Hệ thống tri thức bản địa và phương thức tiếp nhận tri thức của người Alaska

Anthropology and Education Quarterly - Tập 36 Số 1 - Trang 8-23 - 2005
Ray Barnhardt1, Angayuqaq Oscar Kawagley2
1Ray Barnhardt is professor of cross-cultural studies and director of the Center for Cross-Cultural Studies at the University of Alaska Fairbanks ([email protected]).
2Angayuqaq Oscar Kawagley is an associate professor of cross-cultural education and co-director of the Alaska Native Knowledge Network at the University of Alaska Fairbanks ([email protected]).

Tóm tắt

Dựa trên kinh nghiệm từ các bối cảnh của Thế giới Thứ Tư, với trọng tâm là bối cảnh Alaska, bài báo này nhằm mở rộng hiểu biết của chúng ta về các quy trình học tập trong và tại giao điểm của các thế giới quan và hệ thống tri thức đa dạng. Chúng tôi phác thảo lý do để xây dựng một chương trình bao quát các sáng kiến giáo dục được phối hợp chặt chẽ với sự nổi lên của một thế hệ học giả bản địa mới, những người tìm cách đưa vai trò của tri thức và học tập bản địa từ biên lề trở thành trung tâm của nghiên cứu giáo dục, từ đó đối mặt với một số vấn đề giáo dục khó khăn và nổi bật nhất trong thời đại của chúng ta.

Từ khóa

#tri thức bản địa #phương thức tiếp nhận tri thức #học giả bản địa #giáo dục #bối cảnh Alaska

Tài liệu tham khảo

Adams Barbara L., 2003, Building a Fish Rack: Investigations into Proof, Properties, Perimeter and Area

Aikenhead Glen2002Integrating Western and Aboriginal Sciences: Cross‐Cultural Science Teaching. Research in Science Education http://www.usask.ca/education/people/aikenhead/risearticle.

Alaska Rural Systemic Initiative (AKRSI), 2003, Annual Report

Arctic Environmental Protection Strategy, 1993, AResearchProgramonIndigenous Knowledge

Ascher Marcia, 2002, Mathematics Elsewhere: An Exploration of Ideas across Cultures, 10.1515/9780691187648

Assembly of Alaska Native Educators, 1998, Alaska Standards for Culturally Responsive Schools

10.1525/aeq.2002.33.2.238

Barnhardt Ray, 1999, Education Indigenous to Place: Western Science Meets Indigenous Reality. In Ecological Education in Action, 117

2004, Culture, Chaos and Complexity: Catalysts for Change in Indigenous Education, Cultural Survival Quarterly, 27, 59

Battiste Marie, 2002, Indigenous Knowledge and Pedagogy in First Nations Education: A Literature Review with Recommendations

Bielawski Ellen, 1990, Cross‐CulturalEpistemology:CulturalReadaptation throughthePursuitofKnowl‐edge

Burgess Phillip, 1999, Traditional Knowledge: A Report Prepared for the Arctic Council Indigenous Peoples' Secretariat

Cajete Greg, 2000, Native Science: Natural Laws of Interdependence

Capra Frithof, 1996, The Web of Life: A New Scientific Understanding of Living Systems

Carlson Barbara S., 2003, Unangam Hitnisangin/Unangam Hitnisangis: Aleut Plants

Cochran Patricia, 2004, What Is Traditional Knowledge? Traditional Knowledge Systems in the North

Darnell Frank, 1972, Education in the North: The First International Conference on Cross‐Cultural Education in the Circumpolar Nations

Eglash Ron, 2002, Computation, Complexity and Coding in Native American Knowledge Systems. In Changing the Faces of Mathematics: Perspectives on Indigenous People of North America, 251

Glenn Richard, 2000, Traditional Knowledge, EnvironmentalAssessment, and theClashofTwoCultures. In Handbook for Culturally Responsive Science Curriculum, 13

10.3102/0013189X032004003

10.3102/0013189X032005019

Hankes Judith E., 2002, Changing the Faces of Mathematics: Perspectives on Indigenous People of North America

Hansen Stephen A., 2003, Traditional Knowledge and Intellectual Property

Harrison Barbara, 2001, Collaborative Programs in Indigenous Communities

James Keith, 2001, Science and Native American Communities

Johnson Elaine, 2002, Contextual Teaching and Learning

Kawagley A. Oscar, 1995, AYupiaq Worldview: APathwayto Ecology and Spirit

10.1002/(SICI)1098-2736(199802)35:2<133::AID-TEA4>3.0.CO;2-T

Krupnik Igor, 2001, The Earth Is Faster Now: Indigenous Observations of Arctic Environmental Change

Lambert Lori, 2003, From “Savages” to Scientists: Mainstream Science Moves toward Recognizing Traditional Knowledge, Tribal College Journal, 15, 11

Lipka Jerry, 1998, Transforming the Culture of Schools: Yup'ik Eskimo Examples

10.4324/9781410602503

10.1353/cp.2001.0024

Nader Laura, 1996, Naked Science: Anthropological Inquiries into Boundaries, Power and Knowledge

Orvik James, 1974, Cultural Influences in Alaska Native Education

Sahtouris Elisabet, 2000, The Indigenous Way. In EarthDance: Living Systems in Evolution, 323

10.5408/1089-9995-45.2.109

Smith Linda T., 1999, Decolonizing Methodologies: Research and Indigenous Peoples

10.1177/003172170208300806

Smith Graham H., 2002, Kaupapa Maori Theory: An Indigenous Theory of Transformative Praxis

Sobel David, 2004, Place‐Based Education: Connecting Classrooms and Communities

Stephens Sidney, 2000, Handbook for Culturally Responsive Science Curriculum

U.S. Commission on Civil Rights, 2003, A Quiet Crisis: Federal Funding and Unmet Needs in Indian Country