e).Technical Report 5: Operationalizing the inquiry science instruction coding process. Retrieved fromhttp://cse.edc.org/products/inquirysynth/pdfs/technicalReport5.pdf.

The Inquiry Synthesis Project Center for Science Education Education Development Center Inc (June 2009a).Technical report 6: Operationalizing the coding of research rigor context and study findings. Retrieved fromhttp://cse.edc.org/products/inquirysynth/pdfs/technicalReport6.pdf

The Inquiry Synthesis Project Center for Science Education Education Development Center Inc (June 2009b).Technical Report 7: Bibliography of Studies Included in Final Inquiry Synthesis Project Analyses. Retrieved fromhttp://cse.edc.org/products/inquirysynth/pdfs/technicalReport7.pdf.

Vogt W.P., 1999, Dictionary of statistics & methodology: A nontechnical guide for the social sciences

10.1177/027046769201200104