Động lực dựa trên danh tính: Những tác động đối với sự sẵn sàng hành động, sự sẵn sàng thực hiện quy trình và hành vi tiêu dùng

Journal of Consumer Psychology - Tập 19 Số 3 - Trang 250-260 - 2009
Daphna Oyserman1
1Institute for Social Research, University of Michigan, Ann Arbor, MI 48106‐1248, USA

Tóm tắt

Tóm tắt

Các lựa chọn thường dựa trên danh tính, nhưng mối liên hệ với danh tính không nhất thiết phải rõ ràng hoặc hiển nhiên vì một số lý do. Đầu tiên, danh tính cảm thấy ổn định nhưng thực sự rất nhạy cảm với các tín hiệu tình huống. Thứ hai, danh tính không chỉ bao gồm nội dung mà còn cả sự sẵn sàng hành động và sử dụng các quy trình phù hợp với danh tính. Thứ ba, danh tính có thể được kích thích một cách tinh tế mà không có nhận thức ý thức. Thứ tư, ý nghĩa của một danh tính có thể tiếp cận được được xây dựng một cách linh hoạt trong bối cảnh cụ thể mà nó được kích thích. Bởi vì danh tính mang lại sự sẵn sàng hành động và thực hiện quy trình, kết quả của quá trình động lực dựa trên danh tính có thể tương tự hoặc khác với những lựa chọn mà một cá nhân sẽ thực hiện trong một bối cảnh khác. Hơn nữa, một khi danh tính được hình thành, sự sẵn sàng hành động và thực hiện quy trình có thể được kích thích mà không cần nhận thức ý thức hoặc xử lý hệ thống, dẫn đến kết quả có lợi hoặc bất lợi.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

Aaker D., 1991, Managing brand equity

10.2307/3151914

10.1177/002224379703400304

10.1001/jama.288.4.468

10.2307/3150345

10.1093/her/13.4.491

10.1016/S0277-9536(96)00425-X

10.1086/209154

10.1093/jnci/91.16.1365

10.1086/519142

10.1086/587632

10.1016/S0065-2407(06)80004-2

10.1177/0146167291175001

Choudhry U.K., 1992, Health promotion among immigrant women from India living in Canada, Journal of Nursing Scholarship, 30, 269–, 274

10.1037/a0014564

10.1046/j.1525-1497.2002.10633.x

Cross S., 1997, Models of the self: Self‐construals and gender, Psychological Bulletin, 122, 5, 10.1037/0033-2909.122.1.5

Csordas T, 1994, Embodiment and experience: The existential ground of culture and self

10.2307/3151946

10.1016/j.amepre.2004.04.017

10.1509/jmkr.38.3.336.18871

R.Ferraro A.Kirmani T.Matherly.Signaling identity through brands: The role of perceived authenticity.2009.

Fishbach A., 2007, Social psychology: Handbook of basic principles, 490

10.1146/annurev-psych-120709-145357

10.1037/0022-3514.63.6.877

10.1080/00913367.1998.10673563

10.1037/0022-3514.69.3.505

Gibbons F.X., 1997, Health, coping, and well‐being: Perspectives from social comparison theory, 63

10.1037/0022-3514.74.5.1164

10.1093/her/12.4.505

10.1037/0003-066X.55.11.1217

Higgins E.T., 2007, Social psychology handbook of basic principles, 454

10.1016/j.jcps.2009.02.002

10.2307/2787127

10.1146/annurev.soc.26.1.367

James W., 1890, The principles of psychology

10.1111/1467-9280.02432

10.1016/S1057-7408(08)80015-0

Markus H., 1991, Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation, Psychological Review, 20, 568

10.1007/978-1-4612-3588-0_6

Martin K.A., 2001, Single, physically active, female: The effects of information about exercise participation and body weight on perceptions of young women, Social Behavior and Personality, 16, 1

10.1037/0022-3514.36.5.511

10.1080/09515088808572924

Nisbett R., 2003, The geography of thought: How Asians and Westerners think differently … and why

10.1037/0022-3514.65.5.993

10.1002/9780470998519.ch23

Oyserman D., 2007, Handbook of social psychology, 432

10.1016/j.jrp.2008.03.003

10.1111/j.1467-9280.2006.01794.x

10.1037/0033-2909.128.1.3

10.1037/0022-3514.93.6.1011

10.1037/0022-3514.69.6.1216

Oyserman D., 2008, The handbook of imagination and mental stimulation, 373

10.2307/1519833

Oyserman D., 2007, Handbook of cultural psychology, 255

10.1037/0033-2909.134.2.311

Oyserman D., 2009, Understanding culture: Theory, research and application, 25

Oyserman D. Sorensen N. Reber R. Chen S.X. & Sannum P. (in press). Connecting and separating: A situated cognition model to understand effects of priming individualism and collectivism. Journal of Personality and Social Psychology.doi:10.1037/a0015850.

10.1037/0022-3514.82.5.792

Royce J., 1993, Smoking cessation factors among African Americans and Whites, Journal of Public Health, 83, 220

10.1521/soco.2007.25.5.638

Schwarz N., 2009, Social cognition: The basis of human interaction, 121

Schwarz N. (in press) Meaning in context: Metacognitive experiences. In L. F. Barrett B. Mesquita and E. Smith (eds.) The mind in context. New York: Guilford.

10.1016/0022-1031(90)90072-T

Shavit S., 1999, Why we evaluate: Function of attitudes, 37

10.1111/1467-9280.00111

10.1086/208924

10.1016/S0065-2601(04)36002-8

10.1111/j.1467-8721.2007.00490.x

10.1037/0003-066X.52.6.613

10.1037/0022-3514.60.5.649

10.1037/0033-295X.96.3.506

Triandis H., 1995, Individualism and collectivism

Werch C.E., 2007, SPORT: A brief program using image to influence drug use and physical activity, Health Education and Behavior, 34, 275

10.1111/j.1746-1561.2003.tb04181.x

10.1007/s12160-008-9055-6

10.1037/0033-2909.127.6.797

10.1037/0022-3514.67.1.142

10.1111/0022-4537.00199