Cách Thức Niềm Tin Sinh Thái Thần Học Khác Biệt Giữa Những Người Đi Nhà Thờ Ở Úc Và Hệ Quả Đối Với Quan Điểm Và Hành Vi Môi Trường

Review of Religious Research - Tập 58 Số 1 - Trang 101-124 - 2016
Miriam Pepper1, Rosemary Leonard2
1NCLS Research, Australian Catholic University, PO Box 968, North Sydney, NSW, 2059, Australia
2Land and Water and School of Social Sciences and Psychology, CSIRO and Western Sydney University, Private Bag 5, Wembley, WA, 6913, Australia

Tóm tắt

Thế giới quan đóng một vai trò quan trọng trong việc hình thành và thúc đẩy những thái độ và hành vi môi trường cụ thể hơn của con người. Trong bối cảnh tôn giáo, việc chú ý đến các thế giới quan sinh thái (thần học), được định nghĩa là những niềm tin cơ bản về mối quan hệ giữa Chúa, Trái Đất và nhân loại, giúp các nhà nghiên cứu và nhà thực hành môi trường hiểu rõ hơn về các khuôn khổ tôn giáo có thể khuyến khích hoặc ngăn cản hành động môi trường. Nghiên cứu này dựa trên dữ liệu từ Khảo sát Đời Sống Nhà Thờ Quốc Gia Úc năm 2011 để xem xét niềm tin của những người đi nhà thờ về sự hiện diện của Chúa trong thiên nhiên và quyền thống trị của con người đối với môi trường. Những người đi nhà thờ Úc đã xác nhận mạnh mẽ sự hiện diện của Chúa trong thế giới tự nhiên, nhưng ít khẳng định về thần học thống trị. Sự thống trị khác nhau giữa các truyền thống nhà thờ, nhưng niềm tin về sự hiện diện của Chúa thì không. Những niềm tin này dự đoán một loạt các biện pháp về thái độ và hành vi môi trường. Kết quả liên quan đến quyền thống trị nhất quán với những phát hiện từ các quốc gia khác, và nghiên cứu mở rộng công việc hạn chế trước đây về sự thánh thiện của thiên nhiên đến khái niệm về sự hiện diện của Chúa trong thế giới tự nhiên.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

10.1177/1065912912442243

Benedictus PP. XVI. 2010. If you want to cultivate peace, protect creation. Message of His Holiness Pope Benedict XVI for the Celebration of the World Day of Peace, 1 January 2010. http://www.vatican.va/holy_father/benedict_xvi/messages/peace/documents/hf_ben-xvi_mes_20091208_xliii-world-day-peace_en.html. Accessed 29 July 2011.

Chryssavgis, John. undated. The Green Patriarch: Ecumenical Patriarch Bartholomew and the protection of the environment. http://www.patriarchate.org/patriarch/the-green-patriach. Accessed 9 April 2013.

10.1080/09644016.2012.724215

Deane-Drummond Celia, 2008, Eco-theology

10.1177/001391659803000402

10.1111/j.1468-5906.2009.01472.x

10.1111/j.1749-8171.2009.00162.x

10.1080/00958964.1978.10801875

10.1111/0022-4537.00176

10.2307/1386410

10.1177/0013916511422445

Fox Matthew, 1983, Original blessing: A primer in creation spirituality

Francis. 2015. Laudato Si': On care for our common home, encyclical letter. https://laudatosi.com/. Accessed 13 July 2015.

Gardner Gerald T, 2002, Environmental problems and human behavior, 2

10.1177/0013916502034003004

10.1017/CBO9780511605635

10.2307/2111617

10.1093/sf/63.2.555

10.1080/00071310020023073

10.1016/j.ecolecon.2012.09.009

10.1016/j.jenvp.2013.11.005

10.1177/1086026612456538

Holmes-Smith P, 2011, Structural equation modelling: From fundamentals to advanced topics

10.1080/10705519909540118

Hughes, Philip J. 1997. Values and Religion: A Case Study of Environmental Concern and Christian Beliefs and Practices among Australians. Christian Research Association Research Paper No.3. Melbourne: Christian Research Association.

Hughes Philip, 2012, Australia's religious communities: Facts and figures from the 2011 Australian Census and other sources

Kaldor Peter, 1999, Taking stock: A profile of Australian church attenders

Kanagy Conrad L, 1993, Social Science Quarterly, 74, 674

10.2307/3712004

Kearns Laurel, 2004, The Blackwell companion to modern theology, 466

Kenny, David A. 2014. Measuring Model Fit. http://davidakenny.net/cm/fit.htm. Accessed.

10.1177/00139160121972954

Klineberg, Stephen L., Matthew McKeever, and Bert Rothenbach. 1998. Demographic Predictors of Environmental Concern: It Does Make a Difference How It's Measured. Social Science Quarterly 79(4): 734-753.

10.1037/1089-2680.8.1.3

10.1177/0037768615587812

Leviston Zoe, 2011, Australians’ views of climate change

Leviston, Zoe, and Iain Walker. 2012. Second annual survey of Australian attitudes to climate change: Interim Report: Social & Behavioural Sciences Research Group, CSIRO.

10.1006/jesp.2000.1436

Martin William C, 2013, Journal of Business Research

10.1016/j.jenvp.2009.09.001

10.1177/0013916503256246

10.1177/001391602237244

10.1177/00139160121972945

10.1111/j.1470-6431.2009.00753.x

Pepper Miriam, 2014, An informed faith: The Uniting Church at the beginning of the 21st century, 189

Pepper Miriam, 2013, Local church environmental activity, occasional paper 20

10.1080/13674676.2015.1009717

Powell Ruth, 2012, Enriching church life: A guide to results from National Church Life Surveys for local churches, 2

Pirages DC, 1974, Ark II: Social responses to environmental imperatives

Santmire H Paul, 1992, The travail of nature: The ambiguous ecological promise of Christian theology

Santmire H Paul, 2000, Nature reborn: The ecological and cosmic promise of Christian theology

10.1177/00139160021972676

Shaiko Ronald G, 1987, Social Science Quarterly, 68, 244

10.1111/j.1468-5906.2007.00341.x

10.1163/156853509X438580

Stern Paul C, 1999, Research in Human Ecology, 6, 81

10.2307/3512131

10.1016/S0272-4944(05)80168-9

10.1126/science.155.3767.1203

Williams, Rowan. 2004. Changing the myths we live by, Lecture at Lambeth Palace 5 July 2004. http://www.archbishopofcanterbury.org/articles.php/1573/changing-the-myths-we-live-by-archbishop-delivers-major-environment-lecture. Accessed 29 July 2011.

Wolkomir Michelle, 1997, Social Science Quarterly, 78, 96

10.2307/3511888