Căn chỉnh CNTT: Chúng ta đã học được gì?

Yolande E. Chan1, Blaize Horner Reich2
1The Monieson Centre, Queen's School of Business, Queen's University, Kingston, Canada
2Segal Graduate School of Business, Faculty of Business Administration, Simon Fraser University, Vancouver, Canada

Tóm tắt

Chúng tôi cung cấp một cái nhìn tổng quan về tài liệu căn chỉnh trong lĩnh vực CNTT, đề cập đến các câu hỏi như: Chúng ta đã học được gì? Có những tranh cãi gì? Ai là những người đóng góp vào cuộc tranh luận? Bài viết này nhằm đem lại sự hữu ích cho các giảng viên và sinh viên cao học đang xem xét việc tiến hành nghiên cứu về căn chỉnh, các giảng viên đang chuẩn bị bài giảng, và những người thực hành đang tìm kiếm để đánh giá 'tình hình hiện tại'. Bài viết vừa có tính thông tin vừa mang tính kích thích tư tưởng. Những thách thức đối với giá trị của nghiên cứu căn chỉnh, những quan điểm khác nhau, và các góc nhìn mới về căn chỉnh được trình bày. Hy vọng rằng bài viết sẽ kích thích những cuộc đối thoại hữu ích về giá trị của việc tiếp tục điều tra vấn đề căn chỉnh CNTT.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

10.1016/j.jsis.2004.08.002

10.1016/0963-8687(92)90036-V

10.1016/0378-7206(95)00056-9

Baets W.R.J., 1998, Information Technology and Organizational Transformation

Baker E.H., 2004, CIO Insight, 1, 19

10.2307/25148659

10.1287/isre.14.4.317.24899

Bensaou M., 1998, Harvard Business Review, 76, 119

Bergeron F., 2001, The International Journal of Management Science, 29, 125

10.1016/j.im.2003.10.004

10.1016/j.jss.2005.04.033

Broadbent M., 2005, Ivey Business Journal, 69, 1

10.1147/sj.321.0162

10.2307/249521

10.1177/026839629300800402

Burn J.M., 1996, Journal of Information Technology, 11, 3

Burn J.M., 1997, Steps to the Future – Fresh thinking on the management of IT-based organizational transformation, 55

10.1016/S0378-7206(99)00048-8

10.4159/9780674029095

10.1016/j.im.2005.07.002

10.1108/17410390510628364

Chan Y.E., 1992, Business Strategy, Information Systems Strategy, and Strategic Fit: Measurement and performance impacts

10.4018/978-1-878289-87-2.ch004

Chan Y.E., 2002, MIS Quarterly Executive, 1, 97

10.1287/isre.8.2.125

10.1109/TEM.2005.861804

10.1016/S0378-7206(02)00008-3

10.17705/1CAIS.01111

Ciborra C.U., 1996, Groupware and Teamwork

Ciborra C.U., 1997, Scandinavian Journal of Information Systems, 9, 57

CIO Insight Staff, 2004, CIO Insight, 45, 65

10.1016/S0963-8687(02)00007-0

10.1016/S0963-8687(01)00044-0

Day J.G., 1996, Strategy & Leadership, 24, 39

10.1504/IJTM.2002.003015

10.2307/2392695

Earl M.J., 1989, Management Strategies for Information Technology

10.1023/A:1007841115754

10.1006/obhd.1994.1029

Farrell I.J., 2003, Aligning IT to Corporate Objectives: Organisational factors in use

10.2307/249730

10.1080/07421222.1990.11517880

Galliers R.D., 1988, Information Systems Planning in the United Kingdom and Australia – A comparison of current practice

Galliers R.D., 2004, The Social Study of Information and Communication Technology, 231, 10.1093/oso/9780199253562.003.0013

10.1109/17.649870

Hale A., 1996, Journal of INFOR, 34, 15

10.2307/248843

Henderson J.C., 1992, Transforming organizations, 97, 10.1093/oso/9780195065046.003.0007

10.1147/sj.382.0472

10.2307/41166112

10.1177/026839629300800106

10.1016/S0378-7206(01)00128-8

10.2307/248801

10.1108/09593849910267251

10.1108/10878570510594442

10.1016/S0963-8687(00)00049-4

10.1111/1540-5915.02289

10.1080/07421222.1989.11517854

Lefebvre L.A., 1988, Journal of Small Business and Entrepreneur ship, 1, 1

10.4324/9781482270259-3

10.2307/41166021

Luftman J., 2005, MIS Quarterly Executive, 5, 81

10.17705/1CAIS.00111

10.1147/sj.321.0198

MacDonald H., 1991, The Corporation of the 1990s: Information technology and organizational transformation, 310

McFarlan W.E., 1984, Harvard Business Review, 62, 98

McKeen J.D., 2003, Making IT Happen: Critical issues in IT management

McKenney J., 1995, Waves of Change: Business evolution through information technology

McLean E.R., 1977, Strategic Planning for MIS

Miles R.E., 1978, Organizational Strategy, Structure, and Process

10.1016/0378-7206(93)90070-A

Mintzberg H., 1973, The Nature of Managerial Work

Mintzberg H., 1983, Structure in Fives: Designing effective organizations

10.1111/j.1540-5915.1998.tb00878.x

10.2307/249452

10.1147/sj.321.0180

10.2307/25148790

10.1287/isre.7.1.63

10.1287/isre.11.3.241.12203

10.1108/02635579910301810

Parker M.M., 1988, Information Economics: Linking business performance to information technology

10.1016/S0378-7206(04)00077-1

10.1016/j.im.2004.02.009

Porter M.E., 1980, Competitive Strategy

10.1002/smj.4250130204

10.2307/248909

Raymond L., 1995, Eurorpean Journal of Information Systems, 4, 3

Reich B.H., 1993, Investigating the Linkage between Business and Information Technology Objectives: A multiple case study in the insurance industry

10.2307/249542

10.2307/3250980

10.1016/S0963-8687(03)00017-9

10.1016/S0263-2373(01)00043-3

10.1287/isre.12.1.11.9714

10.1287/orsc.12.2.179.10113

10.1111/j.1540-5915.1994.tb01844.x

Sauer C., 1997, Steps to the Future, 89

Sauer C., 1997, Steps to the Future: Fresh thinking on the management of IT-based organizational transformation, 1

Scarbrough H., 1998, Information Technology and Organizational Transformation: Innovation for the 21st century organization, 19

Scott Morton M.S., 1991, The Corporation of the 1990s: Information technology and organizational transformation

10.4018/978-1-59140-038-7.ch002

Shank J.K., 1973, Harvard Business Review, 51, 87

10.4018/jcit.2005040107

10.1108/EUM0000000006521

Street C.T., 2006, Evolution in IS Alignment and IS Alignment Capabilities Over Time: A test of punctuated equilibrium theory

10.1080/07421222.2000.11518269

10.1177/026839629501000305

10.1109/TEM.2006.872243

10.2307/4132340

10.2307/249006

10.1016/S0268-4012(99)00007-9

10.1080/07421222.1999.11518249

10.5465/amr.1989.4279078

10.1016/0263-2373(93)90037-I

10.1016/S0378-7206(02)00011-3

10.1080/07421222.1997.11518144

Whittington R., 1993, What is Strategy – And does it matter

Wiseman C., 1988, Strategic Information Systems

Yetton P.W., 2001, International Journal of Healthcare Management and Technology, 3, 142