Nền tảng Ngành và Đổi mới Hệ sinh thái

Journal of Product Innovation Management - Tập 31 Số 3 - Trang 417-433 - 2014
Annabelle Gawer1, Michael A. Cusumano2,3,4,5,6,7,8,9,10
1Imperial College London,#TAB#
2France
3 Master of Science in Applied Mathematics from Université Paris
4 Master of Science in Industrial Engineering from Stanford University,
5Cisco Drive Industry Innovation (Harvard Business School
6Imperial College Business School, Imperial College London, South Kensington Campus, London SW7 2AZ, UK
7Imperial College Business School in London.
8MIT Sloan School of Management 100 Main Street, E62-438 Cambridge, MA 02142-1347, USA
9Massachusetts Institute of Technology's Sloan School of Management,
10des Mines from Ecole des Mines de Nancy (France),

Tóm tắt

Bài báo này tổng hợp các tài liệu gần đây về nền tảng ngành và cách nó liên quan đến việc quản lý đổi mới cả trong và ngoài doanh nghiệp, cũng như đối phó với sự gián đoạn và thay đổi công nghệ và thị trường theo thời gian. Trước tiên, chúng tôi xác định các loại nền tảng khác nhau. Phân tích của chúng tôi về một loạt ví dụ trong ngành gợi ý rằng có hai loại nền tảng chủ yếu: nền tảng nội bộ hoặc cụ thể của công ty, và nền tảng bên ngoài hoặc toàn ngành. Chúng tôi định nghĩa nền tảng nội bộ (của công ty hoặc sản phẩm) là một tập hợp các tài sản được tổ chức theo một cấu trúc chung từ đó một công ty có thể phát triển và sản xuất hiệu quả một dòng sản phẩm phát sinh. Chúng tôi định nghĩa nền tảng bên ngoài (ngành) là các sản phẩm, dịch vụ, hoặc công nghệ đóng vai trò như một nền tảng trên đó các nhà đổi mới bên ngoài, được tổ chức như một hệ sinh thái kinh doanh sáng tạo, có thể phát triển các sản phẩm, công nghệ, hoặc dịch vụ bổ sung của riêng họ. Thứ hai, chúng tôi tóm tắt từ tài liệu những giả thuyết chung về thiết kế, kinh tế và quản lý chiến lược của các nền tảng. Thứ ba, chúng tôi xem xét trường hợp của Intel và các ví dụ khác để minh họa cho phạm vi của những thách thức công nghệ, chiến lược và kinh doanh mà các nhà lãnh đạo nền tảng và đối thủ của họ phải đối mặt khi thị trường và công nghệ phát triển. Cuối cùng, chúng tôi xác định các thực tiễn liên quan đến lãnh đạo nền tảng hiệu quả và các hướng nghiên cứu trong tương lai để làm sâu sắc thêm sự hiểu biết của chúng tôi về hiện tượng quan trọng này và những gì các công ty có thể làm để quản lý cạnh tranh và đổi mới liên quan đến nền tảng.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

Abernathy W. J., 1978, Patterns of innovation in industry, Technology Review, 80, 40

10.1002/smj.821

10.1145/1842752.1842775

10.1111/j.1756-2171.2006.tb00037.x

10.7551/mitpress/2366.001.0001

10.4337/9781849803311.00008

10.1287/orsc.1110.0678

10.4337/9781849803311.00014

Brandenburger A., 1997, Co‐opetition

10.2307/20159624

10.1111/1467-6451.00088

Brown J. K., 1995, The Baldwin locomotive works, 1831–1915: A study in American industrial practice

10.1177/0170840605059161

10.1093/icc/10.1.179

10.1287/orsc.1060.0180

10.2307/1593720

Campbell‐Kelly M., 1996, Computer: A history of the information machine

Chesbrough H. W., 2003, Open innovation: The new imperative for creating and profiting from technology

Christensen C., 1997, The innovator's dilemma

Cusumano M. A., 2004, The business of software

10.1145/1629175.1629189

10.1145/2001269.2001279

Cusumano M. A., 2002, The elements of platform leadership, MIT Sloan Management Review, 43, 51

10.2307/3117053

Cusumano M. A., 1998, Thinking beyond lean

10.5465/amr.2006.21318923

10.1016/0048-7333(82)90016-6

Eisenmann T., 2006, Strategies for two‐sided markets, Harvard Business Review, 84, 92

10.4337/9781849803311.00013

Evans D. S., 2003, The antitrust economics of multi‐sided platform markets, Yale Journal on Regulation, 20, 325

10.4337/9781849803311.00011

10.1111/1467-6451.00131

Feitzinger E., 1997, Mass customization at Hewlett‐Packard: The power of postponement, Harvard Business Review, 75, 116

Fisher F., 1983, IBM and the U.S. data processing industry

Gawer A.2000.The organization of platform leadership: An empirical investigation of Intel's management processes aimed at fostering innovation by third‐parties. Unpublished PhD Thesis MIT Sloan School of Management Cambridge MA.

10.4337/9781849803311

Gawer A., 2002, Platform leadership: How Intel, Microsoft, and Cisco drive industry innovation

Gawer A., 2008, How companies become platform leaders, MIT Sloan Management Review, 49, 28

10.1111/j.1530-9134.2007.00130.x

Gerstner L., 2002, Who says elephants can't dance? Inside IBM's historic turnaround

10.1109/85.988583

10.4337/9781849803311.00016

10.1002/(SICI)1097-0266(200003)21:3<203::AID-SMJ102>3.0.CO;2-K

10.1111/j.1756-2171.2006.tb00039.x

10.2202/1446-9022.1113

Hagiu A.2007b.Multi‐sided platforms: From microfoundations to design and expansion strategies. Harvard Business School Working Paper No. 07‐094 Boston MA. Available athttp://www.hbs.edu/research/pdf/07‐094.pdf(accessed 6 February 2012).

Iansiti M., 2004, The keystone advantage: What the new dynamics of business ecosystems mean for strategy, innovation, and sustainability

Isaacson W., 2011, Steve Jobs

10.1016/j.respol.2006.09.005

10.1007/s10842-011-0105-6

10.1287/mnsc.47.1.52.10665

10.1108/S0742-3322(2012)0000029009

Lehnerd A. P., 1987, Technology and global industry: Companies and nations in the world economy, 49

10.1111/j.1467-8691.2011.00613.x

10.1017/CBO9780511779916

Le Masson P., 2011, Platforms, markets and innovation, 273

Levy S., 2011, In the plex: How Google works, thinks, and shapes our lives

10.1002/(SICI)1097-0266(199904)20:4<317::AID-SMJ28>3.0.CO;2-3

McGrath M. E., 1995, Product strategy for high‐technology companies

Meyer M. H., 1997, The power of product platforms: Building value and cost leadership

Moore J. F., 1996, The death of competition: Leadership and strategy in the age of business ecosystems

10.1504/IJTM.2002.003040

10.1016/j.respol.2006.04.011

10.5465/AMP.2011.63886529

Norman D. A., 1988, The design of everyday things

10.1287/mnsc.1050.0400

10.1016/j.respol.2009.06.009

Pine J., 1993, Mass customization: The new frontier in business competition

10.2307/41166428

10.1086/421508

Robertson D., 1998, Planning for product platforms, MIT Sloan Management Review, 39, 19

10.1162/154247603322493212

10.1111/j.1756-2171.2006.tb00036.x

10.1086/450399

10.2307/41162131

Rothwell R., 1990, Design management: A handbook of issues and methods, 279

Sabbagh K., 1996, Twenty‐first century jet: The making and marketing of the Boeing 777

10.1093/0199263221.003.0012

Sako M., 2009, Platforms, markets and innovation, 251

Sanderson S. W., 1997, Managing product families

10.1177/0092070398261006

Schilling M. A., 2009, Platforms, markets and innovation, 192

Simpson T. W., 2005, Product platforms and product family design: Methods and applications, 1

10.1111/j.0737-6782.2005.00128.x

10.1002/smj.4250160602

Szczesny J.2003.Mazda ushers in new Ford era: Platform sharing across global brands is Ford's new way of doing business. Available athttp://www.thecarconnection.com/index.asp?article=6574pf=1(accessed 14 February 2006).

Tabuchi H.2012.How the tech parade passed Sony by.The New York Times April 14.

Tierney C. A.Bawden andM.Kunii.2000.Dynamic duo.Business Week October 23 p. 26.

10.7551/mitpress/2333.001.0001

10.1016/S0048-7333(03)00052-0

Wheelwright S. C., 1992, Creating project plans to focus product development, Harvard Business Review, 70, 67

10.1007/BF01608394

Zirpoli F. andM. C.Becker.2008.The limits of design and engineering outsourcing: Performance integration and the unfulfilled promises of modularity. Unpublished mimeo presented at the International Workshop on Collaborative Innovation and Design Capabilities Mines ParisTech Paris.

10.1108/01443570210452066