Cách thức thực hành chăm sóc lấy người bệnh làm trung tâm: Một khung khái niệm

Health Expectations - Tập 21 Số 2 - Trang 429-440 - 2018
Maria Santana1, Kimberly Manalili1, Rachel J. Jolley1, Sandra Zelinsky2, Hude Quan1, Mingshan Lu1,3
1Department of Community Health Sciences, Cumming School of Medicine, University of Calgary, Calgary, AB, Canada,
2Patient Partner, Strategy for Patient-oriented Research, Methods and Development Platform, Alberta, AB, Canada
3Department of Economics, University of Calgary, Calgary, AB, Canada

Tóm tắt

Tóm tắtThông tin nền

Trên toàn cầu, các hệ thống và tổ chức chăm sóc sức khỏe đang tìm cách cải thiện hiệu suất của hệ thống y tế thông qua việc thực hiện mô hình chăm sóc lấy người bệnh làm trung tâm (PCC). Trong khi có nhiều khung khái niệm cho PCC, vẫn còn một khoảng trống về hướng dẫn thực tiễn trong việc triển khai PCC.

Phương pháp

Dựa trên một nghiên cứu tổng quan về tài liệu PCC, một khung khái niệm chung đã được phát triển kết hợp với một đối tác bệnh nhân, khái quát hóa bằng chứng, khuyến nghị và thực tiễn tốt nhất từ các khung hiện có và các nghiên cứu trường hợp triển khai. Mô hình Donabedian đã được sử dụng để phân loại các lĩnh vực PCC thành các loại “Cấu trúc”, “Quy trình” và “Kết quả” nhằm cải thiện chất lượng chăm sóc sức khỏe.

Thảo luận

Khung khái niệm nhấn mạnh đến lĩnh vực cấu trúc, có liên quan đến hệ thống hoặc bối cảnh chăm sóc sức khỏe nơi mà việc chăm sóc diễn ra, cung cấp nền tảng cho PCC và ảnh hưởng đến quy trình và kết quả chăm sóc. Các lĩnh vực cấu trúc được xác định bao gồm: tạo ra một văn hóa PCC xuyên suốt quá trình chăm sóc; đồng thiết kế các chương trình giáo dục cũng như các chương trình nâng cao sức khỏe và phòng ngừa cùng với bệnh nhân; cung cấp một môi trường hỗ trợ và dễ tiếp cận; và phát triển, tích hợp các cấu trúc để hỗ trợ công nghệ thông tin sức khỏe và đo lường, giám sát hiệu suất PCC. Các lĩnh vực quy trình mô tả tầm quan trọng của việc nuôi dưỡng giao tiếp và chăm sóc tôn trọng, đôn hậu và từ bi; khuyến khích bệnh nhân tham gia vào việc quản lý chăm sóc của họ; và tích hợp quy trình chăm sóc. Các lĩnh vực kết quả được xác định bao gồm: khả năng tiếp cận việc chăm sóc và các Kết quả do Bệnh nhân Báo cáo.

Kết luận

Khung khái niệm này cung cấp một lộ trình từng bước để hướng dẫn các hệ thống và tổ chức chăm sóc sức khỏe trong việc cung cấp PCC qua nhiều lĩnh vực chăm sóc sức khỏe khác nhau.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

Institute of Medicine. Committee on Quality of Health Care in America, 2001, Crossing the Quality Chasm: A New Health System for the 21st Century

10.12968/ijpn.2001.7.2.8916

10.1002/(SICI)1099-1611(200003/04)9:2<147::AID-PON443>3.0.CO;2-X

Kwan J, 2004, In‐hospital care pathways for stroke, Coch Database Sys Rev, 18, CD002924

10.12968/bjon.2010.19.14.49050

World Health Organization. (2015).WHO global strategy on people‐centred and integrated health services. 2015.http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/155002/1/WHO_HIS_SDS_2015.6_eng.pdf. Accessed June 6 2016.

Balint E, 1969, The possibilities of patient‐centered medicine, J R Coll Gen Pract, 17, 269

SimcesZ.ARCHIVED‐Exploring the Link between Public Involvement/Citizen Engagement and Quality Health Care: A Review and Analysis of the Current Literature [Health Canada 2003].

10.1016/S0277-9536(00)00098-8

10.1111/j.1369-7625.2011.00683.x

10.1371/journal.pone.0107828

10.1016/j.ejcnurse.2011.06.008

Health Innovation Network South London. (2016).What is person‐centred care and why is it important?http://www.hin-southlondon.org/system/ckeditor_assets/attachments/41/what_is_person-centred_care_and_why_is_it_important.pdf. Accessed June 6 2016.

NHS Department of Health. (2009).NHS 2010‐2015: From Good to Great. Preventative people‐centred productive.https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/228885/7775.pdf. Accessed February 17 2011.

10.5694/j.1326-5377.2009.tb02846.x

The Commonwealth Fund Commission. (2009).The path to a high performance U.S. health system: A 2020 vision and the policies to pave the way.http://www.commonwealthfund.org/~/media/Files/Publications/Fund%20Report/2009/Feb/The%20Path%20to%20a%20High%20Performance%20US%20Health%20System/1237_Commission_path_high_perform_US_hlt_sys_WEB_rev_03052009.pdf. Accessed October 2 2016.

Agency for Healthcare Research and Quality U.S. Department of Health and Human Services. (2008).https://archive.ahrq.gov/research/findings/nhqrdr/nhqr08/nhqr08.pdf. Accessed September 25 2013

Ontario Medical Association. (2010).OMA Policy On Patient‐Centred Care. Retrieved from:https://www.oma.org/resources/documents/patient-centredcare 2010.pdf. Accessed August 11 2011.

10.1177/1077558713496318

10.1016/S0738-3991(02)00099-X

National Health Service. (2011).The Principles and values of the NHS in England.http://www.nhs.uk/NHSEngland/thenhs/about/Pages/nhscoreprinciples.aspx. Accessed March 19 2015.

Canadian Partnership Against Cancer. (2016).http://www.partnershipagainstcancer.ca/. Accessed January 14 2011.

Cancer Care Ontario. (2016).https://www.who.int/whr/2008/en/index.html. Accessed February 11 2014.

World Health Organization. (2007).People‐centred health care: A policy framework. ISBN 9789290613176.

World Health Organization. (2005).The challenge of chronic conditions: preparing a health care workforce for the 21st century.

World Health Organization. (2006).Quality of care: a process for making strategic choices in health systems.

World Health Organization. (2008).The world health report 2008: primary health care now more than ever: introduction and overview.www.who.int/whr/2008/en/index.html. Accessed February 11 2014.

10.1111/j.1365-2648.2006.04042.x

10.1111/nuf.12019

10.1177/1077558712465774

10.1111/j.1365-2648.2012.06064.x

10.1111/j.1369-7625.2011.00683.x

10.5172/conu.2006.23.1.135

10.4102/curationis.v25i3.781

10.1111/j.1745-7599.2008.00360.x

10.1186/1472-6963-14-271

10.1370/afm.1226

10.2174/1874924001104010015

10.1016/S0899-3467(07)60142-6

10.1136/bmjopen-2016-013632

10.1001/jama.1988.03410120089033

The Health Foundation. (2014).Person‐centred care made simple. What everyone should know about person‐centred care.http://www.health.org.uk/sites/health/files/PersonCentredCareMadeSimple.pdf. Accessed October 13 2016.

ShallerD.Patient‐centered care: What does it take?Commonwealth Fund; 2007.

Centers for Disease Control and Prevention. (2012).A framework for patient‐centered health risk assessments: providing health promotion and disease prevention services to Medicare beneficiaries.https://www.cdc.gov/policy/hst/hra/frameworkforhra.pdf. Accessed July 1 2015.

Scherger JE, 2009, Future vision: is family medicine ready for patient‐directed care?, Fam Med, 41, 285

10.1093/annonc/mds086

Baillie L, 2013, Dignity, equality and diversity: an exploration of how discriminatory behaviour of healthcare workers affects patient dignity, Divers Equal Health Care, 10, 5

10.1377/hlthaff.2009.0888

10.1093/intqhc/mzr058

10.1080/13561820500081539

Stewart M, 2000, The impact of patient‐centered care on outcomes, Fam Pract, 49, 796

Centers for Disease Control and Prevention. (2009).The power of prevention: chronic disease… the public health challenge of the 21st century.https://www.cdc.gov/chronicdisease/pdf/2009-power-of-prevention.pdf. Accessed March 10 2016.

10.1080/10826080801914204

10.1186/1940-0640-7-4

10.1080/09540121.2011.582078

Appleby J, 2012, Payment by Results: How Can Payment Systems Help to Deliver Better Care

10.1016/j.buildenv.2012.06.016

10.1177/2374373515615977

Planetree A, 2001, Antonovsky. Putting Patients First: Designing and Practicing Patient Centered Care

Cuthbertson L, 2014, Patient‐centred measurement in British Columbia: statistics without the tears wiped off, Healthc Pap, 14, 46

Health System Performance Research Network. (2016).www.hospitalreport.ca. Accessed June 27 2016.

Canadian Institute for Health Information. (2016).www.cihi.ca. Accessed July 4 2016.

10.7326/0003-4819-148-2-200801150-00006

10.1007/s11136-010-9599-3

10.2165/11313620-000000000-00000

10.1007/s11136-014-0903-5

10.1007/s11136-013-0596-1

10.1007/s11136-011-0054-x

10.1200/JCO.2004.06.078

10.1200/JCO.2003.11.044

10.1097/00005650-200002000-00007

10.1007/s11136-008-9413-7

10.1016/S0025-7125(03)00066-X

Beck RS, 2002, Physician‐patient communication in the primary care office: a systematic review, J Am Board Fam Pract, 15, 25

10.1016/j.pec.2012.11.007

10.1016/j.pec.2011.04.003

Byrne PS, 1976, Doctors Talking to Patients

10.1001/jama.1996.03530260061033

Gerteis M, 1993, Through the Patient's Eyes: Understanding and Promoting Patient‐Centered Care

Roter D, 1989, Communicating with Medical Patients

10.1097/00005650-198705000-00007

10.4300/JGME-D-13-00072.1

10.7326/0003-4819-139-7-200310070-00009

10.1377/hlthaff.2009.0450

10.1097/ACM.0b013e318253d3b2

Boivin A, 2010, Patient and public involvement in clinical guidelines: international experiences and future perspectives, Qual Safety in Health Care, 19, 1

10.1016/j.mnl.2004.11.012

10.1007/s11606-009-1216-1

10.1097/00006199-200603000-00009

The King's Fund. (2012).Leadership and engagement for improvement in the NHS [Internet].http://www.kingsfund.org.uk/sites/files/kf/field/field_publication_file/leadership-for-engagement-improvement-nhs-final-review2012.pdf. Accessed January 10 2017.

10.1097/JAC.0b013e318249e0fd

10.1136/bmj.39246.581169.80

10.1177/1062860611417421

10.2147/JMDH.S103881

10.1007/s11764-015-0503-6

GauvinFP.Patient and service user engagement: An environmental scan. Report submitted to the Canadian Health Services Research Foundation; 2010.

10.1186/1475-9276-12-18

RM Andersen PL Davidson SE Baumeister 2013 33 69

Agency for Healthcare Research and Quality U.S. Department of Health and Human Services. (2014).National healthcare quality report 2011. Chapter 9. Access to Health Care.https://www.ahrq.gov/research/findings/nhqrdr/nhqr11/chap9.html. Accessed April 15 2014.

10.2105/AJPH.2004.059402

Coulter A, 2011, Making Shared Decision‐Making a Reality

10.1136/bmj.e6572

De SilvaD. (2011).Helping people help themselves. The Health Foundation.www.health.org.uk/publications/evidence‐helping‐people‐help‐themselves. Accessed February 11 2014.

10.3122/jabfm.2011.03.100170

10.1186/s12913-016-1526-z

10.7812/TPP/12-025

10.1177/193758670800100406

10.5334/ijic.62

HamC. (2014).Transforming the delivery of health and social care: the case for fundamental change. The King's Fund.http://rcc-uk.org/wp-content/uploads/2014/02/Chris-Ham.pdf. Accessed February 12 2014.

10.5334/ijic.67

10.12927/hcq.2009.21092

De SilvaD. (2014).Helping measure person‐centred care. The Health Foundation.http://www.health.org.uk/sites/health/files/HelpingMeasurePersonCentredCare.pdf. Accessed September 9 2005.

10.1093/intqhc/mzr056

10.3109/13814789709160336