Căn chỉnh CNTT: Chúng ta đã học được gì?
Tóm tắt
Chúng tôi cung cấp một cái nhìn tổng quan về tài liệu căn chỉnh trong lĩnh vực CNTT, đề cập đến các câu hỏi như: Chúng ta đã học được gì? Có những tranh cãi gì? Ai là những người đóng góp vào cuộc tranh luận? Bài viết này nhằm đem lại sự hữu ích cho các giảng viên và sinh viên cao học đang xem xét việc tiến hành nghiên cứu về căn chỉnh, các giảng viên đang chuẩn bị bài giảng, và những người thực hành đang tìm kiếm để đánh giá 'tình hình hiện tại'. Bài viết vừa có tính thông tin vừa mang tính kích thích tư tưởng. Những thách thức đối với giá trị của nghiên cứu căn chỉnh, những quan điểm khác nhau, và các góc nhìn mới về căn chỉnh được trình bày. Hy vọng rằng bài viết sẽ kích thích những cuộc đối thoại hữu ích về giá trị của việc tiếp tục điều tra vấn đề căn chỉnh CNTT.
Từ khóa
Tài liệu tham khảo
Baets W.R.J., 1998, Information Technology and Organizational Transformation
Baker E.H., 2004, CIO Insight, 1, 19
Bensaou M., 1998, Harvard Business Review, 76, 119
Bergeron F., 2001, The International Journal of Management Science, 29, 125
Broadbent M., 2005, Ivey Business Journal, 69, 1
Burn J.M., 1996, Journal of Information Technology, 11, 3
Burn J.M., 1997, Steps to the Future – Fresh thinking on the management of IT-based organizational transformation, 55
Chan Y.E., 1992, Business Strategy, Information Systems Strategy, and Strategic Fit: Measurement and performance impacts
Chan Y.E., 2002, MIS Quarterly Executive, 1, 97
Ciborra C.U., 1996, Groupware and Teamwork
Ciborra C.U., 1997, Scandinavian Journal of Information Systems, 9, 57
CIO Insight Staff, 2004, CIO Insight, 45, 65
Day J.G., 1996, Strategy & Leadership, 24, 39
Earl M.J., 1989, Management Strategies for Information Technology
Farrell I.J., 2003, Aligning IT to Corporate Objectives: Organisational factors in use
Galliers R.D., 1988, Information Systems Planning in the United Kingdom and Australia – A comparison of current practice
Galliers R.D., 2004, The Social Study of Information and Communication Technology, 231, 10.1093/oso/9780199253562.003.0013
Hale A., 1996, Journal of INFOR, 34, 15
Lefebvre L.A., 1988, Journal of Small Business and Entrepreneur ship, 1, 1
Luftman J., 2005, MIS Quarterly Executive, 5, 81
MacDonald H., 1991, The Corporation of the 1990s: Information technology and organizational transformation, 310
McFarlan W.E., 1984, Harvard Business Review, 62, 98
McKeen J.D., 2003, Making IT Happen: Critical issues in IT management
McKenney J., 1995, Waves of Change: Business evolution through information technology
McLean E.R., 1977, Strategic Planning for MIS
Miles R.E., 1978, Organizational Strategy, Structure, and Process
Mintzberg H., 1973, The Nature of Managerial Work
Mintzberg H., 1983, Structure in Fives: Designing effective organizations
Parker M.M., 1988, Information Economics: Linking business performance to information technology
Porter M.E., 1980, Competitive Strategy
Raymond L., 1995, Eurorpean Journal of Information Systems, 4, 3
Reich B.H., 1993, Investigating the Linkage between Business and Information Technology Objectives: A multiple case study in the insurance industry
Sauer C., 1997, Steps to the Future, 89
Sauer C., 1997, Steps to the Future: Fresh thinking on the management of IT-based organizational transformation, 1
Scarbrough H., 1998, Information Technology and Organizational Transformation: Innovation for the 21st century organization, 19
Scott Morton M.S., 1991, The Corporation of the 1990s: Information technology and organizational transformation
Shank J.K., 1973, Harvard Business Review, 51, 87
Street C.T., 2006, Evolution in IS Alignment and IS Alignment Capabilities Over Time: A test of punctuated equilibrium theory
Whittington R., 1993, What is Strategy – And does it matter
Wiseman C., 1988, Strategic Information Systems
Yetton P.W., 2001, International Journal of Healthcare Management and Technology, 3, 142