Cách mà trách nhiệm xã hội doanh nghiệp thúc đẩy hiệu quả tài chính của doanh nghiệp: Vai trò trung gian của hình ảnh doanh nghiệp và sự hài lòng của khách hàng

Wiley - Tập 27 Số 1 - Trang 166-177 - 2020
Hafiz Yasir Ali1, Rizwan Qaiser Danish2, Muhammad Asrar‐ul‐Haq1
1Department of Management Sciences, COMSATS University Islamabad (Sahiwal Campus), Sahiwal, Pakistan
2Hailey College of Commerce, University of the Punjab, Lahore, Pakistan

Tóm tắt

Tóm tắt

Đã có rất nhiều nghiên cứu được thực hiện để kiểm tra tác động trực tiếp của trách nhiệm xã hội doanh nghiệp đối với hiệu quả tài chính của doanh nghiệp, nhưng mối quan hệ trực tiếp này dường như là giả tạo và không chính xác. Do đó, mục đích chính của nghiên cứu này là khám phá vai trò trung gian của hình ảnh doanh nghiệp và sự hài lòng của khách hàng trong mối quan hệ giữa trách nhiệm xã hội doanh nghiệp và hiệu quả tài chính. Dữ liệu được thu thập từ 229 công ty niêm yết trên sàn chứng khoán Pakistan bằng cách sử dụng kỹ thuật lấy mẫu ngẫu nhiên đơn giản. Mô hình phương trình cấu trúc đã được sử dụng cho mô hình đo lường và kiểm tra giả thuyết. Kết quả cho thấy rằng hình ảnh doanh nghiệp và sự hài lòng của khách hàng có vai trò trung gian một phần trong mối liên hệ giữa trách nhiệm xã hội doanh nghiệp và hiệu quả tài chính. Nghiên cứu kết luận rằng trách nhiệm xã hội doanh nghiệp ảnh hưởng đáng kể đến hiệu quả tài chính của doanh nghiệp thông qua việc phát triển hình ảnh tích cực giữa các bên liên quan và giảm chi phí tổng thể. Nghiên cứu này sẽ giúp ban quản lý các tổ chức nhận thức được tầm quan trọng của trách nhiệm xã hội doanh nghiệp.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

10.1002/csr.240

10.5465/amr.2007.25275678

Alafi K., 2012, Corporate social responsibility associated with customer satisfaction and financial performance: A case study with housing banks in Jordan, International Journal of Humanities and Social Science, 2, 102

10.5465/256210

10.1177/0007650302041003003

10.1002/smj.557

Bayol M. P., 2000, Use of PLS path modeling to estimate the European consumer satisfaction index (ECSI) model, Statistica Applicata, 12, 361

10.2307/256972

10.1016/S0148‐2963(98)00042‐3

Bowen H. &Johnson F.(1953).Social responsibilities of the businessman… with a commentary by F. Ernest Johnson.

10.1002/smj.714

10.1007/s10551‐006‐9071‐z

Cabral L. M. B.(2012).Living up to expectations: Corporate reputation and sustainable competitive advantage. Retrieved fromhttps://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2172651

10.5465/amr.1979.4498296

10.1007/s10551‐008‐9669‐4

10.1080/00036846.2014.927572

10.1590/1807‐7692bar2016160083

10.1016/J.JAIRTRAMAN.2011.11.007

10.1016/J.IJHM.2008.08.003

10.1002/(SICI)1099‐0836(199705)6:2<104::AID‐BSE102>3.0.CO;2‐T

10.1002/csr.132

10.1108/10662240510615191

10.1007/s13520‐017‐0074‐x

Flatt S. J., 2011, Corporate reputation persistence and its diminishing returns, International Journal of Business and Social Science, 2, 1

10.1017/CBO9781139192675

10.2307/3858020

Friedman M.(1970).The social responsibility of business is to increase its profits. New York Times Magazine September 13.

10.1177/0312896211432941

10.2307/3172650

10.5465/amr.2005.18378878

10.1007/s10551‐007‐9512‐3

10.1111/0045‐3609.00100

Hair J. Black W. Babin B. Anderson R. &Tatham R.(1998).Multivariate data analysis.

HairJr J. F. Black W. C. Babin B. J. Anderson R. E. &Tatham R. L.(2006).Multivariate data analysis 6e.

10.1007/s10551‐016‐3066‐1

10.1057/palgrave.crr.1550036

10.2308/jmar.2000.12.1.1

10.1177/030630701604100303

10.1016/S1057‐7408(07)70020‐7

10.1111/ijmr.12112

10.1016/j.jclepro.2016.05.163

Kaplan R. S. &Norton D. P.(1992).The balanced scorecard: Measures that drive performance. Harvard Business Review (January−February) 71–79.

Khan A. A(2012).Corporate social responsibility: Studying the sugar production process in Pakistan (Report). Oxfam Novib Bangalore (2012).

10.1177/0149206315602530

10.1016/J.IJHM.2014.03.006

10.1016/j.jclepro.2014.04.072

10.1016/S0148‐2963(99)00042‐9

10.1023/A:1006262325211

10.1007/s10551‐016‐3134‐6

10.18052/www.scipress.com/ILSHS.21.9

10.1016/J.FBJ.2017.12.002

10.2307/3556659

10.1007/s10551‐006‐9023‐7

Maruf A. A., 2013, Corporate social responsibility and corporate image, Transnational Journal of Science and Technology, 3, 29

10.1016/S0166‐4972(97)00072‐2

10.1002/(SICI)1097‐0266(200005)21:5<603::AID‐SMJ101>3.0.CO;2‐3

10.1177/1086026608321329

Moskowitz M., 1972, Choosing socially responsible stocks, Business and Society Review, 1, 71

10.1108/02652321111152891

Naseem A., 2011, Impact of employee satisfaction on success of organization: Relation between customer experience and employee satisfaction, International Journal of Multidisciplinary Sciences and Engineering, 2, 41

10.3846/btp.2011.02

10.1108/17471111211272552

10.5465/amp.2012.0097

10.1177/0170840603024003910

10.1177/0007650310394323

10.1016/j.jenvman.2012.01.023

10.1007/s11747‐010‐0213‐6

10.5465/amj.2005.19573108

10.1002/smj.274

10.1016/j.brq.2015.08.001

10.1016/J.EMJ.2004.01.012

10.1177/014920639802400101

10.5465/amj.2005.17843939

10.1057/palgrave.crr.1540197

10.1016/J.JBUSRES.2014.06.024

10.2307/2392563

10.5539/ibr.v2n1p63

10.1108/02652320910988339

10.1007/s10551‐006‐9285‐0

Sekaran U., 2016, Research methods for business: A skill building approach

10.1287/mnsc.1120.1630

10.1108/13217340710823387

Spector P. E., 1995, International review of industrial organizational psychology, 249

10.1002/smj.820

10.1086/209602

Urbach N., 2010, Structural equation modeling in information systems research using partial least squares, Journal of Information Technology, Theory and Applications, 11, 5

10.1007/s10551‐008‐9894‐x

10.1023/A:1010767001610

10.1287/orsc.1070.0271

10.1177/0007650315584317

10.1002/pa.235

10.1007/s10997‐004‐1107‐0

10.1080/10705510701758166

10.1111/j.1468‐2370.2009.00274.x

10.2307/3088196

Wu M. L., 2006, Corporate social performance, corporate financial performance, and firm size: A meta‐analysis, Journal of American Academy of Business, 8, 163

10.1111/j.1467‐9310.2006.00452.x

Yang L., 2017, Does reputation mediate the relationship between corporate social responsibility and performance of SMEs in China, International Journal of Economics & Management, 11, 335

Zhang C., 2009, The impacts of customer satisfaction on profitability: A study of state‐owned enterprises in China, Service Science, 1, 22